Önce Mentor sonra LİDER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Sınavlar; Öğrenci ve Veliler
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
ÇOCUĞUNUZ SINAVA HAZIRLANIYOR!..
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
MENTOR’un DEĞERLENDİRİLMESİ ve ÖDÜLLENDİRİLMESİ
Okul Başarısında Ailenin Rolü
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI İLETİŞİM VE SONUÇLARI.  Teknolojik imkânlar ve bu bağlamda internet imkânları sayesinde sosyal, psikolojik ve nörogelişimsel.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Aile eğitimi.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
REHBERLİK DERSİ III.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
TERCİH ZİRVESİ’15 Üniversitede Başlayan, Hayat Boyu Gelişen Kariyer Prof. Dr. S. Semahat Demir Rektör.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
Aile Atölyeleri Projesi
Eğitimin ve Toplum.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
REHBERLİKLE ELELE.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
FERAH ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANI$MA ve REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
REHBERLİK SERVİSİ.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
REHBERLİK DERSİ III.
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
Sağlık Bilimleri Fakültesi
  Kendi ihtiyaç ve isteklerimizle çelişen durumlarda ya da reddetmek istediğimiz bir isteğe bir öneriye çekinmeden hayır demeliyiz. NEDEN HAYIR DEMELİYİZ?
Sunum transkripti:

Önce Mentor sonra LİDER Yrd.Doç.Dr.Tuncay Sevindik Yıldız Teknik Üniversitesi

Mentor kelimesi günümüze, güvenilir danışman, rehber ve akıl hocası anlamlarını alarak, taşınmıştır. İsmini mitolojiden alan mentorluk, eğitim, öğrenim ve gelişimi amaçlayan bir yardımlaşma ve paylaşma ilişkisidir. Bu ilişkide mentor, zamanını, bilgisini ve çabasını kendisinden daha az deneyimli bir kişinin (mentee) verimliliğini ve başarısını artırması için gereken bilgi ve becerileri kazanması amacıyla harcar. Mentee de aktif olarak mentorunun yardımı ile gelişimini yönlendirir. Mentorlük yapmak için kimse zorlanmaz, ilana çıkılır ve gönüllü olanlar mentör olur. Mente lerdeki olay da gönüllük üzerinedir. Peki sizler kendinizi eğitim öğretim gelişim anlamında hazır hissediyor musunuz? Mentor Nedir

Nerden çıktı bu mentorluk Büyüklerin hep söylediği bir şey vardır. Ne zaman yanlış yapsak, tembellik yapsak, bir şeyi beğenmesek ‘Bizim zamanınımızda hiç böyle değildi hiç bu imkanlarımız yoktu’ Hemen bize bu şekilde çıkışırlardı. Hayatta en önemli nokta deneyimlerin yaşanarak öğrenilmesidir. Ancak bazı deneyimler kişi için oldukça pahalı sonuçlar doğurabilmektedir. Nerden çıktı bu mentorluk

Neden Mentorunuz olmalı? Amerikayı yeniden keşfetmeyin, O zaten sizin yapacağınız tüm hataları yapmıştır.

Mentor ne iş yapar? Rol modeldir, Yetenekler doğrultusunda gelişmeye teşvik edendir Fırsatları bulan, nasıl bulunacağını açıklayan, fırsatlara erişim sağlayandır Etiği öğretendir Sanatı gösterendir Duygusal destek veren, teşvik edendir

Bir Mentor.... İlişkide insiyatif alır Sınırlarını bilir Gizliliğe saygılıdır Gereğinde başkalarına yönlendirir veya destek alır Teşvik edicidir ve olumlu bakar Açık sözlü, dürüst ve samimidir

Mentor olarak.... Yargılayıcı olmayın Kararları siz vermeyin Destekte yeterli misiniz? Değilseniz Kendinize mentor bulun veya iyi mentorları örnek alın Mentinize başka bir mentor bulun Tüm yanıtları bilemeyeceğinizi siz ve mentiniz bilmeli Mentinizin yeterli kaynak bulmasını sağlayın Beklentileri –iki taraflı- açıkça ortaya koyun İlişkiniz sendelerse sağlam durun

Mentor olarak ne yapmalısınız sosyal uyumlarını güçlendirmek, yaşam standartlarını iyileştirmek, yaşam becerilerini zenginleştirmek, entelektüel kapasitelerini gerçekleştirmek, toplumla bütünleşmelerine katkı sağlamak, psikolojik, sosyal, bilişsel süreçlerinde işlevsellik kazandırmak, ikili ve toplumsal ilişki yönetimlerini psiko-sosyal yönlerden desteklemek, daha iyi yaşam koşullarına sahip olmalarına fırsat sunmak amaçlanmaktadır. Mentor olarak ne yapmalısınız

