SPORDA DİKKAT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

KAPASİTE PLANLAMA VE KAPASİTE KULLANIMI
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Ders IV Bölüm 4 Tutumlar s Bölüm 5 Tutum Değişimine Kuramsal Yaklaşımlar : Tutarlılık kuramları s PDR Dr. Hüseyin Bayraktaroğlu.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğrenme Aşamaları YRD. DOÇ. DR. İHSAN SARI.
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
Küresel ısınma.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
SOSYAL DAVRANIŞ.
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
KENDİNİ TANIMA.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
MOTOR KONTROL VE MOTOR PROGRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
ÖĞRENME MODELLERİ Eriman TOPBAŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Spor Psikolojisi Konsantrasyon ve Dikkat.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
DİNLEME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
ZİHİNSEL ANTRENMAN Zihinsel Antrenman: Hareket akışının gerçek bir uygulama olmadan yoğun bir düşünme ile öğrenilmesi yada geliştirilmesidir.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SPORDA DİKKAT

DİKKAT TANIMLARI Cox(1970) dikkati “önem verme yeteneği, belli bir uyarıcının farkındalığını arttıran algının yoğunlaşması” olarak tanımlarken, Chaplin “bir tepki veya tepki gurubuna tercihli olarak karşılık verme süreci” olarak, Harris(1984) “dış dünyayı algılamak için kullandığımız bir süreç” olarak, Boutcher(1992) ve Schidt(1991) ise “bir bilgi kaynağından bir başkasına odaklanma ve herhangi bir zamanda yoğunlaşılabilen bilgi miktarı olarak tanımlamışlardır.

DİKKAT VE SPOR PERFORMANSI Boutcher(1992)’e göre dikkat-performans literatürü üç farklı yaklaşımla çalışılmıştır. Bunlar; Bilgi işlem yaklaşımı Sosyo-psikolojik yaklaşım Psiko-fizyolojik yaklaşım

BİLGİ İŞLEM YAKLAŞIMI Bilişsel bir yaklaşım olup uyaran-tepki ilişkisini anlamaya çalışır. Bu yaklaşım algılama yoluyla belleğe gelen bilginin kısa süreli belleğe ve oradan uzun süreli belleğe geçiş aşamaları ve bu aşamalarda bellekte olagelen yapılarla ilgilenir.

BİLGİ İŞLEM YAKLAŞIMI İLE ÇALIŞAN ARAŞTIRMACILAR DİKKATİN ÜÇ YÖNÜNE ODAKLANMAKTADIRLAR. BUNLAR; SEÇİCİ DİKKAT KAPASİTE UYANIKLIK

SEÇİCİ DİKKAT Dışsal ve içsel çevreden bilgi-işlem sistemine bilginin elenerek girmesi süreci olarak tanımlanır.

Spor becerilerinin hem ÖĞRENİLMESİ hem de UYGULANMASINDA seçici dikkatin merkezi bir rolü vardır. Örneğin/basketbolda top sürmesini yeni öğrenenler dikkatlerini topa yoğunlaştırırken, öğrenmiş olanlar dikkatlerini oyunu takibe yoğunlaştırır. Yukarıda ki örnek bize aynı zamanda dikkatin değiştirilebilirliğini de gösterir.

DİKKATİN DEĞİŞİLEBİLİRLİĞİ Değişilebilirlikten dikkatin iki yönü üzerinde durulur. KONTROL SÜREÇLERİ OTOMATİK SÜREÇLER

KONTROL SÜREÇLERİ Yeni ve tutarsız bilgiyi işlemde kullanır. Yavaştır Çaba gerektirir. Kapasitesi sınırlıdır. Yüksek farkındalık gerektirir. Bireyin kendisi tarafından kontrol edilir. Beceri kazanımlarının ilk aşamalarında kullanılır.

OTOMATİK SÜREÇLER İyi öğrenilmiş becerilerin yapılmasından sorumlu olurlar. Hızlıdır. Fazla çaba gerektirmez. Bilinçli kontrol gerektirmez. Daha az dikkat gerektirir. Daha az farkındalık gerektirir.

DİKKAT KAPASİTESİ Dikkat ile ilgili ilk kuramlardandır. Bu kurama göre bilgiyi işleyen sabit bir kapasite vardır ve görev gereksinimleri bu kapasiteye yaklaşır yada aşarsa performansın bozulacağı varsayılmıştır. Bu kurama göre bellekte bir defada işlenen bilgi miktarında sınırlılık vardır.

DİKKATTE UYANIKLIK Bireyin uyarana tepki verebilirliği veya duyarlılığı olarak tanımlanır. Optimum uyarılmışlık bireyin görevle ilgili ipuçlarına odaklanmasını sağlar.

SOSYO-PSİKOLOJİK YAKLAŞIM Sporcu iyi öğrenilmiş becerileri yapmaya çalışırken bazen görevle ilgili olmayan bilgiye odaklanma söz konusu olmaktadır ve buda performansı negatif yönde etkilemektedir.

Boutcher(1992) ‘a göre dikkat alıştırmalarının üç alanı; Distraksiyon kuramları Otomatik işlem Dikkat stilidir.

DİSTRAKSİYON KURAMLARI Dikkatin görevle ilgili olmayan işaretlere çekilerek dikkat kayıplarına maruz kalınması söz konusu olabilmektedir.

Sporda bir çok potansiyel dikkat dağıtıcılar vardır. bunlar; Dışsal dikkat dağıtıcılar(seyirci, çevresel koşullar,vb.) İçsel dikkat dağıtıcılar(kaygı,yorgunluk,vb.)

OTOMATİK İŞLEV Müsabaka baskısı sonucu sporcunun iyi performans sergilemeye itilmesi ve bu nedenle performans sürecine odaklanması ile (performansını bilinçli olarak izlemeye olması) otomatik işleyen sürecin bozulmasıdır.

DİKKAT STİLİ Nideffer kavramsal olarak dikkatin aynı anda iki boyutta yer alabileceğini öne sürmüştür. GENİŞLİK(DAR-GENİŞ) YÖN(İÇSEL-DIŞSAL)

GENİŞLİK DAR ODAK:Sadece birkaç işarete odaklanma. GENİŞ ODAK:Aynı anda birçok ipucuna odaklanma.

YÖN İÇSEL:Bireyin içsel süreçlerinden kaynaklanır. DIŞSAL:Çevreden gelen ipuçlarını içerir.(gürültü,topun uçuşu vb)

Nideffer dikkat gereksinimlerinin dört farklı tipi olduğunu ileri sürer Geniş-İçsel Geniş-Dışsal Dar-İçsel Dar-Dışsal Yukarıdakilerin her birisi birer dikkat stilidir.

İÇSEL Düşünme planlama analizde kullanılır Spesifik imajlar Bilişsel işaretler DAR GENİŞ Basketbol:faul atışı Takozdaki sprinterin konsantrasyonu Dış çevrenin geniş alanıdır. Örneğin/futbolcunun pas atacak oyuncuyu araması DIŞSAL

PSİKO-FİZYOLOJİK YAKŞALIM Dikkat süreçlerinin psikofizyolojik incelemesinde kullanılırlar. Göstergeler ise; EEG kayıtları Spesifik bir uyarana beyinin tepkisi. KAH

KONSANTRASYON Dikkatin daralması,belli uyaranlara sabitlenmesi ve seçilen uyaranlar üzerinde dikkatin tutulmasıdır.

T E Ş Ş E K Ü R L E R