BAĞIMSIZ DENETİM YÖNETMELİĞİNDE ÖZELLİKLİ HUSUSLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
EKİZELDEN Hukuk Bürosu
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
GENEL SHY-6A TİCARİ HAVA TAŞIMA İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
GÜVENLİK.
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
BANKA VE SERMAYE PİYASASI HUKUKU
0 YÜCEL AKDEMİR TÜRMOB GENEL SEKRETERİ TÜRKİYE SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLER ODALARI BİRLİĞİ UNION OF CHAMBERS OF CERTİFİED.
ERK İSG&İK –
Diferansiyel Denklemler
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA YAPILAN SİGORTALI VE İŞYERİ BİLDİRİMLERİNİN BAZI KURUMLARA YAPILMASI GEREKEN.
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Tevfik BAYHAN Bakanlık
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
İhale /Onayı/İlanı/Davet İşlemleri
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
20 TEMMUZ SAYILI R.G İŞYERİ HEKİMLERİ VE DİĞER SAĞLIK PERSONELİ HK YÖNETMELİK SUNUMU ISG 503.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.
DENETİM STANDARTLARI DAİRESİ BAŞKANI
T.C.K.'da meslek mensubuna uygulanabilecek cezai yaptırımların irdelenmesi Bekir BAYKARA Avukat.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
Denetçinin Sorumluluğu
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
Türmob Yönetim Kurulu Üyesi Antalya YMM Denetim Ve Tasdik Sempozyumu
Meslekte Haksız Rekabet Osman Dinçbaş Güney SMMM A.Ş.
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Kurulun İnceleme ve Araştırması
Harcama Yetkilileri.
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
3568 SAYILI SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK KANUNLARI VE 5786 SAYILI SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK.
3568 SAYILI SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK KANUNU.
1 KURUMSAL DEĞERLEME 2004 KONFERANSI GAYRİMENKUL DEĞERLEMESİ KONUSUNDA SPK DÜZENLEMELERİ SPK DÜZENLEMELERİ Deniz DERELİOĞLU ÖZÜTÜRK SPK Kurumsal Yatırımcılar.
Diferansiyel Denklemler
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
KALİTE KONTROL STANDARDI 1
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
Mali Müşavirlik Mesleği ve Sınavları
Serbest Muhasebeciler, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Ve Yeminli Mali Müşavirlerin Mesleki Faaliyetlerinde Uyacakları Etik İlkeler Hakkında.
GÖZETİM FAALİYETLERİ (BULGULAR VE SONUÇLAR)
-2- Türev Araç İşlemleri
İnceleme Dairesi Başkanlığı
FİNANSAL MUHASEBE I Prof. Dr. Kerim BANAR
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Sunum transkripti:

BAĞIMSIZ DENETİM YÖNETMELİĞİNDE ÖZELLİKLİ HUSUSLAR REFERANS

Kamu gözetimi kurumu 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 02.11.2011 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. REFERANS

Kamu Gözetimi Kurumu KHK’nın amacı, uluslararası standartlarla uyumlu Türkiye Muhasebe Standartlarını oluşturmak ve yayımlamak, bağımsız denetimde uygulama birliğini, gerekli güveni ve kaliteyi sağlamak, denetim standartlarını belirlemek, bağımsız denetçi ve bağımsız denetim kuruluşlarını yetkilendirmek ve bunların faaliyetlerini denetlemek ve bağımsız denetim alanında kamu gözetimi yapmak yetkisini haiz Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun (KGMDK) kuruluş, teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. REFERANS

Kamu Gözetimi Kurumu Daha önce SPK, TÜRMOB,BDDK gibi kurumlar tarafından gerçekleştirilen denetim, bu Kararnameye dayanarak kurulan Kamu Gözetimi Kurumuna devredilmiş ve Türkiye’de denetim müessesesi tek elde toplanmıştır. Kurum, uluslararası denetim standartlarına uygun yasal düzenlemelerin (tebliğ, yönetmelik vs) çalışmalarını yapmaktadır. REFERANS

Bağımsız Denetimin Hukuki Anlamı Finansal tablo ve diğer finansal bilgiler dahil olmak üzere denetime tabi konuların, belirlenmiş kıstaslara uygunluğu hususunda hedef kullanıcılara güvence sağlamak amacıyla, bağımsız denetimin konusu hakkında, mesleki etik ilkelere bağlı kalmak ve mesleki şüphecilik içinde bulunmak suretiyle, Türkiye Denetim Standartları çerçevesinde yeterli ve uygun denetim kanıtı toplanması ve bu kanıtlara dayanarak ulaşılan sonuç veya görüşlerin rapora bağlanmasıdır. REFERANS

Bağımsız denetim: Denetimin amacı, finansal tablolar ve diğer finansal bilgiler dâhil olmak üzere denetime tabi konuların belirlenmiş bir kıstasa uyumlu olup olmadığı hususunda kullanıcılara TDS çerçevesinde güvence sağlayacak bir görüş oluşturulmasıdır. REFERANS

Bağımsız denetim: Denetim, kullanıcılara denetim konusunun denetim kıstasına uyumuyla ilgili makul veya sınırlı güvence sağlar. Sınırlı olduğu ilgili mevzuatında veya denetim sözleşmesinde açıkça belirtilmemiş ise denetim makul güvence verecek şekilde gerçekleştirilir. Makul ve sınırlı güvence seviyesinin gerektirdiği denetimin kapsamı TDS çerçevesinde belirlenir. REFERANS

