SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kur'an Aklımızı Kullanmamızı İster. Konuyla ilgili ayetler: 1- "Acaba onlar herhangi bir yaratıcı olmadan mı yaratıldılar? Yoksa kendileri mi yaratıcıdırlar?
Advertisements

SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Mısır danatında resim ve heykel
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar.
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
5-SORUMLULUK GÖREVİNİ TAM YERİNE GETİRMEMİŞ OLANIN VİCDAN YARASINA , NE MAZERETİN ÇARESİ,NE İLACIN ŞİFASI ÇARE GETİRMEZ. MEVLANA.
SANAT FELSEFESİ HAZIRLAYAN: HELİN ÖZCE KÖSE 11 FEN A.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
Pazarlama İlkeleri.
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
It’s My Life It’s My Choice
KIRIK, ÇIKIK VE BURKULMALAR
ORGANİZASYON YAPISI.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
2.Hafta Transistörlü Yükselteçler 2
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
"Şimdiki zaman geçmişin anahtarıdır"
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Niçin Yaratıldık?
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
REHBERLİK SERVİSİ.
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
AY.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Sokrates Öncesi(Presokratik) Yunan Felsefesi
İNSANHAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
TEKNİK RESİM GÖRÜNÜŞ (12. HAFTA).
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
Kırınım, Girişim ve Müzik
DEĞİŞİM KAVRAMI DEĞİŞİM NEDİR?.
*Tıraş çeşitleri Kıvırma Tıraşı Yakma Tıraşı Bindirme Tıraşı
ANLAMA.
YEŞİLAY.
Temel Bilgisayar Bilgileri
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
İSTASYON YÖNTEMİ.
MAKİNE ELEMANLARI DERS SLAYTLARI
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Antropolojik Dönem Sofistler ve Sokrates.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ II.
İyi Olma Sanatı Dr. Dráuzio Varella Çeviren: Fatih Erten.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
S O K R A T E S Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez.
YAS 5 Anne ve babamın birbirlerine bağırmalarının beni ne kadar korkuttuğunu öğrendim. YAS 7 Meşrubat içerken gülersem içtiğimin burnumdan geleceğini.
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
İyi Olma Sanatı Dr. Dráuzio Varella Çeviren: Fatih Erten.
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUK BAŞLANGICI 2.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I

PLATON (427-347) Atina’nın aristokrat ailelerinden birine mensuptur. Platon çok itinalı bir eğitim görmüştür. Sokrates’in öğrencisidir. Akademi’yi kurmuştur.

PLATON 1- Gençlik devri diyalogları: Bu diyaloglarda Sokratesci metot, yani konuşma metodu takip edilir. Konuşmada ağırlık noktası her zaman Sokrates’tedir. Platon derin bir şekilde Sokrates’in etkisi altındadır. Bu diyaloglarda ahlâk problemi incelenir. Bunlar şöyle sıralanabilir: Küçük Hippias, Protogoras, Laches (Lahes), Thrasymachos, Devlet, Chrmides, Apoloji (Savunu), Kriton (Sokrates’in yasaya sadakati), Charmides (İtidal ve iffet), Lysis (Dostluk ve muhabbet). 2- Geçiş devri diyalogları: Belli felsefe soruları sembollerle ifade edilir. Ruhun ölümsüzlüğü, devlet nazariyesi ve idealar nazariyesi genellikle bu diyaloglarda işlenir. Bunlarda şöyle sıralanabilir: Menexenon, Menon, Gorgias , Kratylos, Euthydemos. 3- Olgunluk devri diyalogları: Platon’un yaratıcı ve sanatçı yönleri en açık bir şekilde ortaya çıkar. Phaidros (Ruhun üçe taksimi), Symposion (Aristoteles’te nutuk, aşk), Phaidon (Hakiki ölümsüzlük aşk meseleleri), Politeia (Devlet-i kâmil nazariyesi), Parmenides (Misaller ve varlığın tekliği) 4- İhtiyarlık devri diyalogları: Theaitetos (Ampirizm ve sensualizmle hesaplaşma), Philebos (Haz tasavvuru ile çelişik olarak hayır mefhumu), Timaios (Tabiat felsefesi), Kritias (Felsefe tarihine ait parça, beşeriyetin ilk hali), Nomoi vs.

