VERGİ HUKUKUNDA VERGİYİ DOĞURAN OLAY VE VERGİ MATRAHI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN SORUMLULUĞU Halil BAŞAĞAÇ Ankara YMM Odası Başkanı.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
VERGİ İNCELEME USUL VE ESASLARI
TÜRMOB - TESMER 2014 YILI ŞAHSİ GELİRLERİNİN BEYANI ve veVERGİLENDİRİLMESİNDE ÖZELLİKLİ KONULAR Bölüm 2 1 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
VERGİ USUL KANUNU İLE İLGİLİ ÖZELLİK ARZEDEN UYUŞMAZLIKLAR  Kanuni temsilcilerin ödevi  Re’sen vergi tarhı  İhbarnamenin muhteviyatı, VTR tebliği 
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
VERGİ DENETİM KURULU BAĞIMSIZ DENETİM İLE VERGİ DENETİMİ ARASINDAKİ GEÇİŞLER Mehmet Ali KAYA İSTANBUL ÖRTÜLÜ SERMAYE, TRANSFER FİYATLARDIRMASI VE YURTDIŞI.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGAJİK FORMASYON PROGRAMI Öğrenci Numarası: Mehmet Kürşat SOĞANCIOĞLU.
Vergilendirme İşlemleri
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
6736 Sayılı Bazı Kamu Alacaklarında Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Sunumu BLOOMBERG HT ÖZET SUNUM.
E-Tebligat 456 seri numaralı VUK Genel Tebliği 27/08/2015 Burhan ERAY İSMMMO Mesleki Gelişmeleri İzleme Kurulu Başkanı.
18 Haziran 2015 İSTANBUL. 2 GİRİŞİMCİLER İÇİN TEMEL VERGİ MEVZUATI EĞİTİMİ NEURA YUSUF SAHIN 18 Haziran 2015 İstanbul.
MUHASEBE VE FİNANSMAN SEVİNÇ KESKİN
DOĞRUDAN TEMİN.
VARLIK BARIŞI VERGİ AFFI
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
Vergi Uyuşmazlıklarında İdari Çözüm Yolları
VARLIKLARIN İZLENMESİ Menkul Kıymetler
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
HAFTA 4: TAZMİNAT İLKESİ
15/Şubat/2017 Platform Çalışması
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
130 Maddeden oluşmaktadır
İZAHA DAVET VUK MADDE 370.
BÖLÜM 3-GELİR VERGİSİ & VERGİ MATRAHININ TESPİTİ
Nerden Çıktı Defter Beyan Sistemi;
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
Madde 102 (5510).
Sözleşme Sözleşme Türleri
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
Tebliğ edilecek evrak farklı türlerde olabilir.
AVUKATLARIN E-DEFTER SİSTEMİNE GEÇİŞİ VE E-DEFTER TANZİM USULÜ
Recht effizient Dr. Mustafa Bulut, YMM 15 Aralık 2017
301 Sayılı Gelir Vergisi Genel Tebliği
VERGİ HATALARI Dr. Mustafa Bulut, YMM Diplomat Denetim ve YMM A.Ş.
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ DERNEĞİ
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
7143 SAYILI KANUN KAPSAMINDA GÜMRÜK ALACAKLARININ YAPILANDIRILMASI
VEYA DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER
DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defter Beyan Sistemi Başvurusu
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
19. Diğer Dönen Varlıklar 19. Diğer Dönen Varlıklar 190 Devreden KDV
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
YENİ BAKANLAR KURULU KARARI ÇERÇEVESİNDE İSTİSNA UYGULAMASI
BÖLÜM – Kurumlar Vergisi
Müracaat ve Şikayetler
KAMU GELİRİ TÜRLERİ Sevda AKAR
BORÇ.
VERGİNİN YAPISI Devletin kamu hizmetlerini yerine getirmek üzere, vatandaşlarından zora dayanarak aldığı iktisadi değerler olarak tarif edilebilir. Kamu.
KISA ÇALIŞMA ÖDENEĞİ UYGULAMASI
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ 2019
Sunum transkripti:

VERGİ HUKUKUNDA VERGİYİ DOĞURAN OLAY VE VERGİ MATRAHI

A. VERGIYİ DOĞURAN OLAY Mükellef için vergi borcu, devlet için vergi alacağı şeklindeki ilişki vergiyi doğuran olayın ortaya çıkması ile işlemeye başlamaktadır. VUK’nun 19. maddesine göre, vergi alacağı vergi kanunlarının vergiyi bağladıkları olayın Vukuu veya Hukuki Durumunun Tekemmülü ile doğar. Özellikle, vergiyi doğuran olay, vergilendirme döneminin saptanması ve zamanaşımının doğuracağı hukuki sonuçları açısından önem arz etmektedir.

