Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı
Advertisements

İNTERNET.
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Toplumsal Duyarlılık Projesi
BİR HAYAT REHBERİ! BİR HAYAT REHBERİ! ♫ Lütfen sesi açınız! ♫ Lütfen sesi açınız!
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
INTERNET TABANLI HASTA KAYDI PAYLAŞIMI VE TELEKONSÜLTASYON PLATFORMU
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
İnternet ve Bilgisayar bağımlılığı
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
1 - Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor?. 2 Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor? * Kötü alışkanlıklara başlamada, başta aile olmak üzere arkadaşlar, yaşanılan.
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI İLETİŞİM VE SONUÇLARI.  Teknolojik imkânlar ve bu bağlamda internet imkânları sayesinde sosyal, psikolojik ve nörogelişimsel.
Yasa Dışı Madde Kullanımı Nedeniyle Denetimli Serbestlik Tedbiri Uygulanan Kişilerde Tedavi Uygulamaları Dr. A. Ender ALTINTOPRAK Ege Üniversitesi Psikiyatri.
Prof. Dr. Bülent Yılmaz H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Yasemin K. Usluel Aysun Umay Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bakü İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Derslerinde BİT Kullanım Koşulları.
OKUL KORKUSU(FOBİSİ) İLKNUR NURKAN
İnsanlar neden sigara içer?
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ KPI ANALİZİ – ŞUBAT 2015 KALITE GELIŞTIRME AR-GE ŞUBESI.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
TÜBESS (TÜRKİYE BELGE SAĞLAMA SİSTEMİ); Ulusal Belge Sağlamada Yeni Bir Boyut 25 Mayıs 2011 Antalya Mehmet BOZ
NEDENLERİ SONUÇLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
İNTERNETİN OLUMLU KULLANIMI

Teknoloji Bağımlılığı ve Çocuklarımız
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
TV VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Teknolojiye Bağımlı Yaşamamak İçin» adlı (Metin: Mehmet Dinç, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır.
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
EKRAN BAĞIMLILIĞI SEMİNERİ
İNTERNET BAĞIMLILIĞI ve SİBER ZORBALIK
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMI (İNTERNET BAĞIMLILIĞI)VE BAŞA ÇIKMA
İNTERNET BAĞIMLILIĞI.
SOMA İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ DR. MUSTAFA BABACAN.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
BAĞIMLI KİŞİLİK VE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
ERGENLİK DÖNEMİ.
BAĞIMLILIK TÜRLERİ 1-TEKNOLOJİ 2-TÜTÜN 3-MADDE 4-ALKOL 5-KUMAR
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
BİLGİSAYAR NEDİR?.
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Nesneler tam anlamıyla hizalanmıyorsa,
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Çocuk Sağlıgı Açısından Teknoloji ve İnternetin Zararları
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI
ÇOCUK ve TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI
MEDYA VE ÇOCUK
İnternet Bağımlılığı.
Teknoloji Bağımlılığı ve Güvenli İnternet Kullanımı
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
NİLÜFER NUR HAYATİ KURTCAN MESLEKİ TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Yeşilay, sigara, alkollü içki  ve diğer uyuşturucu madde gibi alışkanlıklar ile mücadele eden ve bütün zararlı alışkanlıklardan halkın ve gençlerin korunması.
Teknolojinin zararları ve faydaları. Teknolojinin faydaları 1.Teknoloji sayesinde bilgi alışveriş kolaylaştı. Dünyanın öteki ucunda gerçekleşen bir olaydan.
Teknoloji ve internet bağımlılığı nedir? Teknoloji bağımlığının belirtileri nelerdir? Nedenler ve Özellikler Bireysel yaklaşım Aileye yaklaşım.
Sunum transkripti:

Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı Cahit Cengizhan Cahit at marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bl.

İçerik Bağımlılık Tanımları Bağımlılığın Ana Bileşenleri Bağımlılık Belirtileri Bağımlılık Eleştirileri Farklı görüşler Aşırı Bilgisayar Kullanım Sorunları Gençlerde Bilgisayar ve Internet Kullanımı Deneysel Pilot Çalışma ve Sonuçlar Öneriler ve Tartışma

Bağımlılık Tanımları Bağımlılık genellikle ilaç yada kimyasal madde bağımlılığı olarak görülmektedir. Davranışsal bağımlılık; televizyon bağımlılığı, eğlence makinesi bağımlılığı, kumar oynamak. Teknolojik bağımlılıklar, insan-makine etkileşimini içeren ve kimyasal olmayan (davranışsal) bağımlılıklardır.

Bağımlılığın Ana Bileşenleri Dikkat çekme (salience), Duygu durum değişikliği (mood modification), Tolerans, Geri çekilme belirtileri (withdrawal symptoms), Çatışma (conflict) Nüksetme (relapse) olarak tanımlamış ve kullanmıştır(Griffiths, 1999).

Bağımlılık Belirtileri -1 Yalnızca birkaç dakika diyerek, saatler harcamak. Çevrenizdekilere ekran karşısında geçirdiğiniz zaman hakkında yalan söylemek. Uzun süre kullanmaktan fiziksel sorunlardan şikayetçi olmak. Sürekli olarak bir sonraki İnternet oturumunu iple çekiyor olmak. Aradığınız bilgiyi bulmaya hep "bir adımcık" kaldığını düşünerek devam etmek.