Makul güvence Makul güvence, bir bütün olarak finansal tabloların nitelik ve nicelik bakımından önemli bir yanlışlık içermediğine dair bir sonuca varmak için yeterli ve uygun bağımsız denetim kanıtının toplanmasıdır. Makul güvence bağımsız denetimin tüm aşamalarında göz önünde bulundurulur. Önemlilik, kullanıcıların kararlarını önemli derecede etkileyecek hususların varlığıdır.   REFERANS

Denetimin konusu Denetimin konusunu, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, 660 sayılı KHK ve diğer mevzuat hükümleri uyarınca denetime tabi tutulan hususlar oluşturur. REFERANS

Denetimin Konusu 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda da denetimle ilgili hükümler yer almakta ve Yönetmelikte de bu hükümlere atıfta bulunulmaktadır. Yönetmelikte, denetimin konusu, 6102 sayılı Kanun hükümlerine göre denetlenmesi öngörülen finansal tablolar, yıllık faaliyet raporları, risklerin erken saptanması ve yönetimine ilişkin sistem ile doğrudan veya dolaylı olarak denetim kuruluşları ve denetçiler tarafından sair mevzuat uyarınca denetlenmesi, incelenmesi veya değerlendirilmesi öngörülen diğer hususlar olarak tanımlanmıştır. REFERANS

Riskin Erken Saptanması Pay senetleri borsada işlem gören şirketlerde, yönetim kurulu, şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşüren sebeplerin erken teşhisi, bunun için gerekli önlemler ile çarelerin uygulanması ve riskin yönetilmesi amacıyla, uzman bir komite kurmak, sistemi çalıştırmak ve geliştirmekle yükümlüdür. Diğer şirketlerde bu komite denetçinin gerekli görüp bunu yönetim kuruluna yazılı olarak bildirmesi hâlinde derhâl kurulur ve ilk raporunu kurulmasını izleyen bir ayın sonunda verir. REFERANS

Genel Kabul Görmüş Denetim Standartları Genel Kabul Görmüş Denetim Standartları ilk olarak Amerikan Sertifikalı Kamu Muhasebecileri Enstitüsü (AICPA) tarafından 1947 yılında geliştirilerek kabul edilmiş ve bu kabul daha sonra diğer ülkelere de yayılmıştır. REFERANS

Genel Kabul Görmüş Denetim Standartları Denetçinin her denetim faaliyetinde uyması gerekli olan kurallar dizisidir (standartlardır). Bu standartlar denetçiye denetim faaliyetinde bir Kılavuz olarak hizmet edeceği gibi, denetim çalışmasının kalitesi de bu standartlara uygunluk derecesiyle ölçülür. REFERANS

Genel Standartlar a- Mesleki eğitim ve yeterlilik b- Bağımsız davranabilme c- Mesleğin gerektirdiği dikkat ve özenin gösterilmesi REFERANS

Genel Standartlar Denetçinin mesleki kişiliğini ve sorumluluğunu hedef alan standartlardır. Gerçekleştirilecek denetim faaliyetinin kalitesinden emin olmak için denetçinin sahip olması gereken özellikleri ve alınması gereken önlemleri açıklamaktadır. REFERANS

Genel Standartlar Denetim Yapmaya Kimler Yetkilidir Yönetmelikte denetimin sadece Kurum tarafından denetim yapma yetkisi verilmiş denetim kuruluşları ve denetçiler tarafından yapılacağı belirtilmiştir. KAYİK’lerin ve faaliyet alanları, işletme büyüklükleri, çalışan sayısı ve benzeri ölçütlere göre Kurum tarafından belirlenen işletmelerin denetimi ise yalnızca denetim kuruluşları tarafından gerçekleştirilecektir. REFERANS

Genel Standartlar Kamu Yararını İlgilendiren Kuruluşlar (KAYİK) Halka açık şirketler, bankalar, sigorta, reassürans ve emeklilik şirketleri, faktoring şirketleri, finansman şirketleri, finansal kiralama şirketleri, varlık yönetim şirketleri, emeklilik fonları, 28/7/1981 tarih ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nda tanımlanmış olan ihraççılar ve sermaye piyasası kurumları ile faaliyet alanları, işlem hacimleri, istihdam ettikleri çalışan sayısı ve benzeri ölçütlere göre önemli ölçüde kamuoyunu ilgilendirdiği için Kurum tarafından bu kapsamda değerlendirilen kuruluşlardır. REFERANS

Genel Standartlar Denetim Yapmaya Kimler Yetkilidir Denetçi Olabilmek İçin Gerekli Şartlar - Meslek mensubu olmak - Hukuk, siyasal gibi okullardan en az lisans seviyesinde mezun olmak - Türkiye’de yerleşik olmak - Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak - Uygulamalı 3 yıllık mesleki eğitimi tamamlamış olmak - Kurum tarafından yapılan denetçilik sınavında başarılı olmak Türk Ceza Kanunu’nun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış veya hükmün açıklanması geri bırakılmış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar , anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkum olmamak. Faaliyet izninin daha önce Kurum tarafından iptal edilmemiş olması. Bağımsız denetim mesleğinin gerektirdiği şeref ve haysiyete uymayan bir durumda bulunmamak REFERANS

