Hepimiz –doğuştan- birer öğrenme uzmanıyız!

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
May 15, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH, 2007® 1 Her fazladan söz, bir diğerini bozar!
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
ZAMANI ÖĞRENELİM OSMAN KILIÇ.
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
KİŞİNİN ZEKASI PARMAK İZİ KADAR EŞSİZDİR.
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Köylü ulusun efendisidir.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
Sep / Rev. 1© Copyright Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı, Öğrenmeyi Öğrenme’nin kritik parçası: Her sorun bir öğrenme yetersizliğidir.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Güvenlikçiden YK Bşk.na Bir kuruluşta en alttan en üste bilgi katma değeri yaratma örnekleri.. Sayfa ve satırları lütfen enter tuşuyla ilerletiniz..
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Küreselleşme ve Çözüm Kabiliyeti Rev 2 – Temmuz 2014 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®
4 KARE.
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
SAATLER Zamanı ölçmek için kullanılan ölçme aracı SAATTİR.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Ocak ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH® Askıya Alınmış Yargılarla İletişim=Etkileşim Zamanimizin neredeyse %90’ini kaplayan “iletisim”in en iyimser.
May 1, 2006© Copyright M.Tınaz Titiz, AKSARAY UMUT HASTANESİ ÖĞRENME MERKEZİ (ÖMer) Her kurumun -her ne amacı olursa olsun- en temeldeki işlevi “öğrenmek”tir.
Sorun Kimyası Madde kimyası olur da sorunları kimyası olmaz mı?
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Klinik Yetiştiricilik
30-Tem-05© Copyright M.Tınaz Titiz, Niçin zor öğreniyoruz? Madem hepimiz –doğuştan- birer öğrenme uzmanıyız o halde niçin zor öğreniyoruz?
March 2, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Ek-2 Örnekler.
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Diferansiyel Denklemler
Değerli Dostlar, bizim gibi “orta yaş” delikanlılarının daha ileri yaşlarda hafıza ile ilgili problemler yaşamaması için uzmanlar fırsat buldukça sayısal.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
IŞIK VE SESİN YAYILMASI 5.SINIF 4.ÜNİTE
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Sömürü algoritması Birilerinden, sömürü yoluyla değer transfer etmek isteyenler için altın kurallar(!)
İLETİŞİM.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
Sorun Stok Etkisi. Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir, 2. Gücünüz azalacağı.
Herkes için –sürdürülebilir- Eğitim
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
" Nasıl Başarılı Oldum ?”.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Sınav Kaygınızı Azaltın
Bilal BİLGİN - Gazi Anaokulu- Rehber Öğretmeni
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Developed with the support of the EU Leonardo.
Yüksek Katma Değerli Düşünce
Duyuşsal Alan.
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi
Tarih Nedir?.
“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Yüksek Katma Değerli Düşünce
Sunum transkripti:

Hepimiz –doğuştan- birer öğrenme uzmanıyız! O halde niçin bazı zamanlar bazı konuları zor öğreniyoruz? Nasıl kolay öğrenebiliriz? © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Örneğin, Yabancı Dil Niye öğrenilemiyor, nasıl kolay öğrenilebilir? 1 numaralı neden, yabancı dilin ne amaçla öğrenileceği konusundaki “belirsizlik” ve kişinin dışından “empoze edilen ihtiyaç”tır ki buna, “idrak edilmemiş ihtiyaç” denilmelidir. Eğer cevaplanması gereken soruların her birisine net cevaplar veremezsek, herbiri bir belirsizlik olarak ortaya çıkar. Bu belirsizlikler ise öğrenmeyi engeller. Çünkü öğrenme, belirsizliklerin bulunmadığı ortamlarda kendiliğinden oluşur. O tür ortamları da ancak “idrak edilmiş ihtiyaçlar” yaratabilir. İdrak (Ar), kökü derk = kavramak, to grasp (EN) © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

