Nitel Araştırma Desenleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
Kültür Analizi ve Olgubilim
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
TEKRAR DERSİ Öğr.Gör. Türkan ÖZBAY.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
UZEM TANITIM.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Bilimsel düşünme becerileri
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Öğretim Programı Tasarım Soruları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
SHB-114 SOSYAL HİZMETTE EŞİTLİK VE ÇEŞİTLİLİK EŞİTLİK, ÇEŞİTLİLİK VE SOSYAL HİZMET DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM.
Örneklem Seçme.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Toplumsal Araştırma.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Nitel Araştırma Desenleri

Araştırma Deseni Araştırmanın kurgu konusuna göre değişen çoğu zaman sınırları belli olmayan bir durumdur, araştırmayı nasıl kurguladığımızla ilgilidir. Genel olarak desen, araştırmacının araştırma problemini ifade ettiği durum, kuramsal ve yöntemsel olarak araştırmacının bağlılıkları, kişisel durumlarının araştırmayı nasıl etkilendiği ve ondan nasıl etkilendiğine karşılık gelir. Biyografi/Otobiyografi Fenomenoloji Gömülü Kuram Etnografi Durum Çalışması

Fenomenoloji İnsanların, toplumların ya da toplulukların deneyimlerinden çıkardıkları anlamların nasıl ortaklaştığına, deneyim sürecinden ziyade bu deneyimlere ilişkin kişilerde kalan anlama odaklanır. Gerçekliğe değil, gerçekliğin nasıl anlamlandırıldığına odaklanır. Descartes- Husserl- Schutz Epoche, Reflexivity

Temel önermeleri Geleneksel felesefeye dönmemiz gerektiği- bilgelik arama Varsayımlardan uzaklaşmaya çalışmak Bilincin niyetliliği

Organization horizontal Cluster of meaning- anlam kümeleri oluşturmak Deneyimlerden benzer anlamlar çıkaran şeyler bir araya getirilerek kategoriler oluşturulur Deneyimin genel tanımı yapılır- birşey biri için ne anlama geliyor Yapısal betimleme- olayın nasıl deneyimlendiği Özünde ne var?

Örnek araştırma soruları: Okul takımlarında oynayan öğrencilerin, arkadaşlarıyla kurdukları ilişkiler nasıl şekillenmektedir? Anne olan kadınların kişisel kimlikleri hakkındaki düşünceleri nelerdir? Aids hastası olmanın kişisel ilişkiler üzerindeki etkileri nelerdir?

Etnometodoloji Günlük hayatın sıradanlığı içinde rutine dönüşmüş durumların anlaşılması güçtür. Anlamın nasıl kurulduğunu sıradanlık içerisinde değil sıradanlığın kırıldığı durumlarda anlayabilirsiniz. Esas olan deneyimin insanlar için ne anlam ifade ettiği değil anlamın nasıl kurulduğudur. Bir şeyi anlamlandırırken nerelere gönderme yapıyorum, hangi paradigmalar üzerinden anlamlandırıyorum.

Gömülü Teori (Grounded Theory) Verinin içinde var olduğu düşünülen kuramın ortaya çıkarılması çabasıdır. Soyut analitik şemalar-mekandan zamandan bağımsız analitik argümanlar üretmek

Sembolik Etkileşimcilik Bir grubun kültürü ortak semboller ve ortak anlayışlar içerir ve bireyler gruplar içinde sosyalleştikçe bu sembolleri benimserler ve bunların içine dahil olurlar. İnsan davranışlarını bireysel ya da toplumsal olarak anlamak istiyorsak ortak anlayış ve sembolleri çalışmak durumundayız bunları keşfedersek o grubu anlama şansına sahip oluruz.

Araştırma sorusu da alanda kurulur, görüşmeciler alanda tespit edilir Araştırma sorusu da alanda kurulur, görüşmeciler alanda tespit edilir. Hangi konuya odaklanacağımız, hangi soruları soracağımız ve işleyiş alanda belirlenir. Genel-üst bir temayla alana inilir. Temel amaç betimlemek değil bir kuram ya da kuramsal bir model oluşturmaktır. Algı tutum değil, deneyim sorulur.

Analiz: Açık kodlama- metindeki herşey analize tabiidir. Tek tek kelime kelime satır satır kodlanır Eksen kodlama- eksenler oluşturulur/açık kodlamaların bir araya getirilmesi Seçici kodlama- eksenlerin bazıları bir araya getirilerek bir takım tezler, hipotezler kurulur. Conditional matrix- sosyal, ekonomik, tarihi meselelerin çalıştığımız durumu/fenomeni/kavramı/ olayı nasıl etkilediğini anlatırız.

Örnek araştırma soruları: Gömülü kuramın araştırma soruları, araştırmanın başlangıcında oldukça geniş biçimde ifade edilir.Araştırma ilerledikçe sorular giderek özelleşir ve odaklanır. Toplumsal cinsiyet ilişkileri ile okul kültürünün etkileşimi nasıldır? Ailelerinde ilk kez üniversiteye giden öğrencilerin, okul deneyimleri nelerdir? Haylaz olarak Kabul edilen öğrencilerin okulda yaşadıkları deneyimleri nelerdir? Öğretmenlerin okul yönetimi ile etkileşimleri nasıldır? Öğretmenlerin yaşadıkları denetim süreciyle ilgili deneyimleri nasıldır?