Genel Standartlar Denetim Yapmaya Kimler Yetkilidir Daha önce alınan Bağımsız Denetim Lisans Belgeleri ile, sigortacılık ve özel emeklilik alanları hariç diğer alanlarda sınav şartı aranmaksızın bağımsız denetim yapılabilecek. Sigortacılık ve özel emeklilik konularında da bağımsız denetim yapabilmek için bu alana ilişkin sınavda başarılı olunması gerekmektedir. Yeminli Mali Müşavirler ve 15 yıllık SMMM’ler, yukarda sayılan şartları taşımaları kaydıyla sınav şartı aranmadan denetçi olabilecekler. Ancak uygulamalı mesleki eğitime tabi tutulmamak için eğitim programı yerine Kurumca yapılacak sınava girebileceklerdir. REFERANS

Genel Standartlar Denetim Yapmaya Kimler Yetkilidir Bu Yönetmeliğin yayımı tarihi itibarıyla, Yeminli Mali Müşavir olmaya hak kazananlar ile Serbest Muhasebeci Mali Müşavir olmaya hak kazanan 15 yıllık mesleki tecrübeye sahip olanlar, 1/1/2014 tarihinden önce biten hesap dönemleri için; 2012 hesap dönemine ilişkin 3568 sayılı Kanun uyarınca sözleşme imzalamış oldukları mükellefleriyle sınırlı olmak ve 6102 sayılı Kanun ile bu Yönetmelikte yer verilen kısıtlamalar saklı kalmak üzere Kurumdan izin almak kaydıyla bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde denetim yapabilirler. Bunlara Bağımsız Denetçi Belgesi, kimliği ve mührü verilmez. Bu hüküm söz konusu hesap döneminden sonrası için kazanılmış hak oluşturmaz. REFERANS

Genel Standartlar Denetim Yapmaya Kimler Yetkilidir Yönetmelik, Denetçi olmak isteyenlerin en az 3 yıl süreyle, finansal tablo denetimi dahil olmak üzere mesleki konularda denetçi yanında ya da denetim kuruluşunda uygulamalı eğitim almaları şartını getirmiştir. 3568 sayılı Kanun çerçevesinde tasdik ve vergi denetimi hizmetlerinde geçen süreler ile kamu kurum ve kuruluşlarında denetim yetkisini haiz olanların, bu kamu kurum ve kuruluşlarında geçirdikleri süreler uygulamalı mesleki eğitim süresinden sayılmaktadır. En az on beş yıl mesleki tecrübeye sahip olanlarda uygulamalı mesleki eğitim şartı aranmayacaktır. REFERANS

Genel Standartlar Mesleki etik ilkelere uyma Denetim kuruluşları, denetçiler ve denetime katılanlardan, her bir denetimden önce ve her halükarda yılda en az bir kez, bağımsızlık, tarafsızlık ve sır saklamayla ilgili kuruluş politika ve süreçlerine uygun davrandıklarına ve davranacaklarına ilişkin yazılı taahhüt alır. REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlık Denetim kuruluşu ve denetçiler, denetimleri esasen ve şeklen bağımsız olarak gerçekleştirir. a) Esasta bağımsızlık; denetçinin dürüstlük, tarafsızlık ve mesleki şüphecilik içinde hareket etmesini teminen, mesleki muhakemesini olumsuz etkileyebilecek tesirlerden ari olarak görüş açıklamasıdır. b) Şekilde bağımsızlık; denetim kuruluşunun, denetçinin veya bir denetim ekibi üyesinin; konuya ilişkin tüm durum ve şartları değerlendiren makul ve bilgi sahibi üçüncü kişilerde, dürüstlük, tarafsızlık ve mesleki şüphecilikten ödün verdiği intibaını oluşturabilecek durum ve davranışlardan sakınmasıdır. REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlığın korunması Denetim kuruluşları ve denetçiler, denetim çalışmalarında denetlenen kuruluştan bağımsız ve tarafsız olmak zorundadırlar ve hiçbir şekilde denetlenen kuruluşların karar alma mekanizmalarına katılamazlar. REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlığın korunması Denetim kuruluşu veya denetçilerde, bağımsızlığın zedelendiğine dair kanaat oluşması halinde bağımsızlığın ortadan kalktığı kabul edilir. Bağımsızlığı zedeleyen veya ortadan kaldıran bazı durumlar şunlardır: REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlığı Zedeleyen ya da Ortadan Kaldıran Hususlar a) Denetim kuruluşunun ortakları, kilit yöneticileri, denetçileri ve bunların boşanmış dahi olsa eşleri ile 3 üncü dereceye kadar (3 üncü derece dahil) kan ve kayın hısımları veya denetim kuruluşları tarafından denetlenen işletme veya denetlenen işletme ile ilgili olanlarla doğrudan veya dolaylı olarak menfaat, ortaklık, kilit yönetici sıfatıyla iş, olağan ekonomik ilişkiler dışında borç veya alacak ilişkilerine girilmiş olması, REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlığı Zedeleyen ya da Ortadan Kaldıran Hususlar b) Geçmiş yıllara ilişkin denetim ücretinin, geçerli bir nedene dayanmaksızın, denetlenen işletme tarafından ödenmemesi, c) Denetim ücretinin, denetim sonuçları ile ilgili şartlara bağlanmış olması ,denetimin kalitesine dair belirsizlikler oluşturması, denetim kuruluşu tarafından denetlenen işletmeye sunulan diğer hizmetler (denetim dışı) dikkate alınarak belirlenmesi, ç) Bağımsızlığı zedeleyen diğer hallerin ortaya çıkması. REFERANS

