Üst Düzey Zihinsel Beceriler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Advertisements

Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Problem Çözme.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Problem Çözme Becerileri
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Proje, Performans Değerlendirme
Akran destekli öğrenme
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Düşünme Türleri ve Becerileri
Temel Kavramlar ve İlkeler
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Problem Çözme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
PROBLEM ÇÖZME.
Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik yapılar ve özellikler
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Dereceli Puanlama Anahtarı
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
21. YY BECERİLERİ.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Üst Düzey Zihinsel Beceriler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Üst düzey ve alt düzey düşünmelerin farkları tartışılırsa; Üst düzey ve alt düzey düşünmelerin farkları tartışılırsa; *Alt düzey düşünme süreçleri daha çok bilgi düzeyine dayanan ve öğrencilerin aşina oldukları durumlarda bilgilerin kullanılmasıyla ilgilidir. *Alt düzey düşünme süreçlerine ilişkin maddelere verilen tepkiler tek tiptir. Yani öğrenciden öğrenciye değişmez. *Alt düzey düşünme süreçleri klasik ölçme yaklaşımlarıyla ölçülebilir.

*Alt düzey düşünme süreçlerinin ölçülmesi için hazırlanan araçlar üst düzey bir uzmanlık gerektirmez (hazırlama- uygulama ve puanlama aşamalarında). *Alt düzey düşünme süreçleriyle ilgili öğrenmeler kısa zaman dilimlerinde oluşur. *Daha yoğun olarak davranışçı kuramın benimsediği anlayışla ölçme ve değerlendirme süreçleri yürütülür (sonuç daha önemlidir, geri bildirim geliştirme amaçlı değildir gibi).

Bazı üst düzey zihinsel beceriler;. problem çözme. eleştirel düşünme Bazı üst düzey zihinsel beceriler; *problem çözme *eleştirel düşünme *değerlendirme *yordama *tümevarım ve tümdengelim *yaratıcı düşünme

Problem Çözme Becerisi Problem, mevcut durumla istenilen durum arasındaki farklılık ya da aykırılık, çelişki, tutarsızlık olarak tanımlanmaktadır. Bireyin, problem çözme yetisini doğru kullanabilmesi için nerede olması gerektiğiyle ilgili bir düşünceye ve şu an nerede olduğuyla ilgili geçerli bir bilgiye sahip olması gerekmektedir (Johnson ve Johnson, 1994).

Problem çözme, bir hedefin gerçekleşmesi veya bir sorunun aşılması için gerekli olan zihinsel basamaklar olarak da tanımlanabilir (Haladyna, 1997). Öğülmüş’e (2004) göre ise problem çözme var olan durumla ile olması arzu edilen durum arasındaki farkın algılanması ve buradan doğan gerginliğin (bireyin istemediği bir durumun) ortadan kaldırılması için bireyin gösterdiği çabaları içeren bilişsel ve davranışsal bir süreçtir.

Problem çözme basamakları nelerdir Problem çözme basamakları nelerdir? (Johnson ve Johnson, 1994; Haladyna, 1997); 1-problemin belirlenmesi ve tanımlanması (Problemin detaylı tanımlanması) 2-probleme ilişkin veri toplanması (Problemle ilgili ayrıntılı veri toplanması) 3-toplanan verilerin çözümlenmesi

4-çözüm yolları üzerinde düşünülmesi (toplanan veri ve problem durumu birlikte düşünülerek farklı çözüm yollarının üretilmesi) 5-bulunan çözüm yollarından birine karar verilmesi (üretilen çözüm yollarının avantaj ve dezavantajlarının değerlendirilmesi ve karar verilmesi) 6-çözüm sürecinin uygulanması (karar verilen problem çözme sürecinin problemin çözümünde kullanılması) 7-uygulamanın değerlendirilmesi (bireyin kendini, verdiği kararları ve problemin çözümünü değerlendirmesi)

Kaynakça Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. USA: Viacom Company Johnson, D. W. Ve Johnson, F. P. (1996). Joining together. USA: Allyn and Bacon Kutlu, Ö., Doğan, C. D., & Karakaya, İ. (2014). Ölçme ve Değerlendirme: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem Akademi Öğülmüş, S. (2004). Ben sorun çözebilirim. Ankara: Babil Yayıncılık