“BEBEKLİK DÖNEMİ”.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Prof. Dr. Sevin Altınkaynak Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
FURKAN ÖZKARAN B KÜBRA AKBULUT B MAHSUN ULUSAL B ERÇİN ŞİRİN B
Bilişsel ve Dil Gelişimi
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
EĞİTİMDE DRAMA.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
İLETİŞİM.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
SOSYAL VE KİŞİLİK GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
VOLEYBOLDA MANŞET, PAS VE SMAÇ TEKNİĞİ ÖĞRENİMİ
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
TEMEL YAŞAM DESTEĞİ (SUNİ SOLUNUM VE GÖĞÜS BASISI)
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL ÖNCESİ DÖNEM GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
YAŞLARA GÖRE, PSİKO-SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Eğitsel Rehberlik.
ŞEKİLLER.
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
İLKEL HAREKETLER DÖNEMİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Öğrt. Grv. Dr. Serpil ALPTEKİN
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

“BEBEKLİK DÖNEMİ”

Yeni yürüme dönemi ilk çocukluk dönemi olarak geçer. 0-2 yaş bebeklik 2-3 yaş bebeklik yada Yeni yürüme dönemi ilk çocukluk dönemi olarak geçer.

Gelişim dönemleri sıralı bir yol izler,her çocuk bu dönemleri aynı sıra içinde geçer ancak aynı zaman diliminde değil.(bireysel farklılıklar nedeniyle)

Bebek doğduğunda vücudunu kontrol edebilecek güçte değildir Bebek doğduğunda vücudunu kontrol edebilecek güçte değildir. Vücudun kontrol edilmesi,büyüme,olgunlaşma ve öğrenmeyi gerektirir.

Yeni doğanın refleksleri Doğumdan 2 haftaya kadarki süre yeni doğanı kapsar.Yeni doğanın sahip olduğu ilkel reflekslerin bazıları şu şekilde sıralanır:

1- Tonik boyun refleksi: Sırtüstü yatan bebek başını yana çevirir ve kolunu yüzünü döndürdüğü tarafa uzatır,diğer kolu tarafındaki dizi fleksiyon halindedir. 2- Moro (Kucaklama) Refleksi 3- Yakalama (kavrama) refleksi 4- Adımlama refleksi: Koltuk altından tutulduğunda adımlar.

5- Göz kırpma refleksi: Uyarım yapıldığında göz kırpar. 6- Arama refleksi: Yanağına dokunulduğunda başını o yana çevirir. 7- Emme refleksi: Küçük parmak ağzına sokulursa emer.

10- Landau refleksi: Boynunu kaldırır,sırtını gerer. 8- Planter refleksi(Taban refleksi):Bacakta ekstansiyon sonra fleksiyon. Uyarım yapıldığında ayak parmaklarını büzer. 9- Babinski refleksi: Ayak başparmağından topuğa doğru tırnakla çizildiğinde ayak parmaklarında büzülme olur. 10- Landau refleksi: Boynunu kaldırır,sırtını gerer. Bunlar 0-2 yaşta görülür.Bu hareketler istemli hareketlerin ilk biçimidir.

BEBEKLİK DÖNEMİNDE (0-2 YAŞ) MOTOR GELİŞİM 1. AY Zamanın büyük kısmını sırtüstü ve yüzüstü yatarak geçirir.Başını sağa sola hareket ettirebilir.Nesneleri gözüyle takip edebilir.Başını 1-2 sn kaldırabilir. 2. AY Kucağa alındığında başını 5 sn dik tutabilir. Henüz boyun kaslarını yeterince kontrol eder durumda değildir. 3. AY Yüz üstü yatarken ön kollarından destek alarak başını 90 derece açıyla kaldırabilir.Oturtulduğunda başını 1 dk dik tutabilir.Ayağa kaldırıldığında ayaklarıyla yeri itme hareketi yapar,nesneleri bir göz ucundan diğerine izlerler.

4.AY Yastıkla desteklendiğinde kısa süre oturabilir. Yüzü koyun yatarken dirseklerden destek alarak göğsünü kaldırır.4. ayın sonunda ellerini ve parmaklarını keşfeder. 5.AY Dönmeye başlamıştır. Nesnelere uzanabilir,kavrayabilir, Nesneleri sistematik olarak incelemeye başlar. 6.AY Az destekle oturabilir.(mama sandalyesine kolayca oturabilir.Emekleme pozisyonuna geçer.Elleriyle bir destekten tutunarak ayağa kalkar.İki nesneyi aynı anda tutabilir.

