NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
Advertisements

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Nitel araştırma teknikleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Istatistik I Fırat Emir.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Bilginin Organizasyonu
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Bölüm 6: Araştırma Evreni ve Örnekleme
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
Verilerin kodlanması.
KARMA YÖNTEM.
Tezin Olası Bölümleri.
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ

Çok fazla çözümleme yöntemi var çünkü gerçeklik karmaşık ve çok boyutlu Kullanılan yöntem Sistematik Disiplinli (şeffaf) Görülebilir / tanımlanabilir olmalı Araştırmacı bu sonuca nasıl ulaştı sorusunun yanıtı olmalı ve görülebilmeli

Çözümleme Yöntemleri Çözümleyici tümevarım Miles ve huberman modeli *** Anlatı çözümlemesi Konuşma çözümlemesi Söylem sözümlemesi Göstergebilim Belge ve metin çözümlemesi

Çözümleyici Tümevarım Znaniecki (1934) : “amaç sosyal hayatın evrensellerini araştırmak” Veri kaynaklı tümevarımsal hipotezler üretme ve Olaylar arası benzerliklerin sistemli olarak incelenmesi Doğrulama amaçlı tümdengelimsel hipotez sınama

Miles ve Huberman Modeli

Miles ve Huberman Modeli (2) Verilerin Azaltılması Amaç verileri önemli bilgi kaybına uğratmadan azaltmak ve Verileri kendi bağlamından uzaklaştırmamak

Miles ve Huberman Modeli (3) Verilerin Azaltılması (2) İlk aşamalarda, verilerin düzenlenmesi, bölümlenmesi, özetlenmesi Sonraki aşamada, temaların, kümelerin ve örüntülerin (ortaklıklar) tespiti, verilerin kodlanması Daha sonraki aşamada, kavramsallaştırma ve soyutlama

Miles ve Huberman Modeli (4) Verilerin Sunulması Grafikler, tablolar, ağlar, şemalar… verilerin düzenlenmesi ve özetlenmesini sağladığından her aşamada gerekli Verilerin tekrar tekrar sunumu

Miles ve Huberman Modeli (5) Sonuçların Betimlenmesi ve Doğrulanması Diğer aşamalarla eş zamanlı olarak gerçekleşmeye başlar Çözümlemenin ilk aşamalarında belirsiz, muğlak sonuçlar

Miles ve Huberman Modeli (6) KODLAMA Etiket, isim, nitelendirme Biraraya getirmek ve tekrar düzenlemek üzere verileri sıralandırır Verilerdeki düzenlilikleri keşfetmeye yönelik İlk temel kodlama hem çözümlemenin ilk aşamasıdır hem de verileri daha sonraki çözümleme için hazır hale getirir

Miles ve Huberman Modeli (7) KODLAMA(2) Daha üst düzey kodlama verilerin bir üst soyutlama düzeyine çıkarılmasıyla olur 2 tür kod: Betimleyici Veri kümelerinin oluşturulmasını, verilerin özetlenmesini amaçlar Verileri hissetmeyi sağlamak üzere Çıkarım (örüntü) nicel araştırmada faktör analizindeki faktöre benzer Daha az soyut değişkenleri bir araya getiren daha üst soyutlama düzeyindeki kavram

Miles ve Huberman Modeli (8) KODLAMA (3)

Soyutlama ve Karşılaştırma Benzerlik bulma karşılaştırma ile olur Verilerdeki farklı göstergeleri karşılaştırarak görgül verilerden daha soyut kavramlara ulaşırız Soyutluk düzeyini artırmaya, kavramları yukarı taşımaya yarar

Soyutlama ve Karşılaştırma (2) NİTEL NİCEL

Nitel yaklaşımda güvenilirlik ve geçerlilik

Gerçeğin doğru temsili İç geçerlilik (internal validity) İnandırıcılık Ölçüt Nicel Nitel Kullanılan Yöntem Gerçeğin doğru temsili İç geçerlilik (internal validity) İnandırıcılık 1Önyargılarını vb belirtme 2Derinlik odaklı veri toplama 3Çeşitleme 4Uzman incelemesi 5Katılımcı teyidi Sonuçların benzer grup ve ortamlara aktarılması Dış geçerlilik (genelleme) (external validity) Aktarılabilirlik (Transfer edilebilirlik) 6Ayrıntılı betimleme 7Çok alanlı araştırma dizaynı 8Model karşılaştırma 9Amaçlı örnekleme Başka araştırmacılar aynı verilerle aynı sonuca ulaşabiliyor mu İç güvenilirlik (internal reliability) Tutarlılık Çeşitleme Uzman incelemesi Nesnel, yansız olma (benzer ortamlarda aynı sonuçlar alınabiliyor mu) Dış güvenilirlik (tekrar edilebilirlik) (external reliability) Teyit edilebilirlik Denetçi incelemesi Araştırmacı varsayımlarını, deneyimlerini, önyargılarını belirtmeli ki okuyucu datadan yorumun nasıl çıkarıldığını daha iyi anlayabilsin Alanda uzun süre kal ki, olguyu derinlemesine anlayabil Birçok farklı data kaynağı, yöntem kullan Uzmanlara veya çalışma arkadaşlarına ortaya çıkan sonuçları ve datayı incelemelerini söyle Datanın toplandığı kişilere dönüp yorumun doğru olup olmadığını sorma Olay hakkında geniş bilgi ver ki, okuyucu kendi durumlarıyla olayın ne kadar örtüştüğünü (yani olayın ne kadar genellenebileceğini) anlayabilsin Özellikle birtakım değişiklikler gösteren alan, durum ve olayları seç ki araştırma sonuçlarının aktarılabilirliği artsın Olayın benzerlerine kıyasla ne kadar tipik olduğunu belirt Örneklemine hem tipik olayları hem de farklılık gösteren durumları dahil et 16