İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ ALANINDA SEKTÖREL EĞİTİM VE METODLARI Mehmet BERK Daire Başkanı mberk@csgb.gov.tr 07 Kasım 2008,
SUNUM PLANI Sektörün Tanımı Sektöre Yönelik İSG Eğitiminde ihtiyaç belirleme Avrupa Birliği 2002-2006 Strateji Dokümanında yer alan hedefler Roma Deklarasyonu Ülkemizdeki Mesleki ve Teknik Eğitim Mesleki ve Teknik Eğitim Programlarında İSG Genel Müdürlüğümüzün bu alandaki faaliyetleri
SEKTÖRÜN TANIMI: Sektör: Belli üretim teknikleri ile belli grup ürünlerin üretiminde gösterilen faaliyetlerin oluşturduğu ve birbirini destekleyen alt üretim grupları ile birlikte bir bütün olarak tanımlanabilir.(Kimya Sektörü, İnşaat Sektörü, Otomotiv Sektörü, Sağlık Sektörü vb.)
SEKTÖRE YÖNELİK İSG EĞİTİMİNDE İHTİYAÇ BELİRLEME: Her sektörün kendine özgü İSG ile ilgili tehlike ve riskleri vardır. Ayrıntılı bir risk değerlendirmesinden elde edilen sonuçlara göre eğitim ihtiyacı ve konuları belirlenmelidir.
SEKTÖRE YÖNELİK İSG EĞİTİMİNDE İHTİYAÇ BELİRLEME: Elde edilecek bu sonuçlarda Kimisinde İş kazası nedenleri , kimisinde yangın ve patlama, kimisinde toksisite veya enfeksiyon, kimisinde göçük veya çökme gibi tehlike ve riskler ön plana çıkacaktır.
SEKTÖRE YÖNELİK İSG EĞİTİMİNDE İHTİYAÇ BELİRLEME: Bu nedenle her birindeki tehlike ve riskler iyi belirlendikten sonra korunma ve önleme yöntemleri ilgili eğitimler Planlanıp uygulanmalıdır. Bu eğitimler belirli periyotlarla tekrarlanmalıdır.
ÜLKEMİZDEKİ MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM: Milli Eğitim Bakanlığı verilere göre 1999 yılında %34 oranında meslek lisesi tercih edilirken, bu oran 2007-2008 döneminde % 39 a çıkmıştır. Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış olan “Mesleki ve Teknik Eğitim 2008-2012 Eylem Planında yıllık %3 lük artışla 2011-2012 döneminde bu oranın %50 ye çıkartılması hedeflenmiştir.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM PROGRAMLARINDA İSG: BÖLÜM SEÇMELİ DERSLER HAFTALIK SAATİ Girişimcilik 1, İş Güvenliği 1, Organizasyon ve İş Etüdü 2, Standardizasyon ve Kalite 2, İnsan İlişkileri 1, Bilgisayar 2, Kooperatifçilik Bilgisi 2, İşletme Bilgisi 2 Yüksek Öğrenim içinde bazı fakültelerde seçmeli Ders olarak, Bazı üniversitelerde ön lisans ve lisans üstü İSG eğitim programları yer almaktadır.
AVRUPA BİRLİĞİ 2002-2006 STRATEJİ DOKÜMANINDA YER ALAN HEDEF: Avrupa Birliği 2002-2006 Strateji Dokümanında yer alan hedefte; “AB’deki bütün gençler için, 2010 yılından önce bütün eğitim kurumlarında(ilk,orta,lise ve yüksek okul) en az 8 saat İSG eğitimi sağlanmış olmalıdır.” denilmektedir.
ROMA DEKLARASYONU: 1-3 Ekim 2003 tarihlerinde yapılan KOBİ’lerde İSG Konferansı sonunda yayınlanan “Roma Deklarasyonu”nda “-Çocuk ve gençleri gelecekte sağlıklı ve güvenli çalışma hayatına hazırlamak, -Bütün insanlar ve çalışanlar için yaşam boyu öğrenme, imkanı sağlamak, -İşyerinde İş Sağlığı ve Güvenliği’ni geliştirecek, devamını sağlayacak eğitim ve öğretim müfredatının geliştirilmesini, sağlamak.” Ülkelerin görevidir denilmiştir.
