Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Denetmen Rolleri.
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
UZAKTAN EĞİTİME GİRİŞ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
REHBERLİK.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
SINIF YÖNETİMI Sınıf Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Adnan BOYACI.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
SINIF REHBER ÖĞRETMENİYİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
Okullarda Rehberlik Hizmetleri
SINIF YÖNETİMİ.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
SINIF YÖNETİMİ.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Davranış Bilimlerine Giriş
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (MSc., MEd.).
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
1.1. GENEL DÜZEYDE HEDEF NEDİR?
Sosyal Kabulün Artırılması
Karşılaştırmalı Eğitim
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
GRUP İLETİŞİMİ.
YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER.
PSİKOLOJİ VE EĞİTİM PSİKOLOJİSİNİN TANIMI VE İŞLEVLERİ
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri) Grupla Sosyal Çalışma (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri) Özge CÖMERT Öğretim Görevlisi

Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri Bireyle sosyal çalışma(Mikro Düzeyde) Grupla sosyal çalışma(Mezzo Düzeyde) Toplumla sosyal çalışma(Makro Düzeyde)

‘Grup’ İçerikli Kavramlar

Grup: Birbirleri üzerine az çok bilgi sahibi ve az çok ortak gereksemeleri olan, bilinçli ya da bilinçsiz ortak doyum dürtüsüyle/amacıyla bir araya gelmiş ve birbirleriyle etkileşim içinde bulunan, ortak amaca sahip en az 3 en fazla 15 kişinin oluşturduğu küçük topluluktur. Grup normu: Bir grup tarafından genel olarak ortaklaşa benimsenen ve grubun işleyişinde etkili olan ortak değer ve davranışları oluşturan standartlar. Grup önerisi: Grupça yapılmak istenen bir çalışma konusunda, grup üyeleri, grup yöneticisi ya da uzman kişi tarafından grubu bilgilendirmek ya da kaynak aramak gibi amaçlarla hazırlanan yazılı çalışma. Grup planı: Grup olarak bir çalışma yapılmak istendiğinde, gerçekleştirmek istenen konuda, önceden grupça masa başında hazırlanan yazılı plan.

Grup psikolojisi: Bireyin ait olduğu grup içinde, grup üyelerinin özelliklerinden, grubun yapısından ve dış etkenlerden kaynaklanan ve grubun davranışlarını etkileyen grupla ilgili ruhsal durum. Grup tedavisi: Ortak ya da farklı sorunları olan insanlardan oluşturulmuş bir grup içinde eğitimli bir yönlendiricinin katılımı ve kılavuzluğunda bireysel sorunların grup dinamiği içinde sağaltımını(tedavisi) öngören tıbbi yaklaşım. Grup Sorumlusu: Çocuk yuvalarında bulunan çocukların yaş, cinsiyet, öğrenim durumlarına göre ayrıldıkları ortalama 20 kişilik her grubun sorumluluğunu üstlenen sosyal meslek elemanı. Grup tartışması: Bir grup içinde güncel konunun grup üyelerinden birinin yöneticiliğinde kendi aralarında tartışmalarıdır. Bir eğitim yöntemidir. Amaç ve konunun grup içinde açıklığa kavuşması, herkesin birbirinin fikrini öğrenmesi için yapılır.

Grup Dirikliği (Dinamiği): Toplum ile birey arasındaki ilişkiler süreci içinde birbirini karşılıklı etkileyen sürekli ve dirik alışveriş. Grup içindeki karşılıklı gerilim, çatışma, uyum ve iletişimin incelenmesi ve çözümlenmesi de bu adla anılır. Grup Süreci: Belirli bir gereksinim ya da amaca göre oluşturulmuş bir grupta iç ve dış etkileşimlerle belirlenen ve işleyen süreç. Süreç kendiliğinden ya da iradeyle sürer ya da sürdürülür.(Tomanbay, 1999) Grupla Çalışma Süreci: Sosyal mesleklerin ele aldıkları bir grupla mesleksel disiplin ve kurallar içinde belirli bir amaçla yaptıkları çalışmanın başından sonuna değin yürütülme sürecidir.(Tomanbay, 1999) Gruba mesleki müdahale: Bir mesleğin yetki alanına giren sorunların mesleki ahlak ilkeleri doğrultusunda bilimsel kuram, mesleki bilgi ve beceri aracılığıyla gruba yönelik olarak çözümlenmesidir. Mesleğin amacı, işlevleri etik ilkeleri ile yöntemleri müdahale odağının belirleyicileridir. (Kut, 1983)

