Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
YENİ SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÇOCUK VE DRAMA DRAMA İLE İLGİLİ TERİMLER, ÇOCUKLARDA DRAMA UYGULAMALARININ TARİHÇESİ Öğr. Gör. : Yasemin SU.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
TEST GELİŞTİRME.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Geniş Ölçekli Testlerde Madde Yapıları
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Okul öğrenmelerinin ölçülmesinde, ölçülecek özelliklerin niteliklerine bağlı olarak farklı ölçme araçları kullanılmaktadır. Çoktan seçmeli, kısa yanıtlı, doğru-yanlış, boşluk tamamlamalı, eşleştirmeli testler çoğunlukla alt düzey düşünme gerektiren özelliklerin ölçülmesinde kullanılırken; açık uçlu sorular, performans görevleri, projeler üst düzey düşünme gerektiren özelliklerin ölçülmesinde kullanmaktadır (Kutlu, Doğan ve Karakaya, 2008).

Alt düzey düşünme gerektiren özelliklerin ölçülmesi süreçleri ile üst düzey düşünme gerektiren süreçlerin ölçülmesinde madde yazma ve puanlama yolları farklılık göstermektedir.

İnsan zihninin ölçümüyle ilgili bilgiler MÖ 1000’li yıllara, Çin İmparatorluğuna gitmektedir. İnsanoğlunun kâğıdı bulmasının ardından 1550’li yıllarda ilk yazılı sınavlar kullanılmaya başlanmış ve yaygınlaşması 1800’lü yılları bulmuştur. Psikolojik testlerle ilgili en hızlı gelişmeler özellikle 1850’li yıllardan sonra başlamıştır.

Zekâ üzerindeki çalışmalar ve zekâya ilişkin ölçmeler insan zihniyle ilgili ölçmelerin daha da hızlanmasına yol açmıştır. Bu yıllarda bireysel farklılıkların kapsamlı ölçülmesine ilişkin çabalar psikolojik testlerin başlangıcı olarak kabul edilmektedir. Galton bugünde kullanılan ‘derecelendirme ölçekleri”, “serbest çağrışım teknikleri” ve “anket” gibi soru sorma tekniklerine öncülük etmiştir (Özgüven, 2007; Erkuş, 2003).

Alfred Binet 1900’lü yılların başında zekânın ölçülmesinde yeni bir dönemi başlatmış ve psikolojik testlerin okul uygulamalarında kullanılmasına öncülük etmiştir.

1930’lu yıllarda Thurstone’nun zekâyı çok yönü bir yapı olarak tanımlaması ve bunları alt ölçekler olarak ölçme çabası insan zihnine bakış açısını değiştirmiş ve okul başarı testleri üzerinde de etkili olmuştur.

Okul başarı testlerinin gelişmesine en büyük katkı Thorndike tarafından yapılmıştır. 1950’li yıllarda Bloom insan davranışlarını bilişsel, duyuşsal ve psikomotor olmak üzere üç ana grupta ölçülebileceğini gösteren çalışmalarını gerçekleştirmiştir.

Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara, Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Kutlu, Ö, Doğan C. D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.