ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Modül 8 İhtiyari Protokol. Bireysel Başvuru Usulü Bireysel Başvuru Usulüne ilişkin bazı hususlar •Yarı-yargısal usul •Yazılı usul •Kayıt (Ön-kabuledilebilirlik)
Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
BANKANIN ORGANLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİNİN ORGANLARI.
ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR 15 Ekim 2012 Afyonkarahisar.
MMO ÖRGÜT KURULUŞ GÖREV VE YETKİ YÖNETMELİĞİ ŞUBE ÖRGÜTÜ Şube Genel Kurulu, Şube Yönetim Kurulu, Şube Danışma Kurulu, İl/ilçe Temsilcilikleri, Mesleki.
GÜMRÜK KIYMETİ TEKNİK KOMİTESİ Ek:II. 1. Bu Anlaşmanın 18 inci Maddesine göre, teknik düzeyde yorum ve uygulama birliği sağlamak amacıyla Gümrük İşbirliği.
Güvenlik Kültürü ile İSG Politikaları Oluşturulmasında ve Uygulamalarında Sosyal Diyalogun Rolü Prof. Dr. Serpil AYTAÇ.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
Kurulun İnceleme ve Araştırması
8. Tıp hizmetleri organizasyonu
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
EKONOMİK VE SOSYAL KONSEY
DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSİ YÖNERGESİ Alican GÖZEY
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
Ekonomik ve Sosyal Konsey
Avrupa Birliğinin Kurumları
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
Özlem Keçim.
Türkiye’de Ulusal İzleme Mekanizması Kurulması: Süreç ve Ana Unsurlar Kerem ALTIPARMAK AÜ SBF İnsan Hakları Merkezi.
Bankalarda Kurumsal Yönetim
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER (United Nations)
Uluslararası Sistem Çocuk Hakları Hukuku.
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
Kurullar, Meslekî Çalışmalar ve Komisyonlar
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Kenan Altaş Yasama Uzmanı.
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi
Coğrafya Performans Ödevi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OCAK İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OLUŞUMU EĞİTİMİ VE ÇALIŞMA PROSEDÜRÜ.
Uluslararası Örgütler. UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü)  UNESCO (Unesko), 1946 yılında kuruldu. Birleşmiş Milletlere bağlı.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
PROJE SOSYAL DİYALOG KOMİTESİ TOPLANTISI GÜNDEMİ (1)
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
AVRUPA BİRLİĞİ`NİN ORGANLARI  Korucular Roma Antlaşması`nda, AB`yi siyasal bir birlik ya da devlet benzeri olarak düşünmüşler ve bu doğrultuda ona yasama,yürütme,
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği
Komisyonlar – bölümler – genel kurul
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
İÇERİK Hasta dosyaları arşiv komitelerinin çalışma alanları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KURULLARI ÇALIŞMA PRENSİBİ FİRMA ADI.
Sunum transkripti:

ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA Doç.Dr.Mehmet M.ÖZAYDIN Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi

DENETİM VE İZLEME Çok sayıdaki sözleşme ve tavsiyenin denetlenmesi sorunu Amaç; kuruluş yıllarından itibaren herkesçe kabul gören, etkin bir denetim sisteminin kurulması

Denetim ve İzleme Genel Denetim Özel Denetim Raporlara Dayalı Genel Denetim (Düzenli) Hükümet Raporları Uzmanlar Komisyonu Konferans Komitesi Yakınmalara Dayalı Genel Denetim Sendikal Örgütlerin Yakınmaları Üye Devletlerin Yakınmaları Özel Denetim Sendika Özgürlüğü Komitesi

Hükümet Raporları Her üye devlet onayladığı sözleşmelerin uygulamaya konulması için alacağı önlemler hakkında ILO’ya yıllık raporlar vermekle sorumludur. Hükümet raporları düzenlidir ve içeriği ILO tarafından belirlenir Bunun dışında; Sözleşmeden doğan yükümlülükler yerine getirilmediğinde Uygulamaya konulduğunda sorunla karşılaşıldığında Uygulamada sosyal taraflardan tepki ile karşılaşıldığında daha sık rapor hazırlanır Onaylanmış sözleşmelere ilişkin raporların formları Yönetim Konseyi tarafından hazırlanır. Raporda; Sözleşme ile yapılan düzenlemenin uyumu Mevzuat dışında yapılan diğer düzenlemeler ile ilişki (yargı kararları) Mevzuatın ve raporların hazırlanmasında sosyal taraflara danışma yöntemi

