MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 10 İKTİSADİ BÜYÜME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Advertisements

Tek Pazar Çoklu faaliyet rekabeti
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Doğrudan Dış Yatırım Bir firma yabancı bir ülkede bir ürünü üretmek ve/veya pazarlamak için tesislere yatırım yapıyorsa, buna doğrudan yatırım denir.
EĞİTİM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
BÜYÜME.
İKT 108 Uluslararası Ekonomi
Cansu TASCI Yoksulluk, ülkeden ülkeye, veya coğrafyadan coğrafyaya değişik nedenlerle ortaya çıkabilir. Başlıca nedenler arasında çevresel nedenler,
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makro İktisat İktisadi Analiz
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMA
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
BÜYÜME DİNAMİKLERİ Fulya GÜZEL Kaynak: TÜİK GSYH Büyüme Oranları (%, Çeyrekler İtibarıyla)
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
YAKIN DO Ğ U ÜN İ VERS İ TES İ İ KT İ SAD İ VE İ DAR İ B İ L İ MLER FAKÜLTES İ EKONOMI BÖLÜMÜ 2015/2016 GÜZ DÖNEMI.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİLLİ GELİRİN HESABI.
Uzun Dönem Ekonomik Büyüme
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
TÜRKİYE’DE DUAL İSTİHDAM YAPISI
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
ÖSS-1 COĞRAFYA ÜLKELER ve İKLİMLER
Küresel Stratejiler ve Stratejik İşbirlikleri
©McGraw-Hill Education, 2014
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
KÜRESEL TİCARET.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 5 EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
DÖVİZ KAZANDIRICI HİZMET TİCARETİNİN DESTEKLENMESİ
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
MAN 533T ULUSLARARASI PAZARLAMA ULUSLARARASI PAZARLAMADA ÇEVRESEL FAKTÖRLER Kaynak: Stratejik Küresel Pazarlama, Ed. Necdet Timur ve Alparslan.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 10 İKTİSADİ BÜYÜME
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
INTERNATIONAL CONGRESS OF MANAGEMENT ECONOMY AND POLICY
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKRO İKTİSAT İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: İşsizlik, Enflasyon ve İktisadi Hoşnutsuzluk Endeksi Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 10 İKTİSADİ BÜYÜME
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Yrd. Doç. Dr. Alpaslan ÖZMEN
Yetişmesi için büyük kaynak gerektiren vasıflı insan gücünün, ilgisizlik ve imkânsızlıklar nedeniyle daha gelişmiş bir ülkeye göç etmesine beyin göçü.
Nüfus : Temel Konular 2025 Yılı Nüfus Tahmini : 8.3 Milyar
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 10 İKTİSADİ BÜYÜME YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA

İKTİSADİ BÜYÜMENİN YENİDEN TANIMI İktisadi büyüme olgusunu reel GSYİH’nin (GDP) sürekli olarak artması biçiminde tanımlayabiliriz. Fakat bir ülkede reel GDP’nin sürekli artmasını, o ülkede yaşam standartlarının sürekli yükselmesi şeklinde yorumlamak yanlış ve eksik olur. Bir ülkede reel GDP büyüme hızı, nüfus büyüme hızından küçükse fert başına hasıla azalır, yaşam standardı kötüleşir, büyükse fert başına hasıl artar, yaşam standardı iyileşir veya bu iki oran birbirine eşit olursa fert başına hasıl değişmez ve yaşam standardı aynı kalır.

İKTİSADİ BÜYÜMENİN YENİDEN TANIMI Yaşam standardı kriteri açısından bakıldığında, iktisadi büyüme fert başına reel GDP’nin zaman içinde sürekli artması biçiminde tanımlanabilir. Bu iktisadi büyüme oranını ’g’ ile ölçülmektedir. Örnek ile açıklamak gerekirse; Türkiye’de 1960 ve 2005 yıllarında fert başına hasıla sırasıyla 2519 ve 7950 dolardır. Formülde verileri yerine koyarak hesaplayabiliriz: g=(7950/2519)1/45-1 g=(3.156) 1/45-1=(3.156)0.0222-1=0.039

İKTİSADİ BÜYÜMENİN YENİDEN TANIMI Çin ve Hindistan hasıla kriterleri açısından dünyanın en büyük ikinci ve dördüncü ülkeleri olduğu halde, nüfusları çok olduğu için fert başına hasıla kriteri açısından fakir ülkelerdir. Lüksemburg ise hasıla kriteri açısından dünyanın en küçük ülkeleri arasındadır. Fakat nüfusu az olduğu için fert balına hasıla kriteri açısından dünyanın en zengin ülkesidir. Dolayısıyla zengin ülke ve büyük ülke kavramları farklı olgulardır.

