Kamu Kavramı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Advertisements

H İ ZMET YER İ NDEN YÖNET İ M KURULU Ş LARI- İ DAR İ İŞ LEM KAVRAMI BEŞİNCİ HAFTA.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
Hizmet Yerinden Yönetim Kuruluşları
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
KESİN HESAP KANUN TASARISI
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
T.C MANİSA VALİLİĞİ Potenza - Italy (31 Ekim Kasım2011)
MERKEZ İ İ DARE (DEVLET İ DARES İ ) ÜÇÜNCÜ DERS. HEDEFLER Ülkemizde Cumhurba ş kanının seçimi, görev yetkileri ile sorumlulu ğ unun nasıl sa ğ lanaca.
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
LABORATUVAR DESTEKLERİ. 1. KOSGEB Laboratuvar Hizmetleri KOBİ’lerin piyasa koşullarına göre daha uygun ücretlerle test – analiz yaptırabilmeleri amacıyla;
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
TARIM ALANI. Okulumuz serası Çukurova Kalkınma ajansı projesi kapsamında 2013 yılında yapılmıştır. Seralarımız toplam 1.5 dönüm olmak üzere iki seradan.
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
4734 SAYILI KANUN Musa GÜNDEN İDB Uzmanı.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Kamu Yönetimi 2. Kısm Ders Notları
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
VARLIKLARIN İZLENMESİ Menkul Kıymetler
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
KAMU YÖNETİMİNİN 5 TEMEL FONKSİYONU Henry FAYOL
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
ÜRETİM YÖNETİMİ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Öğr.gör.idil yıldırım arı
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
E-DEVLET AŞKIN KAYA
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
1982 Anayasası’nda Yerel Yönetimler (V. Hafta)
S.Ü.ÇUMRA MESLEK YÜKSEKOKULU
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE KATKILAR, KESİNTİLER ve DENETİM
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
Sunum transkripti:

Kamu Kavramı

Kamu Kavramının Tanımı ve Unsurları Kamu kesimi, kamu mülkiyeti altında bulunan kurum ve kuruluşlarından oluşan kesimdir. Faaliyeti Gerçekleştiren Birimler? Kamu Kesiminde Cereyan Eden Faaliyetlerin İçerik ve Nitelikleri?

Faaliyeti Gerçekleştiren Birimler: Kamu Tüzel Kişiliği

Kamu Meslek Kuruluşları Sektörü Merkezi Yönetim Yerinden Yönetimler Kamu Meslek Kuruluşları Bağımsız İdari Kuruluşlar Girişimleri Fonlar ve Döner Sermaye Kuruluşları

Merkezi Yönetim

Merkezi Yönetim (Devlet İdaresi) Ülke genelini ilgilendiren ve toplumsal nitelikteki hizmetlerin merkezden yapılmasını sağlar. Başkent Örgütü (Devlet İdaresinin Merkez Teşkilatı) Cumhurbaşkanı Bakanlıklar Taşra Örgütü (Devlet İdaresinin Mülki Teşkilatı) İl Yönetimi Vali İl Müdürleri İl İdare Kurulu İlçe Yönetimi Kaymakam İlçe İdare Şube Başkanları İlçe İdare Kurulu

Merkezi Yönetim (Devlet İdaresi) Kolektif olarak topluma sunulmaları daha etkin olan, piyasaya bırakılmaları etkin ve/veya adil sonuçlar vermeyen hatta çoğu zaman piyasanın hiç oluşmadığı hizmetleri (kamusal ve yarı kamusal mal ve hizmet) üretirler.

Merkezi Yönetim (Devlet İdaresi) Harcamaları ve finansmanı genel bütçe sistemi içinde gerçekleşir. Örneğin, Cumhurbaşkanlığı, Bakanlıklar, Bakanlıkların Taşra Örgütlenmesi, Yurt Dışı Örgütlenmesi, Bakanlıkların Bağlı Kuruluşları (DTGM, ÖİB) Bakanlıklarla İlgili Kuruluşlar (TSE, MPM), Milli Güvenlik Kurulu.

Yerinden Yönetim Kuruluşları Yer Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları (Mahalli İdareler) Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları (Kamu Kurumları)

(Yer Yönünden) Yerinden Yönetimler (Mahalli İdareler) Kolektif olarak topluma sunulmaları daha etkin olan, piyasaya bırakılmaları etkin ve/veya adil sonuçlar vermeyen hatta çoğu zaman piyasanın hiç oluşmadığı hizmetleri (kamusal ve yarı kamusal mal ve hizmet) üretirler. Kamu hizmetlerinin yerel nitelikte olanları-etkileri belirli bir coğrafi alan ile sınırlı- (İtfaiye, yerel arazilerin kullanım planları, çöp ve atık toplama, şehir içi ulaşım, aydınlatma vb.) yerel yönetim kuruluşları tarafından gerçekleştirilir.

