يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ الّٰلُه حَلَلاً طَيِّباً وَاتَّقُوا الّٰلَه الَّذ۪ٓى اَنْتُمْ بِه۪ مُؤْمِنُونَ اِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْز۪يرِ وَمَآ اُهِلَّ بِه۪ لِغَيْرِ الّٰلِۚه فَمَنِ اضْطُرَّ َغيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا اِثْمَ عَلَيْهِۜ اِنَّ الّٰلَه غَفُورٌ رَح۪يمٌ
Hakkında yasaklayıcı bir nass (ayet ve hadis) bulunmayan her şey “aslî ibâha” prensibi çerçevesinde helaldir. “Helaller asıl, haramlar istisnadır.”
“Helal, Allah'ın kitabında helal kıldığı, haram da Allah'ın kitabında haram kıldığıdır; Hakkında bir şey söylemedikleri ise sizin için affedilip serbest (mubah/helal) bırakılmıştır.” Tirmizi, Libâs, 6; İbn Mâce, Et’ıme, 60; Buhari, Tefsir, 99; Müslim, Zekât, 24.
İslam, insanların ruh ve bedenleri için faydalı olan hiçbir şeyi haram kılmamıştır.
Toplumun veya devletin gereksinimleriyle ilgili olan idari tasarruflara, “kamu yararı” denilmektedir.
“Toplumla ilgili düzenlemeler, maslahata bağlıdır”
Bazı durumlarda kamu yararı ile fertlere ait menfaatler arasında çatışma olabilir. Böyle durumlarda kamu yararı tercih edilir. Ancak kişilerin uğradıkları zararlar da devlet tarafından değerine uygun bir bedel ile tazmin edilir.
“Ferdî ve toplumsal hayatta hakkaniyet ve eşitlik ilkelerine uygun yaşamak; her şeyi yerli yerine koymak, herkese hak ettiği şeyi vermek, hak sahibine hakkını vermek, hak ve hukuka uygun hareket etmek.”
“Ey iman edenler! Kendiniz, ana babanız ve en yakınlarınızın aleyhine de olsa, Allah için şahitlik yaparak adaleti titizlikle ayakta tutan kimseler olun. (Şahitlik ettikleriniz) zengin veya fakir de olsalar (adaletten ayrılmayın). Çünkü Allah ikisine de daha yakındır. Öyle ise adaleti yerine getirmede nefsinize uymayın...” Nisa Suresi, 4/135. ayet
''Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi emreder; hayasızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O, düşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor.'‘ Nahl suresi, 90. ayet
“Küfür devam eder, ancak zülüm devam edemez”
Mukayeseli İslam Hukuku: Hayreddin Karaman Fıkıh Ansiklopedisi: Vehbe ez-Zühaylî Dört Mezhebin Fıkıh Kitabı: Abdurrahman Cezîri Hukuk-i İslamiyye ve Istılâhât-i Fıkhiyye Kâmusu: Ömer Nasuhi Bilmen el-Hidâye: Mergînânî Bidâyetü’l-müctehid: İbn Rüşd el-Hafîd
İslam Hukuk Usulü: H. Yunus Apaydın Fıkıh Usûlü: Fahrettin Atar el-Muvâfakât: İmam eş-Şâtıbî el-Müstesfâ: İmam el-Gazzâlî İslam Hukuk İlminin Esasları: Zekiyyuddin Şaban