Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
 Kalitim nedir?  Genotip ve fenotip nedir?  Kalitimin Gelisim Uzerindeki Etkisi.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
EĞİTİMDE DRAMA.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ DERSİNDE TAM ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRETME-ÖĞRENME UYGULANIŞINI İNCELEYELİM GÜLDAĞ ARAS.
Karşılaştırmalı Eğitim
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
1- İmam Hatip Okulları nedir?
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgilendirme Toplantısı
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Gelişim ve Temel Kavramlar
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
ÖĞRENCİLERE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Sunum transkripti:

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı Süleyman YİĞİTTİR Milli Eğitim Dergisi 200 Nolu Sayı

Giriş 2 Son birkaç yüzyıldır insanoğlu bilim, teknoloji, sanat, siyaset, ekonomi vb. alanlarda önemli değişimler yaşamıştır. Bu değişimler toplum hayatında ve özellikle de genç nesilde değerler konusunda sorunlar ortaya çıkmasına da neden olmuştur. Bireyin davranışlarında, kararlarında temel ilkelerden olan değer kavramı üzerinde çok sayıda tanım yapılmaktadır. En genel tanımıyla değer “belirli bir toplumda neyin iyi, neyin kötü, doğru veya yanlış, arzu edilebilir veya arzu edilemez olduğu konusundaki ortak görüşler, standartlardır” . Toplumlar, yaşadıkları değişimlerle birlikte varlıklarını devam ettirebilmek için yeni yetişen nesillerine bazı değerleri kazandırmayı amaçlamaktadırlar. Bu nedenle çok sayıda ülkede değerlerin nasıl öğretileceği ile ilgili çalışmalar yapılmaya başlanmıştır.

Giriş 3 Değerler öğretilebilir ve öğrenilebilir olgular olmakla beraber, günümüzde değerleri aktarmak geçmişe göre daha zor görünmektedir. Çünkü eskiden toplum tarafından desteklenen birçok değer, yaşantı yoluyla aktarılabilirken, bugün artık sadece yaşantı yeterli olmamaktadır. Hem okulun hem de ailelerin eskiye göre daha çok çaba göstermesi gerekmektedir. Çünkü çocuğun değerler sistemini değiştiren ve etkileyen faktörler (medya, akran grupları vb.) çeşitlenmiştir. Bu nedenle çocuklarda değerlerin gelişiminin rastlantılara veya kontrol dışı mekanizmalara bırakılmaması ve dünyadaki gelişmelerin iyi izlenmesi gerekmektedir.

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı 4 F A T İ H Tablo 1. Fatih Terim’in sizce en önemli özelliği nedir? Çalışma Grubu Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Keçiören Özkent Akbilek ortaokulundaki tesadüfi yöntemle seçilen altıncı (28 kişi) ve sekizinci (36 kişi) sınıflardan birer şube oluşturmaktadır. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. % değeri T E R İ M

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı 5 İ B N Tablo 2. İbn-i Sina’nın sizce en önemli özelliği nedir? - İ Çalışma Grubu Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Keçiören Özkent Akbilek ortaokulundaki tesadüfi yöntemle seçilen altıncı (28 kişi) ve sekizinci (36 kişi) sınıflardan birer şube oluşturmaktadır. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. S İ N A % değeri

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı 6 F A T İ H Tablo 3. Fatih Terim’in hangi özelliğini kendinize model alırsınız? Çalışma Grubu Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Keçiören Özkent Akbilek ortaokulundaki tesadüfi yöntemle seçilen altıncı (28 kişi) ve sekizinci (36 kişi) sınıflardan birer şube oluşturmaktadır. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. % değeri T E R İ M

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı 7 İ B N Tablo 4. İbn-i Sina’nın hangi özelliğini kendinize model alırsınız? - İ Çalışma Grubu Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Keçiören Özkent Akbilek ortaokulundaki tesadüfi yöntemle seçilen altıncı (28 kişi) ve sekizinci (36 kişi) sınıflardan birer şube oluşturmaktadır. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. S İ N A % değeri

Tartışma ve Öneriler 8 İlköğretim sosyal bilgiler dersinde biyografiler vasıtasıyla değer öğretimini gerçekleştirmeye yönelik bu çalışmada önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Öncelikli olarak öğrencilerin değer öğretimi noktasında kullanılan biyografilere, genel anlamda olumlu tepkiler geliştirdikleri söylenebilir. Öğrencilerin biyografide vurgulanan değeri fark edebilme oranlarına baktığımızda, özgüven değerinin vurgulandığı Fatih Terim’in biyografisinde en fazla öne çıkan değerler sırasıyla; 6.sınıfta başarılı olması, futbolla ilgilenmesi, özgüveni olması (%18) ve azimli olması iken 8.sınıfta özgüveni olması (%47), azimli olması ve futbolla ilgilenmesi şeklindedir. Çalışkanlık değerinin vurgulandığı İbn-i Sina’nın biyografisinde ise sırasıyla, 6.sınıfta kitap okuması, çalışkanlığı (%32), doktor olması ve zekası iken 8.sınıfta çalışkanlığı (%52), kitap okuması ve zekası şeklindedir. Bu sonuçlar biyografi ile değer eğitiminin etkili olabileceğini ve sınıf düzeyi ilerledikçe değerlerin farkındalığının oluşmasının daha etkin ve kalıcı bir hal aldığını göstermektedir. Dolayısıyla değer eğitimine erken dönemlerde başlamanın yararlı olabileceği söylenebilir.

Tartışma ve Sonuç 9 Elde edilen bulgulara göre, ilköğretim sosyal bilgiler dersinde biyografiler vasıtasıyla programda yer alan değerlerin kazandırılmasına ilişkin aşağıdaki önerilerde bulunulabilir: Biyografiler okuyucuya ya da izleyiciye ünlü bir kişinin özel hayatını, bilinmeyenlerini ve farklı yönlerini sunduğu için ilgi çekmektedir. Biyografilerin bir öğretim materyali olarak kullanıldığı durumlarda, kişiye ait baskın değerleri ön plana çıkarmak suretiyle etkili bir değer eğitimi gerçekleştirilebilir. Biyografiler vasıtasıyla, anlatılan kişiyle öğrencinin empati kurmasını sağlayarak, öğrenci gözüyle kişiyi konuşturarak (canlandırma, drama vb. etkinlikler) bir özdeşim kurması sağlanabilir. Biyografiler aracılığıyla, çocukların “rol model” aldıkları kişilere ilişkin, değerlerle ilgili farkındalıkların arttırılmasına yönelik değişik etkinlikler düzenlenebilir. Biyografilerin gerçek hayattan kesitler sunması, değerlerin anlam kazanması ve vücut bulması açısından önemlidir. Bu itibarla istenilen değerler, öğrencilere daha somut bir şekilde ifade edilerek öğretilebilir. Bulgulara göre öğrenciler için seçilecek biyografilerin öğrencilerin ilgisini çekecek kişilerle ilgili olmasına dikkat edilebilir.

Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı Süleyman YİĞİTTİR Sunu Hazırlama : www.mebders.com