O Halde ihtiyaç empoze etmeyin, idrak edilmesini sağlayın! İdrak, kişinin kendini ikna etmesi demektir. Bir kişinin ikna olmasına engel olabilecek yüzlerce neden olabilir ve bunlar size ihtiyaç empoze edenlerce bilinemez. Korkular, takıntılar, arzular, mantık ve duygu çatışmaları, kişilerin önceliklerini belirler. Eğer o öncelikler içinde “söz konusu ihtiyaç” ilk sıralarda değilse “idrak” gerçekleşemez. İsrar, tehdit, özendirme vb girişimler, öncelikler sıralamasını değiştiremez. Ancak kandırma girişimlerine ortam hazırlar. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Ön sıralarda ne var ki? Herhalde ön sıraları işgal eden başka “öncelikler” var! Biz farkında olmadan onlar bedenimizi, zihnimizi, ruhsal yapımızı megul ediyor. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

© Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

© Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Örneğin, bir kişi şunlar “belirli” değilse, dil öğrenmeye “ikna” olunabilir mi? © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Şu ifadeler “belirlilik” açısından ne diyor???? İş ilanlarında genellikle belirtilen “iyi düzeyde” yabancı dil, “Büyük bir firmanın yazışmalarını yürütecek düzeyde” yabancı dil, “Mükemmel düzeyde” yabancı dil, Ve benzer “belirli gibi” görünen, ama gerçekte “belirsiz” amaçlar. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Bir de şöyle bakın! © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

“İdrak için ikna”: Peki ama nasıl? Kişinin zihinsel kurgusu (mind-set) içindeki, idraki engelleyebilecek Guliver iplerini ve/ya sürükleyicileri anlamaya çalışmak, Zengin Öğrenme Ortamları: En etkili ikna aracı; öğrenilmesi istenilen şeye şiddetli ihtiyaç duyulabilecek bir ortam hazırlamak (yüzme öğrenmek için denize atmak gibi), Zorlama araçların yaratacağı otomatik tepkinin, “öğrenmeye tepki”ye dönüşmesine meydan vermemek, Öğrenilmesi istenilen şeyin getirebileceği yararları deneyimletmek (mümkünse), Zaman içinde idrak edilmesini beklemek. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

“İdrak için ikna”: Peki ama nasıl? (devam) Ve etkili bir araç daha: Kişiye, gerçekten ihtiyaç duyduğu ne varsa, zahmetsizce ve de zevkle öğrenebildiğini göstermek! Öğrenme’nin diğer yaşamsal fonksiyonlar (solumak, sindirmek, boşalmak, üremek vd) gibi “doğuştan” olduğunu anlatmak. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Yaşam öğrenmekten ibarettir © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Lütfen genişletin! Yaşamınızın yüzlerce kesitini düşünün ve “öğrenmeyi” içine sıkıştırdığınız dar kalıbı genişletin. İşinize yarayanların çoğunu “kendi başınıza” ve “siz ihtiyaç duyduğunuz için” öğreniyorsunuz. Çünkü tüm canlılar gibi birer öğrenme makinesi’yiz! © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Öğrenme Makinesinin En Temel Amacı! Tüm canlıların en derindeki amacı: Yaşamlarını ve türlerinin devamını sağlamak. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Temel araç: “Öğrenmek” Canlılar -bu arada insanlar- derindeki amaçlarını bu temel aracı kullanarak gerçekleştirirler. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Her an, her şeyden öğrenme! Canlılar, yaşamlarının her bir anında öğrenerek, değişen iç/dış koşullara (tehdit/fırsat) uyum gösterirler. Hatta –eğer ihtiyaç duyarlarsa- bir kuştan, bir yılandan dahi öğrenebilrler!!! © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Uyum (öğrenme) ve Başarı Hızlı ve iyi uyum …… ≈ Başarı Yavaş ve kötü uyum ≈ Başarısızlık Uyumsuzluk …..…… ≈ Yok olma © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

(İhtiyaçlar) ve (öğrenme) ilişkisi! Kolay öğrendiğimiz her ne varsa mutlaka ihtiyaç-öğrenme ilişkisini sağlam kurmuşuz. İhtiyaçları kendimiz hissettiğimizde bağı da kendimiz kuruyoruz. Daha sonraları başkaları devreye girip bizim adımıza ihtiyaç belirlemeye başladığında bu bağ kurma becerimiz körelmeye başlıyor. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

