İŞLETME BÜTÇELERİ Çağatay ORÇUN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Stratejik Planlama.
STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
PLANLAMA.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
Finansal Planlama ve Kontrol
Finansal Planlama ve Kontrol
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
MARMARA ÜNİVERSİTESİ DÖNER SERMAYE İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ
İŞLETME BÜTÇESİNİN HAZIRLANIŞI
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
STRATEJİK PLANLAMA.
BÜTÇELERİN KONTROLÜ.
Planlama Nedir? Planlama, işletmenin tümünü ya da herhangi bir birimini ilgilendiren, gelecekteki hareket tarzının ilkelerini saptama süreci veya işlerin.
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
BÜTÇELERİN OLUŞTURULMASI
Planlama Nedir? Planlama, işletmenin tümünü ya da herhangi bir birimini ilgilendiren, gelecekteki hareket tarzının ilkelerini saptama süreci veya işlerin.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
PLAN NEDİR ? PLANLAMA NEDİR ?
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
Yönetim ve Organizasyon Temel Kavramlar
Girişimcilik.
Girişimcilik.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
FİNANS VE MUHASEBE H04.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YÖNETİM FONKSİYONLARI
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
SAĞLIK SİSTEMLERİNİN VE HİZMETLERİNİN YENİDEN ÖRGÜTLENMESİ VE PLANLANMASI Prof. Dr. Haydar Sur Biruni Üniversitesi Öğretim Üyesi.
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
YÖNETİM FONKSİYONU Giriş
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME BÜTÇELERİ-2 Çağatay ORÇUN.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Sunum transkripti:

İŞLETME BÜTÇELERİ Çağatay ORÇUN

İşletme Nedir? * İnsan ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan, * Üretim faktörlerini verimli bir şekilde kullanarak ekonomik mal ve hizmet üreten ve * Temel amacı kar maksimizasyonu, faaliyet sürekliliği ve sosyal sorumluluk olan ekonomideki en küçük birimlerdir.

Kar Maksimizasyonu Nedir?

İşletme Fonksiyonları Nelerdir? Fon tedariki ve kullanımına yönelik doğru ve isabetli kararlardır. ÜRETİM FİNANS PAZARLAMA YÖNETİM Amaçların etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi için bir gruba yön vermek, onları koordine etmek anlamına gelmektedir. Slayt 4

Yönetim Fonksiyonları Nelerdir?

Planlama Nedir? Planlama; işletmenin kuruluş amacının çizdiği genel sınırlar içinde uygulamaya dönük özel amaçların ve bu amaçlara nasıl ulaşılacağının belirlenmesidir. * Planlama çalışmalarının başlıca aşamaları; Öngörülen amacın belirlenmesi, Belirlenen amaca ulaşılmasını sağlayan seçeneklerin araştırılması, Seçenekler arasında en uygun olanının saptanması, Saptanan seçeneğe göre; neyin, nerede ve nasıl yapılacağını gösteren bir planın hazırlanması aşamalarından oluşur.

Kapsadığı süreye göre planlar; Uzun vadeli planlar; birden fazla faaliyet dönemini içeren, stratejik planlardır. Buna karşın, uzun vadeli planlar doğrultusunda en çok bir faaliyet dönemini içeren kısa vadeli (yıllık) planlarda (bütçeler) hazırlanır.

Stratejik Planlama Uzun vadeli planlama, bir işletmenin bir yıldan daha uzun vadelerde ulaşmayı istediği hedefleri doğrultusunda gelecek faaliyetlerinin yönlendirilmesi ve kontrol edilmesi amacıyla gerçekleştirilen sistematik bir süreç olarak tanımlanır. Stratejik planlama ile işletmelerin var olma ve gelişim mücadelesinin ana çizgileri belirlenmektedir.

Firma Yaşam Eğrisi

Bütçeleme Kısa vadeli planlama, geleceğin değil cari dönemin çevresel şartlarına, firmaların sahip oldukları mevcut fiziksel, beşeri ve finansal kaynaklara göre maksimum bir yıllık süreye ait yol haritasını çizmeye çalışmaktadır. Bütçeleme, uzun süreli planların gerçekleşmesini sağlamaya yönelik kaynak tahsisleri ve kar planlarının yapılması süreci olarak ifade edilebilir.