Genel Standartlar Bağımsızlığın korunması Denetim kuruluşu ve denetçiler, denetlenen işletmeye, 3568 sayılı Kanun çerçevesinde tasdik, vergi danışmanlığı ve vergi denetimi dışında, danışmanlık veya başka bir hizmet veremez, bunu denetim ağında yer alan kuruluşlar, ilişkili denetim kuruluşu ve diğer işletmeleri aracılığıyla yapamaz. Denetim kuruluşunun gerçek kişi ortakları, denetçileri ve kilit yöneticileri tarafından verilen hizmetler de bu kapsamda değerlendirilir. REFERANS

Genel Standartlar Şeffaflık raporunun hazırlanması ve duyurulması Bir takvim yılında KAYİK denetimi yapmış denetim kuruluşları, ilgili takvim yılını müteakip üç ay içinde yıllık şeffaflık raporunu Kuruma bildirir ve kendi internet sitelerinde yayımlar. Bu rapor denetim kuruluşunun yönetim organı başkanı tarafından imzalanır ve denetim kuruluşuna ilişkin a) Hukuki yapısı ve ortakları hakkında açıklama, b) Kilit yöneticileri ve sorumlu denetçileri hakkında açıklama, c) İçinde yer aldığı denetim ağının hukuki ve yapısal özelliklerine ilişkin açıklama, ç) İlişkili denetim kuruluşları ve diğer işletmelere ve bu ilişkilerin mahiyetine ilişkin açıklama, d) Organizasyon yapısı hakkında açıklama, e) Kalite güvence sistemi incelemesinin en son ne zaman yapıldığına dair bilgi, f) Bir önceki yılda denetim hizmeti verdiği KAYİK müşterilerinin listesi, gibi bilgileri içerir. REFERANS

Genel Standartlar Şeffaflık raporunun hazırlanması ve duyurulması KAYİK denetimine ilişkin listelerde yer almakla birlikte bir takvim yılı içerisinde KAYİK denetimi yapmayan denetim kuruluşları bu durumu internet sitelerinin şeffaflık raporlarıyla ilgili bölümünde açıklar. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim kapsamının ve denetim işlemlerinin belirlenmesinden denetim bulgularının raporlanmasına kadar olan süreçte uygulamaların ne şekilde olması gerektiğini belirleyen standartlardır. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları a- Denetimi planlama ve gözetim. b- İç kontrol sistemi hakkında bilgi edinme c- Yeterli ve güvenilir kanıt toplama REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim kanıtı Denetim konusunda denetim kıstası çerçevesinde önemli uyumsuzluklar bulunup bulunmadığı hususunda güvence verilmesini teminen görüş bildirmeye yönelik olarak denetçi tarafından elde edilen ve hedeflenen güvence seviyesi için yeterli ve uygun bilgi, belge ve beyanlardır. Bu kanıtlar, denetimin TDS çerçevesinde ve mesleki şüphecilik içinde planlanması ve gerçekleştirilmesi suretiyle elde edilir ve tevsik edilir. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim Kanıtı - Mesleki Şüphecilik Denetim, denetimin konusunda önemli uyumsuzluklara yol açabilecek koşulların mevcut olabileceği göz önünde bulundurularak mesleki şüphecilik içinde planlanmalı ve gerçekleştirilmelidir. Mesleki şüphecilik içinde olmak, sorgulayıcı bir yaklaşımla, elde edilen kanıtın geçerliliği hakkında eleştirel değerlendirmeler yapılmasını ve sorumlular tarafından sunulan bilgi, belge ve açıklamalarla çelişen veya bunların güvenilirliğinde şüpheye yol açan kanıtlara karşı dikkatli olunmasını ifade eder. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim süreci, her bir hesap dönemi için işletmenin iş teklifiyle başlar, TDS’ye göre planlanır, programlanır, yürütülür ve denetim sonucunun raporlanmasıyla sona erer. Raporun verilmesinden sonraki yükümlülüklere ilişkin hükümler saklıdır. Bu süreç TDS çerçevesinde belgelendirilir. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Kalite kontrol sistemi oluşturma Müşterinin İş Teklifi Denetim Sürecine Dahildir Denetim kuruluşları faaliyetlerini, asgari şartları Kurumca belirlenen bir kalite kontrol sistemi çerçevesinde yürütmek zorundadır. Bu sistemin uygulanmasında, Kurum düzenlemelerine göre oluşturularak Kuruma bildirilen kalite kontrol sistemine ilişkin yazılı politika ve süreçlere uyulur. Söz konusu politika ve süreçler Kurum düzenlemelerine paralel bir şekilde güncellenerek uygulanır. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetimlerde sorumluluk 1-Denetim raporlarının TDS’ye aykırı olması ile bu raporlardaki bilgi ve kanaatlerin yanlış, eksik ve yanıltıcı olması nedeniyle doğabilecek zararlardan, denetim kuruluşları ve denetçiler ayrı ayrı hukuken sorumludurlar. 2-İdari yaptırımlar, mevzuata aykırılıkları tespit edilen denetim kuruluşları ve denetçiler hakkında uygulanır. Kurumca gerekli görülen hallerde, denetim ekiplerinde görevlendirilen ve işlem ve eylemleriyle mevzuata aykırılığa neden olan denetçiler hakkında da yaptırım uygulanır. 3-Denetim ekiplerinde, denetçi olarak görevlendirilenler dışında, denetime yardımcı olmak üzere yer alan kişilerin sebep olduğu mevzuata aykırılıklardan, idari yaptırımlar bakımından bu kişiler değil, gözetiminde çalıştıkları denetim kuruluşları ve denetçiler sorumlu tutulur. Denetime yardımcı olmak üzere yer alan kişilerin genel hükümler, bağımsızlık, tarafsızlık ve sır saklama yükümlülüklerinden doğan sorumluluk halleri saklıdır. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim ekiplerinin oluşturulması Mevzuat uyarınca sadece denetim kuruluşları tarafından yapılması gereken denetimler, işin gerektirdiği sayı ve nitelikte denetçiden oluşan denetim ekipleri tarafından gerçekleştirilir. İşin gerektirdiği denetçi sayısının, denetlenen işletmenin büyüklüğü, faaliyetleri ile tabi olduğu düzenlemelerin özelliği ve benzeri hususların dikkate alınarak belirlenmesi esastır. Ancak denetim ekipleri üç denetçiden az olamaz. Denetim ekiplerindeki sorumlu denetçi ve belirlenen diğer kademeler için en az birer yedek denetçi belirlenir. Yedek denetçiler yerini aldıklarının sorumluluklarını üstlenebilecek nitelikte olmalıdır. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Denetim ekiplerinin oluşturulması Denetim ekiplerinde; söz konusu denetim için yetkisi bulunmayan denetçiler, denetçi yardımcıları, bilgi sistemleri denetimi de dahil olmak üzere teknik bilgisine başvurulacak uzmanlar ve denetime yardımcı diğer kişiler de denetçi olarak görevlendirilmemek kaydıyla yer alabilir. REFERANS

