Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Test Geliştirme ve Madde Analizi
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Anket Tekniği.
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Anket Geliştirme.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Verilerin Toplanması I
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.

Veri Toplama Teknikleri (Karasar, 2012) Gözlem Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana çıkan bütün belirtilerini gözden geçirmektir. Gözlem tekniğinin en önemli özelliği, gözlenenlerin kendi doğal ortamları içinde bulunmasıdır. Bir çok davranış bu şekilde objektif olarak belirlenebilir. Gözlemde gözlemci ve gözlenen olmak üzere iki taraf vardır.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlem yönteminin avantajları; Sözel olmayan davranışların da gözlemlenmesi, Doğal ortamda gözlemlenmesi, yapaylık unsurlarının diğer yöntemlere göre daha az olması Zaman sınırının olmaması gibi avantajlarından söz edilebilir.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlem yönteminin dezavantajları; Gözlemcinin etkisinin diğer yöntemlere göre daha fazla olması, Zaman kaybının yaşanması, Gözlemin kontrol edilmesinin güç olması, Gözleme ilişkin verilerin sayısallaştırılması ve Örneklemin sınırlı sayıda olması ifade edilebilir.

Veri Toplama Teknikleri (Büyüköztürk vd., 2013) Gözlemin sınıflandırılması A. Yapılandırılma Durumuna Göre 1. Yapılandırılmamış gözlem 2. Yapılandırılmış gözlem B. Katılımcı Durumuna Göre 1. Katılımcı gözlem: 2. Katılımcı olunmayan gözlem 3. Katılımcı olarak gözlemci

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci Bir anketin geliştirilmesi genelde aşağıda belirtilen aşamalardan oluşmaktadır: 1. Anketin planlanması 2. Anket maddelerinin yazılması 3.Anket maddelerinin düzenlenmesi ve yönergenin yazılması, uzman görüşünün alınması 4. Ön uygulama yapılması ve ön uygulama sonuçlarına göre düzeltme ve düzenlemelerin yapılması 5. Ankete son biçiminin verilmesi

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci Büyüköztürk ve diğerleri (2013)’e göre anket geliştirme süreci;

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) Problemi tanımlama Geçerli bir anket geliştirmek için araştırma probleminin iyi tanımlanması ve araştırmanın amaçlarının olabildiğince kesin, iyi biçimlenmiş ve açıkça anlaşılır bir şekilde belirlenmiş olması gerekir. Problem tanımlamada incelenecek temel değişken ve ilgili değişkenler kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalardan yararlanılarak belirlenmeye çalışılır. Değişkenlerin belirlenmesi, hem araştırmanın hem de hazırlanacak anketin sınırlarını belirlemeye yardımcı olur.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 1. Problemi tanımlama Problem tanımlama ne kadar sistematik yapılırsa araştırmanın genel amaç ve alt amaçlarının oluşturulması o kadar kolay olur. Amaç Alt Problem/Alt Amaçlar Özel Eğitime Gereksinim Duyan (ÖEGD) ve ilköğretimde kaynaştırma programına katılan 6-14 yaş çocukların akranları tarafından istismarı ve ihmalini incelemek 1. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından fiziksel istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar? 2. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından duygusal istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar? 3. ÖEGD çocuk ve akranlarının görüşlerine göre ÖEGD çocuklar, akranları tarafından cinsel istismar ve ihmale uğramakta mıdırlar?