İSG EĞİTİM PROGRAMLARI VE YÖNTEMLERİ Örgün eğitimde İSG müfredat programı içinde düzenlemektedir. Yetişkinler için düzenlenen eğitimler ise iş’e yönelik tehlike ve riskler odaklı, kısa süreli ve tekrarlanan eğitim şeklinde yapılmaktadır.
İSG EĞİTİM YÖNTEMLERİ Yetişkin eğitiminde ise en başarılı olan interaktif yöntemdir. Ancak, konuyu iyi belirlemek, eğitimi iyi planlamak, uygun yer seçimini yapmak, eğitim materyallerini doğru seçmek, zamanı etkin kullanmak gerekir.
İSG EĞİTİM YÖNTEMLERİ Yetişkin eğitiminde eğitimci, şu soruların cevabını araştırmalıdır. 1-Kime eğitim verecek(katılımcı profili) 2-Hangi konuda eğitim verecek 3-Ne için eğitim verecek(amacı) 4-Eğitimin hedefi a-Bilgilendirme, b-öğretme, c-öğretilenin uygulanması, d-öğretileni başkasına öğretme
İSG EĞİTİM YÖNTEMLERİ 5-Nasıl eğitim verecek(Telekonferans,internet, yüz yüze, yuvarlak masa vb.) 6-Sunum şekli ne olacak (Slayt gösterisi,P.P sunum vb.) 7-Kullanacağı araçlar(Slayt, Tepegöz, tahta, kart vb.) 8-Nerede eğitim verecek 9-Ne kadar sürede verecek
İSG EĞİTİM YÖNTEMLERİ Soruların cevabını aldıktan sonra, konu ile ilgili araştırmalarını tamamlayıp, güncel bilgilerle hazırlayacağı sunumunu iletişim tekniklerini de uygulayarak yapmalıdır. Eğitim sonunda, ön ve son testleri karşılaştırarak eğitimin etkinliğini değerlendirmelidir.
GENEL MÜDÜRLÜĞÜMÜZÜN BU ALANDAKİ FAALİYETLERİ
2002 2003 33 merkez / 55 toplantı / 266 sunum
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMPOZYUMLARI 2004 yılında 5 ilde -Diyarbakır -Kastamonu -Çorum -Manisa -Elazığ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMPOZYUMLARI 2005 YILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ SEMPOZYUMLARI Bursa, Kayseri, Gaziantep, Kocaeli, Malatya, Samsun, İzmir, Konya, Adana, İstanbul ‘da olmak üzere 10 ilde Güvenlik Kültürü ve bilinç artırma sempozyumu düzenlendi.
İNŞAAT SEKTÖRÜNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 2006 yılında düzenlenen kampanya çerçevesinde yapılaşmanın yoğun olduğu Trabzon- Samsun- Malatya- Afyon- İzmir- Adana- Mersin – Antalya- İstanbul- Ankara olmak üzere 10 ilde konunun taraflarının da Katılımıyla seminerler düzenlenmiştir. 2000 işçi ve sektör temsilcisine ulaşılmıştır.
İSG EĞİTİMİNİ ERKEN BAŞLAT GÜVENLİ KAL !...
Yine 2006 yılında Milli Eğitim bakanlığı ile imzalanan protokol kapsamın da "İş Sağlığı ve Güvenliği Kavramının Önemi, Güvenlik Kültürü Kavramı, İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatındaki Yenilikler, İşyerlerinde Karşılaşılabilecek Tehlike ve Riskler" konularında 10 ilde 3500 öğretmen ve öğrenciye ulaşılmıştır.
18 Nisan 2006 İSGÜM’ün Eğitim salonunda İlk Öğretim Öğrencilerine Sağlık ve Güvenlik Eğitimi verilmiştir
ÇİMENTO SEKTÖRÜNDE SAĞLIK RİSKLERİ 1-2 Eylül 2006
MADENLERDE İSG KAMPANYASI 2007-2008 Kömür Madenciliğinin yoğun olduğu 8 ilde yapılmış 3400 işçi,teknik personel ve sektör temsilcisine ulaşılmıştır
TERSANELERDE İSG EĞİTİMİ 2008 YILINDAYAPILAN PROTOKOL KAPSAMINDA TUZLADAKİ TERSANELERDE ÇALIŞAN İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARI,MÜHENDİSLER VE İŞÇİLERDEN YAKLAŞIK 17 898 KİŞİYE İSG EĞİTİMLERİ VERİLMİŞTİR.
İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER