ERGEN VE AİLE Psk. Dr. Ayşe Sabâ Yalçın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
FURKAN ÖZKARAN B KÜBRA AKBULUT B MAHSUN ULUSAL B ERÇİN ŞİRİN B
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
GELİŞİM VE DÖNEMLERİ.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
It’s My Life It’s My Choice
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
BEBEKLİK DÖNEMİNDE GELİŞİM DERSİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
TEST DIŞI TEKNİKLER.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Okul Öncesi Eğitim.
ÇOCUKLARIMIZIN MUTLU VE BAŞARILI OLMASI İÇİN…
Doğum Öncesi Gelişim.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
GELİŞİM.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÖĞRENME.
CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ERGEN VE AİLE Psk. Dr. Ayşe Sabâ Yalçın

GELİŞİM

GELİŞİM DÖNEMLERİ Gelişim doğumdan ölüme kadar süren yaşam dönemi içerisinde kişide büyüme olgunlaşma ve öğrenme sonucu meydana gelen düzenli değişimleri kapsar.

Büyüme yaşa bağlı olarak gözlenen olgunlaşma, büyüme süreci içinde kalıtsal faktörlerin etkisiyle biyolojik boyut da meydana gelen gözlenebilir nitelikte değişmelerdir. Çocuklar iki ayak üzerinde durma olgunluğuna geldikten sonra yürüyebilirler.Gelişimin gerçekleşmesi için öğrenme sürecinin de olması gerekir. Belli bir olgunluk düzeyine erişmiş olan çocuğun yeni bir davranış kazanabilmesi için çevrenin desteği önemlidir. Bireyin yaşı, olgunluk düzeyi, motivasyonu, yeni bir öğrenme ortamında çok etkilidir. Önceden sahip olunan özellikler hazır bulunuştuk durumunu belirler. Kritik dönem, bireylerin yaş değişkenine göre belli becerileri kazanma, öğrenme konusunda avantajlı olduğu bir dönemdir.

GELİŞİMİ ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER Kalıtım gelişimin çeşitli alanlarında etkilidir. Doğum öncesi ve sonrası gelişimi etkileyen çevre faktörleri kalıtımla gelen özelliklerin belirgin hale gelmesini sağlar. Gelişim kalıtım ve çevrenin etkisi ile gerçekleşir. İç salgı bezlerinin ve hormonların salgılanması kişinin büyümesini, fiziksel gelişimini sağlar. Gelişimi doğrudan veya dolaylı olarak etkileyebilecek çevre faktörleri hastalık beslenme, stres, kültür, sosyal grup ve kurumlardır. Bu nedenle kişiler arasında bireysel ayrılıklar vardır. GELİŞİMİ ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER İnsan gelişimi kalıtım ve çevrenin etkileşimi sonucu gerçekleşmektedir. Genotip ve fenotip kavramları canlının kalıtımsal yapısını oluşturur. Genetik donanımın içerisinde var olan özelliklerden (genotip) bireyin gelişim alanlarına yansıyanlarda (fenotip) belirleyici olan çevredir. Organizmanın fiziksel yapısı, zeka durumu genotip tarafından belirlenirken, çevre etkileri de fenotipi etkiler. Gelişim doğrudan veya dolaylı olarak etkileyebilecek olan çevre faktörleri, hastalıklar, kimyasallar ve çevre kirliliği beslenme, stres, içinde yaşadığı kültür, girdiği sosyal grup ve kurumlar, olarak özetlenebilir.

GELİŞİM İLKELERİ 1- Gelişim kalıtım ve çevrenin etkileşimi ile gerçekleşir. Bireyin sahip olduğu özellikler, genlerin belirlediği sınırlar içinde çevreyle etkileşim içinde biçimlenir. Örnek: Kalıtım yolu ile gelen resim yeteneğinin çevreden destek aldığında, gelişerek ortaya çıkması 2- Gelişim sürekli bir oluşumdur ve aşamalar halinde gerçekleşir. Gelişimdeki aşamaların her biri bir önceki aşamayı temel alır, sonraki aşamaya zemin teşkil eder. Örnek: Okula hazırlık becerileri kazanılmadan ilk öğretime başlanılmaması 3- Gelişim, bütünlük içerisinde gerçekleşir. Gelişim fiziksel, zihinsel, sosyal gelişim olarak bir bütündür, bir alandaki değişim, gelişim,diğerini etkiler. Örnek: Drama etkinliğinde başarılı bir öğrencinin kendine güveni artacağından girişken davranışlarının çoğalması