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma Araştırmacı, alt problemlerde (amaçlarda) yer alan değişkenlerden yola çıkarak ihtiyaç duyulan verilerin toplanmasına yönelik maddeleri yazar. Madde yazımı (madde havuzu oluşturma), konuya ilişkin literatürün taranmasını gerektirir. Konuyla ilgili kuramsal çerçevenin bilinmesi ve daha önce yapılan benzeri araştırmalara ulaşılması maddelerin tasarlanmasında ve yazımında önemli kolaylıklar sağlar.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma Özellikle tutum, inanç ve kanı gibi kavramların ölçülmesinde madde yazımında kullanılan bir başka kaynak, hedef kitleden seçilen küçük bir gruba konuya ilişkin açık uçlu sorulara dayanan bir kompozisyon yazdırmaktır. Anket soruları, cevap seçeneklerinin belirgin olma (yapılandırılma) durumuna göre açık uçlu sorular ve kapalı uçlu sorular diye ikiye ayrılabilir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Madde Yazma A. Açık Uçlu Sorular 1. Yorumlama soruları 2. Listeleme soruları 3. Boşluk doldurma soruları B. Kapalı Uçlu Sorular 1. Sınıflama soruları 2. Sıralama soruları 3. Dereceleme soruları

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 3. Uzman Görüşü Alma ve Ön Uygulama Formunu Oluşturma Bu aşamada, ilk olarak “ankette yer alan maddeler, ihtiyaç duyulan olgusal ve/veya yargısal verileri kapsamada ve toplamada ne derece yeterlidir?” sorusunun cevabı aranır. Anketin kapsam geçerliğiyle ilgili olan bu sorunun cevabını almak için uzmanlara başvurulur. Uzman görüşlerini belirlemede açık ve/veya kapalı uçlu sorulardan oluşturulacak bir Uzman Değerlendirme Formundan yararlanılabilir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 3. Uzman Görüşü Alma ve Ön Uygulama Formunu Oluşturma Anket maddelerinin uygunluk bakımından değerlendirilmesinde yüzde ve ortalama puandan yararlanılabilir. Analiz sonuçlarına göre, maddeler tekrar gözden geçirilir. Eleştirilen maddeler üzerinde öneriler doğrultusunda düzeltmeler yapılır, uygun olmayan maddeler formdan çıkartılır ve böylece anketin diğer geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaya yönelik hedef kitleden seçilecek bir örnekleme uygulanmak üzere anketin Ön Uygulama Formu oluşturulur. Anketin kullanışlığını artırmak için uzmanlardan sayfa yapısı, soruların ve cevap seçeneklerinin sıralanışı, yazı formatı, baskı kalitesi vb hakkında da görüş istenmesi önemli görülmektedir.

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 4 . Ön Uygulama, Analizler ve Ankete Son Şeklini Verme Ön uygulama, anketin geçerlik ve güvenirliğinin gözleme dayalı verilerle sorgulandığı bir aşamadır. Anketin taslak formundaki problemleri belirlemede kritik bir öneme sahip olan ve araştırmanın hedef kitlesiyle benzer özelliklere sahip bir grup üzerinde yapılacak ön uygulama, geçerli ve güvenilir sonuçlar elde edebilmek için çok önemli bir aşamadır. Anket uygulama biçimi, yüz yüze uygulama, posta ile uygulama, telefonla uygulama ve bilgisayarla uygulama olarak dörde ayrılabilir .

Veri Toplama Aracı Geliştirme: Anket ve Likert Tipi Ölçek Geliştirme Süreci (Büyüköztürk vd., 2013) 4 . Ön Uygulama, Analizler ve Ankete Son Şeklini Verme Ankette yer alan sorular, farklı bir konudaki görüşleri, davranışları, bilgileri ölçüyor veya bireyin kişisel özelliklerini belirlemeyi amaçlıyorsa, bağımsız sorular olarak da tanımlanabilen bu tip sorulardan oluşan anketlerde soruların tek olarak anlaşılırlığı, cevaplanabilirliği ve güvenirliği incelenir. Anketteki soruların tamamı veya bir bölümündeki sorular bireylerin belli bir alana, konuya ilişkin tutumlarını, algılarını, yeterliklerini vb. özelliklerini saptamaya yönelik olabilir. Bu tür sorulardan oluşan anketin tamamı veya ilgili bir bölümünden elde edilen puanların (ölçme sonuçlarının) geçerliğinin ve güvenirliğinin çeşitli istatistiksel teknikler kullanılarak incelenmesi gerekmektedir.

Kaynakça Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi