İLK VE ORTAÖĞRETİMLERDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR KÜLTÜRÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
KADIN VE AİLE SAĞLIĞI HİZMETLERİ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
2. Sağlık hizmetleri.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
STRES.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
YB 207- UĞRAŞ TERAPİSİ FZT. MELİS BAĞKUR.
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri ve İlkeleri
Öğretmenlik Mesleği.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
EĞİTİMİN İŞLEVLERİ Bireysel İşlevleri Toplumsal İşlevleri.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Okul Öncesi Eğitim Dr. Burcu Çabuk.
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYGIN EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
Sizce beden eğitimi ve sporun amaçları nelerdir?
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Yaygın eğitim 1.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Spor hareketleri dönemi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GELİŞİM.
Performansa etki eden faktörler
Sunum transkripti:

İLK VE ORTAÖĞRETİMLERDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR KÜLTÜRÜ

Yirmi birinci yüzyıla girerken, dünyamız hızlı bir değişim ve gelişmeye sahne olmaktadır. Her alanda olduğu gibi bilim ve teknikte de geçmişe göre daha büyük bir hızla gelişme, yenileşme ve değişme görülmektedir. Bu hızlı gelişmelere ayak uydurabilmenin en etkili ve temel aracı şüphesiz eğitimdir. Beden eğitimi ve spor genel eğitimin bir parçası olarak kabul edilmektedir. Zira beden eğitimi ve spor genel eğitimin amaçlarına hareket yoluyla katkıda bulunmaktadır.

BEDEN EĞİTİMİN TEMEL AMAÇLARI; Organik gelişim, bu amaç kuvvet, güç, dayanıklılık ve kalp, dolaşım sistemi dayanıklılığı gibi, fiziksel uygunluk öğelerini içerir Sinir-kas uyumu gelişimi; koordinasyon motor performans, sportif beceri ve diğer hareket aktivitelerini içerir Kişisel sosyal gelişim; olumlu davranışları, liderliği ve demokratik davranışları içerir Zihinsel gelişim; bu amaç bilgileri, stratejileri ve anlama kabiliyetini içerir

Değişik yaş gruplarında gelişim karakteristikleri ve sporlara katılım rehberi Bebeklik(0-2 yaş)Erken çocukluk(3-5 yaş)Çocukluk(6-9 yaş)Geç çocukluk (10-12 yaş)Motor beceriler, Beceriler başlıca refleks; postür görsel girdilere dayalı, Temel beceriler sınırlı; denge becerileri sınırlı, Temel beceriler gelişmiş; bağlantılı beceriler başlamış; denge kontrolü otomatik olmaya başlamış, Bağlantılı beceriler gelişmiş; denge kontrolü pubertede azalır Öğrenme becerileri, Eğitime yanıt minimal, eğitim yararları uzun vadeli değil Dikkat süresi kısa; dikkat aşırı dışa dönük; eğitime yanıt sınırlı Dikkat süresi kısa; aşırı içe dönük; kooperasyon gelişmiş Seçici dikkat; bellek stratejileri kullanır. Görüş Hipermetrop; göz hareketleri keskin değil; hareketli objeleri izleme ve yönelme zor Hareketli objelerin izlenmesi ve yönlenme gelişmiş fakat hala zor Erişkinlerle aynı nitelikte Sporlara katılım kılavuzu Yüzme ve egzersiz programlarının avantajı yok; serbest oyun cesareti; güvenli, yapılanmamış oyun çevresi sağlanması Yarışmadan kaçının, sözlü ve demonstratif sınırlı eğitim; eğlenceli oyun önemli Yarışmayı en azda tutun; spor kuralları esnek; temel becerileri önemseyin; eğitim zamanını kısa tutun Yarışma en azda; temel ve bağlantılı becerileri önemseyin; pubertede spora katılma yoğunluğu azalır. Önerilen aktiviteler, Serbest oyun Yürüme, koşma, yüzme, fırlatma, yakalama Yüzme, koşma, jimnastik, giriş seviyesinde futbol; basketbol, güreş gibi kompleks beceri sporları zordur. Giriş düzeyinde futbol, basketbol, güreş ve diğer temas sporlarıdır.

İNSAN HAYATI BOYUNCA HAREKET ETMEK MECBURİYETİNDEDİR İnsan hayatı boyunca hareket etmek mecburiyetindedir. Çünkü hareket halinde kendisini daha sağlıklı, daha zinde ve mutlu hisseder.Beden eğitimi ve spor eğitimine ilkokuldan düzenli ve amaçlı bir şekilde başlamalı ki, çocuğun gelecek yıllarda yaşayacağı süreçte zihinsel ve bedensel alt yapısının ilk basamaklarını meydana getirmelidir. İleriki yaşlarda terk edilmeyen yaşam biçimi, spor alışkanlıkları ve becerilerin temeli okul öncesi ve ilköğretim gibi erken dönemlerde kazandırmanın yararlı olduğu belirtilmektedir

Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda davranış biçimleri edindiği süreçler toplamıdır. Bireyi; ilgi ve istek ve yetenekleri doğrultusunda ve pozitif düşünceye dayalı olarak, toplumun bilgi, değer ve davranış ilkeleri yönünde biçimlendiren, Barış, özgürlük ve toplumsal adalet ideallerine bağlı ve mesleki bilgi ve beceriyle donatılmış yurttaşlar yetiştiren, Ülke kalkınmasını ve gelişmesini doğrudan etkileyerek geleceği belirleyen, Ulusal ve evrensel değerleri uyum içinde kaynaştıran psikolojik, sosyo-kültürel ve ekonomik yaşamın vazgeçilmez bir sürecidir.