İşte “öğrenmeyi öğrenme”nin sırrı! Kişilere sadece, “ihtiyaçlarını kolay öğrenecekleri konusundaki doğal yetenekleri” hatırlatılır. Buna “öğrenmeyi öğrenme” diyoruz. Bir de kolay öğrenmelerine yardımcı olabilecek birkaç teknik tanıtılır (Doğru Soru Sorma Tekniği gibi). Bu seminerler aslında bir ‘ikna’ sürecidir. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

‘Öğrenilmiş Çaresizlik’ Öğrenebilirlik 2 yanı keskin kılıçtır. Bir yandan ihtiyaçlarınızı öğrenirsiniz. Diğer yandan size “kendi başınıza öğrenemeyeceğiniz” öğretilir. Bunu da kolayca öğrenirsiniz. Kurgu bilim filmlerindeki kendini tahrip eden robotlar gibi! Öğrenmeyi öğrenme seminerlerinde bu çaresizliğin ‘öğrenilmiş’ olduğu ve isteyerek silinebileceği ‘hatırlatılır’. Peki bunu kim ve niçin yapsın? Bu bazen iyi bazen de kötü amaçlarla yapılır. İyi amaçlarla yapılan okul eğitimidir. Meslek kazandırmak, iyi yurttaş yetiştirmek vbg. Kötü amaçlarla yapılanlar ise, “kendi gibi düşündürmek isteyen” kişi ve grupların işidir. Sadece başkalarınca öğretilebileceğini öğrenmiş kişiler artık birer tutsak haline gelmişlerdir. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Ve Öğrenme Devrimi (Learning Revolution) ! İki anahtar ilke: akıl-beden bağlantısı ve akıl-beyin bağlantısı.. Birinci ilke, öğrenmenin akademik bir süreç olmadığını, bebeklikten itibaren yapılan her türlü bedensel eylemin aklı geliştirdiğidir. İkinci ilke ise, gelişen aklın beyinde yeni bağlantılar oluşturduğunu, bunun da yeni bedeni ve akli eylemleri tetiklediğini, bu sürecin kendi kendini beslediğini söylüyor. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Öğrenmenin 3 gizi! Bir şeyi deneyimle (experience it) Deneyiminle oyna (play with it) Ve onu adlandır (label it) © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

1717 den bu yana ~300 yıl 1717 yılında Prusya’da zorunlu eğitim öğretmen, karatahta ve tebeşirle başladı. 300 yıl sonra bugün network’ler dünyası yoluyla öğrenme’yi eğitim sistemi olarak benimsemeye gidiyoruz. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Ve artık günümüz! Yeni, “Öğrenen Toplum”da 7 ağ (network) Sinir ağınız………………… Öğrenme ağınız…………… Etkileşimli bilgi ağınız…… Yaratıcılar ağınız…………… Yetenekler ağınız………… Kurumsal ağınız………… Küresel öğrenme ağınız. Size özgün zihin ve beden yetenekleriniz ve onları nasıl geliştirebileceğiniz, Ev, okul ve toplumla bağlantılı etkileşimli öğrenme ortamı, Anlık iletişimlerin yeni dünyasıyla nasıl etkileştiğiniz, Yeni düşünce ve inovasyonları başkalarıyla ortaklaşa nasıl ürettiğiniz, Dünya genelindeki beceri, yetenek ve profesyonel kow-how paylaşımınız, Cooperative open partnership’lerle bağlantılı yeni sosyal hareketler, Bilgi, kültür, yetenek ve digital araç paylaşımlı eğitim. © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Sanayi Devrimi Enformasyon Devrimi Öğrenme Devrimi Eğer bu da kaçmayacaksa, nasıl ve nereden başlayabilir? Anahtar soru budur! © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

SONUÇ! “Öğrenme”, aynen soluma, boşalma, uyuma, çoğalma gibi doğal fonksiyonlarımızdandır. Zahmetsiz, zevkli ve amaca yönelik! Doğallıkla nefes almak ne denli zevkli ise, zorla nefes aldırılmak da o denli acı vericidir. Şimdi 7 öğrenme ağı’nızı kullanma yoluyla ihtiyaç duyabileceğiniz bir şeyi (mesela TRIZ) öğrenmeye ne dersiniz? © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®

Teşekkür ederiz www.tinaztitiz.com © Copyright M.Tınaz Titiz, 2010, SMUH®