Çalışma Alanı Standartları Sorumlu denetçi olabilme şartları a) KAYİK’ler nezdinde yapılacak denetimler için 15 yıllık mesleki tecrübeye sahip olması ve bu sürenin en az iki yılında fiilen denetçi, kıdemli denetçi veya başdenetçi unvanı ile mevzuatta denetim öngörülen alanlarda denetimlerde bulunmuş olması. b) Diğer denetimler için ise 10 yıllık mesleki tecrübeye sahip olması ve bu sürenin en az bir yılında fiilen denetçi, kıdemli denetçi veya başdenetçi unvanı ile denetimlerde bulunmuş olması gerekmektedir. REFERANS

Raporlama Standartları Bu standartlar, denetim faaliyeti sonucunda oluşan denetçi yargısının ilgili taraflara ne şekilde, açıklanacağını belirlemektedir. Kaliteli bir denetimin son halkası, iyi hazırlanmış bir denetim raporudur. Esasen denetim raporu, mali tablolar üzerinde bir uzmanın inceleme yaptığını gösteren tek kanıttır. Mali tablolardan yararlanan taraflar, mali tablolarla birlikte yayımlanan denetçi raporunu görürler. Bu rapora göre mali tablolara güvenirler veya güvenmezler. Dolayısıyla denetim raporunun herkesin anlayabileceği bir şekilde ve dilde olması gerekir. REFERANS

Raporlama Standartları a- Genel Kabul Görmüş Muhasebe İlkelerine uygunluk b- Genel Kabul Görmüş Muhasebe İlkelerinde değişmezlik (Devamlılık) c- Mali tablolardaki açıklama yeterliliği d- Görüş bildirme REFERANS

Raporlama Standartları Denetim raporu düzenleme yükümlülüğü - Denetim faaliyeti sonucunda Kurumun belirlediği şekil ve esaslara göre denetim raporu düzenlenir. Bu rapor, “görüş” başlığı altında: a) Denetim konusunda ayrı ayrı veya toplu olarak denetim kıstasına göre önemli sayılabilecek herhangi bir uyumsuzluğun veya aykırılığın bulunmadığı durumlarda olumlu görüş, b) Denetim konusunda ayrı ayrı veya toplu olarak denetim kıstasına göre önemli uyumsuzluklar veya aykırılıklar bulunduğu ya da yeterli ve uygun denetim kanıtı toplanamadığı, ancak bunların denetim konusunun genelini etkilemediği durumlarda sınırlı olumlu görüş, REFERANS

Raporlama Standartları Denetim raporu düzenleme yükümlülüğü c) Yeterli ve uygun denetim kanıtı elde edildikten sonra, tespit edilen uyumsuzlukların veya aykırılıkların ayrı ayrı veya toplu olarak önemli olduğu ve denetim konusunun genelini etkilediği durumlarda olumsuz görüş veya ç) Denetim konusunun genelini etkileyen önemli hususlarda denetim görüşüne dayanak olacak yeterli ve uygun denetim kanıtının elde edilemediği durumlarda ya da yeterli kanıt toplanmasına rağmen görüş oluşturmayı engelleyen belirsizliklerin sonradan ortaya çıktığı durumlarda görüş bildirmekten kaçınıldığına ilişkin görüş içerir. REFERANS

Yönetmelikte Öne Çıkan Diğer Hususlar REFERANS

Denetim Faaliyetine İlişkin Kısıtlamalar Denetim kuruluşları ve denetçilerin üstlenemeyecekleri bazı denetimler şunlardır: a) 6102 sayılı Kanun uyarınca üstlenemeyecekleri denetimler. b) Bağımsızlığı zedeleyecek denetimler. c) Denetlenen işletmenin özelliğine göre denetim kadrosunun sayı, nitelik veya tecrübe bakımından yetersiz olduğu denetimler. ç) Üç yıl geçmedikçe; denetim kuruluşları son on yılda yedi yıl, denetim kuruluşlarında çalışanlar da dahil olmak üzere denetçiler ise son yedi yılda beş yıl denetim çalışması yürüttükleri denetim müşterilerine ilişkin denetimleri. REFERANS