Vergiyi Doğuran Olayın Ortaya Çıkışı Vergi Kanunlarının Vergiyi Bağladıkları Olayın Gerçekleşmesi Hukuki Durumun Tekemmülü Bir İşlemin Hukuka Uygun Olarak Doğması Gelirin elde edilmesi (G.V.) Mal teslimi ve hizmet ifası (K.D.V.) Motorlu taşıt ithali (Ö.T.V.) v.b Kira kontratı yapılması (D.V.) Anonim şirket kurulması (Harçlar) v.b.

Vergiyi Doğuran Olaya Bağlı Şeyler 1 Vergiyi Doğuran Olaya Bağlı Şeyler 1. Vergilendirme Döneminin Tespiti (Uygulanacak Kanun Hükümlerinin Belirlenmesi) 2. Tarh (Tahakkuk) Zamanaşımını Süresinin Başlangıç Tarihinin Belirlenmesi 3. Cezai Yaptırımların Geçerlilik Kazanması

VERGİLENDRİME SÜRECİ Tarh Vergiyi Doğran Olay Matrahın Belirlenmesi Tebliğ Tahakkuk Vergi Borcunun Doğması Üzerinden vergi hesaplanacak değerin belirlenmesi Verginin miktar olarak belirlenmesi Verginin mükellefe bildirilmesi Verginin kesinleşmesi (ödenebilir hale gelmesi)

VERGİNİN MATRAHI Vergi konusunun belirlenmesi ve vergiyi doğuran olayın ortaya çıkması ile birlikte vergi borcu doğmuş olsa bile verginin hesaplanması ve alınabilmesi için hususlar yeterli olmamaktadır. Bunun için vergi matrahının tespit edilmesi gerekmektedir. Vergi Matrahı; Gerekli indirim ve istisnaların düşülmesi sonucu bulunan, üzerinden vergi alınacak değerdir.

Emlak vergisinde emlağın vergi değeri, rayiç bedel vaya alım satım günündeki değeri matrahı oluşturmaktadır. KDV’nde matrah teslim ve hizmet işlemlerinde bu işlemlerin karşılığını oluşturan bedeldir. Gelir vergisinde kazanç ve iratlardan indirimler ve istisnalar düşüldükten sonra kalan bedeldir. Matrah parasal bir değer olabileceği gibi, çeşitli ölçülere göre belirlenen fiziki bir varlık da olabilir.

Matrah Türleri Spesifik Esas (Miktar Esası) Örnek Gelir Vergisi’nde elde edilen gelirin dikkate alınması. MTV’nde motorlu araçlara ilişkin, silindir hacmi, yaş, istiap haddi gibi ölçülerin kullanılması. KDV’nde satış tutarının dikkate alınması. ÖTV’nde akaryakıt ürünlerine ilişkin kilogram, litre, metreküp gibi ölçülerin kullanılması. Spesifik Esas (Miktar Esası) Ad Valorem Esas (Değer Esası) Sayı, adet, metre, litre, metreküp, Kg vb. Fiziki ve teknik ölçüler Satış tutarı, hizmet bedeli, ücret, faiz vb. Parasal değerler

Matrah Tespitine İlişkin Usuller A) Beyan Ususlu B) Karineler Ususlu C) İdarece Takdir Usulu D) Diğer Usuller Beyan Usulu Mükellefler veya vergi sorumluları vergi matrahını, kanunda belli edilen usuller çerçevesinde kendileri hesaplayarak, vergi dairesine bir beyanname ile bildirirler. Vergi hukukunda, matrahın tespitinde en çok kullanılan usul beyan usulüdür. Gelir, kurumlar, veraset ve intikal vergisi, gümrük, emlak, KDV, BSMV ile damga vergisinin bir kısmında beyan usulüne göre matrah tayin edilmektedir.

Karineler Usulu Mükellefin vergi matrahı, dış belirtiler yardımıyla belirlenmektedir. Bu usulde matrah, gelir, işçi, makine sayısı gibi ölçülere göre belirlenmektedir. Karineler vasıtasıyla verginin matrahının tespiti, basit ve nettir. Bu usulün vergilemede adaletin dışına çıkması gibi sakıncaları bulunmaktadır. İdarece Takdir Usulü Vergi idaresince tek taraflı olarak saptanmaktadır. İkmalen ve re’sen tarhiyatta idarece takdir usulü kullanılmaktadır. İdarece takdir usulu, vergi dairesi, takdri komisyonları ve vergi inceleme elemanlarınca yerine getirilmektedir. Diğer Usul (Götürü Usulü) Bu usulde de vergi matrahı vergi idaresince saptanmaktadır. Ancak idarece takdir usulündeki gibi her mükellef için tek tek değil, mükellefler için toplu olarak ve dereceler itibariyle tespit olunur. Bu usulden sadece diğer ücret sahipleri yararlanabilmektedir.