Mesleki İkilem (Dilemma)

Grup Çalışması X Grupla Çalışma

Grup Çalışması ve Grupla Çalışma Grup çalışması: Aynı veya farklı meslek elemanlarının(Eğitimci, Hekim, Psikolog, Sosyolog, Sosyal Çalışmacı vb.) kendi içlerinde mesleklerini bir arada yürütme sürecidir. Grupla çalışma: (1) Bir veya birden çok meslek elemanının özel gereksinim gruplarına yönelik yürüttüğü mesleki çalışma sürecidir. (2)Sosyal meslek elemanlarının(hekim, eğitimci, öğretmen, ruhbilimci, ruh hekimi, sosyal çalışmacı vb.) kendi mesleksel alanlarında, erek gruplarıyla, mesleksel amaçlarına uygun olarak, mesleksel yöntem ve tekniklerini kullanarak yaptıkları çalışmalardır.(Tomanbay, 1999)

Grupla Sosyal Çalışmanın Tanımı: Sosyal çalışmanın grup düzeyindeki uygulama yöntemidir. Sosyal gruplarda bulunan bireylerin (a)kendileri ile başkaları arasında ilişki kurmak ve (b)birey, grup ve toplum gelişmesi yolunda kendi ihtiyaçlarına ve kapasitelerine uygun olarak ilerleme fırsatlarından yararlanmak için bir sosyal çalışmacıdan yardım gördükleri yöntemdir.(Murphy, 1959) Küçük insan gruplarıyla bireye ve çevrede istenen değişimler yaparak sorunların çözümüne yardım etme sürecidir.(Kongar, 1961) Uyumsuz ya da sorunlu birey ya da grupların çevreleriyle uyumlarının sağlanması, sorunlarının çözülmesi amacıyla, bireyle grup içinde ya da grupla, grup dirikliğinden yararlanarak grup etkinlikleri yoluyla uyum ya da sosyal sağaltımlarının(tedavilerinin) sağlanmasını hedefleyen, sosyal çalışmacının ana yöntemlerinden biridir.(Tomanbay, 1999)

Grupla Sosyal Çalışmanın Nitelikleri 1- Sosyal çalışmacıyı, ortak ilgi, endişe ve sorunu olan bireyleri birlikte içerir. 2- Grup yöneticisinden çok grubun kendisi bir (olumlu)değişim aracıdır. 3- Gruptaki yönetici gruba güç veren kişidir. 4- Self-determinasyon ilkesinden hareketle ortaya çıkar. 5- Gruplar örgütlenerek terapötik bir ortam oluştururlar. 6- Grup, kendi üyeleri üzerinde odaklaşır. 7- Grup etkinliğinde üyeler serbestçe konuşur, yakın ilişkiler kurar, birbirlerine sıkıca bağlanır ve birliktelik bilinciyle birbirlerine yardım ederler. 8- Grup yapısı, uygulama süreci, iletişim ve etkileşimleri bakımından sosyal bir tedavi sürecidir.

Grupla Sosyal Çalışmanın İşlevleri 1- İnsan yaşamı bakımından önemli olması, 2- Psikolojik ihtiyaçların giderilmesine etkisi vardır. 3- Bireylerin kendilerini tanımasına fırsat verir. 4- Bireylerin farkındalık kazanmasını sağlar. 5- Kişiyi bireyselleştirerek sosyalleşmesine katkı verir. 6- Bireyin ait olduğu grup içinde işlevsellik kazanmasına yardım eder.

KAYNAKÇA: 1- Kut, Sema. Sosyal Hizmet Mesleği, 1988. 2- Tomanbay, İlhan. Sosyal Çalışma Sözlüğü, Selvi Yayınevi, 1999. 3- Mavili Aktaş, Aliye. Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayınevi, 1997.