hazırlayan:Serpil TÜRKMEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Advertisements

TARİHÎ MEZARTAŞLARI NEDEN TAHRİP VE YOK EDİLİYOR?
ADIM ADIM TÜRKİYE Yurdumuzu Dolaşırken.
ETKİLEDİK, ETKİLENDİK AMA NASIL?
BİZİM GEZEGENİMİZ Aralarındaki benzerlik ve farklılıklara rağmen bütün insanlar aynı gezegeni paylaşırlar ve iyi bir dünyada yaşamak için her bireyin üzerine.
Terentius, "Onunla her şeyi paylaşmak zevkinden
E şsiz B ir M edeniyetin İ zleri… Bir kuş cıvıltısı bize neyi anlatır ?
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ YANSITAN ÖĞELER
ÇORLU DEVLET HASTANESİ SOSYAL FAALİYETLER
SLAYT GEÇİŞLERİ OTOMATİKTİR… LÜTFEN TIKLAMAYINIZ… SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER… Sesli İzleyiniz.
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
AÇIK HAVA BASINCI Ali DAĞDEVİREN
GELENEKSEL SANATLAR.
BENİ TANIMAK İSTER MİSİNİZ?
Sunum: Ahmet YORDAM Bursa-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni.
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
Doğruluk ve dürüstlük.
ÇİÇEKLİ BİTKİLER Çiçek Sap Yaprak Kök
EBRU / ÂB RÛ / EBRÎ BOGATUR.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
EŞ SESLİ KELİMELER.
BİZİM OLDUĞU HALDE BİZİM OLMAYAN ŞEY NEDİR?
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
BEN BİR KÜÇÜK KİLİMİM.
Geleneksel Türk Görsel Sanatları
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
MEVLANA YOLUNDA ARALIK 2010 KONYA
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
TÜRKİYE’NİN TURİSTİK DEĞERİ
SÖZCÜKTE ANLAM (Mecaz-Soyut-Somut)
HOŞGÖRÜ.
HAYAT BİLGİSİ 1.ÇEVREMİZDEKİ MADDELER 2.MADDENİN HALLERİ
ÇEVRE TAVSİYELERİ CAÇEKOTAD.
Aileye Karşı SEVGİ VE SAYGI
DEĞERLER EĞİTİMİ SEVGİ VE SAYGI.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE YERLEŞME
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
Mehtap İŞMARCI Görsel Sanatlar Öğretmeni
Eğitimin ve Toplum.
Değerli Dostlar, Size farklı zaman ve farklı yerlerde rastladığım yaşayan anıtlarımızdan bazılarını sunmak istiyorum... Eminim ki, Sizler de asırlar hatta.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
Canlıların Çeşitliliği
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM 2
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
DERS İŞLENİŞ ÖRNEĞİ 5 E MODELİ
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Jale YILMABAŞAR Hayatı ve Eserleri.
BARIŞ MANÇO’NUN HAYATI
EBRU SANATI.
T.C ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON BÖLÜMÜ DERS PLANI III.HAFTA DERS SUNUMU HAZIRLAYAN YASİN KILIÇ.
T.C ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON BÖLÜMÜ DERS PLANI II.HAFTA ders sunumu HAZIRLAYAN YASİN KILIÇ.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
Müzik Nedir?.
T.C. ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON PROGRAMI GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI BÖLÜMÜ EBRU SANATI VE KOLAJ   HAZIRLAYAN HALE GÖNENÇ.
EBRU SANATI.
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI
Bismillahirrahmanirrahim, İlâhi yâ Rabbi
Geleneksel Türk Görsel Sanatları
Resimle İlgili Meslekler
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ebru sanatı görsel açıdan şölen haline gelen çok renkli ve kıymetli bir sanattır. Suyun üzerinde renk verme çalışmalarıyla yapılan süsleme sanatı olan.
Sunum transkripti:

hazırlayan:Serpil TÜRKMEN EBRU SANATI hazırlayan:Serpil TÜRKMEN TEİAŞ 4.İletim Tesis ve İşletme Grup Müdürlüğü-Personel Şefi

EBRU SANATI ’nın bu renkli yolculuğunda uğrayacağımız duraklar… Ebru Sanatı Tarihçesi Ebru Malzemeleri Ebru Çeşitleri Ebru’nun Motivasyon-Terapi Etkisi Ebru Sanatını Öğrenmenin Aşamaları Ebru Aşkı Ebru Ustaları Saygı ve Teşekkür

tarihçe 1 EBRU SANATI’NIN Türkistan'ın Buhara şehrinde doğup İpek Yolu ile ve göçlerle İran,Hindistan ve Anadolu'ya yayıldığı tespit edilmiştir. Farsça 'Ebri'  (Bulutumsu, bulut gibi) olarak isimlendirilmiştir. Daha sonra Türklerle birlikte Anadolu'ya gelen bu sanatın adı 'Ebru' olarak dilimize yerleşmiştir. Bulut manasına veya buluta benzeyen şekiller manasına gelir. Ortaya çıkan şekillerin buluta benzemesi nedeniyle bu adı almıştır. Günümüze ulaşan en eski ebru eseri 1500'lü yıllara aittir. İnsanlığın son 5 yüzyılında neler olduğunu kim bir solukta sayabilir? Neler yaşandı, nerelerden geçildi , ne keşifler, ne savaşlar,ne inançlar, ne aşklar eskitildi; bilimde ve sanatta ne adımlar atıldı, neler denendi ve tüketildi... Bu kocaman zaman diliminde; insanlık bunları yaşayıp bitirirken, bir sessiz tanık, hiç eskiyip tükenmeden varlığını sürdürüp günümüze kadar geldi: EBRU SANATI... EBRU SANATI, 5 yüzyılı aşkın tarihinde, bir yanıyla tasavvufa, diğer yanıyla çağımız insanının kendini arayışlarına dayanan; psikoterapiye kadar kullanım alanı bulmuştur.

tarihçe 2 EBRU SANATI; Kâğıt süsleme sanatlarının en önemlilerindendir. 18.yy. Avrupa’da 'Türk kağıdı', 'Türk mermer kağıdı' olarak bilinmesi bu sanatın bir Türk sanatı olduğunu göstermektedir. Osmanlı döneminde birçok ebru sanatçısı yetişmiştir. Bu dönemde ebrulu kâğıtlar devlet belgeleri ve resmi yazışmalarda zemin olarak kullanılmıştır. Ebru; Türkiye'de cilt sanatının yanı sıra, hat sanatında zemin ve pervaz olarak kullanılmıştır. Hat sanatının, sanat atölyelerinde çoğalmasıyla birlikte, fonda kullanılan bu desenli kağıdın da değeri artmış, çerçevelenecek kadar önemsenmiştir.

ebru malzemeleri-1 EBRU, hiçbir teknoloji, çağdaş malzeme kullanılmadan, tamamen çıktığı dönemin koşullarına, araç ve gereçlerine sadık kalınarak sürdürülen bir sanattır. TEKNE Alüminyum veya galvanizden yapılır.Genel olarak 35x50 boyutu tercih edilir. KİTRE Geven bitkisinin özüdür.Suda bekletilip, süzülerek kıvama getirilir.Su ile birlikte teknede yoğunluğu ayarlanır. BOYA Doğal toprak boyalar, oksit boyalar, pigment boyalar, çivit boyalar kullanılır.Bu boyalar suda çözülmezler.Disteseng adı verilen mermer ile doğal toprak boyalar ezilerek içine su ve öd katılır

Ezilen boyaları toplamak için SPATULA; ebru malzemeleri-2 SIĞIR ÖDÜ Boyaların kitreli suyun üzerinde durmasını ve birbirine karışmasını önler. FIRÇA Gül dalı esnediği ve küf tutmadığı için tercih edilir.Uç kısmına misina veya naylon ip ile At kuyruğu kılı sarılır. KAĞIT Emici özelliği fazla ve mat olan en çok 60 veya 80 gr 1.hamur kağıtlar kullanılır. DİĞER MALZEMELER Teknedeki boyalara şekil vermek için kullanılan, çeşitli kalınlıkta metal çubuklar (BİZler); Bir tahta üzerine belli aralıklarla sıralanmış metal tellerden oluşan TARAKlar; Ezilen boyaları toplamak için SPATULA; Boyaların ve ödün konulduğu cam kavanozlar ve kağıda alınan ebrunun kurutulduğu KURUTMA TEZGAHI.

*Ebrular; Serpil TÜRKMEN’in koleksiyonundandır. ebru çeşitleri-1 *BATTALEBRU *BÜLBÜL YUVASI *HATİP EBRUSU *YAZILIEBRU *Ebrular; Serpil TÜRKMEN’in koleksiyonundandır.