Uzmanlar Komisyonu (Yapısı) 1926’da kurulmuş, üçlü temsilin istisnalarından biridir. ILO Genele Müdürü’nün önerisi ve Yönetim Konseyi tarafından atana 20 kişiden oluşur. Sosyal politika alanında birikim ve uzmanlıklarıyla tanınan uzmanlar arasından seçilir. Tam bir bağımsızlık ve yansızlık içinde hareket ederler. Yenilenebilen üçer yıllık süreler için seçilirler. 2002 yılından itibaren üyelerin en fazla 15 yıl görev yapma kısıtlaması getirilmiştir. (Üçer yıllık beş dönem)

Uzmanlar Komisyonu (Görevleri) Hükümet raporlarının hukuksal ve teknik denetimini yapar. Üç tür rapor incelemesi gerçekleştirir; Onaylanan sözleşmelere ilişkin üye devletlerin hazırladığı raporlar ILO Anayasası gereğince üye devletlerce gönderilen raporlar Onaylanmayan sözleşme ve tavsiyelere ilişkin raporlar Komisyon değerlendirmelerini, gözlem ya da üye ülkeden doğrudan istem olmak üzere iki şekilde gerçekleştirir. İlgili hükümet istemi yanıtlamaz ya da gerekli önlemleri almazsa, Komisyon sorunu açık gözlem olarak ortaya koyar. Bu yöntem ile hükümete biraz daha süre verilir. Uzmanlar komisyonu raporu bir durum tespitidir. Komisyon raporlarını Mart ayında yayınlar ve Konferansa sunar. Ekonomik ve sosyal konulara değinmeden sadece teknik inceleme yapması eleştiri konusudur.

Konferans Komitesi (Aplikasyon Komitesi) Hükümet raporları ve uzmanlar komisyonu raporlarını Konferans sürecinde inceleyen komitedir. Üçlü yapıdadır ve teknik denetimin tamamlayıcısıdır. Konferansta üye ülkeyi uzmanlar komisyonu raporundaki noktaları açıklamaya çağırır. Üye hükümetlerle yazılı ya da sözlü sıkı tartışmalar yaşanır. Daha çok ciddi ve önemli sorunlar üzerine yoğunlaşır. Konferans komitesi bazı durumlarda üye ülkeyi özel listeye alır.

Özel Paragraf- Özel Liste (Kara Liste) Konferans komitesi üye ülkelere ilişkin denetleme sürecinden memnun olmazsa ILO merkezli en ağır yaptırım olan özel paragrafı uygulayabilir. Özel paragraf uygulaması; Onaylanan ve komisyonda tartışılan sözleşmenin uygulanmasındaki ciddi aksaklıkların giderilememesi Onaylanan sözleşmeye ilişkin iki yıl rapor yollamamak Son beş yılda onaylanmamış sözleşme ve tavsiyelere ilişkin rapor yollamamak Uzmanlar komisyonu istemlerine cevap vermemek Konferans komitesinin sürekli çağrılarına cevap vermemek Genel konferansın son yedi toplantısında kabul edilen sözleşmelerin yetkili makama sunulması konusunda bilgi göndermemek Türkiye 1978, 1979, 1980, 1983 ve 1989 yılında özel paragrafa alınmıştır.

Yakınmalara Dayalı Genel Denetim Sendikal örgütlerin yakınmaları Üye devletlerin yakınmaları

Sendikal Örgütlerin Yakınmaları İşçi ya da işveren örgütleri gerekli düzenlemenin yapılmadığı ya da eksik yapıldığı gerekçesiyle büroya müracaat edebilirler. Her yakınma yönetim konseyinin üç üyesinden oluşan üçlü bir komite tarafından incelenir. Yakınmanın konusu sendikal haklar ise yakınma sendika özgürlükleri komitesine gönderilir. Yakınmanın kabul şartları; Yazılı olması İşçi- işveren örgütünce yapılması Üye devletin onayladığı bir sözleşmeye ilişkin olması Uygulama sorununun nereden kaynaklandığının belirtilmesi Konsey, yakınmayı büro yoluyla ilgili hükümete ileterek savunma ister Hükümetin savunması yeterli görülmezse yakınma ve yanıtın açıklanma hakkı vardır. Çok başvurulan bir yöntem değil