4- Gelişimin kendine özgü yönelimleri vardır. Gelişim baştan ayağa; Doğum Öncesi Doğum Sonrası Önce baş Başını kaldırır Sonra kol Oturur Sonra bacaklar Ayağa kalkar yürür İçten Dışa: Önce bacaklar Sonra ayaklar Sonra parmaklar kontrol edilir. Genelden Özele; Önce kollar uzatılır Büyük kas hareketleri Sonra avuçlayarak yakalama Küçük kas hareketleri Sonra parmakları kullanabilme

5-Gelişim ardışık ve düzenli bir ilerleme ile olur. Gelişimin bütün alanlarında ilerlemeler belli bir sıra içerisinde düzenli bir ilerleme ile olur Örnek: Dil gelişimi içerisinde çocukların ana dilini öğrenebilmeleri için önce ses çıkarma davranışında bulunmaları.

GELİŞİM DÖNEMLERİ Gelişim sürecinin iyi anlaşılabilmesi için insanın belirli yaşlarda belirli becerilerin odaklandığı dönemler halinde incelenmesi gerekmektedir. Her gelişim döneminde kazanılması gereken beceriler, özellikler ve davranışlar bulunmaktadır. Dönemler kavramını, Robert Havighurst geliştirmiştir. GELİŞİM Doğum öncesi Dönem Doğum Sonrası Dönem İlk çocukluk Ovum Dölenme 2. hafta Embriyo 3.8 haftalar Bebeklik Ergenlik (11-20 yıl kız) ( 13-20 yıl erkek) Fetüs 3. Ay doğum 4 hafta-2 yıl Orta yetişkinlik (30-60 yıl) İleri yetişkinlik (60 - Ölüm Genç yetişkinlik (20-30 yıl)

1. Doğum Öncesi Dönem Döllenmeden, doğuma kadar olan zaman esnasındaki tüm değişimleri içermektedir. (9 ay) Bu dönemde fiziksel gelişim yoğundur.Döllenmiş yumurta ile başlayan bu (ovum) embriyo ve fetüs dönemleri ile devam ederek,doğum ile sonuçlanır. 2. Doğum Sonrası dönem Bebeklik: Doğumdan başlayıp iki yaşına kadar sürmektedir. Bu dönemde büyüme ve gelişme hızlıdır. Bebek avucuna konan nesneyi yakalar, ağlar, kollarını ve bacaklarını uzatır, refleksler ön plandadır. Yetişkinlere bağımlıdır. Ana dilini ve sembolik düşünceyi kazanır. İlk Çocukluk: İki yaş civarında başlayıp okul yıllarına kadar sürer. Yetişkinlere bağımlılığı bebeklik dönemine göre azalmıştır. Oyun grupları önemlidir. Taklit fiziksel sosyal bağlılık, ilgi çekme, rekabet, işbirliği gibi sosyal tepkiler gelişir. 3. Son Çocukluk İlköğretim yıllarının 1. kademesini kapsar. Bu yıllarda eğitim öğretim etkinlikleri ön plandadır. Duyu organlarıyla algıladığı durumlar içerisinde düşünerek, kendini ifade edebilir. Sosyalleşme ve başarı isteği ön plandadır.

4.Ergenlik Kızlarda 11, erkeklerde 13 yaş civarında başlar 20 yaşlarına kadar sürer. Fiziksel büyümedeki değişikliklere paralel olarak bilişsel alanda da önemli değişmeler olur. Düşünceleri ile ideallerine ulaşacağına inanır. Duyguları değişkendir. Çalkantılı bir dönem olduğundan rehberlik yapmanın önemli olduğu bir çağdır. 5. Genç Yetişkinlik Ergenliğin sona ermesiyle otuzlu yaşların ortalarına kadar devam eden bir dönemdir. Kişi bu dönemde ekonomik güvenliğini elde eder kendi ailesini kurar. Mesleğinde ilerlemeler yaptığı aktif bir dönemdir.