7.AY Desteksiz dik oturabilir. Parmaklarını kullanabilir.Aynı nesneyi değişik şekillerde kullanır(sallar yere vurur) Emekler. 8.AY Uzanarak nesneleri alır. Kol ve bacaklarında kuvvet alarak ayakta durur.Sıralar, iki nesneyi birbirine vurarak ses çıkartırlar, nesneleri fırlatırlar. 9.AY Sırtüstü pozisyonda oturur pozisyona geçerler. Ayakta durma pozisyonundan oturur pozisyona geçebilirler. Bardağı tutabilir, sıvı içebilirler,çevresinde dönebilir,yukarılara tırmanabilirler.

10.AY Çeşitli şekillerde oturabilir. Eşyalara tutunarak ayağa kalkar,elinde bir nesne varken ayağa kalkar,taklit yeteneği gelişmiştir. Bazıları yürür. 11.AY İşaret parmağı ile istediği nesneyi gösterebilir, kalemi kavrar, çömelir eğilir. Tek elinden tutulursa yürür. 12.AY Kısa süreli yalnız ayakta durur. Deneme adımları atar yürür.Bazıları 12 bazıları 13 bazıları 15 ayda yürür.

13-18.AY Yürürler, kağıda karalama yaparlar.Yere eğilip doğrulabilirler.Topla oynar,atarlar.Bağımsız beslenme becerileri gelişir.Taklit gelişmiştir( telefonla konuşma,okuma vb.) 19-24.AY 30 cm genişliğindeki tahtanın üzerinde yürüyebilirler. Çift ayak zıplarlar, tek ayak üzerinde kısa süreli dururlar,topa tekme vururlar,çamura biçim verirler, nesneleri taşıyabilirler.

YENİ YÜRÜME DÖNEMİNDE MOTOR GELİŞİM (2-3 YAŞ) Çift ayak sıçrayabilir,merdiven inip çıkabilir,engeller üzerinden atlayabilir,geri geri yürüyebilir,tek ayak üzerinde kısa süreli durabilir.Çömelerek oynayabilir,üç tekerlekli bisiklete binebilir,resimleri eşleyebilir.Makas kullanmaya başlar,özbakım becerileri açısından önemli aşamalar kaydeder(bardak taşır,yemek yer,ayakkabısını giyer.)Tuvalet gereksinimini dile getirir.

0-2 YAŞ BEBEKLİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM Bilişsel gelişim bebeklikten yetişkinliğe giden yolda bireyin çevreyi ve dünyayı anlama yollarının daha komplex ve etkili hale gelmesi sürecidir.

0-1 AY Henüz emme ve yakalama refleksleri ayrımlaşmamıştır. Her nesneye tepkisi aynıdır. Emme refleksi daha sonra gelişerek çiğneme,yemek yeme vb. şemalara döner.Yakalama refleksi ise gelişerek bir nesnenin etrafında parmakların kapanmasında elini açma,parmaklarını geri çekme gibi kordineli hale gelir.Daha sonra yakalama ve bırakma şemaları gelişir. Gözlerini nesnelere kısa süreli odaklayabilir,yüksek seslere tepki verirler.

1-4 AY Bu dönemde refleksif hareketler derece derece bebeğin duyu hareket davranışlarıyla yer değiştirir. Nesneleri gözleriyle izler,başlarını o yöne çevirirler (nedensellik tanıma başlar)Duydukları müziğe tepki verirler. Kısaca refleksif harekete bağımlı olmaktan çok doğrudan kazandıkları davranışlara başlarlar. Bu durum bilişsel gelişimin ilk adımıdır. Döngüsel tepkiler başlar.(bebeğin belli türden hareketleri tekrarlaması)

4-8 AY Nesne devamlılığı başlar. Önceleri onlar için varolmayan nesne yoktur daha sonra görüş alanından çıkan nesnelerinde var olmaya devam ettiğinin farkına varılması gelişir.Daha sonra bebek insanlar ve nesnelerle sözel yada görsel etkileşime girer.Eline bir nesne verildiğinde nesneyi keşfetmek için tüm şemalarını kullanır. Ağzına götürür (emme şeması)nesneyi bir yere vurur(vurma şeması) tanıma ve anlamaya çalışır.Eğer bu şemalar ilgisini çekecek olursa tekrarlar.

