Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YRD.DOÇ.DR. VOLKAN UNUTMAZ 1 SPOR YÖNETİMİ -I. Yönetim Örgüt İki veya daha fazla bireyin amaçlarını gerçekleştirmek için bir araya gelerek işbirliği yaptıkları.
Advertisements

RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK SÜREÇ YÖNETİMİ RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK İbrahim GÜMÜŞ 1 radardanismanlik.com.tr SÜREÇ YÖNETİMİ.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Pazarlama Çevresi.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
YA ZİNCİR KIRILIRSA ??? P.
3. İKY çevresi ve güncel sorunlar.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Bu sorunlar neden çözülmeli?
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYİ YÖNLENDİREN İÇ GÜÇLER
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
ÜRETİM YÖNETİMİ.
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
PAYDAŞ ODAKLI YÖNETİM ANLAYIŞI Edward FREEMAN
TUTUM VE ALGILAR.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Gelişim ve Temel Kavramlar
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim

Örgüt Nedir? İnsanların istedikleri ve değer verdikleri şeyleri elde etmek için kendi faaliyetlerini uyumlaştırmak için kullandıkları bir araçtır. Örgütler ürün ve hizmetler üretirler. Örgütler insanları çalıştırırlar-istihdam ederler. Örgütler ürünleri ve hizmetleri üretmek için insanları ve kaynakları bir araya getirirler. Örgütler aslında değer yaratmak için vardırlar.

Örgütler Nasıl Değer Yaratırlar? Değer yaratma üç aşamada gerçekleşir: girdi, dönüştürme-işlemden geçirme, ve çıktı. Her bir aşama örgütün faaliyet gösterdiği çevreden etkilenir. Çevre – Örgütün sınırlarının dışında olan, ancak örgütün değer yaratmak için kaynakları elde etme ve kullanma yeterliliğini etkileyen güçler ve koşullardır.

Şekil 1.1: Örgüt Nasıl Değer Yaratır? Örgütün Girdileri Örgüt girdileri çevresinden sağlar Hammaddeler Para ve sermaye İnsan kaynağı Bilgi Hizmet örgütleri için müşteriler Örgütün Dönüştürme Süreci Örgüt girdileri dönüştürür ve onlara değer ekler. Makineler Bilgisayarlar İnsanların becerileri ve yetenekleri Örgütün Çıktıları Örgüt çıktılarını çevresine sunar. Bitmiş mallar Hizmetler Kar payları Ücretler Paydaşlar için hisse değeri Örgütün Çevresi Çıktıların satışları örgütün yeni girdiler satın almasını sağlar. Müşteriler Paydaşlar Tedarikçiler Dağıtıcılar Hükümet Rakipler 4 4

Örgütler Niçin Kurulur? Birlikte çalışan insanlar tek bir insanın çalışmasından daha fazla değer yaratan ürünler ve hizmetler üretirler.

Örgütsel Kavramlar Örgüt teorisi: örgütlerin nasıl işlediğini ve çevresiyle nasıl etkileşim içinde (çevresinden nasıl etkilendiği ve çevresini nasıl etkilediği) olduğunun incelenmesi Örgüt yapısı: örgütün amaçlarına ulaşması için kaynakları kullanmak ve faaliyetleri uyumlaştırmak için insanların nasıl kontrol edileceğini gösteren görev ve otorite ilişkileri (formal sistem) Örgüt kültürü: örgüt içindeki davranışları şekillendirmeye yardım eden ve örgüt üyeleri tarafından paylaşılan değerler, inançlar ve tutumlar

Örgütsel Kavramlar (Devam) Örgütsel tasarım: bir örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli faaliyetleri kontrol edebilmek için, yöneticilerin örgüt yapısı ve kültür türlerinden seçim yaptıkları süreç Örgütsel değişim: örgütlerin etkililiklerini artırmak için şimdiki durumlarından daha iyi bir geleceğe doğru ilerledikleri süreç

