AVRUPA’DA EGITIM VE GÖÇMENLERIN UYUMU Dr. Altay A. Manço Institut de Recherche, Formation et Action sur les Migrations
SORULAR: - AVRUPA’DA EGITIM SISTEMI UYUM VE SOSYAL GELISME FAKTÖRÜ MÜDÜR ? - BÖYLE OLMASI IÇIN NE YAPMAK GEREKIR ?
KAYNAKLAR: OKULLARDA 22 YILLIK UYGULAMA DENEYIMIM ÇESITLI ULUSLARARASI ANKETLER
GÖZLEMLER: 1. OECD’NIN PISA 2003 ANKETI - International Student Assessment Programme : « Where immigrant students succeed ? », 2006
15 ÜLKEDE 15 YAS GENÇLERININ MATEMATIK BECERI ÖLÇÜMÜ 3500 - 35000 KISILIK ÖRENEKLEMLER HER ÜLKEDE 100 PILOT OKUL 3 KATEGORI : GÖÇMEN GENÇLER / GÖÇMEN ÇOCUKLARI / YERLILER
BASARISIZLIK ORANI GÖÇMENLERDE 25 % - YERLILERDE 9 % YABANCI GENÇLERIN, BASARISIZ GENÇLERIN VE SOSYO-EKONOMIK SEVIYESI DÜSÜK AILE FERTLERININ AYNI OKULLARDA TOPLANMASI BASARISIZLIK ETKENI EN ESITLIKÇI ÜLKELER = USA, CAN, N-Z, AUS EN AZ ESITLIK OLAN ÜLKELER FRANSIZCA KONUSULAN ÜLKELER FARK = EGITIM DILININ YABANCI OLDUGUNUN GÖZÖNÜNDE BULUNDURULMASI EN ÇOK ZORLUK ÇEKEN GRUP : TÜRKLER
2. AVRUPALI TÜRKLER : 2001 - 2005 ARASI RESMI ISTATISTIKLER (5 ÜLKE)
GRUBUN KALABALIKLIGI VE BASARI ARASINDA ILISKI YOK PROFESYONEL OKULLU ORANI VE YÜKSEK OKUL ÖGRENCISI ORANI TERS ORANTILI EGITIM VE ISSIZLIK ARASINDA KATI ILISKI YOK ISTIHDAM EGITIM SISTEMI-ISPAZARI ILISKISINE BAGLI
VATANDASLIK, ÜLKEDE DOGUM ORANI VE YÜKSEK EGITIM ARASINDA ILISKI YOK SERBEST MESLEK VE YÜKSEK ÖGRENIM ARASINDA ILISKI YOK ÜLKELER ARASI FARK BÜYÜK IDEAL SISTEM YOK : HER SISTEMIN ZAYIF VE GÜÇLÜ YÖNLERI VAR
ÇOK-KÜLTÜRLÜ ORTAMLARDA OKULUN UYUM VE ESITLIK ÜRETMESI IÇIN NE YAPMALI ?
HALKA YÖNELIK UYGULAMALAR EGITIM SISTEMLERI HAKKINDA BILGI VERILMESI BASARI ÖRNEKLERININ TANITILMASI AILE VE GENÇLERIN GERÇEKÇI PROJELERE YÖNLENDIRILMESI IS KURMA YÖNÜNDE DESTEK VERILMESI ETNIK KÜMELESMELERIN ÖNLENMESI AILERLERIN ASIMILASYON KORKULARININ GIDERILMESI ÖZGÜVEN GELISTIRILMESI
EGITIM SISTEMINE YÖNELIK ÇALISMALAR ETNIK KÜMELESME ILE MÜCADELE EGITIM DILINDE GÖÇMENLERE YÖNELIK ÇALISMALAR EGITIM PERSONELLERININ « ÇESITLENDIRILMESI » OKUL/AILE - EGITMEN/ÖGRENCI VE NESILLER ARASI DIALOG PROJELERI BASARI ÖRNEKLERININ BELIRLENILIP YAYILMASI OKULUN ASIMILASYON YÖNÜ HAKKINDA BILINÇLENDIRME AILELERIN DIL VE KÜLTÜRLERININ SISTEM TARAFINDAN DEGERLENDIRILMESI
Altay Manço - IRFAM www.irfam.org