PLATON Platon sofizmden çıkmak için nasıl bir düşünce sistemi ortaya koymuştur? Varlık, bilgi, ahlak anlayışlarının bu hususla bağlantısı nedir?

Bilgi Anlayışı Episteme x Doxa Bilginin esas kaynağı: idea Gerçek bilgi: Kavramlı bilgidir. Epistemolojik olarak imtiyazlı bir sınıf ortaya çıkar: Filozofların üstünlüğü! Bölünmüş çizgi analojisi neyi ifade eder? Düşünülen dünya – Duyulan Dünya

Mağara Analojisi

Mağara Analojisi “insanlar bir mağarada oturan ve arkaları mağaranın kapısına dönük olan tutuklulara benzer. Bu insanlar ancak önlerindeki duvarı görürler, mağaranın kapısını görmezler. Mağaranın dışında güneş vardır ve her biri bir şeyler taşımakta olan pek çok insan mağaranın kapısından geçerler. Bu insanların her birinin gölgeleri mağaranın duvarına yansır. Mağara içindeki, yüzleri duvara dönük olan tutuklular ancak gölgelerini görürler. Platon’a göre biz insanlar gerçek şeyler evreninde değil, gölgeler evreninde yaşarız. Ancak yine de biz gerçek evrenin de varolduğunu biliriz, hissederiz ve bu gerçek evrenle ilgili az çok bir bilgi sahibiyiz.”

Ontolojisi Düalisttir: İdealar alanı ve fenomenler alanı İdealar: gerçek, asli varlıklar, değişmezler. İçinde bulunduğumuz gölgeler âlemi, devamlı ideler âleminin etkisi altındadır. Görünüşler âleminde madde, ideler âlemine göre şekillenir.

İnsan anlayışı İnsan iki atın çektiği bir arabadır. Biri maddi tarafı biri manevi tarafı çeker. Eğitim de bu maddi tarafta yer alan güdülerin ıslah edilmesidir. Zira güdüler ayartıcıdır. Mutluluk da ruha uygun harekettir .

İnsan Anlayışı Ruhun ilk bölümünü teşkil eden akıl, çoğu kez, iradenin yardımı ile iç güdülere hakim olur. Akıl her zaman içgüdülerin zorlayışına engel olmalıdır. İrade akıl ve içgüdüden ayrı bir kuvvettir. Ruhun zorlayıcı kuvvetleri vücudun aşağı kısmında toplanmıştır. Bunlardan biraz üstün olan irade, insanın göğsünde, kalbinde yer alır. Aklın yeri ise insanın başıdır. Ruhun en değerli bölümü içgüdülere ve iradeye hakim olan akıldır.

Ahlak Anlayışı Platon’un ahlâk görüşünde ağırlık noktasını erdem kavramı meydana getirir. Ona göre erdem bir bilgidir. Erdem, istenilecek şeylerle, istenilmemesi ve kaçınılması gereken şeyler hakkında bir bilgidir Devlet isimli diyalogunda en yüksek erdemin adalet olduğunu belirten Platon, adalet erdemini kendisinde gerçekleştiren insanın, tüm diğer erdemlere de sahip olan en mükemmel insan olduğunu ifade eder. Gerçek adalet, ruhun bölümlerinin kendilerine düşen görevleri yerine getirmesidir. 3 parçalı ruh anlayışına uygun olarak: Bilgelik aklın adaletidir; Cesaret kalbin adaletidir; Ölçülülük duyumların adaletidir.