Big Bang Theory. Büyük patlama teorisi, yaklaşık 13.8 milyar yıl önce evrenin tek ve belirsiz bir hacme sahip bir noktadan (tekillikten) hızla genişleyerek.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

ATOMUN YAPISI Elementlerin tüm özelliğini gösteren en küçük parçasına atom denir.Atomu oluşturan parçacıklar farklı yüklere sahiptir. Atomda bulunan yükler;
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
MADDENİN YAPISI ve ÖZELLİKLERİ
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GÜNEŞ DÜNYA AY
GENİŞLEYEN EVREN VE HUBBLE YASASI
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
8. Ünite ~Doğal Süreçler~
GENİŞLEYEN EVREN VE HUBBLE YASASI
AHİRET İNANCI.
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
İDEALİZM NEDİR ?.
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
MELEK GİBİ ( ŞİİRİ ) Melek oldum rüyamda, İpekten kanatlar taktım.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
ALLAH VARDIR SUNUYU LÜTFEN KENDİ AKIŞINDA İZLEYİNİZ…
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
BİLGİ YARIŞMASI.
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
MADDEYİ OLUŞTURAN TANECİKLER
ATOMUN YAPISI.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
Aristo ve Francis Bacon
Maddenin Tanecikli Yapısı
Yıldızlar.
ATOM.
ALLAH HER ŞEYİ BİR ÖLÇÜYE GÖRE YARATMIŞTIR
Big Bang!.
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
İslam’da Bilginin Kaynakları
Yerkürenin Katmanları
EVRENİN ÖYKÜSÜ Evren atomlardan galaksilere kadar var olan herşeydir. Astronomlar evreni incelemeye başladıktan beri onun nasıl ortaya çıktığını merak.
ATOMUN YAPISI.
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İZAFİYET TEORİSİ HAZIRLAYANLAR SUNANLAR Abdurrahman enes özbİber
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
KİMYA -ATOM MODELLERİ-.
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
Marksizm.
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
JEOLOJİ DERSİ.
Hacda 7 kez tavafın anlamı nedir  Kâbe etrafında tavaf, tevhid fikrini temsil etmektedir. Bu hareketin ictimaî hayata ait olan mânâsı, birlikten.
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
DOĞAL SÜREÇLER Evren ve Dünya’mız Nasıl Oluştu? Bilim insanları, evrenin oluşumu hakkında tarih boyunca değişik görüşler ortaya atmıştır. Fakat bu görüşler.
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
"Şimdiki zaman geçmişin anahtarıdır"
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
MAVİ GEZEGEN.
ATOMUN YAPISI.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU B) TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR C) TANRININ VARLIĞINI KABUL EDEN YAKLAŞIMLARIN İLERİ SÜRDÜKLERİ DELİLLER D) TANRININ.
Evren: İçerisinde galaksilerin, gezegenlerin yıldızların, meteorların, kuyruklu yıldızların vb. bütün gök cisimlerini barındıran ve yer küre de dahil olmak.
GÜNEŞ SISTEMI VE ÖTESI GÖK CİSİMLERİ. Var olan her şeyi içinde bulunduran sonsuz boşluğa uzay denir. Uzay boşluğunda bulunan tüm doğal cisimlerin ortak.
BİG-BANG BİG BANG –BÜYÜK PATLAMA EVRENİN OLUŞUMU
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Gök Cisimleri Soru-Cevap.
GÜNEŞ, DÜNYA ve AY.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Güneş Sistemi EVRENİN OLUŞUMU. Kozmoloji bilimine göre evrenin büyük patlama(Big-bang) ile oluştuğu kabul edilir.
YILDIZ NEDİR ? NASIL OLUŞUR? NASIL ÖLÜR?. Yıldız kendi ürettiği enerjiyi kullanarak ışıyan ve bu sayede yüksek sıcaklık ve basınçta kalarak kütle çekimi.
DİN FELSEFESİ.
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

Big Bang Theory

Büyük patlama teorisi, yaklaşık 13.8 milyar yıl önce evrenin tek ve belirsiz bir hacme sahip bir noktadan (tekillikten) hızla genişleyerek bugünkü halini aldığını söyler.

İlk andan itibaren evren bu tekil yoğunluktan genişlemeye başlamış, hızla devam eden genişme sürecinde zamanla atom çekirdeklerinin (hidrojen, helyum ve çok az lityum) oluşabileceği kadar düşük yoğunluk ve sıcaklığa ulaşmış, yeterince genişledikten sonra ise bu hidrojen ve helyum gazlarının kütleçekimsel etkilerle kendi üzerlerine çökmeye başlaması sonucu ilk yıldızlar ve galaksiler oluşmuştur.tekil yoğunluktan

Bir ışık kaynağı, yakınlaştıkça “ışığın dalga yapısı” sıkışacağı için rengi maviye doğru kayar. Aynı biçimde uzaklaşırken dalga boyu genişler ve rengi kırmızıya doğru evrilir. Buna “doppler etkisi” adı verilir.

