PROGRAMA SÜREKLİLİK KAZANDIRILMASI
AR-GE YAKLAŞIMI (Programın Düzeltilmesi ve Geliştirilmesi) Programa süreklilik kazandırılması açısından atılması gereken ilk adım AR-GE çalışmalarına başlamaktır.
Ortaya çıkan problemler Geliştirilen programlar bireylere temel becerileri kazandırmada yeterli midir? Bireylerin tüm yeterlikleri ve bireysel farklılıkları göz önüne alınmakta mıdır? Programların geliştirilmesine ve uygulanmasına ilişkin tüm engeller ortadan kaldırılmış mıdır?
Problemlerin çözüm yolları Öğretmenlerin program geliştirmedeki görev ve sorumlulukları analiz edilerek etkinlikleri arttırılabilir. Sürecin her aşamasındaki araştırma ve geliştirme çalışmaları aralıksız sürdürülebilir. Program geliştirme çalışmalarına katılan bireylerin sürekli olarak hizmet içi eğitimden geçirilmesi sağlanabilir.
Program Geliştirme Uzmanı ve Öğretmenin Program Geliştirme Sürecindeki Görev ve Sorumlulukları
1) Program Geliştirme Uzmanı ve Öğretmenin Ulusal Düzeydeki Görev ve Sorumlulukları Okullardaki uygulamalardan geniş ölçüde veri toplama çabalarında bulunma
Okulların program geliştirmeye yönelik görüş ve düşüncelerini toplamaya ilişkin öneriler geliştirme
Merkez örgütle okullar arasında haberleşmeyi sağlama Okulların yetiştirdiği insan tipine göre çok sesliliği yansıtacak modeller geliştirme çalışmalarını sürdürme Merkez örgütle okullar arasında haberleşmeyi sağlama
2) Program Geliştirme Uzmanı ve Öğretmenin Okul Düzeydeki Görev ve Sorumlulukları İhtiyaç analizi yapmalı, analiz sonuçlarını değerlendirmeli ve sonuçlara göre programlar hazırlamalıdır. Program geliştirme sürecine katılacak bireyler hakkında bilgi toplamalı, onları bu konuda yeterli ve istekli hale getirmelidir. Dengeli bir görev dağılımıyla işbirliğini sağlamalıdır. Öğretmenlere araç, gereç ve malzeme kullanımında yol gösterici olmalıdır. Eğitim ve öğretimle ilgili gelişmeleri yakından takip etmelidir.
Öğretmen; Konu alanında uzman öğretmen sıfatını taşıyabilecek nitelikte güncel bilgiye sahip olmalıdır. Öğrencilerin gelişim düzeylerinden haberdar olarak, uzmana bilgi vermelidir. Her aşamada, zümre başkanları, program geliştirme uzmanları ve öğretmenlerle işbirliği kurmalıdır. Eğitim ve öğretimle ilgili gelişmeleri takip etmeli, kongre ve seminer gibi etkinliklere katılmalıdır.
Program Geliştirme Sürecini Engelleyen Etmenler ve Çözüm Önerileri 1) Yönetici tutum ve davranışlarına ilişkin engeller: Okul personelini değişiklikler hakkında yeterince bilgilendirmeme Bu sürece katılmayı, öğretmenlerin görev ve sorumluluklarından biri olarak görmeme Çalışmaları verimli hale getirecek personeli, gerekli donanım ve yazılımlarla desteklememe Öğretmenlere yönelik seminer, konferans ve özel yayınların hazırlanması gereğine inanmama
Alınabilecek Önlemler Program geliştirme uzmanlarının alanında iyi yetişmiş kişiler arasından görevlendirilmesi Bakanlık merkez örgütü ile okullar arasındaki haberleşmenin sürekli olması Program geliştirme süresince, analiz yapma, analiz sonuçlarını değerlendirme ve bu sonuçlara göre programlar hazırlanması
2) Öğretmen tutum ve davranışlarına ilişkin engeller: Değişime hazır olmama Alanlarıyla ilgili olarak bir uzmana gerek olmadığına inanmaları Ders dışındaki program geliştirme çalışmalarını görev dışı olarak görmeleri Eğitim bilimleri alanındaki son gelişmelerden habersiz olmaları
Program Geliştirmede Okul Düzeyinde Karşılaşılan Güçlükler Ülkemizde program geliştirme alanının fazla tanınmaması Çalışmalarda işbirliği ve uyumlu iletişim eksiliğinin bulunması Okul yöneticilerinin program geliştirme konusunda yeterli bilgiye sahip olmaması ya da bilgilendirilmemesi Öğrenci sayısının çokluğu ve zaman problemi nedeniyle ihtiyaç analizinin yapılmaması Yazılmış planın uygulanıp uygulanmadığının takip edilmemesi Program geliştirme uzmanlarının az olması ve bu konuda yeterli yatırımın yapılmaması