Planlama Süreci

Temel Kavramlar Bütçe, gelecek faaliyet dönemi için, işletmenin amaçlarına, hedeflerine ve işletme politikalarına uygun olarak işletme yönetimi tarafından hazırlanan, gelecek dönem faaliyetlerini ve sonuçlarını parasal olarak ifade eden raporlara verilen addır. İşletme bütçeleri, planlama fonksiyonunun bir parçası olup, işletmelerin saptanmış amaçlarının gerçekleştirilmesinde ve yürütülmesinde yararlanılan araçlardır.

İşletme bütçelerinin hazırlanmasında dikkat edilmesi gereken hususlar; Bütçe hedefleri açık bir şekilde saptanmalıdır. Hedeflerin ve bütçe varsayımlarının gerçekçi bir şekilde saptanmış olması gerekir. Bütçeler sorumluluk merkezleri itibari ile hazırlanmalıdır. Bütçeyi uygulayacak birimlerin bütçeleme sürecine aktif katılımı sağlanmalıdır. Bütçeler üst yönetim tarafından desteklenmeli ve sahip çıkılmalıdır. Uygulama döneminde bütçelerde çok zorunlu olmadıkça revizyona gidilmemelidir.

Bütçelerin işletmelere sağladığı başlıca yararlar; İşletmenin amaçlarını saptayarak temel politikaları belirler. İşletmenin amacına ulaşmak için gerekli üretim araçlarını belirler. İşletme yönetimine, akılcı karar alma geleneğini yerleştirir. Kesin hedefleri belirler. Bütçeler çeşitli departman yöneticilerinin eylemlerini koordine eder. Bütçeler, işletme yönetimini, üretim faktörlerini en verimli şekilde kullanılması için plan yapmaya zorlar. Bütçeler; eylemlerin dönemsel analiz ve değerlendirilmesini yaparak bütçelenmiş sonuçları ve fiili sonuçlar ile arasındaki farkları ortaya çıkarır. Böylece yöneticilerin gerekli önlemleri zamanında almalarına yardımcı olur.

İşletme Bütçelerinin İlkeleri Nelerdir? Yönetimin desteği ilkesi, Örgütsel uyum ilkesi, Katılımcılık ilkesi, Sorumluluk muhasebesi ilkesi, Geçerlilik ilkesi ve Esnek uygulama ilkesi.

Yönetimin Desteği İlkesi: Bütçelerden yarar sağlanabilmesi, bütçenin tüm yönetim basamakları ve özellikle üst düzeyde işletme yönetimi tarafından tam olarak desteklenmesine bağlıdır. Örgütsel Uyum İlkesi: Bütçe, yetki ve sorumlulukları açıkça belirlenmiş sağlıklı bir örgüt yapısına dayanmaktadır. İşletme bütçelerinde belirlenen amaçlar, politikalar ve planlar kişiler yoluyla uygulamaya konulup gerçekleştirileceğinden işletme bütçeleri, yetki ve sorumluluk merkezleri itibariyle düzenlenip uygulamaya konulmalıdır.

Katılımcılık İlkesi: Bu ilkeye göre bütçelerde belirlenen amaçların ve planların gerçekleştirilmesi için bütçelerin düzenlenmesine tüm yönetim kademelerinin katılması gerekir. Bu sayede üst yönetim, alt birimler hakkında bilgi sahibi olurken; alt birimlerde işletmenin gelecekle ilgili amaçları, planları ve sorunları hakkında bilgi sahibi olurlar. Sorumluluk Muhasebesi İlkesi: Alt birimlerde istenilen amaç ve hedefler çerçevesinde başarı ölçütlerinin değerlendirilebilmesi için, sorumluluk merkezleri oluşturulmaktadır. Örneğin kar ve yatırım merkezleri vb.

