BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Yrd.Doç.Dr.Hamide DENİZ GÜLLEROĞLU
Sunum Akışı Bilgi Bilim Temel Kavramlar Bilgi Kaynakları Bilginin Kaynağı’na İlişkin Düşünce Akımları Bilim Bilimin Temel İşlevleri Bilimin Temel Nitelikleri Bilimsel Yöntem Bilimsel Yöntemin Basamakları Temel Kavramlar Araştırma, Araştırma Eğitimi Araştırma Türleri
Bilgi Bilgi, ‘İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü, bili, malumat’ şeklinde tanımlanmaktadır.
Bilgi Kaynakları Bilgi edinmede kullanılan kaynaklar; Fraenkel, Wallen ve Hyun (2012) duyusal deneyimleri, diğerleri ile anlaşma durumunu, uzman görüşünü, mantığı ve bilimsel yolu bilgi kaynakları olarak sınıflamakta Neumann (2014) kişisel deneyimler ve sağduyu, uzmanlar ve otoriteler, medya veideolojik inançlar ve değerler ile bilimsel yöntemi bilgi edinmede kullanılan kaynaklar olarak belirtmektedir.
Bilginin Kaynağı’na İlişkin Düşünce Akımları Rasyonalizm Empirizm Yeni Empirizm (Karasar, 2016)
Bilim Nesnel sağlamlığı olan bilgiler bütünü Neden-sonuç ilişkilerinin ifade edildiğisistematik bilgi birikimi İnsanoğlunun biriktirdiği, kaydedilmiş sistematik bilgi Geçerliği kabul edilmiş sistemli bilgiler bütününün bir ürünü (Karasar, 2016)
Bilimin Temel İşlevleri Anlama Açıklama Kontrol
Bilimin Temel Nitelikleri Olgusaldır Sistemlidir Akılcıdır Genelleyicidir Evrenseldir Birikimlidir Kayıtlıdır Sağlam fakat göreli bir bilgidir
Bilimsel Yöntem Olgusal nitelikli problem çözmenin, bilim üretmenin bilinen ve belli süreçleri olan, en güvenilir yolu olarak kabul edilir (Karasar, 2016).
Bilimsel Yöntemin Basamakları 1. Güçlüğün sezilmesi-Problemin hissedilmesi 2. Problemin tanımlanması/daraltılması 3. Çözümün tahminedilmesi-Bazı çözüm yollarının ortaya konması 4. Gözlenebilir sınayıcıların belirlenmesi; hipotezler(denenceler) veya sorular olarak ifade edilmesi 5. Deneme ve değerlendirmelerin yapılması-Hipotezlerin test edilmesi 6. Raporlaştırma (Karasar, 2016).
Temel Kavramlar Araştırma, planlı ve sistemli bir şekilde problemlere güvenilir çözümler bulmak için yapılan temelde, bir arama, öğrenme, bilinmeyeni bilinir yapma, karanlığa ışık tutma, kısaca bir aydınlanma sürecidir (Karasar, 2005).
Araştırma Eğitimi Araştırma eğitimiyle kazandırılmak istenen bilgi, beceri ve tutumlar Araştırma teknik yeterlikleri Bilimsel tutum ve davranışlar
Araştırma Türleri Uygulama/Düzey açısından Araştırma Türleri Temel Araştırma Uygulamalı Araştırma Amaç açısından Araştırma Türleri Betimsel Araştırma İlişkisel Araştırma Açımlayıcı/Keşfedici Araştırma Kullanılan inceleme yöntemine/ verinin türüne göre Araştırma Türleri Nitel Araştırma Nicel Araştırma
Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Pegem. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (31. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. ve Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th edition). USA: McGraw-Hill