Denetim Faaliyetine İlişkin Kısıtlamalar d) Sözleşme kabul süreçlerine ilişkin Kurum tarafından yapılan düzenlemelere aykırı denetimler. e) Denetim kuruluşunun veya denetçinin mevcut iş yükü sebebiyle sağlıklı bir şekilde yürütülmesi mümkün olmayan denetimler. Yukarda geçen sürelerin hesabında aynı denetim ağı içinde bulunan kuruluşlar ile ilişkili denetim kuruluşları tarafından yapılan denetimlerde geçen süreler topluca dikkate alınır. Çalıştığı denetim kuruluşuna bakılmaksızın, denetçinin aynı denetim müşterisinde geçirdiği süreler birlikte dikkate alınır. REFERANS

Denetim Faaliyetine İlişkin Kısıtlamalar Denetçiler, denetçilik görevinden ayrılmalarından itibaren iki yıl geçmedikçe son iki yılda denetiminde bulunduğu denetim müşterisinde ve bağlı ortaklıklarında kilit yönetici olarak görev alamazlar. Denetçiler sadece bir denetim kuruluşu adına denetim yapabilirler. İstihdam edildikleri denetim kuruluşuyla ilişkileri sona ermedikçe başka bir denetim kuruluşunda ya da müstakilen denetim faaliyetinde bulunamazlar. REFERANS

İdari Yaptırımlar ve Tedbirler Yönetmeliğin 39 uncu maddesinde 660 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile TTK’ nın bağımsız denetim hükümlerine ve Kurum düzenlemelerine aykırı hareket ettikleri tespit edilenlere idari yaptırım uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.   Kurum Tarafından Uygulanacak Yaptırımlar: Uyarı Faaliyet iznini askıya alma Faaliyet iznini iptal etme REFERANS

UYARI Denetim kuruluşları ve denetçilere aşağıdaki hallerde uyarı yaptırımı uygulanır: a) Denetim faaliyetinin, fiilin ağırlığına göre daha ağır bir yaptırım gerektirmeyen şekilde, TDS’ye aykırı olarak yürütülmesi, b) Bağımsızlığı tehdit eden hususlara ilişkin gerekli önlemlerin alınmaması ve bunlara ilişkin değerlendirmelerin kayda geçirilmemesi, c) Denetim kuruluşunda kalite kontrol sisteminin oluşturulmaması, ç) Her denetimden önce ve mutlaka yılda en az birkez, bağımsızlık, tarafsızlık ve sır saklamayla ilgili kuruluş, politika ve süreçlerine uygun davranıldığına ve davranılacağına ilişkin yazılı taahhütün verilmemiş olması REFERANS

UYARI d) Denetim kuruluşları ve denetçilerin doğrudan veya dolaylı reklam yapamayacakları, tabela veya basılı kağıtlarında mesleki ve akademik unvanları dışında başka unvan veya sıfat kullanamayacaklarına ilişkin reklam yasağına uyulmaması e) Haksız rekabet yasağına uyulmaması f) Kurum siciline tescilden itibaren her 5 yılda bir sürekli eğitim programının denetçiler tarafından tamamlanması ya da denetim kuruluşu tarafından bu eğitim programının tamamlanmasının sağlanmaması REFERANS

UYARI g) KAYİK’ler nezdinde yapılacak denetimler için görevlendirilecek sorumlu denetçinin15 yıllık mesleki tecrübeye sahip olması ve bu sürenin en az iki yılında fiilen denetçi, kıdemli denetçi veya başdenetçi unvanı ile mevzuatta denetim öngörülen alanlarda denetimlerde bulunmuş olması, diğer denetimler için ise 10 yıllık mesleki tecrübeye sahip olması ve bu sürenin en az bir yılında fiilen denetçi, kıdemli denetçi veya başdenetçi unvanı ile denetimlerde bulunmuş olması şartlarına uyulmaması ğ) Denetim kuruluşu veya denetçi ile denetlenen işletme arasında yazılı olarak düzenlenen denetim sözleşmesinin Yönetmelikte sayılan asgari hususları içermemesi REFERANS

UYARI h) Mesleki sorumluluk sigortasının yaptırılmaması, ı) Kuruma yapılacak bildirimlerin zamanında, tam ve doğru olarak yerine getirilmemesi, i) Denetim kuruluşları ve denetçilerin, ticari defterlerini, denetim raporlarını ve çalışmalarda kullandıkları her türlü belgeyi on yıl süreyle saklamak ve gerektiğinde Kurum’a ibraz etmek yükümlülüğüne uyulmaması j) Şeffaflık raporunun hazırlanmaması, zamanında Kuruma bildirilmemesi veya yayımlanmaması, k) Kurumca belirlenen ücret tarifesine uyulmaması, l) Mevzuat uyarınca denetim raporlarının süresi içinde tamamlanmaması veya hazırlanan raporların usulüne uygun olarak ilgili yerlere gönderilmemesi, REFERANS

UYARI m) Denetim kuruluşları ve denetçiler tarafından, i) Denetim sonuçlarının, 6102 sayılı Kanuna ve bu Yönetmeliğe uygun şekilde raporlayıp sunulmaması, denetim faaliyeti ve sonuçları konusunda genel kurula açıklamalarda bulunulmaması, ii) 6102 sayılı Kanun uyarınca gerekli hallerde riskin erken saptanması ve yönetimi komitesinin kurulmasını önermek, böyle bir sistem varsa bunun yapısı ve uygulamalarını açıklayan ayrı bir rapor düzenlenerek denetim raporuyla birlikte yönetim kuruluna sunulmaması, iii) 6102 sayılı Kanunun denetçilerin seçimi, görevden alınması ve sözleşmenin feshine ilişkin hükümlerine uyulmaması, iv) Denetim sözleşmesinin feshi halinde, fesih tarihine kadar elde edilen sonuçların bir rapor haline getirilerek genel kurulun bilgisine sunulmaması, REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA Aşağıda belirtilen aykırılıklarda bulunulduğunun tespit edilmesi halinde, denetim kuruluşlarının ve denetçilerin faaliyet izinleri fiilin ağırlığı dikkate alınarak, iki yılı geçmemek üzere Kurul kararıyla belirlenen süreyle askıya alınır: a) Uyarı yaptırımını gerektiren fiilin, uyarıya rağmen devamı veya yaptırımın kesinleşmesinden itibaren iki yıl içinde tekerrürü ya da bu süre içinde uyarı yaptırımını gerektiren farklı fiillerin üçüncü defa işlenmesi. b) TDS çerçevesinde gerekli mesleki özen ve titizlik gösterilmeksizin gerçeğe aykırı görüş bildirilmesi. c) Yapılan denetim çalışmalarında, TDS çerçevesinde dürüstlük, tarafsızlık, bağımsızlık, mesleki yeterlilik ve özen, sır saklama, mesleğe uygun davranış ve diğer etik ilkelere uyulmaması, kaliteli ve güvenilir denetimler gerçekleştirilmemesi. REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA ç) Yönetmeliğin, «denetim kuruluşu ve denetçiler, denetlenen işletmeye, 3568 sayılı Kanun çerçevesinde tasdik, vergi danışmanlığı ve vergi denetimi dışında, danışmanlık veya başka bir hizmet veremez, bunu denetim ağında yer alan kuruluşlar, ilişkili denetim kuruluşu ve diğer işletmeleri aracılığıyla yapamaz. Denetim kuruluşunun gerçek kişi ortakları, denetçileri ve kilit yöneticileri tarafından verilen hizmetler de bu kapsamda değerlendirilir.» hükmüne aykırı olarak hizmet verilmiş olması, REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA d) Aşağıda sıralanan denetim kısıtlamalarına uyulmaması. i) Bağımsızlığı zedeleyecek denetimler, denetim kuruluşunun ortakları, yöneticileri, denetçileri ve bunların eşleri ile 3 üncü dereceye kadar (3 üncü derece dahil) kan ve kayın hısımları veya denetim kuruluşları tarafından müşteri veya müşteriyle ilgili olanlarla doğrudan veya dolaylı olarak menfaat, ortaklık, kilit yönetici sıfatıyla iş, olağan ekonomik ilişkiler dışında borç veya alacak ilişkilerine girilmiş olması Geçmiş yıllara ilişkin denetim ücretinin geçerli bir nedene dayanmaksızın müşteri tarafından ödenmemesi Denetim ücretinin, denetim sonuçları ile ilgili şartlara bağlanmış olması, denetimin kalitesine dair belirsizlikler oluşturması, denetim kuruluşu tarafından müşteriye sunulan denetim dışı diğer hizmetler dikkate alınarak belirlenmesi REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA ii) Denetlenen işletmenin özelliğine göre denetim kadrosunun oluşturulmaması (sayı, nitelik vs) iii) Üç yıl geçmedikçe; denetim kuruluşları son on yılda yedi yıl, denetim kuruluşlarında çalışanlar da dahil olmak üzere denetçiler ise son yedi yılda beş yıl denetim çalışması yürüttükleri denetim müşterilerine ilişkin denetimi üstlenmesi iv) Sözleşme kabul süreçlerine ilişkin Kurum tarafından yapılan düzenlemelere aykırı davranılması REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA v) Denetim kuruluşunun veya denetçinin mevcut iş yükü sebebiyle sağlıklı bir şekilde yürütemeyeceği denetimin üstlenilmesi. vi) Denetçiler, denetçilik görevinden ayrılmalarından itibaren iki yıl geçmedikçe son iki yılda denetiminde bulunduğu denetim müşterisinde ve bağlı ortaklıklarında kilit yönetici olarak görev yapamazlar. vii) Denetçiler, sadece bir denetim kuruluşu adına denetim yapabilirler. Sözkonusu denetim kuruluşuyla ilişkileri sona ermedikçe başka bir denetim kuruluşunda ya da müstakil olarak denetim yapamazlar. REFERANS

FAALİYET İZNİNİ ASKIYA ALMA e) Denetim kuruluşları tarafından yapılan denetimlerde denetim ekibinin işin gerektirdiği kadar sayı ve nitelikte denetçiden oluşması gerektiği ve her halükarda denetim ekibinin en az 3 denetçiden oluşacağı ve her denetçi için birer yedek denetçi belirlenmesi hükümlerine aykırı davranılması REFERANS

FAALİYET İZNİNİN İPTALİ : Aşağıda belirtilen aykırılıklarda bulunulduğunun tespit edilmesi halinde, denetim kuruluşlarının veya denetçilerin faaliyet izinleri Kurul kararıyla süresiz olarak iptal edilir: a) Faaliyet izninin askıya alınmasını gerektiren fiilin, yaptırımın kesinleşmesinden itibaren iki yıl içinde tekerrürü veya bu süre içinde faaliyet iznini askıya almayı gerektiren farklı fiillerin üçüncü defa işlenmesi. b) Yetki belgesinin kasten yanlış veya yanıltıcı beyanlarda bulunmak suretiyle ya da hukuka aykırı diğer yollarla alınması. c) Yetkilendirme şartlarının taşınmadığının sonradan anlaşılması veya şartların sonradan kaybedilmesi. REFERANS

FAALİYET İZNİNİN İPTALİ : ç) Denetim Raporunda açıklanacak görüş yazılarında kasıtlı olarak; olumlu görüş bildirilmesi gerekirken olumsuz, olumsuz görüş bildirilmesi gerekirken olumlu, görüş bildirmekten kaçınılması gerekirken olumlu görüş bildirilmesi. d) Denetime olan güveni sarsacak veya denetimi geçersiz kılacak derecede bağımsızlığın ve tarafsızlığın kaybedilmiş olması. e) Faaliyet izinlerinin iptalini gerektiren mevzuata aykırı diğer durumların tespit edilmesi. Faaliyet izni iptal edilenler, kendilerine verilen mührü, yetki belgesini ve kimliği Kurum tarafından belirlenen süre içerisinde iade ederler. Aksi halde bu eylemi Cumhuriyet Savcılığına bildirilir. REFERANS

İDARİ YAPTIRIMLARLA İLGİLİ DİĞER HÜKÜMLER - Kurumca yapılan denetimler veya incelemeler neticesinde, düzeltilmesi imkan dahilinde olan hallerde, yaptırım kararı verilmeden önce tespit edilen aykırılık ve eksikliklerin giderilmesi için Kurumca ayrıca süre verilebilir. Verilen süre sonunda aykırılık ve eksikliklerin giderilmediğinin tespiti halinde karşılığında öngörülen idari yaptırım uygulanır. -İlgililere savunma yapılması için on günden az olmamak üzere süre verilir. Verilen süre içinde savunma yapmayanlar savunma hakkından vazgeçmiş sayılırlar. -Kurum uyarı yaptırımı dışında fiilin ağırlığını dikkate alarak gerekçesini belirtmek suretiyle bir derece hafif yaptırım uygulamaya yetkilidir. -Gerekli değerlendirmeler yapılarak Kurulca alınmış olunan karar ilgililere tebliğ edilir. Yargı yolu açık olmak üzere, Kurul kararları kesindir, itiraz edilemez. Kurul kararları ilgilinin siciline işlenir. REFERANS

İDARİ YAPTIRIMLARLA İLGİLİ DİĞER HÜKÜMLER -Denetim kuruluşlarında tespit edilen aykırı fiillerden dolayı istihdam edilen denetçilere yaptırım uygulanması denetim kuruluşunun hukuki ve cezai sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. -Kurum, aykırılığı yapanların denetçi veya denetim kuruluşu olmaması halinde gerekli işlemleri tesis eder. - Yönetmelik hükümleri uyarınca, denetim kuruluşları ve denetçiler hakkında alınan yaptırım ve tedbir kararları Kurumca gerekli görülen ilgili diğer kurumlara da bildirilir. -Hakkında faaliyet iznini askıya alma kararı verilenler bu süre içinde, faaliyet izninin iptali kararı verilenler ise iptal kararı sonrasında yeni sözleşme yapamazlar. Ancak, bunların devam eden denetim işlerinin tamamlanmasıyla sınırlı olarak faaliyetlerinin devamına Kurul tarafından karar verilebilir. REFERANS

DENETİM KURULUŞU YA DA DENETÇİNİN DENETİM FAALİYETİNİN DURUDURULMASI HALLERİ a) Medeni Kanun uyarınca gaiplik, temyiz kudretinin yitirilmesi, kısıtlılık ve benzeri haller ile denetçinin fiil ehliyetini yitirmesi veya denetim kuruluşunun faaliyetinin fiilen veya kayden sona ermesi veya hakkında mahkeme tarafından bir tedbir kararı verilmiş olması sonucu, denetim faaliyetinin yürütülmesinin sonradan imkânsız hale gelmesi. b) Yıllık inceleme planı çerçevesinde veya ihbar ve şikayetler ve diğer kurumlardan gelen bildirimlerle ilgili olarak yapılan ilk değerlendirmeler sonucunda, faaliyet izninin askıya alınmasını veya iptal edilmesini gerektiren durum nedeniyle, denetim kuruluşunun veya denetçinin faaliyete devam etmesinin telafisi zor ve imkansız zararlara yol açacağı ihtimalinin bulunması. REFERANS

Mücbir Sebepler Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller aşağıda Yönetmelikte aşağıdaki şekilde sıralanmıştır: a) Yangın, deprem, sel felaketi gibi afetler, b) Grev, c) Ağır kaza, ağır hastalık ve tutukluluk, ç) Medeni Kanun uyarınca gaiplik hali ile defter ve belgelerin iradesi dışında elden çıkmış olması, d) Kurum tarafından kabul edilebilecek benzeri diğer haller. Mücbir sebep, meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde Kuruma bildirilir. Bildirimin yapılmasının imkânsız olduğu hallerde bu süre imkansızlığın fiilen ortadan kalktığı tarihten itibaren işlemeye başlar ve bu tarihten sona erdiği tarihe kadar bu Yönetmelikte geçen süreler işlemez Mücbir sebep halinin denetim kuruluşu ve denetçiden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, denetim kuruluşu ve denetçinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması ve bu durumun tevsik edici belgelerle birlikte Kuruma bildirilmesi zorunludur. Herkesçe malum olan mücbir sebep hallerinde bildirim ve tevsik edici belge aranmaz. REFERANS

Teşekkür Ederiz REFERANS