EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Konu Başlıkları Madde ve test Madde puanları matrisi Varyans ve standart sapma Madde güçlüğü Madde ayırt ediciliği Madde güvenirliği Ölçmenin standart hatası
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ve Madde Analizi Bir test geliştirilirken madde istatistiklerine bakılarak hangi maddelerin test içinde yer alması, hangi maddeler üzerinde düzeltmeler yapılması ve hangi maddelerin testten çıkarılması gerektiği gibi kararlar verilebilir. Test ve madde analizleri ile şu sorulara cevap verilebilir: “Testte, sadece çok az sayıda öğrencinin doğru yanıtlayabildiği maddeler var mı?” “Testten yüksek puan alan öğrencilerin yanlış yanıtladıkları maddeler var mı?” “Testte çok sayıda öğrencinin boş bıraktığı ya da yanlış yanıt verdiği maddeler var mı?” “Öğrencilerin testten aldıkları ham puanların dağılımı nasıl?
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde puan matrisi
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde güçlüğü Madde güçlük indeksi, bir maddeyi doğru yanıtlayan öğrencilerin sayısının testi alan öğrenci sayısına oranıdır Ya da öğrencileri başarısına göre alt %27 ve üst %27 olarak ayırdıktan sonra alt ve üst gruplar üzerinden ortaya koyulan orandır Bu index p ile gösterirlir ve aşağıdaki gibi hesaplanır
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde güçlüğü örneği
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde güçlüğü Madde güçlük indeksi, bir maddeyi doğru yanıtlayan öğrencilerin sayısının testi alan öğrenci sayısına oranıdır p1=? p7=?
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği Madde ayırt edicilik indeksi bir testle ölçülmek istenen özelliğe sahip olan öğrencilerle bu özelliğe sahip olmayan öğrencileri ayırt etmek için kullanılır. Bu nedenle madde geçerliği olarak da adlandırılır Eğer bir madde öğrencilerin okuma becerilerini ölçmeye yönelik ise, madde ayırt ediciliği iyi okuma becerisine sahip olanlarla bu konuda zayıf olanları ayırabilmesi bakımından niteliğini göstermektedir.
Madde ayırt ediciliği örneği Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği örneği
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği Korelasyona bağlı olarak da madde ayırt ediciliği hesaplanabilir nokta iki serili korelasyon Bu yöntem testten alınan toplam puanlarla madde puanları arasındaki ilişkiye dayanmaktadır Test puanı yüksek olan bireylerin maddeyi doğru cevaplamaları, düşük puanlı bireylerin de maddeden puan almaması beklenir Bu nedenle bir maddeden alınan puanlarla testin tamamından alınan puanlar arasındaki pozitif yönde ilişki maddenin ayırt ediciliğinin yüksek olduğu hakkında bilgi verir Korelasyona dayalı ayırt edicilik yönteminde verilerin tamamı analize dahil edilebilir
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği Korelasyona bağlı olarak da madde ayırt ediciliği hesaplanabilir nokta iki serili korelasyon
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Madde ayırt ediciliği r1=? r7=?
Nihai test için madde seçimi Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Nihai test için madde seçimi Öncelikle ayırt edicilik gücü incelenmelidir Eğer deneme formuna aynı davranışı yoklayan birden fazla madde alındıysa, madde analizi sonucunda ayırt ediciliği en yüksek olan nihai teste alınmalıdır
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Çeldirici Analizi Bir maddede alt grubun çeldiricilere, üst grupta yer alanların da doğru cevaba yönelmesi beklenir İstenen ve en ideal olanı alt gruptaki öğrencilerin tamamı tarafından çeldiricilerin eşit sayıda işaretlenmesidir. Ancak uygulamada bu durum çok mümkün değildir Çeldiricilerin işaretlenme oranı birbirine ne kadar yakınsa maddenin niteliği artmış sayılır Örneğin beş seçenekli bir maddede çeldiricilerden biri kimse tarafından işaretlenmediyse bu madde dört seçenekli olarak işlemiş sayılır ve öğrencinin şans başarısının artmasına neden olur Yine çeldiriciler alt grup yerine üst grup tarafından daha çok işaretlendiyse çeldirici ve maddenin doğru cevabı yeniden gözden geçirilmelidir
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Çeldirici Analizi Çeldiricilerin daha çok alt gruptaki öğrencileri çekmesi istenir Çeldiricilerin işaretlenme oranının birbirine yakın olması maddenin niteliğini arttırır Beş seçenekli bir maddede çeldiricilerden biri kimse tarafından işaretlenmediyse bu madde dört seçenekli olarak işlemiş sayılır ve öğrencinin şans başarısının artmasına neden olur Yine çeldiriciler alt grup yerine üst grup tarafından daha çok işaretlendiyse çeldirici ve maddenin doğru cevabı yeniden gözden geçirilmelidir
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Çeldirici Analizi
Ders # 10 - Test Puanları ve Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD