UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR Sibel SOMYÜREK UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
İçerik Neden gereksinim duyulmuştur? Nedir? Uyarlanabilir Eğitim Sistemlerinin Oluşturulması Sonuçlar
Neden gereksinim duyulmuştur? 1 Bilgi yoğunluğu Doğru bilgiye Hızlı erişim Uyarlanabilir Hiper Ortamlar 2 “biri hepsine uymaz” Farklı bireylerin gereksinimleri Bireyin zamanla değişen gereksinimleri 3 “kullanılabilirlik problemleri” Kaybolma Bilişsel aşırı yüklenme
Neden gereksinim duyulmuştur? Geleneksel hipermedya uygulamaları tüm kullanıcılar için aynı sayfa içeriğini ve aynı bağlantıları sunmaktadır (Brusilovsky, 2001).
Neden gereksinim duyulmuştur? Tek tipte tasarlanan bu tür uygulamalar yerine öğrencilerin her birine kendi öğrenme gereksinimlerine uygun bir öğrenme sunmak amacıyla: “uyarlanabilir öğrenme ortamları”
Uyarlama Örnekleri Office programlarındaki menüler Amazondaki önerilen kitaplar E-Ticaret sitelerindeki en çok tercih edilenler
Nedir? Uyarlanır eğitim sistemleri, öğrencinin hedefleri, ilgileri ve tercihlerinin bir modelini oluşturarak, öğrenme ortamını yapılandıran ve her bir öğrenci için öğretimi kişiselleştiren, gelişmiş hipermedya sistemleridir (Brusilovsky,1998).
Nedir? Uyarlanabilir Eğitsel Hiperortam Kullanıcı Modelleme Hipermedya Eğitim Teknolojisi Uyarlanabilir Eğitsel Hiperortam Yapay zeka İnsan-bilgisayar Etkileşimi Bilgisayar Mühendisliği Zeki öğrenme sistemleri
Kullanıcı tarafından uyarlanan hiper ortam arasındaki fark Adaptive (uyarlanabilir sistemler) Adaptable (kullanıcı tarafından uyarlanan sistemler)
Uyarlanabilir Öğrenme Ortamı Oluşturma Süreci Öğrenci modelinin geliştirilmesi Sonuç çıkarma mekanizmasının oluşturulması, Çıkarılan sonuçlara uygun uyarlamaların gerçekleştirilmesi.
Uyarlama Yöntemleri İçeriği Uyarlama Gezinmeyi Uyarlama
İçeriği Uyarlama Teknikleri
Koşula Bağlı Metin
Esnek Metin Move Mouse
Farklı Sayfalar
Farklı Bölümler Bölüm 1 Soru? açıklama Bölüm 2 Bölüm 3
Çerçeve Temelli Teknik Açıklama Görseller genel kapsamlı Görseller Açıklama genel Sorular Sorular kolay kolay orta zor
Gezinmeyi Uyarlama Teknikleri
Doğrudan Kılavuzluk Devam et butonu kullanıcıyı bir sonraki en uygun konu başlığına götürmektedir.
Bağlantıları Sıralama Önerilen sayfalar listelenmektedir.
Bağlantıları Gizleme Bağlantı renkleri siyaha dönüştürülerek gizlenmektedir.
Bağlantıları Açıklama Her bir düğümün uygunluk durumu Uygun Uygun değil biliyorsun
Bağlantıları Açıklama
Bağlantı Üretme Otomatik olarak bağlantı listesi oluşturulmaktadır.
Harita adaptayonu Harita üzerinde bağlantıların görüntülenme durumuna ilişkin bilgi verilmektedir: tamamlandı mevcut konu uygun uygun değil açıklama
Sonuç Web ortamında çalışan bireyler için standart bir kullanıcı tipi yoktu Tek tipte tasarlanan uygulamalar farklı bilgi, gereksinim ve ilgileri olan bireylerin kişisel öğrenme gereksinimlerini karşılamada yetersiz kalmaktadır.
Sonuç Bu konudaki çözüm: Uyarlanabilir öğrenme ortamlarının tasarlanması ve geliştirilmesi ile
Kaynakça Somyürek, S. (2008). Uyarlanabilir Eğitsel Web Ortamlarının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Gezinmesine Etkisi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Somyürek, S. ve Atasoy, B. (2008). Gezinme Adaptasyonu: Neden ve Nasıl?. 8th International Educational Technology Conference (IETC2008), 6-9 Mayıs 2008, Eskişehir, Türkiye.