Eğitim programı; çocuklar, gençler ve yetişkinler için düzenlenen, milli eğitim politikasına ters düşmeyen bütün etkinlikleri ve yaşantıları kapsar Öğretim programı, genellikler belli bilgi kategorilerinden oluşan ve bir kısım okullarda beceriye ve uygulamaya ağırlık tanıyan bilgi ve becerinin eğitim programının amaçları doğrultusunda ve planlı bir biçimde kazandırılmasına yönelik programdır. Öğretim öğrenme süreçleriyle ilgili tüm faaliyetleri kapsar. Bir diğer yönüyle öğretim programları ders programlarının bütünüdür

BEDEN EĞİTİMİ ve SPOR Beden eğitimi, bedensel, ruhsal ve toplumsal davranışları oluşturma eğitimidir. Beden bu tür eğitimde amaç değil araçtır. Büyük kas etkinlikleri yoluyla bedensel nitelikleri kazanma da doğal bir sonuçtur. Beden eğitimi, organizman bütünlük ilkesine dayalı tüm kişilik eğitimidir.Devlet Planlama Teşkilatının tanımına göre ise, insan bütününü oluşturan fiziki, ruhi ve zihni niteliklerin bulunduğu yaşın ve kapasitenin gerektirdiği verim gücüne ulaştırabilmesi için rekabet olmaksızın yapılan faaliyetlerin tamamıdır

“Spor sözcüğünün ilk kullanımı eğlenme, gevşeme, rahatlama anlamlarını içermekte” haz ögesi öne çıkmaktadır. Daha geniş bir bakışla sporu, farklı amaç, değer ve yaptırımlarca yönlendirilen, performansa dayalı, bilinçli olarak zorlukların oluşturulmasını ve bunların aşılmasını hedefleyen ve haz veren biyo - psiko - sosyal etkinlikler olarak belirleyebiliriz. Çok boyutlu ve karmaşık bir olgu olarak sporun, çeşitli toplumsal işlevler (meslek edindirme, gelir sağlama, statü ve prestij sağlama, sosyal çevre oluşturma, bağlılık duygusu geliştirme, toplumsallaştırma... vb.) üstlendiği söylenebilir. Modern toplumun bir olgusu olarak spor, doğal olarak, bu toplum biçiminin temel özelliklerini taşımaktadır. Bu anlamda spor, kitleselleşmiş, örgütlenmiş, küreselleşmiş, çeşitlenmiş, profesyonelleşmiş, ticarileşmiş, bilimselleşmiş, siyasallaşmış, hatta estetikleşmiştir…

Kültür öylesine içerikli bir kavram ki, bu konudaki incelemeleriyle tanınan iki sosyal bilimci kültürün, 164 farklı tanımını derlemişlerdir. Başka bir sosyal bilimci de “bilimsel bir kavramın bu kadar çok tanımı varsa, onun tanımlanamayacağını kabul etmek gerekir” demiştir. Bu konuda Bozkurt GÜVENÇ de şöyle diyor: “Kültürün kısa bir tanımını yapmam istenseydi, yapamazdım herhalde. Tanım işini deneyenlerin de pek başarılı olduklarını sanmıyorum. Kültür, çağımızın çokça kullanılan ama az anlaşılan yüklü kavramlarından biridir. 1) İnsanlar benzer, çünkü kültürleri benzer, 2) İnsanlar farklıdır, çünkü kültürleri farklıdır, 3) İnsanlar değişir, çünkü kültürleri değişir. Çünkü insan, kültürünün ürünüdür !”

Kültür, folk kültürü, popüler kültür, kitle kültürü gibi nitelemelerle de tanımlanmaktadır. Yaygın görüşe göre spor, bireylerin kültürel ve eğlenceli etkinlikleri olarak tanımlanan popüler kültürün bir parçası olarak değerlendirilir. Popüler kültür ürünü olarak sporun “kitlelerin onayı alınarak kitle iletişim araçlarından sunulduğu görülmektedir.” Özetle spor kültürü, spora ilişkin her türlü olumlu-olumsuz; maddi- manevi değeri, ürünü ve davranışı belirtir. Türkiye’de, spor yerine futbol, spor kültürü yerine de futbol kültürü demek daha doğru olur. Spor futbola, futbol da Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş’a indirgenmiş durumdadır. Bu durum, kültürel anlamda bir çeşitlilik ve zenginlik yaratamaz