Üye devletlerin yakınmaları Aynı sözleşmeyi onaylayan iki devlet arasında diğer devletin yeterli düzenlemeleri yapmadığı iddiası ile gerçekleşir Yönetim konseyinin ilgili hükümetten doğrudan cevap isteme yetkisi vardır. Hükümet yanıt vermez ya da yanıt yeterli görülmezse soruşturma komisyonu oluşturulur. Bağımsız ve seçkin üyelerden oluşan komisyon yargı benzeri bir inceleme yaparak bir rapor hazırlar. (ilk derece mahkemesi) Soruşturma komisyonu tanık dinleyebilir ve üye ülkeyi ziyaret edebilir. Komisyonun hazırlayacağı tedbirler ve süre sınırı belirtilir. Büro, raporu yönetim konseyi ve muhatap ülkelere gönderir. İlgili hükümet raporda yer alan önerilerin kabul ya da reddine ve uyuşmazlığı Uluslararası Adalet Divanına götürüp götürmeyeceğini üç ay içinde Büroya bildirmek zorundadır.

Üye Devletlerin Yakınmaları (Uluslararası Adalet Divanı) Üye devletlerin yaşadığı soruna ilişkin Divan tarafından verilen kararlar kesindir. Divan soruşturma komisyonu raporunu onaylayabilir, değiştirebilir ya da ortadan kaldırabilir. (üst mahkeme) Üye devletlerin Uluslararası Adalet Divanı kararlarına uymaması halinde; ILO temsilciliği kapatılabilir Teknik yardımlar kesilebilir Teknik toplantılar sonlandırılır

ÖZEL DENETİM Neden özel bir denetim yöntemine ihtiyaç duyulmuştur; Genel denetimin daha çok onaylanmış sözleşmelere yönelik olması Genel denetimin sadece ILO üyesi ülkelere yönelik olması Sendikal hak ihlallerine ilişkin genel denetim yönteminin yavaş işlemesi Sendikal özgürlüklerin uluslararası sosyal politika hedeflerine ulaşmada önemli bir yere sahip olması

Sendika Özgürlüğü Komitesi Yönetim konseyi üyeleri arasından seçilen 9 asıl ve 9 yedek üyeden oluşur. Üçlü yapıda oluşturulmuştur. Komite başkanı üçlü yapı dışında bağımsız birisidir. Yönetim konseyi toplantı dönemlerinde ve konferans öncesinde ve yılda üç kez Cenevre’de toplanır. Yargı benzeri işlevler yapar. Kararları oy birliği ile almaya çalışır Özellikle 87 ve 98 sayılı sözleşmelere işlevsellik kazandırmayı amaçlar Doğrudan sendikal haklarla ilgilenir. Hükümetleri suçlayıcı kararlar alamaz. Kararlar uygulamaya konulma gücünden yoksundur.

Özel Denetimin Sonuçları Uluslararası içtihat ve sendikal haklar hukuku oluşmuştur. Sendikal hakların gelişiminde büyük katkılar sağlamıştır. ILO sözleşmelerin açığını kapatan uluslararası ilkeler bütünü olmuştur. Uluslararası kamuoyu sendikal haklar konusunda dinamik tutulmuştur. Hükümet ve işverenler, işçi örgütlerinin baskılarını daha fazla hissetmişlerdir. Hükümetler sorunlar uluslararası alana taşınmadan çözüm geliştirme yoluna gitmişlerdir. Sendikal haklara ilişkin 87 ve 98 sayılı sözleşmeler en çok onay alan sözleşmeler olmuşlardır. Sendikal hakların gelişimi ve çatışma yönetimi ekseninde önemli katkılar sağlamıştır.

Dersimiz tamamlanmıştır… Sorularınızı bekliyor ve Teşekkür ediyorum… Doç.Dr.Mehmet M.ÖZAYDIN