EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
GÜVENİRLİK 1-Tarihsel gelişimi 2- Güvenirlik Tanımı
Geçerlik, Güvenirlik ve Kullanışlık
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
Öz değerlendirme, Akran Değerlendirmesi ve Staj Notu Tutarlılıkları
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ö ğ retim Görevlisi: Prof.Dr.Mustafa Ergün Hazırlayan:Ozan Alkoç-Anatomi A.B.D Doktora Ö ğ rencisi-Tıp Fakültesi ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK:
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme ve Değerlendirme
Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
SINAVMATİK Soru Bankası Raporlarının Yorumlanması Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 171.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD

Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Konu Başlıkları Güvenirlik Güvenirliği belirleyen özellikler Güvenirlik katsayısı yorumlama Güvenirlik belirleme yöntemleri Ölçme sonuçlarının standart hatası

Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Ölçme aracının ölçüğü özelliği hatalardan arınık olarak ölçme derecesidir. Güvenirlik ölçme aracının tesadüfi hatalardan arınıklık düzeyidir

Güvenirliği Belirleyen Özellikler Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirliği Belirleyen Özellikler Tutarlılık: Bir ölçme aracının tekrar tekrar kullanılması sonucu elde edilen sonuçların aynı ya da benzer olabilme derecesidir Kararlılık: Bir ölçme aracının zaman aralıklarıyla tekrar tekrar kullanılması sonucu elde edilen sonuçların zamana rağmen aynı ya da benzer olabilme derecesidir Objektiflik: Bir ölçme işlemi kim tarafından yapılırsa yapılsın, aynı sonuca ulaşılması demektir Duyarlılık: Ölçme aracının biriminin olabildiğince hassas (küçük) olmasının derecesidir

Güvenirliği Artırma Yolları Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirliği Artırma Yolları Soru sayısını artırmak Soruları anlaşılır, açık ve net ifadelerle hazırlamak Ölçmeye olan motivasyonu (güdülenmişliği) artırmak Sınav süresini ne az ne de yeterinden çok vermek Orta güçlükte bir test hazırlamak Tesadüfi hata kaynaklarını olabildiğince kontrol altında tutmak Objektif ve dikkatli puanlama

Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirlik Katsayısı Güvenirliği belirlemek için korelasyon katsayısı kullanılır Korelasyon katsayısı (r12) -1 ve 1 aralığında değişir, ancak güvenirlik katsayısı (rX) teorik olarak 0 ile 1 aralığındadır Güvenırlik 1’e yakın ise (rX 1) ölçme aracının hatalardan arınıklık düzeyi yüksektir Güvenırlik 0’e yakın ise (rX 1) ölçme aracının hatalardan arınıklık düzeyi düşüktür rX=.00 rX=.30 rX=.70 rX=1.00 düşük orta yüksek

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Toplam Puan Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Toplam Puan Test-tekrar test Paralel test Eşdeğer yarılar (iç tutarlılık) Test A (zaman 1) (zaman 2) Test A Test A’ Test A

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Cevap Örüntüsü Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Cevap Örüntüsü Doğru cevapların ‘1’, boş ve yanlış cevapların ‘0’ olarak kodlandığı cevap örüntüsü (matrisi) ile test güvenirliği hesaplanabilir Kuder-Richardson Formülleri (KR-20 ve KR-21) kullanılır Diğer yöntemlerde ortaya çıkan dezavantajlar yoktur KR-21, ölçme aracını oluşturan maddelerin güçlük dereceleri birbirine yakın olduğunda (homojen test) kullanılır KR-20, ölçme aracını oluşturan maddelerin güçlük derecelerinin bilinmediği ya da birbirine yakın olmadığında (heterojen) kullanılır

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Cronbach Alfa (α) Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Cronbach Alfa (α) 0-1 puanlamadan farklı puanlanan (çoklu puanlama olan) maddelerden oluşan testlerde uygulanır KR-20 hesaplama formülü ile hesaplanır (sadece madde varyansı hesaplaması farklı) Maddeler arası tutarlılığın bir ölçüsünü (iç tutarlılığı) verir Yüksek α, maddeler arası ve madde-test korelasyonlarının yüksek olduğunu gösterir

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Puanlayıcı ve Puanlama Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Güvenirlik Belirleme Yöntemleri: Puanlayıcı ve Puanlama Puanlayıcı güvenirliği: Birden fazla puanlayıcının, kâğıtların üzerindeki isimleri görmeden, hazırlanmış bir puanlama cetveline göre puanlama yapmaları yöntemidir. Puanlayıcıların yansızlığı ve uyumu hakkında bilgi verir Puanlama güvenirliği: Bir puanlayıcının bir sınav kağıdına farklı zamanlarda (en az iki kez) verdiği puanlar arasındaki korelasyon yöntemidir. Puanlayıcının kararlılığı ve yansızlığı hakkında bilgi verir

Ölçme Sonuçlarının Standart Hatası Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Ölçme Sonuçlarının Standart Hatası Ölçmeye karışan hatayı puan cinsinden ifade etmek için kullanılır Ölçmede yapılan hataların standart değerini belirlemede kullanılır Ölçme sonucunun güven aralığı X ± 1SEM %68 puan güven aralığı X ± 2SEM %95 puan güven aralığı X ± 3SEM %99 puan güven aralığı

Ders # 5 - Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Özellikler: Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi - Ölçme ve Değerlendirme ABD