ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
Advertisements

MED 167 Making Sense of Numbers (Sayıları Anlamlandırmak)
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
TESVİYE EĞRİLERİNİN ÇİZİMİ
Istatistik I Fırat Emir.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
TAM SAYILAR.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
RASYONEL SAYILAR.
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
İSTATİSTİK.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
MADDENİN AYIRTEDİCİ ÖZELLİKLERİ
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖĞRETİM PLANI 1. Amaçlar Niçin Öğretelim? 2. İçerik Ne öğretelim?
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
Geçerlik ve Kullanışlılık
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ.
SPSS’TE ÇAPRAZ TABLO Çapraz tablo temel olarak, iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmek için kullanılır. Örneğin cinsiyet ve oy verilen.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
HİPOTEZ TESTLERİ.
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON Hazırlayan: Doç. Dr. Mustafa Akdağ

ÖLÇEK ÇEŞİTLERİ Sınıflama Sıralama Eşit aralıklı Eşit oranlı

Ölçme Araçları İkiye Ayrılır: Standart olanlar: m., kg, standart testler Standart olmayanlar: adım, karış, kulaç Ölçek: Ölçme sonuçlarını gösteren sembol veya sayıların matematiksel nitelikleridir.

Ölçekler dörde ayrılır: Sınıflama ölçekleri (Nominal) (kategorik) (adlandırma) Ölçülen özellikleri bakımından eşya, olay ve insanların adlandırılması söz konusudur. Ör: İnsanların cinsiyetlerine göre kadın-erkek medeni durumlarına göre evli-bekar-dul-boşanmış. Cisimlerin sıcaklıklarına göre soğuk-ılık-sıcak kategorilerine ayrılması vs. Nesnelere verilen sayılar (1,2,3) miktar belirtmezler. Bunlar koddur. Bu sayılarla matematiksel işle işlem yapılmaz, frekansa dayalı işlemler yapılır.

(Ordinal) (Likert) (Derecelemeli) Sıralama ölçekleri (Ordinal) (Likert) (Derecelemeli) Belli bir özelliğe sahip oluş dereceleri bakımından nesneler sıraya konabilir ve 1,2,3 gibi sıra sayılarıyla gösterilir. Öğrencilerin boy sırasına konulması, bir sınavdan aldıkları puanlara göre pekiyi, iyi, orta, zayıf gibi gruplara ayrılması. Sıralamada sıfırın anlamı yoktur. Bir birim söz konusu olmadığından farkın miktarı hakkında bilgi vermezler, sadece niteliğin daha az ya da daha çok olduğu söylenir. Ortanca, yüzdelik, sıra farkları korelasyonu işlemleri yapılabilir.

(Interval) Eşit aralıklı ölçekler Başlangıç (sıfır) noktasına ve tanımlanmış bir birime sahiptirler. Sıfır değeri, ölçülen özelliğin gerçekte hiç olmadığı anlamına gelmez. Ör: Matematik testinden sıfır (0) alan bir öğrencinin gerçekte hiç matematik bilgisi olmadığını söylemek mümkün değildir. Nesnelerin belli bir özelliğe ne derece sahip olduklarını ve sahip oluş dereceleri arasındaki farkın miktarı sayısal olarak belirtilebilir. Termometre, takvimler bu türe örnektir.

Eşit oranlı ölçekler (Ratio) Başlangıç noktası gerçek bir sıfır (0) noktası vardır. Sıfır, ölçülen özelliğin hiç olmadığını gösterir. Ölçekte yer alan birim, ölçeğin her bölgesinde eşittir. Metre, kilogram buna örnektir. Sınıflama, sıralama,farklar, toplamlar, çarma veya bölme işlemler yapılabilir.

Ölçmede Hata Ölçme Hatası: Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile, ölçme sonuçlarında elde edilen değer arasındaki farktır. Ör: Gerçek uzunluğu 94x52 cm. olan bir sehpanın uzun kenarı ölçüldüğünde 92 cm. bulunur ise, bu ölçümde 2 cm. ölçme hatası vardır.

Ölçme Hatalarının Kaynakları Ölçen kişiden gelen hatalar Ölçülen özellikten gelen hatalar Ölçme aracından gelen hatalar

Ölçen Kişiden Gelen Hatalar Yaş Öğrenme durumu Herhangi bir bedensel özür Ruh hali O anki durumu

Ölçülen Özellikten Gelen Hatalar Ölçülen özelliğin tam olarak tanımının yapılmamış olması ölçülecek özelliğin tümünün ölçülemeyişi gibi özellikler ölçmede hataya neden olabilir

Ölçme Aracından Gelen Hatalar Kullanılan aracının basımından doğabilecek hatalar da ölçme hatalarına neden olabilir. Örneğin 100 cm değil de 98 cm olan bir metre ile yapılan ölçüm haliyle bize hatalı sonuçlar verecektir.

Hata Türleri Sabit hata Sistematik hata Tesadüfi hata

Hata Türleri Sabit Hatalar: Bir ölçmeden diğerine miktarı değişmeyen hatalara denir. Her ölçmede hata payı aynıdır. Kontrol edilebilir. Geçerliliği etkiler. Örnek: Bir sınavda herkese 10 puan fazla verilmesi, bir sorunun tüm sınıf tarafından cevapsız bırakılması, bir cetvelin 1 cm eksik ölçmesi

Hata Türleri Sistematik Hatalar: Ölçülen büyüklüğe, ölçmeciye veya ölçme koşullarına bağlı olarak miktarı değişen hatalardır. Yanlılık adı da verilir. Kontrol edilebilir. Hatanın kaynağı bellidir. Geçerliliği etkiler. Örnek: Yazısı güzel olana fazla puan verilmesi, kızların fazla puan alması, ilk okunan kağıtlara az, daha sonra okunanlara gittikçe fazla puan verilmesi gibi.

Hata Türleri Tesadüfi Hatalar: Bu tür hatalarda, hataların hangi yönde geleceği belli olmaz. Böyle hatalar genellikle kaynakları iyi bilinmeyen hatalar olup ölçme sonuçlarına gelişigüzel karışırlar. Kontrol edilemezler. Güvenilirliği etkiler Örnek: Dikkatsizce okunup puanlanan ya da doğru okunduğu halde yanlış kayıt edilen notlar. Öğrenci kayıtlarına rastgele puan verilmesi. Öğrencinin sınavda hastalanması, motivasyonun düşmesi.

Ölçmede Standart Hata Standart hata: Ölçülen özelliğin gerçek değeri ile gözlenen ölçme sonucu arasındaki farktır. Ölçme işlemine karışan tesadüfü hatadır. Örnek: Ambalaj kutuları üzerinde bulunan (200+-10 gr.)

Eğitimde Standart Hata Hesabı Standart hata: gerçek puanın hesabında kullanılır. Gerçek puan= ölçme sonucu+-standart hata Standart hata=standart sapma√1-güvenirlik katsayısı Örnek: Sınavdan 75 alan bir öğrenci için, standart hatasını +- 2 dersek gerçek puan aralığı 73-77 dir.

Eğitimde Standart Hata Hesabı Olasılık Gerçek puan (G) % 68 % 95 % 99 G= ölçme sonucu +- (1*Standart hata) G= ölçme sonucu +- (2*Standart hata) G= ölçme sonucu +- (3*Standart hata) Örnek: Güvenirlik katsayısı 0.75 olan bir testin, standart sapması 2 ise bu testten 80 alan bir öğrencinin gerçek puanı %68, %95, %99 olasılıkla kaçtır?

Eğitimde Standart Hata Hesabı Standart hatanın; standart sapma, güvenirlik katsayısı ile olan ilişkisi: Sorularda; Standart hatanın en yüksek olduğu testin bulunması isteniyorsa; seçeneklerde standart sapması en yüksek, güvenirlik katsayısı en düşük olandır. Standart hatanın en düşük olduğu hangisidir diye soruluyorsa; seçeneklerde standart sapması en düşük, güvenirlik katsayısı en yüksek olandır.

Örnek Soru Yanda standart sapması ve güvenirlik katsayıları verilmiştir. Hangisinin standart hatası en düşüktür? Ss Güvenirlik 2 0.50 4 0.50 5 0.30 2 0.90 5 0.60

Korelasyon Katsayısı Korelasyon; İki değişken arasındaki ilişkinin miktarını ve yönünü tanımlayan istatistiksel bir tekniktir. “r” ile gösterilir. +1.00 ile -1.00 arasında bir değer alır. İki değişken arasındaki ilişkinin gücü; katsayı değerinin, +1 ya da -1’e yaklaşması ölçüsünde artar. Katsayı değerinin (0) olması; değişkenler arasında ilişkinin olmadığını gösterir.

Korelasyon Katsayısı Korelasyon katsayısının pozitif olması; iki değişkenin aynı yönde, birlikte attığını gösterir. Doğru orantıya benzer. Ör: Zeka ve başarı arasındaki ilişki için hesaplanan r =0.85 olsun. Bu katsayı, zeka arttıkça başarının da arttığını gösterir.

Korelasyon Katsayısı Korelasyon katsayısının negatif olması; Değişkenlerden birinin artarken diğerinin azaldığını ya da birinin azalırken diğerinin attığını gösterir. Ters orantıya benzer. Ör: Sigara içme ile sağlık arasında arasındaki ilişkide r = -0.75 bulunsun. Bu durum; sigara içme davranışı arttıkça sağlık düzeyinin düştüğünü göstermektedir.

Korelasyon Katsayısı Korelasyon katsayısının sıfıra yakın olması; eksi ya da artı olsun r nin sıfıra yakın olması; ilişkinin olmadığını ya da çok zayıf olduğunu gösterir. Ör: Boy uzunluğu ile akademik başarı arasındaki ilişki katsayısı 0.05 olsun. Bu durum; boy ile akademik başarı arasında neredeyse hiç ilişki olmadığını gösterir.

Korelasyon Grafikleri