Peki bu kanıya, yani “evrenin genişlediği” fikrine nereden vardık? Uzak galaksi kümelerinden gelen ışığın “kırmızıya kayma”sının, “doppler etkisi” nedeniyle gerçekleştiği varsayımına dayanılarak bunları söylüyoruz. Doppler etkisi, ışığın veya sesin, yani bir “dalga”nın uzaklaştıkça dalga boyunun büyümesi, yakınlaştıkça küçülmesidir. Şöyle ki, bir ışık kaynağı sizden uzaklaşıyorsa, ışığın giderek kırmızılaştığını, yaklaşıyorsa mavileştiğini görürsünüz. Tıpkı sesin uzaklaştıkça “pes”leşmesi, yakınlaştıkça “tiz”leşmesi gibi.doppler etkisi

Bu da şu demek oluyor; uzak galaksi kümelerinin ışıkları hafifçe kırmızıya doğru kayıyorsa, bizden uzaklaşıyor olmalılar. Eğer gökyüzünün her yanındaki uzak galaksi kümeleri bizden uzaklaşıyorsa, aslında evrenin genişlediğini düşünebiliriz.galaksi kümelerinin

Edwin Hubble, kırmızıya kaymayı gözlemsel olarak ortaya koyunca; evrenin genişlemesinin her zaman geçerli olduğu düşüncesiyle, genişleme geriye, geçmiş zamana doğru sarılarak; “madem genişliyor, çok eskiden tüm evren tek bir noktada yoğunlaşmış olmalı” denilerek big-bang teorisi bilim çevrelerinde yaygınlaşmaya başlamıştır.

Big Bang Teorisinin Temel Delilleri

BIG BANG’İN IŞIĞINDA TANRI’NIN VARLIĞINI VE MADDENİN YARATILMIŞ OLDUĞUNU KABUL EDEN GÖRÜŞ Kutsal kitaplar içinde yaratılışı en çok işleyen kitap Kuran’dır. Kuran’daki yüzlerce ayet ile evrenin ve içindeki canlı cansız bütün varlıkların Tanrı tarafından yaratıldığı anlatılır. Yaratılışı anlatmak için “halaka”, “bedae”, “berae” gibi fiiller kullanılır. Bu fiilleri gerçekleştiren Tanrı ise bu fiillerden türetilen sıfatlar ile isimlendirilir: El-Halık, El-Mübdi, El-Bari gibi. Kuran’da yaratmayı anlatan yüzlerce ayete şu birkaç ayet örnektir:

O (Allah) göklerin ve yerin yaratıcısıdır. O (Allah), bir işin olmasına karar verirse, ona yalnızca “Ol” der, o da hemen oluverir. Kuran 2-Bakara suresi-117 O’nun (Allah’ın) dışında, hiçbir şeyi yaratmayan, üstelik kendileri yaratılmış olan, kendi benliklerine bile ne zarar ne yarar sağlamayan, öldürmeye, yaşatmaya ve yeniden diriltip- yaymaya güçleri yetmeyen bir takım ilahlar edindiler. Kuran 25-Furkan suresi-3 O Allah ki yaratandır, kusursuzca var edendir, şekil verendir. En güzel isimler O’nundur. Göklerde ve yerde olanların tümü O’nu yüceltmektedir. O Üstündür, Bilgedir. Kuran 59-Haşir suresi-24

Big Bang’in Işığında Tanrı’nın Varlığını İnkar Eden ve Maddenin Ezeliliğini Kabul Eden Görüş

HAMLET’İ TAKLİT EDEN MATERYALİST NE DER Bu görüş ateistlerin, materyalistlerin görüşüdür. Bu görüşe göre madde yaratılmamıştır, yok edilemez, kendiliğinden varlığını sürdürür, evrenin tek yapı taşıdır, onun dışında hiçbir şey yoktur. Eğer Hamlet’in “Olmak ya da olmamak, işte bütün mesele bu” sözünü Hamlet’i taklit eden bir materyalist felsefenin ideoloğu söylemeye kalksaydı, herhalde şöyle derdi: “Maddenin ezeli olup olmaması, işte bütün mesele bu”. Materyalistlere göre var olan her şey madde sayesinde var olur ve maddidir. Dinlerin savunduğu; maddeyi yaratan, maddeye şekil veren, maddenin varlığının bağımlı olduğu, madde dışı bir Tanrı var olamaz. Bu maddi evren yaratılmamış ve yok edilemez olduğuna göre onun bir başlangıcı da, bir sonu da yoktur. İşte bunlar ateistlerin tarih boyunca en temel iddiaları olmuştur.

