KUR’AN VE SÜNNETULLAH(TARİH YASALARI)
Determinizm nedensellik ilkesini kapsar ve ister doğada ister tarihte olsun olayların birbirine zincirleme neden-sonuç ilişkisine bağlı olduğu düşüncesine dayanır. Her olayın bir nedeni vardır ve bundan kaçınılamaz.
Mazharuddin Sıddıki-Kur’an’da Tarih Tarihsel Süreç Tarafsız Değildir. Tarihsel süreç zalimlerin amaçlarını yerle bir eden ahlaki bir süreçtir. “Allah kendisinden korkanlardan ve iyilik yapanlardan yanadır.” ( Nahl, 128) Tarihsel Sürecin Seçmeci Özelliği: Tarihsel süreç ahlaki anlamda seçmecidir. “ Gökten bir su indirdi de dereler kendi ölçüsünce çağlayıp aktı, Sel üstüne çıkan köpüğü yüklenip götürdü. Süs, yahut eşya yapmak için ateşte yakıp erittikleri madenlerde de bunun gibi bir köpük vardır. Allah, hak ile batılı böyle bir benzetme ile anlatır. Köpük yok olup gider. İnsanlara yararlı olan ise yeryüzünde kalır. İşte Allah böyle meseller verir.(Ra’d, 17) “ İnkar edenler, kendilerine vermiş olduğumuz mühletin sakın kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Biz onlara ancak, günahları çoğalsın diye mühlet veriyoruz. Küçültücü azap onlaradır. Allah inananları sizin durumunuzda bırakacak değildir, temizi pisten ayıracaktır.” (Al-i İmran, 178-179)
Tarihsel Değişimde Zaman Faktörü: Kur’an tarihsel değişimlerin bir anda oluvermediğini açıklamaktadır. “ Senden başlarına acele azap getirmeni istiyorlar. Allah sözünden asla caymayacaktır. Rabbinin katında bir gün, saydıklarınızdan bin yıl gibidir. Nice kasabalara haksız oldukları halde mühlet vermiştim. Sonunda onları yakalayıverdim. Dönüş ancak banadır.” (Hac, 47-48) “ Eğer Allah insanları zulümleri yüzünden hemen cezalandırsaydı, yeryüzünde hiçbir canlı bırakmazdı. Fakat Allah onları belli bir vakte kadar erteler. Vadeleri geldiğinde onu ne bir an erteleyebilir, ne de bir an önceye alabilirler.” (Nahl, 61) Ceza Biçimleri: “ De ki: “ Üstünüzden veya ayaklarınızın altından size azap göndermeye veya sizi parçalara bölüp bir bölümünüzün kötülüğünü diğer bir bölümünüze tattırmaya kadir olan O’dur.” (En’am, 65)
Toplumsal Çöküntü: “Rabbin kasabalıları, haksız yere, halk gaflette iken helak etmez.” (En’am, 131) Tarihsel Değişimin Mekaniği: “Eğer, Allah’ın kimi insanları diğerleriyle yok etmesi olmasaydı, yeryüzü mutlaka fesada boğulurdu.” (Bakara, 251) Tarihte Manevi Gücün Üstünlüğü: “Kafirlerin diyar diyar dolaşmaları seni aldatmasın. Bu az bir geçimliliktir. Sonra onların varacakları yer Cehennemdir. O ne kötü bir döşektir.” (Al-i İmran, 195-196)
Sünnetullah: (Ömer Özsoy) Allah’ın ötedenberi süregelen ve sürecek olan, kendine özgü, değişmeyen bir davranış tarzı.Tarih yasaları. “Kur’an, tarihte geçerli bir takım kanunlar bulunduğunu kabul eder.”
“Allah’ın tarih içerisinde nasıl davranacağının belirsiz olmadığı, aksine Allah’ın hangi durumlarda nasıl davranacağına dair kendisine ve bu ilahi tavrın muhatabı olması itibarıyla insanlığa söz verdiği fikri. “Allah ezelde tarih içerisinde nasıl davranacağını belirlemiş ve bu davranış tarzını değiştirmeyeceğine dair söz vermiştir.”
Dua: “Sünnetullah’ın cari olduğu alanda dua gerçek bir faktör değildir Dua: “Sünnetullah’ın cari olduğu alanda dua gerçek bir faktör değildir.” Örnek verilen ayet Hud/11:45-46 “..o senin ailenden değildir..” diyerek duayı reddetmesi. Toplumların helakı meselesi. “Peygambersiz toplumlar için azap söz konusu değildir.”