Örgütsel Tasarım ve Değişimin Önemi Etkili tasarım yüksek örgütsel performans için gereklidir Örgütsel tasarım ve değişimin önemli olmasının dört ana nedeni vardır. Koşullarla başa çıkma Koşullar ortaya çıkan ve önlem alınması gereken olaylardır-çoğu çevreden kaynaklanır Örgütler çevredeki değişikliklere etkili bir şekilde yanıt verecek şekilde tasarlanmalıdırlar Çeşitliliği yönetme Örgüt üyelerinin ırk, cinsiyet ve ulusal farklılıkları örgüt kültürü ve etkililik üzerinde önemli etkilere sahiptir Farklı özelliklere sahip işgücünden etkili bir şekilde yararlanmayı öğrenme daha iyi karar verme ve daha etkili işgücü sağlayabilir 8 8

Örgütsel Tasarım ve Değişimin Önemi (devam.) Rekabet avantajı kazanma Kaynaklardan daha fazla değer yaratma kapasitesi yaratarak diğer şirketlerden daha üstün olma yeteneği Temel yetenekler: örgütün yapısında ya da insanlarında yerleşik olan değer yaratma yetenek ve becerileri Strateji: rakiplere karşı üstün kılacak bir rekabet avantajı sağlayan temel yetenekleri kapsayan karar ve faaliyet modelleri Verimlilik, hız ve yeniliği artırma Daha iyi işlev gören örgütler, daha fazla değer yaratırlar Doğru örgüt tasarımı daha hızlı yenilik yaratmaya ve pazara yeni ürünleri daha hızlı sunmaya yol gösterebilir 9 9

Kötü Örgüt Tasarımının Sonuçları Örgütün gerilemesi Daha düşük performans Nitelikli iş görenler işten ayrılarak diğer örgütlere geçerler Kaynak bulmak daha güç olur Ortaya çıkan krizler örgütsel başarısızlıkla sonuçlanabilir

Örgütsel Etkinlik için gerekli olan 3 yaklaşım YAKLAŞIM TANIMLAMA ETKİLİLİĞİ ÖLÇMENİN AMAÇLARI Dışsal kaynak yaklaşımı Bir örgütün kıt ve değerli kaynakları güvence altına alma, yönetme ve kontrol etme yeteneğini değerlendirir. -Daha düşük girdi maliyetleri -Yüksek kaliteli hammadde ve işgücü girdilerini sağlama -Pazar payını artırma -Hisse senedi fiyatlarını artırma -Hükümet ya da çevreciler gibi paydaşların desteğini kazanma İçsel sistem yaklaşımı Bir örgütün yenilikçi olma ve hızlı bir şekilde işlev görme yeteneğini değerlendirir. -Karar verme zamanını azaltır -Ürün yenilik oranlarını artırır -İşgörenlerin motivasyonunu ve koordinasyonunu artırır -Çatışmayı azaltır -Pazara çıkma zamanını azaltır Teknik yaklaşım Bir örgütün becerileri ve kaynakları mallara ve hizmetlere etkili bir şekilde dönüştürme yeteneğini değerlendirir. -Ürün kalitesini artırır -Hataları azaltır -Üretim maliyetlerini düşürür -Müşteri hizmetlerini geliştirir -Müşterilere dağıtım zamanını azaltır 11 11

Etkinliği Ölçme: Örgütsel amaçlar Yöneticiler performans hedefleri yaratarak ve ölçerek de etkililiği ölçerler. Formel/resmi amaçlar: örgütün resmi olarak yıllık raporlarında ve diğer kamuya açık belgelerinde ifade ettiği ilkeler Misyon ve Vizyon: bir misyon ifadesi örgütün niçin var olduğunu ve ne yapması gerektiğini açıklar Faaliyet amaçları: yöneticilerin ve çalışanların örgütteki çalışmalarına yol gösteren kısa ve uzun dönem amaçları 12 12