HİNT FELSEFESİ VE BUDİZM M.Ö. 2000’lere kadar uzanan Hint felsefesinin önemli bir bölümünün evreni ezeli kabul ettiği ve Tanrı’ya yer vermediği görülmektedir. Bu yüzden Hint felsefesine inananların önemli bir kısmı da, maddeyi ezeli kabul edip Tanrı’yı yok sayan materyalistlerle beraber değerlendirilmelidir. Hint felsefesinin önemli kollarından Ceyna’ların bir şairi, inancındaki ezeli evren görüşünü şu şekilde dile getirmektedir: Hiçbir varlık bu evreni oluşturamaz. Nasıl maddi olmayan bir Tanrı maddi bir evren yaratabilir? Eğer ilk önce bunu, sonra evreni yaptı dersen sonsuz geriye gidişle karşılaşırsın. Eğer bu madde doğal olarak oluştu dersen başka bir safsataya düşersin. Bütün evren kendi yaratıcısı olmalıdır…

DEMOKRİTOS, EPİKUROS VE LUCRETİUS Yazılan kitapların birçoğu materyalizmin tarihini Eski Yunan’dan başlatır. Bu konuda öne çıkan ilk isim Demokritos’tur. O’na göre bütün madde ezeli ve ebedi olan atomlardan oluşur, bu atomlar yok edilemez ve değişmez. Bu fikirlerinden dolayı Demokritos, günümüz materyalistlerinin fikir babası sayılır. Maddenin varlığı ezeli kabul edilip, her şey sadece maddeyle açıklanınca; Tanrı’ya ihtiyaç kalmamakta, böylece de ateist fikirler temellendirilmeye çalışılmaktadır. Maddenin devamlılığı fikri daha önce Anaksimandros ve Herakleitos’un fikirlerinde de ima edilmiştir, ama vurgu ve açıklık Demokritos’taki gibi değildir.

Lucretius’tu. O, sadece maddenin ezeliliğini savunmakla kalmamış, günümüz materyalist ateistleri gibi Tanrı’nın yokluğunu da ısrarla vurgulamıştır. O, fikirlerini şiir dizeleri şeklinde aktarmıştır:

Hiçten hiçbir şey yaratılamaz Tanrısal güçle. Ölümlülerin bunca korkuya kapılmaları, Yerde ve gökte tanık oldukları olaylara Gözle görülür bir neden bulamamalarındandır. Kolaydır Tanrı’nın istemiyle açıklamak bunları Hiçten hiçbir şey yaratılamayacağını kavrayınca Daha açık seçik göreceğiz önümüzdeki yolu. … Öyleyse iki türdür bütün nesneler: Atomlar ve onlardan oluşan bileşikler. Çünkü hiçbir güç yıkamaz atomları Mutlak son oluşları sonsuza dek korur onları.

MARKSİZM Materyalist felsefenin en ünlü ve en etkili olmuş isimleri Marksist felsefenin kurucuları Karl Marks ve Friedrich Engels’tir.

Marksist teorisyenler, felsefenin en önemli sorununun, evrenin ve maddenin ezeli olup olmadığı meselesi olduğunu ve materyalistleri kendileri dışındaki felsefelerden ayıran en önemli özelliğin evrenin ezeliyetini savunmaları olduğunu söylerler.

Materyalist felsefenin ünlü savunucularından yazar Georges Politzer de bu ayrıma dikkat çekmiştir: “Felsefenin temel sorunu işte budur. Hangi tarzda ortaya konursa konsun, bu sorunun mümkün iki cevabı olabilir ancak. Ya madde (varlık, tabiat) ebedi, sonsuz aslidir ve ruh (düşünce, bilinç) türemedir. Ya da ruh (düşünce, bilinç) ebedi, sonsuz, aslidir ve madde (varlık, tabiat) türemedir.”

Ateist materyalistlerin ortak izahlarına dayanarak şu ayrım yapılabilir: 1- Ya Tanrı evrene göre öncedir. Evren Tanrı’nın eseridir. Materyalist felsefeler hatalıdır. 2- Ya da madde öncedir ve ezelidir. Tanrı yoktur. Her şey madde ile açıklanır. Tek Tanrılı dinler hatalıdır.