Vergi Matrahının Tespitine İlişkin Komisyonlar Vergi matrahı tespitinin bir kısmını vergi idaresi tek başına, bir kısmı ise çeşitli komisyonlarla birlikte yapmaktadır. Bu komisyonlarda çeşitli meslek gruplarından temsilciler de bulunmaktadır. Günümüzde etkili olarak görevlerini sürdüren komisyonlar; Takdir Komisyonları Zirai Kazançlar İl Komisyonları Zirai Kazançlar Merkez Komisyonu

VERGİNİN TARHI Tarh Çeşitleri Verginin Tarhı, VUK’na göre; vergi dairesi tarafından vergi alacağının kanunlarda gösterilen matrah ve nispetler üzerinden hesaplanarak miktar olarak tespit edildiği idari işlemdir. Vergi tarhı ile ödenecek vergi miktarı belirlenir. Tarh Çeşitleri Olağan Tarh Yöntemleri Olağan Dışı Tarh Yöntemleri Beyana Dayanan Tarh Diğer bazı tarh halleri (Diğer Ücretlerde, emlak vergisinde) İkmalen Tarh Re’sen Tarh İdarece Tarh

A) Beyannameye Dayanan Tarh Beyan üzerinden alınan vergilerde tarh ve tahakkuk işlemi, tahakkuk fişi ile yapılır. Bu durumda mükellef veya sorumlu ödeyeceği vergiyi, beyannamesinde hesaplayıp, vergi dairesine vermektedir. Vergi dairesi tarh işlemini, bu beyannameye istinaden düzenleyeceği Tahakkuk Fişi ile yapmaktadır. i) Gelir ve Kurumlar Vergisinde Beyannameye Dayanan Tarh Mükellef ya da vergi sorumlusu, düzenlediği beyannameyi ya bizzat vergi dairesine verir ya da posta ile gönderir. Vergi dairesi, aldığı beyannameyi inceleyerek gerekli denetimi yapar ve ardından tahakkuk fişini düzenler. Beyanname posta ile gönderilmişse tahakkuk fişi, beyannamenin vergi dairesine ulaştığı tarihten itibaren gelir vergisinde 7 gün, kurumlar vergisinde 3 gün içerisinde düzenlenir. Beyannameler posta ile gönderildiğinde, vergi tahakkuk işleminin bitmesi beklenmeden, vadesinde ödenir. Beyanname elektronik ortamda dönderilmesi halinde tahakkuk fişi elektronik ortamda düzenlenir ve mükellefe veya beyanname gönderme yetkisi verilmiş gerçek ve tüzel kişiye elektronik ortamda iletilir. Bu ileti tahakkuk fişinin mükellefe tebliğ yerine geçer.

ii) Veraset ve İntikal Vergisinde Beyannameye Dayanan Tarh Veraset ve intikal vergisinde tahakkuk, beyanname elden verilmiş olsa bile 15 gün içerisinde yapılr. Tahakkuk fişi mükellefe ya elden verilir ya da posta ile gönderilir iii) İhtirazi Kayıtla Verilen Beyannameler ve Verginin Tarhı Mükellefler vergiye tabi olup olmadığı hususunda tereddüt ettikleri matrahları, verecekleri bayennameye ihtirazi kayıt düşmek yoluyla beyan etmekte ve bunun üzerinden salınan vergiye itiraz edebilmektedirler. İhtirazi kayıt ile beyanda, tarh ve tahakkuk, tahakkuk fişi ile yapılır.

B) Diğer Ücretler Üzerinden Verginin Tarhı Diğer ücret sahipleri vergilerini tarh ettirmek için herhangi bir beyanname vermek zorunda değillerdir. Bu mükellefler, tarh zamanında bu vergilerini, bağlı bulundukları vergi dairesine ibraz edecekleri vergi karnelerine yazdırmak suretiyle tarh ettirirler. Bu tarhiyat aynı zamanda tebliğ hükmündedir. Vergi, karneye yazılmakla, ödenmesi gereken safhaya gelir. Mükelleflerin matrah tutarına dava açma hakları yoktur. C) Emlak Vergisinde Vergi Tarhı Emlak vergisi ilgili belediyeler tarafından otomatik olarak tarh edilmeye başlamıştır. Vergi matrahı, bina ve arazinin vergi değeridir. Emlak vergisi, belirlenen vergi değerleri üzerinden, her 4 yılda bir belediyeler tarafından otomatik olarak tarh ve tahakkuk ettirilmektedir.