Bağımlılık Belirtileri -2 Anonim bir kişiliğe bürünmek size heyecan veriyor, insanlarla İnternet üzerinden konuşmayı yüz yüze konuşmaktan daha kolay buluyorsunuz. E-postanızda bir şey var mı diye bakmak için zorlayıcı bir istek duyuyorsunuz. İnternet'e girmek için yemek öğünlerinize, derslerinize ya da randevularınıza boş veriyorsunuz. Bilgisayarınızın başında bu kadar fazla zaman geçirdiğiniz için suçluluk duyma ve büyük bir zevk alma arasında gidip geliyorsunuz. Bilgisayarınızdan uzak kaldığınız zaman canınız bilgisayar çekiyor ve yoksunluk semptomları gösteriyorsunuz.

Bağımlılık Eleştirileri Farklı görüşler Ivan Goldberg, Internet bağımlılığı diye hastalık uydurup, Internet üzerinden yardim grupları kurmuştur. Internet'in mutsuzlaştırdığı kişiler, oysa sosyaldir Dr. Iathan Shapira, hastalık türü değil, "itki denetimi" problemi Dr. John Grohol araştırmalarda yöntem hataları olduğunu, bağımlıların aslında depresyon, anksiyete sorunları vardır. Modelinde kullanıcılar önce büyülenme/saplantı, sonra hayal kırıklığına uğrama/uzak durma safhalarından geçerek bir dengeye ulaşıyorlar. Resim

Aşırı Bilgisayar Kullanım Sorunları Tekrarlanan Hareketlerden Kaynaklanan Boyun kaslarında tutulma Gözlerde yorulma Uyku saatlerinin azalması Aile ilişkilerinde aksama Verim azlığı ve başarısızlık

Gençlerde Bilgisayar ve Internet Kullanımı Morahan-Martin ve Schumacher (1997) 277 kolej öğrencisi haftada ortalama 8.48 saat Internet’tedir. Scherer ve Bost (1997), 531 öğrenci haftada ortalama 8.1 saat bağlı kalmaktadır. %13’ü etkilendiğini belirtmiştir. Chien Chou, Ming-Chun Hsiao (2000) Tayvan’da 12 üniversite ve kolejdeki 910 öğrenciden 54 ‘ü (%6) bağımlıdır. Buların Internet kullanım oranı haftada 20-25 saat iken, diğerleri 5-10 saattir.

Deneysel Pilot Çalışma Özel bir liseden uygun olmayan kullanım hakkında yapılan tarama sonucunda belirlenen 20 öğrenci ile pilot bir çalışma gerçekleştirilmiştir. ÖnTest Sontest, Kontrol Gruplu deneysel modelin kullanıldığı araştırmada, bağımlılık için 22 maddelik 5 li likert tipi Internet alışkanlıkları ve bağımlılık ölçeği uygulanmıştır. Ailelere mektup ulaştırılıp, kontrol listeleri ile kontroller sağlanmıştır.

Bulgular

Bulgular Test Puanları Ön test Son Test Fark Deney Grubu 83,2 73,3 9,9* Kontrol Grubu 83,4 83,1 0,3 0,2 9,8* *P<0,05

Bulgular Deney grubunun puanları incelendiğinde ön test ile son test puanları arasında 9,9 puan fark olduğu, Wilcoxon non parametrik testiyle test edildiğinde z=-2,318, iki yönlü p<0,05 değerleri farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğunu görülmektedir. Oluşan bu farkın deney grubundaki ailelere ulaştırılan mektup ve kontrol listelerinden kaynaklandığı (kontrol grubunda farkın olmaması nedeni ile) söylenebilir.

Bulgular Deney ve kontrol gruplarının son testleri Mann-Whitney non parametrik test yöntemi ile karşılaştırıldığında elde edilen sonuç, (z=-2,276 iki yönlü p<0,023) anlamlı düzeyde anlamlı olduğu görülmektedir. Deney grubunda oluşan farklılık hem son testleri hem de kontrol grubundan farklı olması nedeniyle dikkat çekicidir.

Öneriler İnternet’te kullanma çizelgesi yapılabilir. Kullanımı hakkında bilgi verilmelidir. Arkadaş ve sosyal çevrelere zaman ayrılmalıdır. Arkadaşlar ile Internet dışı yollardan iletişim kurulmalıdır. Aileler gençlere zaman ayırmalı, birlikte etkinlikler yapmalı. Gençler ile konuşarak, hobi olabilecek, sevdikleri, ilgilendikleri konular bulunmalı.

Öneriler Internete bağlı iken hangi sitelerde ne yaptığını anlamak üzere oda ziyaretleri yapılmalı. Gençlere okuma alışkanlığı kazandırmak üzere, düzenli kitap okumasını sağlayın, ve okudukları hakkında konuşun. Gençlere bazı sorumluluklar vererek gerçekleştirmesini sağlayın. Belirli görevler verin. Bedensel yorgunluğa karşı aralar vererek dinlenin, uygun küçük işler ile bir süre ekrandan uzaklaşın.

Sorular -Tartışma Bilgisayar ve Internet Bağımlılığı Cahit Cengizhan cahit at marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bl.