(Yer Yönünden) Yerinden Yönetimler Kamu tüzel kişiliğine sahiptir. Hizmetlerini kendi bütçeleri aracılığı ile yürütür. Bu idarelere ayrıca merkezi yönetim gelirleri hasılatından belli oranlarda pay aktarılır. Örneğin, Belediyeler, İl Özel İdareleri, Muhtarlıklar.

(Hizmet Yönünden) Yerinden Yönetimler Kamu kurumları olarak nitelendirilir. Üniversiteler, TÜBİTAK, TODAİ, TRT, SGK, Osman Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, KİT’ler… Kamu idareleri tarafından kurulurlar. (kanunla veya kanunun açık yetkisine dayanarak idari işlemle kurulabilirler) Onlara bağlıdırlar. Onların vesayet denetimine tabidirler. Devlet ve mahalli idareler dışında kalan kamu tüzel kişileridir. Devlet ve mahalli idareler gibi bir kamu idaresine bağlıdırlar. Özerktirler. Hiyerarşik denetime tabi değildirler. (Özerklik İlkesi) (Teknik) Uzmanlık kuruluşlarıdır. (Uzmanlık İlkesi) Bir kamu idaresinin belirli bir hizmet alanında faaliyet gösteren uzantısı konumundadırlar. (Bağlılık İlkesi) Belli bir amaca yönelik mal topluluğudurlar.

Sosyal Güvenlik Kurumları Devletin anayasal görevleri arasında yer alan ancak, finansmanını devlet bütçesi içerisinde gerçekleştirmenin sakıncalı olduğu hizmetleri yerine getiren kamu veya yarı kamu kuruluşu niteliğindeki örgütlenmelerdir. İnsanların sosyal güvenlik, çalışma, sağlık, emeklilik gibi sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulmuş bulunan kuruluşlardır. Hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşudur. Merkezi Yönetim içinde yer almazlar.

Sosyal Güvenlik Kurumları İdari ve mali açıdan özerktirler. Zorunlu üyelik esası geçerlidir. Dışa yönelik eylem işlemlerinde ve özellikle hizmet sağladığı kişilerle olan ilişkilerinde özel hukuk uygulanabilir. İç düzenlerine ve işleyişlerine idare hukuku uygulanır. Bu kurumlar hizmetlerini, prim, aidat gibi kendi öz gelirleri karşılarlar. Ayrıca, Merkezi Bütçeden pay alırlar. Örneğin, 2006 yılından bu yana Sosyal Güvenlik Kurumu, Türkiye İş Kurumu.

Kamu Meslek Kuruluşları (Anayasa 135. Madde) Kamu kurumu niteliğinde kuruluşlardır. Görev ve yetkileri; Mesleği temsil etme Mesleğin iç disiplinini sağlama Meslek mensuplarının sahip oldukları mesleklerinin çıkarlarını korumak amacıyla kurulurlar. Kanunla kurulurlar. Kamu tüzel kişiliğe sahiptirler. Bazı kamu gücü ayrıcalıklarına sahiptirler. Tek taraflı icrai işlem yapabilirler. Üyelik zorunludur. (aidat ödemesi de zorunlu) Meslekten ihraç yetkileri var.

Kamu Meslek Kuruluşları (Anayasa 135. Madde) Amacı dışında faaliyet gösteremez. Aksi taktirde kapatılabilir. Ayrı bütçeye sahiptirler. Kendilerine ait idari ve mali denetim usulleri bulunmaktadır. Özerktirler. Vesayet denetimine tabidirler. Personel ve mal varlığı özel hukuka tabidir. Örneğin, TOBB, TTB, TBB, TÜRMOB.

Bağımsız İdari Kuruluşlar Düzenleyici ve Denetleyici kurumlardır. Merkezden yönetime (tam olarak) dahil değildirler. Hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşlarıdır. Kendi namlarına değil devlet adına faaliyet gösterirler. Sermaye piyasası, bankacılık, iletişim, enerji, kamu ihaleleri gibi kamunun duyarlı olduğu alanlarda kendini gösterir. Kararları istişari değil icraidir. Kararları kesin hüküm oluşturmaz. Kararlarına karşı yargı organlarına başvurmak mümkündür. (İptal davası veya tazminat davası açılabilir.) Yaptıkları işlem idari olduğundan idari yargının görev alanına girer.