Etnografi Kültür odaklı gözlemler (katılımlı gözlem) Merkezde kültür vardır. Kültür nasıl işler insanların hayatlarını nasıl etkiler. Alanda belirli bir süre kalıp, o alanda kültürel mekanizmaların nasıl işlediğini, insanların hayatlarını nasıl etkilediğini anlamak esastır. Key informants Ayrıntılı bağlam tanımlamaları Standpoint Güç mekanizmaları Being here, being there

Örnek araştırma soruları: Kız meslek liselerinde cinsiyet kimlikleri nasıl kurulmaktadır? Farklı sosyal sınıflardan gelen öğrencilerin arkadaşlık kurma örüntüleri nasıl şekillenmektedir? Ortaöğretimde sınıf içi ve dışı davranışların temel yordayıcıları nelerdir? Öğrencilerin sınıf içinde davranış örüntüleri farklı öğretmenlere göre nasıl şekillenmekedir?

Durum Çalışması Belirli bir sosyal olayın belirli bir bağlamda nasıl gerçekleştiğini tanımlamak üzerine kurulan çalışmalardır. Sistemin işleyiş biçimine bakarız Bütün nitel çalışmalarda bağlamı tanımlamak zorunluluğu vardır. Burada söz konusu bağlamın içerisinde ele alınan duruma ilişkin sistemin işleyiş biçimini tanımlamaktır. Bağlamı sınırlamak için kuramsal bir temele dayanma zorunluluğu söz konusudur. Çalışılan durumun diğerlerinden bir farkı vardır. Zaman ve mekan sınırlaması mutlaka yapılmalıdır.

Analizde Yoğun açıklamalar Örüntü eşleştirme Zaman serisi Çaprazlama

Örnek araştırma soruları: Kanserli hasta olmak, karar verme stratejilerini nasıl etkilemektedir? Alt sosyo-kültürel arka plana sahip olmasına rağmen üstün başarı gösteren öğrencilerin okul deneyimleri nasıldır? Eskişehir Atatürk Meslek lisesinde okul kültürü nasıldı? Okula yeni atanan aday öğretmenlerin okul yönetimiyle/ milli eğitim müdürlüğüyle etkileşimleri nasıldır?

Başlıca Nitel Araştırma Yaklaşımları Fenomenoloji. Fenomenler olaylar, durumlar, deneyimler veya kavramlar olabilir. Örnek: 7. sınıf öğrencilerinin matematiğe karşı olumsuz tutumlarının sebeplerinin belirlenmesi. Kenar mahallelerde öğretmenlik yapan öğretmenlerin deneyimleri Etnografi. Bir halkın, bir kültür grubunun,bir grubun gelenekleri, inançları, birbiriyle bağlantıları vs betimlenmesi Örnek: 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine katılım düzeylerinin belirlenmesi

Gömülü Teori. Araştırmacı veri toplarken veya yorumlarken verilerin içine gömülü olan teoriyi ortaya çıkartır ve araştırma boyunca yeni kavram ve teorilere ulaşabilir. Gomulu teori (grounded theory) kisaca teorinin eldeki verilerin degerlendirilmesi ile gelistirilmesi surecidir. Arastirmaci elindeki verilere bakarken herhangi bir sablon ya da onceden kurgulanmis teorik yaklasimlari kullanmaz. Gomulu teoride yola cikis noktasi arastirmanin durumudur. Arastirmaci buradan hareket ederek, ne oldugu veya nasil oldugu gibi, arastirma sorunsalisini kapsayacak sorular sormaya baslar. Arastirmaci, aktorlerin rollerine bakar, arastirmaya konu olan soruyu nasil deneyimledikleri, karsiladiklari, ilgilendikleri ve algiladiklari gibi bir dizi degiskeni surekli birbirleriyle karsilastirarak teori uretme cabasi icine girer.

Ortaya cikan teorik yaklasim, eldeki diger verilerle karsilastirilir ve genellikle kodlara donusturulerek analiz edilir. Bu analiz surecinde temel katagoriler ortaya cikar ve arastirma raporu bu kategoriler uzerinden sekillendirilir. Literature herhangi bir oncelik verilmez gomulu teorik yaklasimlarda. Literaturun kendisine de aynen diger veriler gibi davranilir ve karsilastirma surecine sokulur. Örnek: Öğrencilerin kesirlerde bölme işlemi yaparken kullandıkları yöntem ve modellerin incelenerek kesirlerle bölme işleminde kullanılabilecek bir yöntemin belirlenmesi. Okul müdürünün kullandığı yöntemlerin başarıyı nasıl artırdığı...

Anlatı araştırmaları: Kişilerin hayat hikayelerine özellikle belirli episodlara odaklanır: Örneğin: sözlü tarih çalışmaları, otobiyografiler. Vaka Çalışmaları: Genellikle bir kişi ya da kimileri için bir grubun mercek altına alındığı çalışmalardır. Örneğin: bir öğrencinin herhangi bir sorun olmamasına rağmen özellikle neden yabancı dilde başarısız olduğunun incelenmesi.