ebru çeşitleri-2 *GEL-GİT EBRUSU*ŞAL EBRUSU *ÇİÇEKLİ EBRULAR *HAFİF EBRU*TARAKLI EBRU*KUMLU EBRU *ÇİÇEKLİ EBRULAR (LALE-PAPATYA-SÜMBÜL-GÜL-KARANFİL)

ebru’nun meditasyon-terapi etkisi 1 SU tabiatta en çok bulunan, canlı yaşamının devamı ve Ebru sanatı için mutlak gerekli olan bir bileşiktir. Deniz kıyısında veya akarsu kenarlarında huzur bulup kendini dinlenmiş hissetmeyen insan pek yoktur.Hareket eden su, pozitif iyonlar yaydığından insanlar üzerinde çok olumlu tesirler yapar. Haset, kin, kıskançlık gibi negatif duygulardan arınmayı sağlar. EBRU sanatında kullanılan KİTRE( Geven gövdesinden sızan sıvıdır.) şifalı bitki olarak ve mide hastalıklarında, kozmetik ve tekstil alanında, pasta yapımında kullanılıyor. GÜL DALINDAN FIRÇALAR küflenmeyi engellediği için boyaların nefes almasını sağlıyor. ÖD ebru yapımını gerçekleştiren en önemli maddedir. Yüzeysel gerilimi sağlar. Boyanın suyun yüzeyinde açılmasını gerçekleştirir. Renklerin birbirine karışmasını önler. Atölyede kitreyle uğraşan insanlarda önce bir tiksinme duygusu yaşayıp sonra kozmetikte ve gıda – tekstil alanında kullanıldığı öğrenilince huzurla ellerini kitreye batırıp uğraşabiliyorlar. Öd yardımıyla açılan boyalar insanların yüzünde bir mutluluk ifadesi oluşturuyor. Öd ayarlanınca boyaların açılması yüzeyde gerilmesi sinirleri yumuşatıyor.

ebru’nun meditasyon-terapi etkisi 2 Teknede su üzerindeki renklerin doğal maddelerle iç içe yaptığı dansın ; kişilerde heyecan, huzur ve mutluluk uyandırdığı tespit edilmiştir. Evet, bir meditasyon gibi. Ya da bir terapi.. Yani EBRU SANATI ile uğraşanlar; ruh sağlığı yönünden diğer insanlara göre daha rahat ve huzurlu olur ve hayatları zevke dönüşür. Bir ebrunun aynısını yapmak imkansızdır, her ebru eşsizdir! Her seferinde farklı bir görüntü ortaya çıkar çünkü ebru yapımında havanın sıcaklığı, nemi, kullanılan malzemenin birbiri ile uyumu ve sanatçının elektrik yükü alınan sonucu etkiler. Kişilik gelişiminde, inanılmaz artılar sağladığı bir gerçektir. *paylaşmayı, doğal olmayı, sevmeyi, sabırlı, hoşgörülü, anlayışlı olmayı öğrenmek, *kırıcı, bozucu olmadan mücadeleci olmak, Ebru Sanatı ile; en kolay ve en güzel yoldan sağlanmış olur.

ebru sanatını öğrenmenin aşamaları Ebru öğrenmek gönül, sabır ve nasip işidir. Dört aşaması vardır: 1. Boyayı kitrenin üzerinde yüzdürmeyi öğrenmek, 2. Kitrenin üzerinde yüzen boyayı akıtmadan kâğıda tespit etmesini öğrenmek, 3. Ebru tekniğiyle de yapılmış olsa her boyalı kâğıt ebru değildir. Bu nedenle;kitrenin üzerinde gerçek ebru desenleri elde etmesini öğrenmek. 4. Kendi zevkinize göre renk ve desenler elde etmek.

ebru aşkı “Kalbim acıdığında, yanıp kavrulduğunda konuşamıyorum. Çoğu zaman ağlayamıyorum da... Paylaşsam? Daha da acıyacak yaram, kanı durmayacak... Biliyorum. Sadece ve sadece sırdaşıma, dostuma anlatıyorum; suya... Ruhumu rahatlatacak renkleri seçiyorum önce. Yaşamak için çırpınan, hızlı hızlı atan minik bir kırlangıcın kalbini tutuyormuşum gibi avuçlarımda; narince tutuyorum fırçamı. Başlıyorum serpmeye boyalarımı. Sanki, gözümden akması gereken ama benim sadece içime akıtabildiğim göz yaşlarım düşüyor tekneye, büyüyor acımla beraber... Bende büyüyorum. Acımın da, sevincimin de ebrusunu yapıyorum.Tekne benim can yoldaşım, tekne benim ruhum. Her yaptığım ebru ne ilk ne de son acım, sevincim, hüznüm, umudum... Allah'ın bana hediyesi; bu kocaman yürek ve yaratana da yarattığına da duyduğum aşk… Bu yürek attıkça, bu beden nefes aldıkça renk renk ebrularım da olacak, rüyalarım da...”