2016 Yılı Kişi Başına Düşen Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (Ülkeler Sıralaması)

İKTİSADİ BÜYÜMENİN YENİDEN TANIMI 2016 KİŞİ BAŞINA DÜŞEN GELİR (DOLAR) BAZINDA DÜNYA SIRALAMASINDA İLK 10 ÜLKE Sıra Ülke Kişi Başı Yıllık Gelir (Dolar) 1  Lüksemburg 102,831 2  İsviçre 78,813 3  Macau Adaları 73,187 4  Norveç 70,813 5  İrlanda 61,607 6  İzlanda 59,977 7  Katar 59,331 8  Amerika 57,467 9  Danimarka 53,418 10  Singapur 52,961 62 Türkiye 14,116 Kaynakça: www.worldbank.org

Türkiye Ekonomisinin Yıllara Göre Büyüme Oranları Kaynakça: www.worldbank.org

Türkiye Ekonomisinin Yıllara Göre Kişi Başına Düşen Milli Geliri (Dolar) Kaynakça: www.worldbank.org

Dünya Ekonomilerinin Yıllara Göre Büyüme Oranları Kaynakça: www.worldbank.org 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Türkiye 6.64 -5.96 6.43 5.61 9.64 9.01 7.11 5.03 0.85 -4.70 8.49 11.11 4.79 5.17 6.09 3.18 ABD 4.09 0.98 1.79 2.81 3.79 3.35 2.67 1.78 -0.29 -2.78 2.53 1.60 2.22 1.68 2.57 2.86 1.49 Japonya 2.78 0.41 0.12 1.53 2.20 1.66 1.42 1.65 -1.09 -5.42 4.19 -0.12 1.50 2.00 0.34 1.22 1.03 Almanya 2.96 1.70 0.00 -0.71 1.17 0.71 3.70 3.26 1.08 -5.62 4.08 3.66 0.49 1.93 1.74 1.94 İngiltere 2.54 2.46 3.33 2.36 3.10 -0.47 -4.19 1.69 1.45 1.48 2.05 3.05 2.35 Çin 8.34 9.13 10.04 10.11 11.40 12.72 14.23 9.65 9.40 10.64 9.54 7.86 7.76 7.30 6.90 6.69 Rusya 10.00 5.09 4.74 7.18 6.38 8.15 8.54 5.25 -7.82 4.50 5.28 0.74 -2.83 -0.22 Arjantin -0.79 -4.41 -10.89 8.84 9.03 8.85 8.05 4.06 -5.92 10.13 6.00 -1.03 2.41 -2.51 2.65 -2.25 Brezilya 4.11 1.39 1.14 5.76 3.20 3.96 6.07 -0.13 7.53 3.97 1.92 3.00 0.50 -3.77 -3.59 Endonezya 4.92 3.64 4.78 5.69 5.50 6.35 6.01 4.63 6.22 6.17 6.03 5.56 5.01 4.88 5.02 Hindistan 3.84 4.82 3.80 7.92 9.28 9.26 9.80 3.89 8.48 10.26 5.46 6.39 7.51 8.01 Güney Afrika 4.15 2.74 3.67 2.95 4.55 5.60 5.36 3.19 -1.54 3.04 3.28 2.21 2.49 1.30 0.28 Dünya Ekonomilerinin Yıllara Göre Büyüme Oranları

