TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
Advertisements

İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
Betül GÜLER
Metinlerin Sınıflandırması
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
COĞRAFİ KONUM.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Osmanlı Eğitim Sistemi
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Bugün neler öğreneceğiz?
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
S.Ü.ÇUMRA MESLEK YÜKSEKOKULU
TDB PERFORMANS ÖDEVİ HAZIRLAYAN:MUZAFFER İKİZ 9/D 1502.
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Küreselleşme tartışmaları
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Ortamında Şiddet
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Ege Uzlaştırmacılar Derneği (EGE-UZ-DER) 2. Tanışma Toplantısı
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hicret Olayı.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

TASAVVUF I 5. HAFTA 1. Tasavvuf ve tarikat arasındaki farklar nelerdir? 2. Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? 3. Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? 4. Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanmaktadır? Tarikatların benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir?

Tasavvuf ve tarikat arasındaki farklar nelerdir? Tasavvuf, İslam mistisizminin özel adıdır. Tarikat ise tasavvufun kurumlaşmış şeklidir. Tasavvufta hedef, dini “ihsan” çerçevesinde yaşamak olup tarikat, icazet silsilesine sahip mürşit gözetiminde, tekke, zâviye gibi adlarla anılan mekânlarda, metodik bir manevî eğitim veren kurumlara verilen addır.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? Şeriat ve tarikat kavramlarının sözlükteki karşılığı “yol”dur. Terim olarak şeriat, dini emir ve yasakları tanımlayan bir kavram olup Müslümanlar için uygulanması ya da kaçınılması gereken kurallar bütününü ihtiva eder.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? Tarikat, dinin emir ve nehiylerini ihsan duygusuyla yaşama çabasında, kendine has yöntemler geliştirmiş kurumların genel adıdır.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? bir dinin bünyesinden doğan akımın, o dinin emir ve nehiylerine uygun olması gerekmektedir. Şeriat, o dinin tüm inananları için mükellefiyet arz ederken bunu tarikat bünyesinde azimet boyutunda icra etmek ise bireyin fıtratına ve isteğine bağlıdır.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? Şeriat, dinin zahiri yönüyle, tasavvuf ise şeriat eksenindeki batınî yönüyle ilgilenir ve dini, ruhsatlar çerçevesinde değil de azimetle yaşamayı hedefler. Zahiri yönü ihmal etmeksizin Namazdaki huşû, tarikatın konusudur.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? şeriat zarûriyyât, tasavvuf ise kemâliyyâttır. Bu konumuyla tarikatların bireyin manevî tekâmülünde uyguladığı yöntemler, nafile ibadetler kategorisinde değerlendirilebilir.

Tarikat-şeriat ilişkisi konusunda neler söylenebilir? “bir ayağımız pergel gibi şeriatla sabittir. Diğer ayağımızla yetmiş iki milleti dolaşırız” Mevlânâ (ö. 672/1273) Şeriat, tarikat yoldur varana, Hakikat, marifet andan içerü. Yunus Emre (ö. 721/1321)

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Tekke; Tarikat mensuplarının barındıkları, bir şeyhin gözetiminde manevî eğitim yöntemlerinin icra edildiği kurumlardır. zâviye, hankâh, âsitane ve dergâh gibi isimler de kullanılmıştır

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? ilk tekkenin Ebû’l-Kasım el-Kûfî (ö. 150/ 767) tarafından Şam yakınlarındaki Remle’de kurulduğu nakledilmektedir.

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? insanlar meslek ve yaş gruplarına, ruhi eğilim ve kültür düzeylerine göre tekkelerden istifade etmişlerdir. Kısa sürede yaygınlaşan tekkeler, faaliyet alanlarına göre şehir merkezlerinde, ziraata elverişli kırsalda ve geniş arazilerde, güvenlik riskinin bulunduğu bölgelerde, gayr-i müslim coğrafyalarda kurulmuştur.

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Aslında tekkelerin Faaliyet alanları, kuruluş sebeplerini de açıklamaktadır kendi içinde psikolojik, pedagojik ve tıbbi sorunlara kadar geniş bir hizmet ağına sahip olmuşlardır. Hastanesi, spor okulu, dinlenme kampı, güzel sanatlar akademisi, edebiyat ve fikir ocağı, moral kaynağı gibi görevler de icra etmişlerdir. “miskinler tekkesi”, “okçular tekkesi gibi...

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? medrese eğitimi verilen tekkeler de vardır. Süleymaniye kütüphanesi’ndeki kitapların çoğunluğu (% 70) tekkelerden getirilmiştir.