Bağımsız İdari Kuruluşlar Kamu gücü ayrıcalıklarına sahiptir. Düzenleyici ve bireysel işlemler yapabilirler. İdari yaptırım uygulayabilirler. Devletten ayrı (kamu) tüzel kişiliğe sahiptir. İdari ve mali açıdan özerk kurumlardır. Hiyerarşi ve vesayet denetimine değil, yargısal denetime sahiptir. Kendi öz gelirleri ve bütçeleri vardır. Örneğin, SPK, RK, KİK, BDDK, RTÜK.

Kamu Girişimleri (KİT’ler) Kamu yararı ya da gelir elde etmek için kurulabilirler. Tüzel kişilikleri vardır. Ekonomik, sosyal ve mali nedenlerde, (sanayileşmenin ve sermaye birikiminin sağlanması, alt yapı tesislerinin kurulması, temel girdilerin temin edilmesi, toplumsal ve bölgesel kalkınmanın gelişimine katkı sağlanması vb.) devletin özel mal ve hizmet üretiminde rol alması sonucunda ortaya çıkarlar.

Kamu Girişimleri (KİT’ler) Örneğin, PTT, DDY, THY, Ziraat Bankası, Halk Bankası, Elektrik Üretim ve Dağıtım Şirketleri.

Fonlar Belirli bir amacın gerçekleştirilmesi için ayrılmış bulunan ve gerektiği zaman kullanılmak üzere belirli bir hizmette toplanan ve harcanabilen paralardır. Sosyal, kültürel ve ekonomik amaçlı fonlar bulunmaktadır. Bütçe içi ve bütçe dışı olarak da sınıflandırılabilir. Bütçe içi fonlar, kaynağını bütçeden alan, bütçede tertibi olan, ancak ödeneğin kullanılmasında özelliği olan fonlardır. Bütçe dışı fonlar, genel olarak gelir ve giderleri bütçe ile ilişkilendirilmeyen, özel mevzuatına göre faaliyetini gerçekleştiren, özel yasalarla kurulan, kendi gelirlerini kendi giderleri için kullanabilen, bütçe ilkeleri ve bütçe kanunu hükümleri dışında tutulan tutarlardır. Denetimleri özel hükümler tabidir.

Fonlar Örneğin, TMSF, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu Sosyal Yardımlaşmayı ve Dayanışmayı Teşvik Fonu Savunma Sanayi Destekleme Fonu Tanıtma Fonu İşsizlik Sigortası Fonu Özelleştirme Fonu

Döner Sermaye İşletmeleri Döner sermayeler, genel ve özel bütçeli kuruluşların yapısında yer almakta olup, bu idarelerin kendi hizmetleri dışında ticari, sınaî, kültürel, tarımsal veya mesleki nitelikte çeşitli hizmetleri yapabilmeleri amacıyla kurulan özel işletmelerdir. Döner sermayeli işletmeler, genel mali yönetim dışındadır. Özel bir kanunla ya da ilgili idarenin kuruluş kanunu ile kurulur. Bağlı olduğu idarenin tüzel kişiliği içinde yer alıp ayrı bir tüzel kişiliği yoktur. Sayıştay ve Maliye Bakanlığı denetimine tabidir.

Döner Sermaye İşletmeleri Kendilerine ait yönetimleri olan, özel mal ve hizmet üreterek kâr amaçlı faaliyette bulunan işletmelerdir. Döner sermayeli işletmelerde, bağlı olunan genel ve özel bütçeli kuruluşun asıl kamu hizmetlerini aksatmamaktır. Genel ve özel bütçeli kuruluşun hizmetleri öncelikle görülecek, atıl kalan sürelerde döner sermayeli işletmelerin faaliyetleri görülecektir. Döner sermaye kuruluşlarının gelirleri çoğunlukla, yine kuruluşun hizmetleri için kullanılmakta iken, bir bölümü ise (%10) genel bütçeye aktarılmaktadır. Bu işletmeler ayrıca vergi mükellefidirler. Döner sermayeli işletmelere örnek olarak Millî Eğitim Bakanlığına bağlı, basımevleri gösterilebilir. Bu basımevleri, Millî Eğitim Bakanlığının vermiş olduğu tüm basım işlerini yapacak ancak atıl kaldığı sürelerde piyasaya yönelik, örneğin bir şairin kitabını da ücreti karşılığında kâr amaçlı basabilecektir.