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Coğrafya Coğrafya büyümeyi her şeyden önce iklim ile etkiler. Ekvatora yakın olan bölgelerdeki büyüme hızları ile ekvatora uzak olan bölgelerdeki ülkelerin büyüme hızları karşılaştırıldığında ekvatora yakın olan bölgelerdeki ülkelerin büyüme hızlarının daha düşük olduğu görülmektedir. İklim öncelikle büyümeyi tarımsal verimlilik yoluyla etkiler. Tropikal bölgelerde fert başına hasılanın düşük olmasının sebebi, ılıman bölgelerde yağmurun düzenli yağması ve donun olmamasıdır, çünkü ılıman bölgelerdeki iklim şartları sebebiyle 30%’ye yakın fazla ürün elde edilir.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Coğrafya İklim büyümeyi sağlık üzerinden de etkiler. Tropik bölgede sıtma ve sarı humma gibi hastalıklara uygun bir ortamın olması, bölgedeki kişilerin sağlıksız olmasına ve verimliliklerinin düşmesine neden olur. Tropik iklimin insanı ağır-tembel, ılıman iklimin ise enerjik kıldığı ileri sürülen teorilerdendir. Coğrafyanın büyümeyi ikinci etkileme yolu dış ticarettir. Dış ticaret ülkelerin yeni mallar ve yeni teknolojiler takip etmelerine yol açmak suretiyle teknoloji transferini kolaylaştırır ve verimliliği arttırır.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Coğrafya Denize kıyısı olmayan ve ana ticaret merkezlerinden uzak coğrafi konumdaki ülkeler dış ticaretin avantajlarından daha az yararlanır ve bu ülkelerdeki fert başına hasıla düşük olur. Coğrafya büyümeyi doğal kaynaklar itibariyle de etkileyebilmektedir. Fakat bu konuda bir genelleme yapmak pek doğru olmayacaktır. Dünyada zengin doğal kaynaklara sahip zengin ülkelerin yanı sıra, Japonya-İsviçre gibi fakir doğal kaynaklara sahip zengin ülkeler ve Nijerya-Venezüella gibi zengin doğal kaynaklara sahip fakir ülkelerde vardır.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Kültür Kültür büyümeyi pek çok yolla etkilemektedir. Bunlardan birincisi yeni fikirlere açıklıktır, yeni fikirlere açık bir kültüre sahip olan ülkeler başka ülkelerde gerçekleşen teknolojik gelişmeleri kolayca benimseyebilir. Kültürün büyümeyi etkilemesinin ikinci ve üçüncü yolu, çalışkanlık ve gelecek için tasarruf yapmaktadır. Güven unsuru kültürün büyümeyi etkilemesinin dördüncü yoludur. Güven unsurunun güçlü olmadığı kültürlerde, iktisadi faaliyetler ve buna bağlı olarak fert başına hasıla daha düşük olur.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Kültür Coğrafyanın aksine kültür zaman içinde değişebilmektedir. Büyüme sürecinde şehirleşmenin , eğitimin, fikirlere açıklığın, çalışkanlığın artması fert başına hasılanın artmasına yol açar. Bir toplumun sahip olduğu kültür hükümetin izlediği politika etkisiyle de değişebilmektedir.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Ticaret-Entegrasyon Dünya ekonomisine fazla entegre olan ülkelerde ortalama fert başına hasıla daha yüksektir. Bir ülkenin dünya ekonomisine olan açıklığı-entegrasyonu arttıkça, o ülke dünya sermaye piyasasından daha fazla ve daha ucuz borçlanabilir. Ülkenin iktisadi açıklığı arttıkça o ülkenin daha iyi teknolojilere sahip olmasının birinci nedeni, açıklık artınca dolaysız yabancı yatırımın artması ve bunun da ülkeye sermaye yanında cari teknolojileri getirmesidir. İkinci nedeni ise ticaret arzı artınca ülkelerin yeni teknolojileri içeren sermaye mallarını daha fazla ithal etme imkanına sahip olmalarıdır.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Ticaret-Entegrasyon Üçüncü neden, ticaret artınca pazarın ve buna bağlı olarak yeniliklerden elde edilecek karın artmasıdır. Ticarete açık bir ülkede ülkenin etkinliği daha fazladır. Etkinlikle ilgili birinci neden olarak ticarete açıklık artınca monopol gibi kaynakların etkin olmayan biçimde dağılımına yol açan aksak rekabetçi piyasanın etkinsizliğinin azalması ve dolayısıyla da etkinliğinin artmasını söyleyebiliriz.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Ticaret-Entegrasyon İkinci neden ticaretin artması sonucunda büyük piyasalar için üretim yapmanın sağladığı ölçek ekonomilerinin avantajından yararlanılmasıdır. Üçüncü ve son neden ticaret artınca yurtiçindeki firmaların karşı karşıya oldukları dış rekabetin artması ve artan dış rekabetin de yurtiçindeki firmaların etkinliğini arttırmasıdır.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Kurumlar Kurumlar, insanlar tarafından insanlar arasındaki etkileşimi biçimlendirmek-insanlar tarafından insanlar arasındaki etkileşimin çerçevesini oluşturmak amacıyla getirilen sınırlamalardır. Kurumlar gündelik hayatı bir yapıya kavuşturarak belirsizliği azaltırlar. Kurumlar sayesinde, sokaktaki arkadaşlarımıza selam vermek, araba kullanmak, portakal satın almak, borç almak gibi görevleri nasıl yerine getirmemiz gerektiğini biliriz. Kurumlar, insanoğlunun insani etkileşimini şekillendirmek için geliştirdiği her türlü kısıtlamayı içerir.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Kurumlar Kuruluşlar ise siyasi oluşumları, iktisadi oluşumları, toplumsal oluşumları ve eğitim amaçlı oluşumları kapsar. Kuruluşlar, belirli hedeflere ulaşmak gibi ortak bir amaç güden bireylerin oluşturduğu gruplardır. Kurumsal çerçeve, hangi kuruluşun ortaya çıkacağını ve nasıl gelişeceğini derinden etkiler. Bu açıdan bakıldığında kuruluşlar kurumsal değişimin araçlarıdır.

İKTİSADİ BÜYÜME İKTİSADİ BÜYÜMENİN BELİRLEYİCİLERİ Kurumlar Kurumların toplumda oynadığı en önemli rol, insanlar arasındaki etkileşim için istikrarlı bir yapı kurarak belirsizliği azaltmaktır. Kurumların en önemli özelliği, mülkiyet haklarını tanımlamak ve teminat altına almaktır. İyi kurumların olduğu ülkelerde iktisadi büyüme daha hızlı, kötü kurumların olduğu ülkelerde ise iktisadi büyüme daha yavaş gerçekleşir.

Dinlediğiniz için teşekkürler….