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Tekkelerde meslekî ve sanat çalışmaları da yürütülmüştür. Tasavvuf ve ahlâk merkezli Ahîlik sistemi içerisindeki sanayi kolları vardı. ticarette kalite, rekabet ve güvenlik, Dergâha bağlı çırağın, kalfanın ve ustanın hiyerarşiye dayalı olarak disiplinli bir şekilde eğitimi tekkelerin görevleri arasındaydı

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Fakir ve muhtaçlar için bir sığınma yeriydi. Her gün yemekler ve belirli zamanlarda lokmalar ve aşureler pişirilir, ihtiyaç sahiplerine dağıtılırdı. Âyende ve revende, üç gün buralarda ücretsiz ağırlanır, doyurulurdu.

Tekke ve zâviyeler hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Yerleşim yeri arayan göçebelerin planlı ve koordineli bir şekilde iskânının sağlanması, devletin hizmet götüremediği yerlere din, dil, ırk ayrımı gözetmeksizin hitab edebilmesi, Toplumdaki huzursuzlukların çözümü, tebaa ile devlet arasında ilişkinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi…

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Tasavvufun kurumlaşma süreci başlıca üç devreye ayrılabilir. zühd dönemi (hicri 1-3. asırlar) tasavvuf dönemi (Hicrî 3-6 asırlar) tarikatlar dönemi

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Terminoloji ve literatürün oluşumu, tarikatların teşekkülünün fikri temellerini oluştururken - Batıdan Haçlı saldırıları, - Doğudan Moğol istilâsı Abbasîler devrinde siyasî otoritenin zayıflaması tarikatların ortaya çıkışının sosyal zeminini teşkil etmekteydi

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Bağdat’ta Abdülkadir Geylânî’ye (ö. 261/1166) nispet edilen Kadirilik, Türkistan bölgesinde Ahmed Yesevî’ye (ö. 261/1166) nispet edilen Yesevîlik Basra’da Ahmed er-Rifâî (ö. 575/1179)‘ye nispet edilen Rifâîlik, bugünkü mânâdaki tarikatların ilk nüvelerini teşkil etmektedir

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Tarikatlar, şu sebeplerle çeşitlilik arzeder: insanların fıtratları, kurucularının isimleri, uyguladıkları seyr ü sülûk yöntemleri, coğrafi farklılıklar, hitap ettikleri kişilerin eğitim ve kültür seviyeleri, ırk ve mezhep farklılıkları

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Tarikatlar, uyguladıkları seyr ü sülûk yöntemi açısından da çeşitlilik arz etmektedir. - Ruhâni, - nefsâni tarikatlar

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Ruhani tarikatlar, letâif denilen ve ruhun beden üzerinde yoğunlaştığı bölgelere zikir uygulaması yaparak ruhu güçlendirip kalpte, nefse karşı galip gelmeyi hedeflerler. Nefsânî tarikatlar ise nefsin kötülüğü emredici yönünü, tezkiyeyi öncelerler.

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Seyr ü sülûktaki bu yöntem farklılığı, tarikatların zikir, mücâhede ve hattâ tekkelerin mimarisine de tesir etmiştir. Bu mânâda tarikatların benzeşen ve ayrılan yönlerinin aslında birbirini tamamlayan bir bütün olduğu söylenebilir.

Tarikatların ortak yönleri şöyle sıralanabilir: Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Tarikatların ortak yönleri şöyle sıralanabilir: Zikir Seyr-ü sülük Pîr, Pîr-i Sânî,şeyh-halife, silsile, icazet-hilâfetnâme kol-şube derviş, inabe-biat Üveysîlik, rabıta,istigase, tevessül

Tarikatların fikri-manevi ortak yönleri: Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Tarikatların fikri-manevi ortak yönleri: Ehl-i Beyt sevgisi, hakikatin kalbe doğan mânâ ile bulunup kavranabileceği düşüncesi, fıkh-ı bâtın, kısmen Mevlevîlik’te ve Halvetîlik’te harflerin gizemine verilen önem, ricâlu’l-gayb, Âdâb-erkân, melâmet, fütüvvet, seyahat, terminoloji

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? tarikatların ortak maddi unsurları: Vakıf geleneği, tekke, müritlerin bağlı olduğu yolun kimliğini yansıtan ve sembolik anlamlara sahip kıyafet tercihleri

Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır Tarikat çeşitliliği neden kaynaklanır? benzeşen ve ayrılan yönleri nelerdir? Netice itibariyle her tarikat, kendine ait usul ve erkânı benimsemiş, kurallar oluşturmuştur. Tarikatların genel itibariyle ortak olan yönleri meşrep, anlayış, coğrafî ve sosyo-kültürel sebeplere göre kendi kimliklerini yansıtan bir çeşitliliğe sahiptir