6. Orta Yetişkinlik Otuzlu yılların ortasından Altmış’lı yaşların ortasına kadar olan süreyi kapsar. Birey daha önce yaşadığı dönemler içerisinde kazandıklarını bu dönemde bütünleştirir. Mesleğinde en son noktaya ulaşır.Yeni bir dönem olan emekliliğe hazırlanır. 7. İleri Yetişkinlik Altmışlı yıllarda başlayıp ölüme kadar süren bir yaşam dönemidir. Bireyin iş yaşamı sonlanmıştır.Yalnızlık, hastalık, umutsuzluk duygularının yaşandığı bu dönemde ego bütünlüğü sağlanır. Bu durumun gerçekleşememesi halinde çaresizlik ve ölüm korkuları yaşanır.

GELİŞİM GÖREVLERİ Bireyin gerçekleştirilmesi beklenen gelişim görevleri yaşam dönemleri açısından ele alınmaktadır. Büyüme, olgunlaşma, çevre, bireyin kişilik özellikleri, gelişim görevlerini etkiler. Örneğin, meslek seçimi, ergenlik döneminde önemli gelişim görevlerinden biridir. Bebeklik Çevre koşullarına uyum Solunum sisteminin düzene girmesi Katı yiyecekleri çiğneme ve yutma Uyku saatinin düzene girmesi Dönemin sonlarında kontrollü tuvalet eğitiminin sağlanması Dönemin sonlarında yürüme davranışının gerçekleşmesi

İlk Çocukluk El ve göz koordinasyonu Konuşmanın anlaşılır hale gelmesi Kendi kendine yemek yiyebilme, giyinme davranışının kazanılması Cinsiyet farklılıklarını öğrenebilme Başkaları ile iletişim kurma becerisi Son Çocukluk Akranları ile olumlu etkileşim Temel okul becerilerini kazanma (Okuma-yazma) Cinsiyet rollerinin kazanılması Değer ve vicdan anlayışı gelişimi Kişisel bağımsızlığın Oluşumu

Ergenlik Bedensel özellikleri kabul edip, etkili biçimde kullanma Aile içinde duygusal bağımsızlığı kazanma Meslek seçimi Toplumsal rolleri gerçekleştirme Evlilik ve aile yaşamına hazırlanma Değerlerin oluşumu ve ahlak sisteminin gelişimi Değerlere uygun davranışları gerçekleştirme Genç Yetişkinlik Eş seçimi Aile kurma, sorumluluğu üstlenme Çocuk yetiştirme Ev yönetimini üstlenebilme Meslek kariyerini geliştirme Vatandaş olarak sorumluluk alma Toplum içinde uyumlu bir sosyal gruba katılma

Orta Yetişkinlik Yetişkinlere özgü toplumsal sorumlulukları üstlenme Ekonomik yönden düzen kurma Ergenlere rehberlik etme Eşiyle bütünleşmiş kişi olarak yaşamı sürdürme Orta yaş grubu fizyolojik değişimlerini kabul etme Kendi ana babalarına karşı ebeveyn rolü üstlenme İleri Yetişkinlik Azalmış olan bilişsel güç ve sağlık sorunlarına uyum sağlama Emekliliğe uyum Eşin ölümünü kabullenme Akranlarla olumlu etkileşim Toplumsal sorumlulukları ve vatandaşlık görevlerini yerine getirme Döneme özgü daha doyurucu yaşam koşulları oluşturabilme

GELİŞİM ALANLARI Gelişim bir bütündür. Gelişimin her bir alanı (Bilişsel, fiziksel, psiko-sosyal) diğer alanla ilişkilidir. Alanlardan birini diğerinden ayırmak mümkün değildir. Örnek: Fiziksel gelişimi geri olan bir ergen sosyal ilişkilerinde zayıf olacaktır. Gelişim, araştırma ve gözlem amacıyla üç temel alanda incelenir. Bireyin zihinsel yapısında meydana gelen değişmeler, duygularını, iletişimini, motivasyonunu etkilemektedir. Gelişim, bilişsel, fiziksel, psiko-sosyal gelişim olarak bütünlük gösterir. Fiziksel Gelişim Bilişsel Gelişim Psiko – Sosyal Gelişim Gelişim alanları