Olağan Dışı Tarh Yöntemleri A) İkmalen Vergi Tarhı İkmalen vergi tarhı, her ne şekilde olursa olsun bir vergi tarh edildikten sonra bu vergiye bağlı olarak ortaya çıkan ve defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere dayanılarak miktarı tespit olunan bir matrah veya matrah farkı üzerinden alınacak verginin tarh edilmesidir. Tanımdan anlaşılacağı üzere; Daha önce bir verginin tarh edilmiş olması, Tarh işleminden sonra, ilave verginin salınmasını gerektiren matrah veya matrah farkının, defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespit edilmiş olması gerekmektedir. Daha önce yapılmış bir tarhiyat mevcut değilse, matrah, defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere göre de tespit edimiş olsa, ikmalen tarhiyat mümkün değildir, bu durumda re’sen tarhiyat yapılması gerekmektedir.

Matrah Farkının Defter, Kayıt ve Belgeler Üzerinden Tespiti Mal Miktarının Noksanlığı Mal Miktarının Fazlalılığı Matrah Farkının Kanuni Ölçülere Göre Tespiti Kanuni ölçü, matrahın tespiti ile ilgili olarak, vergi kanunlarıyla belirlenmiş olan ölçü ve esasları ifade ediyor. Bu ölçüler, emsal bedelleri, amortismanlar, asgari gayri safi hasılat esası gibi ölçülerdir.

B) Re’sen Vergi Tarhı Re’sen vergi tarhı, vergi matrahının tamamen veya kısmen defter, kayıt ve belgelere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespitine imkan bulunmayan hallerde takdir komisyonları tarafından takdir edilen veya vergi incelemesi yapmaya yetki olanlarca düzenlenmiş vergi inceleme raporlarında belirtilen matrah veya matrah farkı üzerinden verginin tarh olunmasıdır. İkmalen vergi tarhının aksine, mükellef vergi ile ilgili ödevlerini ya hiç yerine getirmemiş, ya da eksik yerine getirmiştir. Re’sen tarh yönteminde vergi matrahının miktarı tespit edilirken iki husus önem arz etmektedir; Yetkililer mükellefin ödemek zorunda olduğu vergi matrahının gerçek miktarının tespitinde bazı yöntemler kullanarak gerçek matrah miktarını tespit etmeye çalışmaktadırlar. Re’sen takdir yoluyla ödenmesi gereken verginin doğrululuğu araştırılırken, tarhı öngörülen vergiye ilişkin matrah veya matrah farkının olabildiğince gerçek ya da gerçeğe en yakın miktarının tespitinin gerekliliği önemlidir.

Aşağıdaki Hallerde Re’sen Takdir Yöntemi Uygulanmaktadır; Mükelleflerin vergi beyannamelerinin kanuni süresi geçtiği halde verilmemesi. Vergi beyannamesinin kanuni yada ek süreler içinde verilmekle beraber, beyannamede vergi matrahına ilişkin bilgilerin gösterilmemiş olması. Tutulması zorunlu olan defterlerin hepsini veya bir kısmının tutulmamış ya da tasdik ettirilmemiş olması veya vergi incelemeye yetkisi olanlara herhangi bir nedenle ibraz edilmemesi. Defter kayıtlarının ve bunlarla ilgili belgelerin matrahın doğru ve kesin olarak saptanmasına imkan vermeyecek derecede noksan, usulsüz ve karışık olması nedeniyle sağlıklı bir denetim için yeterli olmaması. Tutulması zorunlu olan defterlerin veya verilen beyannamenin gerçek durumu yansıtmadığına dair delil bulunması. Yetki alınmış meslek mensuplarına imza ettirilmesi gereken beyanname ve ekleri imzalattırlımazsa ya da tasdik kapsamına alınan yeminli mali müşavir tasdik raporu zamanında ibraz edilemez. Beyannamelerin kanuni süreden sonra kendiliğinden verilmesi .

C) Verginin İdarece Tarhı Verginin idarece tarhı, ikmalen ve re’sen tarhiyat kapsamı dışında kalan hallerde, mükelleflerin verginin tarhı için vergi kanunları ile belli edilen sürelerde başvurmamaları veya aynı kanunlarda kendilerine verilen zorunlulukları yerine getirmemeleri sebebiyle zamanında tarh edilemeyen verginin kanunen belli matrahlar üzerinden idarece tarh edilmesidir. İdarece tarhiyat, yoklama fişine dayanılarak yapılır. i) karnesiz basit usulde vergiye tabi hizmet erbabı yanında çalışanlar adına tarhiyat Bu işlemi yerine getirmedikler halde idarece tarhiyat yapılır . ii) Emlak vergisinde tarhiyat Vergi değerini değiştiren sebepler gerçekleştiğinde mükellefler tarafından bildirim verilmesi ve verginin idarece tarh edilmesi gerekmektedir. iii) Damga vergisinde idarece tarhiyat İlgili vergi dairesine sunulan kağıtlarda damga vergisi hesaplanmamışsa veya eksik hesaplanmışsa vergi idarece tarh edilir.