Yetkinliğe değil karşınızdaki mentee nin getireceği zorluklara göre mentorlük yapabilirsiniz, o zorluk dolaylı olarak onun gelişim alanıdır. Mentor olarak duyduklarınız dışında söylenmeyeni de duymalısınız

Mentor liderlik potansiyeline sahip, belli ilke ve değerler taşıyan ve bunu aktarmaya istekli, vizyon ve enerji sahibi olan kişidir. Öğrencinin yani Menti’nin gelişim potansiyeline, akademik durumuna, hedeflerine ve kişisel ihtiyaçlarina göre her Mentor’luk deneyimi bir diğerinden farklı olacaktır. Mentor öğrenciye farklı konularda destek vermelidir. Öncelikle Mentor öğrencinin gözünde bir öğretmen olacak, öğrenciye yeni yaklaşımlar konusunda bilgi verecek ve yaşadığı deneyimleri aktaracaktır. Bunun dışında öğrenciye destek ve arkadaş olması gerekecektir hedef kitlenizin model alma yoluyla öğrenerek, toplumsal entegrasyon süreçlerini sağlamak öncelikli hedefimiz kendini tanıma, özgüven sahibi olma, kendini ortaya koyma, girişkenlik, öfke ve kaygı ile baş etme, iletişim, sorun çözme ve hayır diyebilme, karar verme, güçlü yanları belirleme gibi beceriler noktasında rehber olmalı,

Amerika’daki istatistikleri incelediğimizde bir Mentor’un desteğini alan lise çağındaki gençlerde başlıca şu değişimler gözlenmiş: Artan öz güven  Karar verme yetkinliğinde artış  Duygularını daha iyi ifade edebilme  Okulu kırma oranında düşüş  Grup çalışmalarında daha iyi işbirliği yapabilme  Mentee’deki Değişim

EMPATİK OLUN SEMPATİKLİK ŞART DEĞİL

Mentor; Rol model olmalı

Mentor-Mentee arasında Öncelikle Mentee’sine her zaman yanında olduğunu/ olmaya çalışacağını hissettirmek  Okul, ders, sınav, hoca, yurt vb. hikayelerini dinlemek  Birlikte Mentee’nin ilgilendiği merak duyduğu konuları araştırmak  Mentee’nin kendini keşfetmesine yardımcı olmak  Mentee’nin sormayı akıl etmediği soruları da kendine sormasını sağlamak  Cevapları hazırlamak değil, nerede ve nasıl bulabileceğinin sinyalini vermek  Mentee’ye kendisinin yaşadığı olumlu, olumsuz deneyimleri aktarmak; onun bunlardan kendine ders çıkarmasını sağlamak, ya da teşvik etmek  Kendi arkadaş/ tanıdık çevresinden farklı mesleklerdeki kişilerle Mentee’sini tanıştırmak; meslek kararının netleşmesine yardım etmek  Ve Mentee ile birlikte karar vereceğiniz diğer işler

İletişimsel işler; MENTİ; Dinler Bilgi verir, açıklar Soru sorar MENTOR; Dinler Soru sorar Konuyu özetler Olasılıkları araştırır, sunar Amaçları araştırır, sunar Öncelikleri sorar, sunar MENTİ; Bilgi verir, açıklar Soruları yanıtlar Dinler Olasılıkları listeler Amaçları seçer Öncelikleri belirler

Kaçınmanız Gerekenler!!!! Mentor’un kaçınması gereken konular: • Ben bilirim stili/ ahkam kesmek  • Anne-Baba rolüne girmek  • Bu prosesin sahipliğini sadece kendi yapmak  • Mentee adına karar vermek  • Söz verip gerçekleştirmemek  Kaçınmanız Gerekenler!!!!

Sonuç olarak Görülmektedir ki; Mentor’luk, yapan kişiye çok yönlü kişisel gelişim sağlayan bir uygulamadır. Bu uygulama öncelikle sorumluluk ve liderlik duygusunu pekiştirecektir. Bugün birçok iş yerinde önemli bir işe alma kriteri olan liderlik ve sorumluluk duygusuna belki de en somut örnek başarılı bir Mentor olabilmektir. Mentor ve menti arasındaki ilişkide bilgelik, güven esaslı bir yapı, Bazen kağıt ve slaytlarda belirtildiği gibi gitmeyecek bir ilişki ortaya çıkmaktadır. Sonuç olarak