Ülkemizde Bağımsız Denetim Uygulamaları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
UYGULAMA EĞİTİMİ RAPORLAMA YÜKÜMLÜLÜKLERİ ve ÖDEME USÜLLERİ
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
Yeni TTK ve Bağımsız Denetim Alanına Getirdikleri
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
TESMER KOCAELİ ŞUBESİ KÜÇÜK VE ORTA BOY İŞLETMELER KOBİ TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARDI EĞİTİMLERİ Eğitmen Yeminli Mali Müşavir Adem ÖZZAİM.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
1 Özgür TÖNGEL İzleme ve Değerlendirme Birimi Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı DEZAVANTAJLI GRUPLARA YÖNELİK SOSYAL İÇERME MALİ DESTEK.
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
 İdareler ve sektörden gelen taleplerin değerlendirilmesi sonucunda katılım ve rekabeti artıracak şekilde yapım işleri ihalelerini ilgilendiren önemli.
TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARININ İLK UYGULAMASI
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
Burcu Di ş isa ğ lam S.M.M.M.. YEN İ ARACILIK SÖZLEŞMES İ DÜZENLENEN MÜKELLEFLERE İ L İ ŞK İ N B İ LG İ G İ R İ ŞLER İ BU TEBL İĞİ N YÜRÜRLÜ Ğ E G İ RD.
Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Harcama Yetkilileri.
BUGÜN VE GELECEKTE MUHASEBE VE DENETİM MESLEĞİ 2014 Mayıs Titre de la présentation 1.
1 KURUMSAL DEĞERLEME 2004 KONFERANSI GAYRİMENKUL DEĞERLEMESİ KONUSUNDA SPK DÜZENLEMELERİ SPK DÜZENLEMELERİ Deniz DERELİOĞLU ÖZÜTÜRK SPK Kurumsal Yatırımcılar.
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
Harcama Süreci VE ÖN MALİ KONTROL
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KALİTE GÜVENCE VE GELİŞTİRME PROGRAMI
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Bankalarda Kurumsal Yönetim
E-DEFTER UYGULAMASI Muhittin DOĞRUYOL Yeminli Mali Müşavir.
AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER YÖNETMELİĞİ
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
ALTINCI BÖLÜM ÇALIŞMA KAĞITLARI VE DENETİMİN RAPORLANMASI
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Muhasebesi REPARIS Çalıştayı Annette Davis Mart 2006.
Nakdi Sermaye Artırımlarında Vergi Avantajı
MUHASEBE DENETİMİ 2. HAFTA.
MUHASEBE DENETİMİ 1. HAFTA.
HARCAMA.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
Halka Açık Anonim Şirketler
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
Devlet Muhasebe Standartları
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
GÖZETİM FAALİYETLERİ (BULGULAR VE SONUÇLAR)
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
Devlet Muhasebe Standartları
İnceleme Dairesi Başkanlığı
FİNANSAL MUHASEBE I Prof. Dr. Kerim BANAR
Devlet Muhasebe Standartları
TÜRKİYEDE BAĞIMSIZ DENETİM
Sigorta Sektöründe Meslek Grupları
YEMİNLİ MALİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİ
NAKİT SERMAYE ARTIRIMINDA İNDİRİM
TFRS’den BOBi FRS’ye Muhasebe Standartları’nın Gelişimi ve Muhasebe Eğitimine Etkileri Prof. Dr. Gürbüz Gökçen Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe.
V. MUHASEBE UZMANLIĞI KONGRESİ BAĞIMSIZ DENETİM VE VERGİ AKIN AKBULUT E. Baş Hesap Uzmanı , İstanbul.
BASEL – II ve KOBİLERE ETKİLERİ
TMS-19 ÇALIŞANLARA SAĞLANAN FAYDALAR
MESLEK MENSUPLARININ BAĞIMSIZ DENETİMDEN BEKLENTİLERİ
Sunum transkripti:

Ülkemizde Bağımsız Denetim Uygulamaları

ÜLKEMİZDE BAĞIMSIZ DENETİM UYGULAMALARI Kemal TIĞOĞULLARI Yeminli Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi DURUM BAĞIMSIZ DENETİM VE Y.M.M. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı BALIKESİR TİCARET ODASI 15.11.2018

1 Temmuz 2012’de yürürlüğe giren ticaret ve ekonomik hayata önemli düzenlemeler getiren Yeni Türk Ticaret Kanunu, pek çok şirketi bağımsız denetim ve UFRS ile tanıştırdı. 26 Mart 2018 tarihinde Resmi Gazete‘ de yayınlanan 2018/11597 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla bağımsız denetime tabi olmaya ilişkin kriterler yeniden belirlenmiş ve 2018 yılı için bağımsız denetim kapsamı genişletilmiştir.

Buna göre tek başına veya bağlı ortaklıkları ve iştirakleriyle birlikte; · 35 Milyon TL ve üstü aktif toplamı, · 70 Milyon TL ve üstü yıllık net satış hasılatı, · 175 ve üstü çalışan sayısı, ölçütlerinden 2016 ve 2017 yıllarında herhangi ikisini sağlayan şirketler 2018 yılında Bağımsız Denetim kapsamına alınmışlardır.

Bağımsız Denetime tabi olmaya ilişkin kriterleri aşağı çeken karar, Türkiye'de bağımsız denetime tabi şirket kapsamını önemli ölçüde genişletmiştir. Şirket sahipleri, şirket yöneticileri Türk Ticaret Kanunu’nun getirdiği zorunluluk olarak değil de bağımsız denetimi, şirketlerinin gerçekten kurumsallaşmasında, şirket değerlerini yükseltmesinde çok önemli bir sürece girdiklerinin farkına vararak hareket etmeliler.

Neden bağımsız denetim? Bağımsız denetim kanunların, yönetmeliklerin, standartların işletmelere dayattığı bir zorunluluk değil aksine günümüz işletmeleri için vazgeçilemez bir ihtiyaçtır. Şeffaf, açık ve anlaşılır bilgi en değerli bilgidir ve bu da ancak bağımsız denetimle mümkündür.

Aşağıda sayılan gruplara doğru ve güvenilir bilgi sağlamak için bağımsız denetim gereklidir: Şirket Yönetimi Hissedarlar Çalışanlar Kredi Verenler Yatırımcılar Kamu kurumları (BDDK, SPK, KGK vb.)

Bağımsız denetimin faydaları nelerdir? Bağımsız denetimin, hem denetlenen firmaya, hem de kamuya ve devlete yararları söz konusudur. Yönetime doğru bilgi akışı sağlar. Yönetime mali tablolarla ilgili olarak tahmin ve analiz yapmasında, geleceğe ait sağlıklı kararlar almasında yardımcı olur. Finansal tabloların gerçeği yansıtıp yansıtmadığını gösterir. İşletme yönetimi ve çalışanlarının hile yapmasının önlenmesine yardımcı olur. Bağımsız denetimden geçmiş mali tablolar ile işletmenin düşük maliyetli finansman bulması kolaylaşır. Bağımsız dış denetimden geçen bir şirkette tüm ortakların haklan daha iyi korunmuş olur.

Tek bağımsız denetçinin denetim yapabilmesi: 26.12.2012 tarihli 28509 sayılı resmi gazetede yayımlanan bağımsız denetim yönetmeliğine göre şirketleşenler dışında, tek başına çalışan bağımsız denetçiler de bu şirketlerin bağımsız denetimini üstlenebileceklerdir. Ancak; 21.07.2017 tarihli 30130 sayılı resmi gazetede yayımlanan «BD Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik» Madde 5 ‘de BD Yönetmeliği 14. Madde değişikliği ve eklentisi ile, Bağımsız Denetçilerin kendi adına denetim üstlenebilmesi için aranacak şartlar belirlenmiştir.

Şirket halindeki denetçilerin denetim yapabilmesi: Yukarıda belirtilen bağımsız denetim yönetmeliğine göre KAYİK’ lerin (kamu yararını ilgilendiren kuruluşlar) ve faaliyet alanları, işletme büyüklükleri, çalışan sayısı ve benzeri ölçütlere göre kurumca belirlenen işletmelerin denetimi yalnızca denetim kuruluşları tarafından yapılır. Bugüne kadar 23.01.2013 tarih ve 28537 sayılı resmi gazetede yayımlanan 2012/4213 sayılı karar eki (I) sayılı listedeki kuruluşların bağımsız denetimi, bağımsız denetim şirketleri tarafından yapılacağı, diğerlerinin ise tek başına bağımsız denetiminin yapılabileceği açıklanmıştır. Bu karardan ve 26 Mart 2018 tarihli Bakanlar Kurulu Kararından sonra, hesaplamalara göre Bursa ve Balıkesir’de de önemli sayıda şirket bağımsız denetim kapsamına girmiş olacaktır.

Şirketleşme: Bağımsız denetçi belgesi, mührü olan bir tek bağımsız denetçi bile söz konusu şirketlerin bağımsız denetimini yapabilir. Ancak, Kamu Gözetimi Kurumu tarafından şu an herhangi bir şirketin bağımsız denetiminin tek bir denetçi tarafından yapılmasını yönetmelik değişikliği çerçevesinde uygun bulmakla beraber şirketleşmeyi tavsiye etmektedirler. Bağımsız denetçi belgesi alan arkadaşlarımız da bağımsız denetimin bir ekip işi olduğunu gayet iyi bilmektedirler. Bugüne kadar, Bursa’da bağımsız denetim yetkisi alan şirket sayısı 14, Çanakkale’de 1’ dir. Balıkesir’de ise henüz yetki alan şirket yoktur.

Tek başına bağımsız denetim yapmaya çalışan bir bağımsız denetçi, şirketinin denetimini tamamlayamayabilir, yanlış veya eksik denetim yapabilir ve daha başlangıçta yetkisini ve mührünü kaptırabilir. Çünkü bağımsız denetim ile ilgili cezalar çok ağırdır. Kapsamlı bir denetimin planlanması, çalışma kağıtlarının düzenlenip arşivlenmesi ve raporlama çalışması ekip çalışmasını gerektirmektedir.

Yeni TTK’nın Geçici 1/4 maddesinde, “Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu, değişik işletme büyüklükleri, sektörler ve kâr amacı gütmeyen kuruluşlar itibarıyla Türkiye Muhasebe Standartlarından muaf olacakları tespit etmeye veya bunlar için ayrı düzenlemeler yapmaya yetkilidir” düzenlemesi yer almaktadır. Ancak, bağımsız denetime tabi olan şirketlerden bir kısmının TMS/TFRS uyarınca finansal tablo oluşturmayacağını düşünecek olur isek, bu karar ile bağımsız denetim bakımından oldukça ilginç bir sonuç ortaya çıkmaktadır.

BOBİ FRS : 29 Temmuz 2017 tarihli ve 30138 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de “Büyük ve Orta Boy İşletmeler İçin Finansal Raporlama Standardı Hakkında Tebliğ (Sıra No: 56)” yayımlandı. Bu Tebliğ ile bağımsız denetime tabi olup Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını uygulamayan işletmelerin münferit ve konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında Büyük ve Orta Boy İşletmeler için Finansal Raporlama Standardının (BOBİ FRS) uygulanması 1/1/2018 tarihinden itibaren zorunlu olmaktadır.

Büyük İşletme Kriterleri nelerdir? BOBİ FRS’nin uygulanması açısından, aşağıdaki üç ölçütten en az ikisinin eşik değerlerini, varsa bağlı ortaklıklarıyla birlikte(**), art arda iki raporlama döneminde aşan işletmeler müteakip raporlama döneminde büyük işletme olarak değerlendirilir: Aktif toplamı 75 milyon ve üstü Türk Lirası. Yıllık net satış hasılatı 150 milyon ve üstü Türk Lirası. Ortalama çalışan sayısı 250 ve üstü. (**) Bakanlar Kurulu Kararında yer verilen denetime tabi olma kriterlerinde iştirakler de dikkate alınırken, BOBİ FRS’nin uygulanması açısından büyük işletme kapsamına girilmesinde yalnızca bağlı ortaklıkların dikkate alınması öngörülmüştür.

Büyük işletme kapsamına girenlere getirilen ilave yükümlülükler şu şekildedir. *- Büyük işletmelerin konsolide finansal tablo hazırlaması zorunlu olup bunlar dışındaki işletmeler isterlerse düzenleyebileceklerdir. *- Konsolide finansal tablo hazırlayan şirketlerin, bu tabloların yanı sıra münferit (solo) finansal tablolarını da hazırlamaları zorunlu olup, ilave olarak hazırlanan solo finansal tablolarına ilişkin dipnotlarını sunması gerekmemektedir. *- Büyük işletmelerin konsolide ve solo finansal tablolarında ertelenmiş vergi tutarlarını sunmaları zorunludur. *- Bağlı ortaklık edinimini şeklindeki işletme birleşmelerine, büyük  işletmeler dışındakiler genel olarak “TFRS 3 İşletme Birleşmeleri” Standardının esaslarının benimsendiği Bölüm 21 İş Birleşmeleri uygulamayabileceklerdir. *- Yalnızca büyük işletmeler tarafından yapılacak ilave açıklamalar (faaliyet bölümleri ve ilişkili taraflarla gerçekleştirilen işlemler) bulunmaktadır.

Olumlu Görüş – Olumsuz Görüş : Olumlu görüş yazısı, şirketin finansal tabloları ile yıllık faaliyet raporunun Türkiye Muhasebe Standartlarına, kanuna ve esas sözleşmedeki finansal raporlamaya ilişkin hükümlere uygun olduğunun denetçi tarafından açıklanması ve doğrulanması olup, tabloların sonuçları hakkında genel kurulun karar alabileceği anlamına gelir ve bu sebeple yöneticilerin ibrası için hem esas olur, hem de dayanak oluşturur. Olumsuz görüş yazısı, şirketin yılsonu finansal tabloları ile yıllık raporunun Türkiye Muhasebe Standartları ile Tasarıya ve/veya esas sözleşmenin finansal raporlama hükümlerine uygun olmadığını ifade eder.

Olumsuz görüş yazısı şirketin kurumlar vergisi beyannamesi vermesi yükümünü ortadan kaldırmaz ve bu beyannamenin hazırlanmasına, matrahın belirlenmesine olumsuz etki yapmaz; böyle bir bahaneye haklılık kazandırmaz. Çünkü, bugün Türk hukukunda ticarî ve malî bilânço tamamen ayrılmıştır; her iki bilânçonun ilkeleri farklıdır.”

Sonuç : K.G.K. ‘nun Bağımsız Denetim uygulamasının uygulanabilirliği konusunda gösterdiği duyarlılık ve dik duruşa teşekkür borçluyuz. Kurum yetkililerinin önceki toplantılarda bazı görevlerin Ticaret Bakanlığı’ na ait olduğunu belirtmelerine rağmen, kapsama girecek şirketlerin sorgulanması için internet sitesinde alan açması ve belirli tarihe kadar BD sözleşmesi sisteme girilmeyen şirketlere uyarı yazısı göndermesi sistemin işletilmesine katkı sağlamaktadır.

K.G.K.’nın Bağımsız Denetim ücretleri konusunda bugüne kadar bir karar yayınlamamış olmasına karşılık SMMM ve YMM Asgari Ücret Tarifesindeki saat ücreti baz alınarak sözleşmeler düzenlenmektedir. Burada sorumluluk biz meslek mensuplarına düşmektedir. Denetimi hakkıyla icra edip, karşılığını birbirimizi kırmadan almalıyız.

Teşekkürler…