SPOR YÖNETİMİ TARİHİ VE FELSEFESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İZCİLİĞİN AMAÇLARI ve TEMEL PRENSİPLERİ
Advertisements

SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Spora Tarihsel Bir Bakış
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
HANGİ OYUNLARI OYNUYORUZ
DİKKAT SÜRESİNİ UZATMA
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
ÇANAKKALE ASKERLERİ YAZAN:YAŞAR UZUN.
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
ORTAÇAĞDA AVRUPA TARİHİ
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
TÜRKLERDE EĞİTİM.
TÜRK DEVLETLERİNDE HUKUK
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM.
TÜRKLERİN VE MOĞOLLARIN ESKİ DİNİ
OYUN VE OYUNCAK.
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
NASIL BAŞARILI OLUNUR?.
ERGENLE İLETİŞİM.
BRANŞ DERSLERİ BÜLTENİ
İZCİLİK.
HİNDUİZM Belli Değildir Brahma ve diğer Tanrılar Vedalar
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
HAKAN GÜNER yılında, Stokholm'de sehrinde dogdu. Nobel, San Remo'da 1896 yılında beyin kanaması sonucu öldü. İsveçli bilim adamıdır.
Salih Zeki Anadolu Lisesi
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE DİN
Kazanım 6. Üretime katkıda bulunma konusunda görüş oluşturur.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
HENTBOL.
XIX. yüzyılın ikinci yarısına kadar derebeylik (feodal) düzenin hâkim olduğu Japonya, dış dünyaya kapalı bir ülkeydi. Şogun adı verilen ordu komutanı bu.
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. EĞİTİMDE OYUNUN KULLANILMASI  Oyun, bir eğitim aracıdır. Öncelikle temel eğitimin bütün dallarında ve beden eğitimi ve sporda.
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
TÜRKLERİN İSLAMİYETİ BENİMSEMESİ TÜRK İSLAM DEVLETİ.
Avrupa’da, hangi savaşın sonucunda, Haçlı Düşüncesi ortaya çıkmıştır?
YAŞAM BOYU SPOR Öğr. Gör. Elif Öz
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
SATRANÇ .
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
SANAT NASIL DOĞMUŞTUR ?.
Okullarda okul dergisi, halk oyunları, mezuniyet, panel, tartışma, bilgi yarışması, turnuva, yılsonu sergisi, tiyatro ve sene sonu açılış ve kapanış törenleri.
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
SEVGİLİ ARKADAŞLAR; TAE; Ayak, KWON; El anlamına gelmektedir. DO ise, ahlak ve fazilete ulaşmak için takip edilmesi gereken düşünce ve davranış biçimidir.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
FUTBOLU ÖĞRENİYORUM. Futbol 11′er kişilik iki takım arasında oynanır ve kendine özgü kuralları vardır.
BASKETBOL BASKETBOL TARİHİ BASKETBOL SAHASI ÖLÇÜLERİ
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
Gücün maddi ve temel kaynakları. Orta Asya, çöllerden, ıssız düzlüklerden ve geniş bozkırlardan oluşur. Bu coğrafi bölgedeki bozkırların kışı çok soğuk.
Psikopatolojinin Tarihçesi
Spor hareketleri dönemi
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
Spora Tarihsel Bir Bakış
XIX. yüzyılın ikinci yarısına kadar derebeylik (feodal) düzenin hâkim olduğu Japonya, dış dünyaya kapalı bir ülkeydi. Şogun adı verilen ordu komutanı bu.
Futbolda en çok karşımıza çıkan kurallar
ATLETİZM.
Asil Aşk Ezgisi Lesson 6 for May 11, 2019.
KASIM AYI BRANŞ BÜLTENİ.
Sunum transkripti:

SPOR YÖNETİMİ TARİHİ VE FELSEFESİ ORTA ÇAĞLAR

Hristiyanlık ve BEDEN EĞİTİMİ Hristiyanlığın kabulünden sonra bu dinin önde gelenleri yunan vücut kültürünü lüzumsuz saymışlar hatta onu dinsizliğin belirtisi saymışlardır.

Hıristiyanlığın orta çağda, aşırı bir dini taassubun tesiriyle tek taraflı ve skolastik düşünceye önem vermesi ve bedeni hayatın her türlü tabii ihtiyaçlarını reddetmesi beden eğitiminin yok olmasında üzerinde durulan bir görüştür.

Hristiyanlığın beden faaliyetlerine karşı bir nevi cephe alışı, kilisenin fikir ve ruhun her şeyin üstünde tutularak beden eğitimi faaliyetlerinden kaçınması, manevi varlığı inkar eden vücutları putlaştıran ve ona tapan eski inanışa karşı cevap olarak doğmuştur.

Sonraları yalnız fikirlerin ve ruhların eğitimi tek taraflı istekler ortadan kalkmıştır. Bununla beraber orta çağda koyu mutaasıplar, vücutlarına eziyet edenler, en basit şeyi günah sayanlar, her türlü dünya zevkini inkar edenler de görülmüştür.

Bu kişilerin idaresinde bulunan manastırlardaki çocuklar da dünya için değil, ahiret için eğitilmişlerdir. Bu okullarda hareket içgüdüsü gemlenir, sağlık, neşe,zindelik ahlaklılığı bozan engeller olarak adlandırılırdı.

Bir diğer yaygın inanış ise vücut ne kadar hareketsiz, havasız, zavallı ve açlık yüzünden zayıf düşerse ruhun o derecede yükseleceği ve cennete o kadar yakınlaşılacağıdır.

Doğal olarak bu okullarda beden eğitiminden bahsetmek söz konusu değildir. Bu sebeple de koşma sıçrama oynama isteği ağır cezalarla karşılanmıştır.

Durumun manastır okullarında bu kadar fena olmasına karşın buralara gidenlerin sayıca olmasından ötürü bu tip fikirlerin yayılması pek etkili olamamıştır. Resmi kilisede mutaassıp bu düşünceden ziyade daha ılımlı bir düşünce hakim olmuştur.

Diğer taraftan manastırdaki bu ezici atmosferin dışında şövalye, köylü ve halk topluluklarının arasında neşe ve canlılık taşıyan hayat tarzı devam etmiştir. Bu yüzden orta çağ sadece böyle bir mutaassıp bir yaşam tarzının hüküm sürdüğü bir çağ değildir.

ŞÖVALYELİK Şövalyelik orta çağın bir yönü ile ihtişamını müdafaa ruhunu, düşünce asaletini ortaya koyan bir kuruluştur.

Silah kullanmayı bilmenin ve onu taşımaya hak kazanmanın mertlik sayıldığı bu devirlerde gençler gönüllü olarak nam salmış komutanların etrafında toplanır yeminli bir topluluk oluştururlardı.

Orta çağın sonlarına doğru feodal mülkiyet sistemi zamanlarında toprak sahipleri belli bir toprak karşılığında herhangi bir savaş halinde hazır tutulmak üzere bu kişiler askerler olarak kullanılmıştır.

Böylece halk arasında iki sınıf meydana gelmiştir Böylece halk arasında iki sınıf meydana gelmiştir. Bunlardan biri silah kullanmada usta savaşçılar sınıfı diğeri ise toprağında çalışan fakat daha kısıtlı hak ve hürriyetle bunu ödeyen sınıf oluşmuştur.

Şövalye eğitimi Orta çağın en güçlü kuruluşu şövalyelikte vücut eğitimi planlı bir şekilde yapılmıştır. Şövalyelik eğitimi çok erken yaşlarda başlardı. 7 yaşına kadar evde eğitim alan çocuk bu yaştan sonra özel bir eğiticinin elinde yeni bir döneme girerlerdi.

Yedi sene süren bu ikinci eğitimde YEDİ ŞÖVALYE BECERİĞİ denilen faaliyetler dikkat çekerdi bunlar: İyi ata binme Sırt ve yüzüstü yüzme Güzel ok atma İp ve sırıklara tırmanma Güreşme ve kılıç kullanma At üstünde dürtücü silahlarla yapılan vuruşmalar Sosyete adabı, görgü kuralları, dans öğrenimi

Bunlardan başka koşma, atlama taş fırlatma gibi faaliyetlerle de meşgul olunurdu. İkici eğitim 14 yaşına kadar devam eder ve üçüncü eğitim başlar Bu üçüncü eğitim bir şövalyenin kendisinin ve eşinin hizmetinde 20 yaşına kadar sürerdi.

Bunun için büyük bir tören yapılır ve bu törenler bayramlara denk getirilir ve bir çok gencin kılıç kuşanması bir arada yapılırdı. Bir gece önceden uyanık ve ayakta kalan bu kişiler manevi yönden ruhlarını arındırırlardı. Şövalyelik törenleri usulüne olarak tamamlanır, TANRI VE AZİZLER ADINA şövalyeliğe adım attırılırdı.

Şövalye kızları da sıkı bir eğitimden geçerdi. Erkeklerden daha fazla okuma yazma öğrenirler, yedi yaşına kadar evde yedi yaşından sonra başka bir şövalyenin evinde veya rahip öğretmenler eşliğinde eğitime devam ederlerdi. Beden faaliyetlerinde de bulunur avlara ilgi gösterirlerdi.

TURNUVA Turnuvaların çıkış noktaları hakkında kesin bir bilgi yoktur. Kendileri ve atları zırhlı iki grubun belirli bir alan içinde bir takım dürtme amaçlı kullanılan silahlarla birbirini attan düşürmek için yapılan çarpışmalardır.

Turnuvaların kendine göre seremonisi vardı. Önce dini bir ayin yapılırdı, her iki taraf karşılıklı geçer, tellallar şövalyelerin uygunluğunu beyan ederlerdi. Çarpışma yerleri şehir duvarları dışında olurdu. Karşılıklı yerlerin alınmasıyla hücum işareti gelir ve birbirlerine saldırırlardı.

Bazı çarpışmalar birkaç gün sürebilierdi. Şövalyesi düşürülen atlar karşı tarafın ganimeti sayılırdı. Galipler çelenk mızrak gibi basit hediyeler alırdı.

jut Aynı şartlar içinde yalnız iki şövalyenin karşılıklı vuruşmasıdır. Bu vuruşmalar daha çok ilgi görür çünkü takibi daha kolay olurdu. Jut için daha küçük pazar yeri gibi alanlar tercih edilirdi.

Aynı merasimler burada da yapılırdı. Galip gelen kendinden sonraki müsabakaları seyreder gerekirse diğer galiplerle tekrar vuruşurdu. Sportif vuruşmalar 13. yüzyılın ortalarına kadar devam etmiş fakat bundan sonra şövalyelerin aralarındaki anlaşmazlıkları halletmek, hesaplaşmak veya hiç sebep yokken yalnızca kabadayılıklarını göstermek için ciddi vuruşmalara dönmüştür.

Turnuvalardaki ağır yaralanmalar hatta ölüm vakaları kilisenin büyük tepkisini çekmiştir. Zamanla jutlar çığırından çıkımıştır. Bu hal kilisenin duruma müdahale etmesine ve turnuvaları lanetlemesine sebep olmuştur.

ORTA ÇAĞDA HALK TABAKASININ BEDEN FAALİYETLERİ Şövalyelik kendi çevresini oluşturmuş ve aralarına dahil olmak mümkün olmamıştır. Koşu, atlama, taş fırlatma, cirit atma ve güreş gibi popüler olan faaliyetler şövalyelerin olduğu kadar halkın da ilgisini çekerdi Asiller ve şövalyeler gibi şehirliler de teşkilatlanmıştır.

Asillerin örneğine uyarak gençliği savunmaya yetenekli tarzda geliştirmek özellikle savaş zamanında önem kazanmıştır. Kılıç ve ok kullanmak da bu ebeple popülerlik kazanmıştır. Bu sebeple halk arasında iki büyük eskrim birlikleri kurulmuştur.

ORTA ÇAĞDA KÖYLÜ ZÜMRESİNİN BEDEN FAALİYETLERİ Orta çağda uzun göçlerden sonra yerleşen köylülerin birçoğu toprak işlemek hayvan beslemekle meşguldü. Popüler olan ve büyük bir neşe ile yapılan koşma, atlama, atma, oyunlar ve danslar fazlaca benimsenmiş fakat silah eğitimleri ilgi çekmemiştir.

Köylülerin bedeni faaliyetlerinde sadece eğlenme maksadı vardır. Vücut yetiştirici faaliyetler çok az görülmektedir. Hala oynanmakta olan körebe, tura, çember döndürme, saklambaç, birdirbir gibi oyunlar o zamanlarda da bilinirdi.

SONUÇ Orta çağın karanlık devir olarak yerleşen kanaatinin aksine hayret veren bir canlılık, neşeli bir hayat, heyecan ve sevgiyle yapılan faaliyetler görülmüştür. Bu devir bedeni faaliyetlerin halk malı oluşu ve halkın hissiyatına kaynaşmış olması sebebiyle YUNAN JİMNASTİĞİ ile mukayese edilebilir.

TEŞEKKÜRLER..