Gözleme Dayalı Teknikler I

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Probleme Dayalı Öğrenme -İki Yıllık Deneyim-
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
9. SINIF TARİH DERSİ PROJE ÖDEVİ
REHBERLİK DERS II.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
Gözlem.
REHBERLİK.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
 Ölçme: Gözlem yapıp sonuçları sembollerle ifade etme.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
SUNUM İÇERİĞİ Giriş Süreç Ölçeğinde Analiz Şube Ölçeğinde Analiz .
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Temel Kavramlar ve İlkeler
Erken çocuklukta gelişim
Bireyi Tanıma Teknikleri
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
GÖZLEM FORMLARI Gözlem “Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana gelen türlü belirtilerini gözden geçirmektir”
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Bireyi Tanıma Teknikleri II
AKTS Hesaplaması.
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikleri
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF UYUM PROGRAMI
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Gözleme Dayalı Teknikler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler II
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
REHBERLİK DERS II.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Gözleme Dayalı Teknikler II
Sunum transkripti:

Gözleme Dayalı Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik

Gözlem - I Çevremizdeki insanlarla ilgili çıkarımlarda bulunma: “kendini beğenmiş”, “güvenilmez biri”… Gözlem başkaları hakkında bir görüş edinmek, onları tanımak ve değerlendirmek için kullanılan ve sıklıkla başvurulan bir tekniktir. Bireylerin değişik ortamlarda, çeşitli davranışları hakkında onları gözetleme yolu ile bilgi toplama tekniğidir (Kepçeoğlu, 1994).

Gözlem - II 2 tür gözlem: Gelişigüzel Gözlem: Gelişigüzel Sistematik Önceden, neyin nerede, nasıl gözleneceğinin planlanmadan olay veya davranış kendiliğinden ortaya çıktığı zaman doğal koşullarda rastlantısal olarak yapılan gözlemlerdir. Örn: Tenefüslerde öğretmenlerin öğrencileri gözlemlemesi

Gözlem - III Gelişigüzel Gözlemin Dezavantajları: Geçerli ve güvenilir sonuçlar elde etmek rastlantısaldır. Bu yolla elde edilen yargılar çoğunlukla özneldir, kişiden kişiye değişir. Gelişigüzel gözlemle öğretmenler sınıfta sadece olumlu ve olumsuz davranışları ile dikkati çeken, göze batan öğrencileri tanırlar. Bu yöntemle, kişinin birkaç özelliğinde yola çıkarak genellemeler yapmak, hatalı sonuçlara neden olur.

Gözlem - IV Sistematik Gözlem Doğal ya da gelişigüzel gözlemin sınırlı yönlerine karşılık sistematik gözlem nispeten daha geçerli ve güvenilir bir tekniktir. Sistematik gözlem; bir birey hakkında tam ve gerçekçi bir anlayış kazanmak, durumunu ve gelişmesini kavramak için çeşitli zaman ve faaliyetler içinde kişinin yeter bir süre gözlenip tipik ve anlamlı davranışlarını, eylemlerini sistemli bir şekilde kaydetme işidir (Tan, 2000).

Gözlem - V Sistematik Gözlem Tipik davranış, birey ait bir nitelik mahiyetini kazanmış olan ortalama davranıştır. Örneğin, Ali sakin ve uyumlu bir öğrencidir. Anlamlı davranış ise, tipik davranışın dışında görülen tepkiler olarak nitelenebilir. Bir bakıma atipik davranışlar. Örneğin, Ali’nin birgün arkadaşına kızıp şiddetle kitabı ona fırlatması gibi.

Gözlem - VI Sistematik Gözlem Planlı ve sistemli gözlem öğretmen tarafından iki farklı şekilde uygulanabilir: Belli bir öğrenciyi gözleme Belli davranışları gözleme Gözlem yapılırken uyulması gereken kurallar: Belli bir zaman içerisinde sadece yalnız bir kişi gözlenmelidir. Neyin gözleneceği, hangi davranışın inceleneceği önceden belirlenmelidir. Gözlem belli bir zaman sürecini kapsayacak biçimde yapılmalıdır. Kişi değişen ve doğal konumlar içinde gözlenmelidir. Gözlemlerden elde edilen veriler diğer yöntemler ile birleştirilmelidir.

Gözlem - VII Sistematik Gözlem Gözlem yapılırken uyulması gereken kurallar: Gözlenen kişi gözlendiğinin farkına varmamalı, sonuçlar gözlem bitiminde kaydedilmelidir. Birey bir bütün olarak gözlenmelidir. Gözlemler kaydedilirken, herhangi bir yorum ya da öznel bakış açısı sunulmamalıdır. Gözlemci yalnızca gözlenen davranışları zaman ve yer belirterek ve mümkün olduğu kadar ayrıntılı bir biçimde yazmalıdır. Gözlem sonunda bireyin içinde bulunduğu tüm koşullar dikkate alınarak yargıya varılmalıdır.

Gözlem - VIII Gözlem Nasıl Yapılır? Planlama: Ön hazırlık yapılması, bazı konuların kararlaştırılmasıdır. Kimin, neyin, ne zaman ve nasıl gözleneceği belirlenmelidir. Uygulama: Gözlem yapılır ve kaydedilir. Gözlem sonuçlarının kaydedilmesi için geliştirilmiş çeşitli formların kullanımı: gözlem listeleri, özellik kayıt çizelgeleri, anekdot kayıtları, derecelendirme ölçekleri gibi… Sonuçlandırma: Sonuçları inceleme, yorumlama, rapor haline getirme ve kullanmadır.

Gözlem - IX Gözlem Yararlı Yönleri: Bir davranışın doğal yaşam koşullarında ortaya çıktığı şekliyle incelenmesine olanak verir. Birey hakkındaki çeşitli bilgiler en kestirme ve direkt yoldan elde edilir. Gelişimi sürekli izlemeye, saptamaya ve karşılaştırmaya olanak sağlar. Kullanımı kolay ve ekonomiktir. Eğitim-öğretim etkinlikleri kesilmeden uygulanabilir. Kolay uygulanabilir. Diğer teknik ve araçlarla sağlanamayacak bazı verileri sağlar. 1. Uygun biçimde yapılmış sistemli bir gözlem, bir davranışın doğal yaşam koşullarında ortaya çıktığı şekliyle incelenmesine olanak veren, birçok ölçme aracı ile edinilemeyen orijinal, taze ve gerçeğe uygun bilgi sağlayan yaralı bir tekniktir.

Gözlem - X Gözlemin Sınırlılıkları: Durumların nedenleri ve dayanakları hakkında açıklık getirmez. Bu bakımdan, gözlem derinliğine bilgi vermez, ancak gözlemin sürekli yapılması, bu sınırlılığı belli bir ölçüde ortadan kaldırır. Gözlemin nesnelliği, bilimselliği gözlemcinin özellikleri ile sınırlıdır.

Kaynakça Kepçeoğlu, M. (1994). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Özerler Matbaası. Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları. Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik: Teori ve uygulama. İstanbul: MEB, Öğretmen Kitapları Dizisi. Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2013). 21. yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.