8-12 AY Yabancıları ayırır,onlardan çekinir,ağlar(kaygı belirtisi) Saklı nesneleri araştırmaya başlar.(genellikle saklandığı yerde olmamasına rağmen yüzü örtülü anneyi bulur,örtü ile saklana oyuncağını bulur.(nesne devamlılığı gelişmektedir)Nesneleri hareket ettirerek arzu ettikleri nesnelere ulaşmaya çalışırlar(mumluğa ulaşmak için örtüyü çekerler)Bu bilişsel gelişime örnektir.Nesneleri özellikleriyle tanımaya başlarlar(dokunur,incelerler)

12-18 AY Hedefe yönelik davranışlar başlar. örn: istediği bir oyuncağı sopa yardımıyla almayı dener.Nesne devamlılığının gelişimi 18 ayda tamamlanır.Yani artık nesneleri ilk yerinde aramaz. Artık zekice davranışlar başlamıştır.Deneme ve yanılma yoluna başvurulur. Taklit konusunda artık oldukça gelişmiştir. Diş fırçalama çatal kaşık tutma taklit yoluyla öğrenilir. Ertelenmiş taklide başvurur.(günlerce yada saatlerce önce girdiği bir olayı taklit eder.

18-24 AY Nesneler ayırt edilir ve ortak özellikleri bulunur.Farklı oyuncaklar arasından benzerlerini bulur. Yetişkinlerin kendi vücudu üzerinde gösterdiği on organa hatasız dokunur.Sembolik oyunlarında nesneleri olduğundan farklı bireymiş gibi varsayar.örn: halıyı havuz,kese kağıdını şapka…

“YENİ YÜRÜME DÖNEMİ” 2-3 YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM Nesneleri,sosyal etkileşimleri ve dili de kullanarak yeni bir zihinsel etkilik safhasına girer.üzerinde kare,üçgen vb. şekiller olan şekil tahtasına şekilleri düzgün bir şekilde yerleştirebilir.

DİL GELİŞİMİ Dil gelişimi kelimelerin,sembollerin kazanılması,saklanması ve gramer kurallarına göre kullanılmasıdır. 1-Konuşma öncesi dönem a- yeni doğan dönemi (0-6 hf.) istem dışı refleksif sesler çıkarır. b- Gığıldama dönemi (6 hf.- 3 ay) Mırıldanmalar başlar.Ses hala refleksiftir.

c- Mırıldanma dönemi(3-6 ay) Ses üretimi refleksif değildir.Bebeğin mekanizması üzerinde kontrolü artmıştır.Konuşanı gözleri ile arar ismi söylendiğinde sesin geldiği yöne yönelir. d- Mırıldanmanın tekrarı (6-9 ay) İşittiği seslerden seçerek taklit yapar.Hece tekrarı vardır.ba-ba , de-de e- Ses sözcükler dönemi (9-12 ay) Anlamı olmayan akıcı özellikte sesler çıkarır,istediklerini işaret yada sesle belirtir.

2- Konuşma dönemi a- Tek sözcüklü cümlecikler dönemi (18-24 ay) b- İki sözcüklü ifadeler dönemi (18-24 ay) anlamlı olarak 20-100 sözcük kullanır .Sözcüklerde aşırı genelleme vardır.Örn: tüm yiyecekler mamadır. c- Üç veya daha fazla sözcüklü ifadeler dönemi (2-3 yaş) artık 5 nesneden 3 ünün adını bilir.Kim?Nerede?Ne? Sorularını sorar.Kelime hazinesinde “hızlı” gelişim olur.

“DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM “ 9 Aya kadar güvenlik her şeyden önce gelir.Yetişkinlerin onun gereksinimlerini anlaması ve karşılaması önemlidir.Bebeğin temel gereksinimleri (beslenme,altını değişmesi,uyku vb.)karşılanmadığında yetişkine karşı güvensizlik gelişmektedir.Temel güven duygusu eksik yetişen çocuklar sosyal ilişki kurmakta çekinen ,güvensiz bireyler olurlar.Ayrıca (0-18 ay) aşırı koruyucu olma,aşırı güveni getirecek ve ileride çocuk kendisini koruyamayacaktır. “DUYGUSAL VE SOSYAL GELİŞİM “

12-18 ay başka çocuklarla oynar ama aralarında etkileşim yoktur. 18-36- ay tuvalet eğitimi önemlidir.Azarlamalar,ayıplamalar,cezalar,çocukta bedeniyle ilgili kuşku ve utanç duygusunu geliştireceği savunulmaktadır.Merak yoğundur.Keşfetme vardır.Desteklenmesi özerkliği geliştirir.

19 aydan sonra hayali oyunlar oynamaya başlar. 25-36 ay giysilerini çıkarabilir,elini yüzünü yıkayabilir,yardıma gereksinimi azalmıştır.Kendi başına oyunlar oynar.Paylaşma duygusu konusunda yardıma gereksinimi vardır.Dikkati kısadır.(5-10 dk)Daha sonra ben-merkezcilik /inatçılık dönemi başlar.Engellendiğinde öfke nöbeti geçirebilir.