ebru ustaları-1 HATİP MEHMET EFENDİ:  (? – Nisan 1773) Ayasofya Camii’nin hatibi olması sebebiyle Hatip Mehmet Efendi olarak anılmaktadır. Hocapaşa’da ki  evinde çıkan yangında eserlerini kurtarmak isterken kendiside yanmıştır.   ŞEYH SADIK EFENDİ: (?- Temmuz 1846) Buhara’ da doğmuştur. Ebruyu iki oğluna da öğretmiştir. ( Edhem ve Nafiz Efendiler) HEZARFEN ETHEM EFENDİ: (1829- Ocak 1904) Babasının ardından o da “Üsküdar Özbekler Dergahında şeyhlik yapmaktadır. Ethem Efendi oymacılık, marangozluk, mühürcülük... vs. gibi pek çok dalda uğraş vermektedir ve bu yüzden bin sanat sahibi anlamına gelen Hezarfen lakabını almaktadır. NAFİZ EFENDİ:  Hezarfen Edhem efendinin kardeşidir. Elimizde pek bilgi ve eserleri bulunmamaktadır. SAMİ EFENDİ: (1838-1912) Ebruculuğu, Hezarfen Edhem Efendi’nin yakın arkadaşı olduğu sebebiyle öğrenmiştir. 

ebru ustaları-2 AZİZ EFENDİ: (1871-1934) Aziz Efendi de ebruculuğu Edhem Efendi’den öğrenmiştir.   NECMEDDİN OKYAY: (1883-1976)   Birçok çiçek şeklini yapıp da ebruya kazandıran çok önemli bir ebrucu.Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde öğretmenlik yapmıştır. ABDÜLKADİR KADRİ EFENDİ: (1875-1942) Kadıköy Osmanağa Camii imamı ve hatibidir. Ebruculuğu Edhem Efendi’den öğrenenlerdendir. BEKİR EFENDİ: Kağıtçılar çarşısında  sadece battal ebru yapıp satan bir ebrucu idi. SAMİ OKYAY: (1910- 1933) Ebruculuğu babası Necmeddin OKYAY’dan öğrenmiştir.Ortanca oğludur. SACİD OKYAY: (1915-1973)  Ebrucu ve eski tarz cild hocası olarak vazife yapmıştır. Necmeddin OKYAY’ın küçük oğludur. Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde öğretmenlik yapmıştır.

ebru ustaları-3 MUSTAFA DÜZGÜNMAN: (1920-1990) Ebruyu akrabası olan Necmeddin OKYAY’dan öğrenmiştir. 1938 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde başladığı ebru serüvenini vefatına kadar aralıksız 42 sene devam ettirmiştir.Sanayi devrimi sonrası el emeğine olan ilginin azalmasına rağmen sanatımızın ilerlemesi için  çalışmalarına hiçbir taviz vermeden devam etmiş ve yeni nesillere aktarmıştır. Ve tüm ebrucular için müthiş önemli bir şahsiyettir.   NİYAZİ SAYIN: (1927-    ) Ebruculuğu Mustafa Düzgünman’dan öğrenmiştir. Aynı zamanda çok ünlü bir neyzendir. FUAT BAŞAR:(1953-    ) Mustafa Düzgünman’ın öğrencisidir.Ebrunun yanısıra hat sanatında da eserleri olan önemli bir şahsiyettir. HİKMET BARUTÇUGİL: :(1952-    ) Kâğıt sanatı olarak tanınan ebruyu çok değişik malzeme yüzeylerine (kumaş, fayans, kaplama, cam vb)uyguladı. Kurduğu İstanbul Ebru Evi- Ebristan’da faaliyetlerini sürdürmektedir. ALPASLAN BABAOĞLU: :(1957-    ) Mustafa Düzgünman’ın öğrencisidir. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Türk Süsleme Sanatları Bölümünde ebru dersleri vermektedir.

Saygılar ve teşekkürler GELENEKSEL EBRU SANATIMIZIN GÜNÜMÜZE KADAR ULAŞMASINI SAĞLAYAN EBEDİYETE İNTİKAL EDEN VE YAŞAYAN TÜM EBRU USTALARINA SONSUZ SAYGILAR… KÜLTÜREL MİRASIMIZ OLAN EBRU SANATIMIZIN TANITILMASI, YAŞATILMASI ADINA! BU SUNUMU HAZIRLARKEN; YAZILARDAN- RÖPORTAJLARDAN VE EBRU ÖRNEKLERİNDEN ALINTILAR YAPILAN; AŞAĞIDA BELİRTİLEN KİTAPLARDA VE SİTELERDE EMEĞİ GEÇENLERE TEŞEKKÜRLER… “Türk Ebru Sanatı”kitabı-Ahmet ÇOKTAN “Renklerin Sonsuzluğu”kitabı-Hikmet BARUTÇUGİL http//www.ebristan.com http//www.ebrusu.com http//www.ebruhane.com http//www.biyografi.net

“EBRU SANATI” sunumunu izlediğiniz için teşekkürler… Bir ebru sanatı gönüllüsü=Serpil TÜRKMEN e-posta: serpil.turkmen@teias.gov.tr sepoturkmen@gmail.com