Geçerlilik İlkesi: Yönetimin amaç ve hedeflerin belirlenmesi noktasında, gereksiz kötümserlik ve yersiz iyimserlikten kaçınmaları gerekliliğini ifade etmektedir. Esnek Uygulama İlkesi: İşletme bütçelerinin gerekli görülen durumlarda ve değişen koşullar karşısında değiştirilebileceğini ve yeniden düzenlenebileceğini ifade eder.

Bütçelerin Zayıf Yönleri İşletme bütçeleri tahminlere dayanır, İş hayatı dinamiktir, İşletme bütçeleri kendiliğinden işlemez, İşletme bütçeleri yönetimin yerini alamaz.

İşletme bütçeleri tahminlere dayanır. İşletme bütçelerinin güçlü ya da zayıf olması, yapılan tahminlerin doğruluk derecesine bağlıdır. Yanlış tahminler bütçeyi zayıflatıp tümüyle faydasız kılarken, doğru tahminler bütçeyi güçlendirip faydalı bir yönetim aracı haline getirir.

İş hayatı dinamiktir. İşletme bütçeleri uzun bir zaman dilimi içinde hazırlanır. Gerek hazırlık gerekse uygulama aşamasında koşullar değişebilir. Bu nedenle bütçeler sürekli gözden geçirilmeli ve değişen koşullara uydurulmalıdır. Bütçeler iş hayatındaki dinamikliğe uygun olarak esnek bir yapıda hazırlanmalıdır.

İşletme bütçeleri kendiliğinden işlemez. İşletme bütçeleri hazırlandıktan sonra kendiliğinden işleyen bir araç değildir. Bütçeyi başarılı kılan temel etmen, üst yönetim ve işletme çalışanlarının çabasıdır. Bu nedenle başarılı bir bütçe uygulaması için işletmede bütçe bilincinin geliştirilmesi ve bütçenin beşeri yönüne ağırlık verilmesi çok önemlidir.

İşletme bütçeleri yönetimin yerini alamaz. İşletme bütçeleri yönetim faaliyetlerinin etkin bir biçimde yerine getirilmesinin önemli araçlarından birisidir. Fakat hiçbir zaman yönetim kendisi değildir. Bütçe, akıllıca kullanılan ve ondan en yüksek düzeyde fayda edilmeye çalışılan bir yönetim aracı olmalıdır.

Bütçelerin Başarısızlık Nedenleri Bütçeden çok şey beklemek, acele hazırlayıp çabuk uygulamaya geçmek, Kötü örgütlenme, elverişsiz denetim ve yönetim, Yetersiz işlem ve maliyet muhasebesi, Geçmişe ait istatistiklerin yetersizliği, Sonuçların yorumunu yanlış yapma, Tahminleri düzeltmeme yani bütçede esnekliğin yokluğu, Yetersiz pazar araştırması, Miktar bilgilerinin iyi kullanılmaması ve Üretim ve stoklar arasında uyumlaştırma kurulmaması.

Bütçeleme Süreci Genel bir işletme bütçesi birçok alt bütçenin birleşiminden oluştuğuna göre, bu bütçeler arasında yakın bir ilişki söz konusu olup, birinin hazırlanması diğer bütçenin tamamlanmasına bağlı olabilir. Örneğin satış bütçesi yapılmadan üretim bütçesi hazırlanamaz, üretim bütçesi olmadan tedarik veya üretim maliyeti bütçesi hazırlanamaz. Bu nedenle genel işletme bütçesinin zamanında tamamlanabilmesi için bütçeleme sürecinin koordineli bir şekilde yürütülebilmesi ve bu sürecin bir takvime bağlanması gerekmektedir.

Her işletme için ayrı olabilecek bu takvimde sırası ile yapılacak işler genel olarak aşağıdaki gibi özetlenebilir; 1. Planlama varsayımlarının belirlenmesi 2. Satış tahminlerinin yapılması 3. İlk taslakların hazırlanması 4. Bütçe tahminlerinin karşılaştırılması ve uzlaşma 5. Koordinasyon ve gözden geçirme 6. Onay

Bütçeleme Süreci