Tipik Performans Testlerinde Geçerlik

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Advertisements

SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Gereksinim Analizi ve Varlık Ba ğ ıntı Diyagramı Sibel SOMYÜREK.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Eğitimden veriler.... Düzey Toplam Kadın Erkek Fark İlköğretim
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÖLÇME ARAÇ VE YÖNTEMLERİNDE ARANAN NİTELİKLER
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Psikolojide Araştırma Yöntemleri
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Yrd. Doç. Dr. Kubilay ÇİMEN
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Yazılım Mühendisliği Ders 1: Giriş.
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Tezin Olası Bölümleri.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Tipik Performans Testlerinde Geçerlik Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU

Geçerliliğin Tanımı Geçerlilik, bir ölçme aracından elde edilen test puanlarının anlamını, test puanlarına dayanarak yapılan çıkarımların uygunluğunun ve yeterliğinin olgusal ve kuramsal kanıtlarla desteklenmesini gerektiren özelliktir ( Messick, 1995). İstatistiksel yaklaşıma dayalı geçerlik kanıtlarının toplandığı yöntemlerde geçerlik bir korelasyon değeri olarak tanımlanır. Bundan dolayı geçerlik katsayısı -1.00 ile +1.00 arasında değişen değerler almaktadır. (Köse, 2014)

Geçerlilik Kanıtlama Yöntemleri Ölçülmek istenen psikolojik özelliğe ve amaca göre farklı geçerlilik kanıtlama yöntemleri kullanılmaktadır. Bunlar; Kapsam geçerliği Ölçüt dayanaklı geçerlik Yapı Geçerliği Uygunluk geçerliği Yordama geçerliği (Köse, 2014)

Kapsam ve Görünüş Geçerliliği Kapsam geçerliliği, ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özellik (davranış) evrenini temsil etme gücü olarak açıklanabilir. Görünüş geçerliliği bütün ölçme araçlarında sağlanacak diye bir şart yoktur. Bireylerin psikolojik veya fiziksel rahatsızlıklarını teşhis etmeyi amaçlayan ölçme araçlarının görünüş geçerliliği gizlenmelidir. (Köse, 2014)

Yapı Geçerliliği Yapı, sözcük anlamı olarak doğrudan gözlenemeyen psikolojik özellik anlamına gelmektedir. Bir ölçme aracının yapı geçerliliği ise ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı psikolojik özelliği temsil etme gücü olarak tanımlanabilir. (Köse, 2014)

Ölçüt Dayanaklı Geçerlik Birçok test, ölçüt olarak adlandırılan gelecekte gözlenecek bir performansı tahmin etmek için geliştirilmiştir. Bu tür ölçütler akademik başarı, iş performansı vb. olabilir. Ölçüt dayanaklı geçerlilik, test puanının bireyin bir veya birden fazla ölçüte dayalı performansını tahmin gücünü gösterir. Ölçüt dayanaklı geçerlilik; uygunluk ve yordama geçerliliği olmak üzere ikiye ayrılır. (Köse, 2014)

Yordama Geçerliliği Yordama geçerliliği, ölçme aracının bireyin gelecekteki performansını tahmin etme gücü olarak tanımlanabilir. Yordama geçerliliği kanıtlarının işyerine işçi veya eleman seçiminde veya bir okul/bir programa öğrenci seçiminde kullanılan yetenek, beceri ve başarı testleri için bulunmalıdır. (Köse, 2014)

Uygunluk Geçerliliği Halihazır geçerlilik, hem zaman geçerliliği, mevcut hal geçerliliği, zamandaş geçerliliği, eşzaman geçerliliği ve uygunluk geçerliliği gibi isimler alabilmektedir. Uygunluk geçerliliği bir ölçme aracından edilen puanların, o ölçme aracıyla aynı anda veya ölçme aracının uygulanmasından kısa bir süre sonra bir ölçütten elde edilmiş puanlarla olan korelasyonudur. (Köse, 2014)

kaynakça Köse, İ. A. (2014). Ölçmede geçerlik. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.72-90). Ankara: Edge Akademi. Messick, S. (1995). Validity of psychological assesment: Validation of inferences from persons’responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American psychologist, 50(9), 741.