Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hat Dengeleme.
Advertisements

MED 167 Making Sense of Numbers (Sayıları Anlamlandırmak)
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 8 Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ ve
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Nitel araştırma teknikleri
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Istatistik I Fırat Emir.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖRNEKLEME.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Karşılaştırmalı Eğitim
Bölüm 6: Araştırma Evreni ve Örnekleme
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
ÖRNEKLEME TEORİSİ BAZI TEMEL KAVRAMLAR Yığın (Anakitle-Evren)
EVREN VE ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntem ve Teknikleri Kursu
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Nitel Araştırmalar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
NİTEL ARAŞTIRMA ÖRÜNTÜLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Uygulamalı Örneklem Seçimi BBY606 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2

Örnekleme Yöntemleri Örnekleme yönteminin seçiminde; evrenin tanımı, veri toplama teknikleri, araştırmanın deseni ve bütçe, zaman ve kontrol açısından sahip olunan olanaklar önemli faktörlerdir. Literatürde örnekleme yöntemlerinin sınıflandırılmasında bazı farklılıklar gözlense de, örnekleme birimin seçiminin olasılıklı olma (probability sampling) ve olasılıklı olmama (non-probability sampling) durumu, sınıflandırmada sıklıkla kullanılan temel bir ölçüttür (Anderson, 1990; Cohen ve Manion, 1989; Çıngı, 1994; İşcil, 1977). (Büyüköztürk vd.,2013)

Örnekleme Yöntemleri Örnekleme yöntemi ile ilgili önemli kavramlardan biri, “seçkisizlik (randomization)”dir. Seçkisizlik (yansızlık), örneklemede temel alınan birimlerin örneklem için seçilme olasılıklarının eşit olmasını tanımlar. Örnekleme birimi ister küme ister eleman olsun, oluşturulacak evrene ait çerçevede yer alan tüm birimlerin örneklem için seçilme olasılıklarının eşit olması, evren değerlerinin daha güçlü tahminine yol açacaktır. Örneklemede seçkisizlik ile ilgili bilinmesi gereken önemli bir kavram da bağımsızlıktır. Bu ilke, birimlerin örnekleme seçilme durumlarının birbirinden bağımsız olmasını tanımlar. (Büyüköztürk vd.,2013)

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd.,2013)

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) Seçkisiz Örnekleme Yöntemleri Seçkisiz örnekleme yöntemlerinin temel özelliği, örneklemin evreni temsil etme gücünün yüksek olmasıdır. Bunun da ön koşulu, örnekleme birimlerinin örnekleme seçilme olasılıklarının eşit ve bağımsız olması olarak açıklanan seçkisizlik kuralına uyulmasıdır. Bu yöntemler ile evrene geçerli genellemelerin yapılabileceği temsil gücü yüksek örneklemlerin oluşturulması hedeflenir.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) Basit Seçkisiz Örnekleme Her bir örneklem seçimine eşit seçilme olasılığı vererek (seçilen birim yerine konularak ya da konulmadan) seçilen birimlerin örnekleme alındığı yöntemdir. Bu örnekleme yönteminde evrendeki tüm birimler, örneğe seçilmek için eşit ve bağımsız bir şansa sahiptir. Temsil edici bir örneklemin seçiminin geçerli ve en iyi yolu seçkisiz örneklemedir.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Tabakalı örnekleme Her bir evren birimi bir ve yalnız bir tabakaya ait olacak ve hiçbir evren birimi açıkta kalmayacak; tabaka içi değişim olabildiğince küçük (homojen), tabakalar arası değişim oldukça büyük (heterojen) kalacak şekilde alt gruplara bölünerek, örneklemin her bir tabakadan ayrı ayrı ve birbirinden bağımsız olarak çekildiği örnekleme yöntemidir (Çıngı, 1994). Evrendeki alt grupların belirlenip bunların evren büyüklüğü içindeki oranlarıyla örneklemde temsil edilmelerini sağlamayı amaçlayan bir örnekleme yöntemidir.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) B. Seçkisiz Olmayan Örnekleme Yöntemleri Sistematik Örnekleme Evren birimlerinin düzgün bir şekilde sıralanabildiği varsayılsın. Örneklem büyüklüğünün evren büyüklüğüne bölünmesiyle bulunan örneklem aralığının k olduğunu düşünelim. İlk k birimden birinin belirlenerek başlangıç noktası olarak alındığı ve bundan sonra gelen her k’ıncı birimin örnekleme seçildiği yöntemdir (Çıngı, 1994). Örneklem için başlangıç noktasının kur’a ile belirlenmesi beklenir. Bu durumda birimlerin örnekleme eşit seçilme olasılıkları söz konusu olur.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) 2. Amaçsal Örnekleme Olasılı ve seçkisiz olmayan bir örnekleme yaklaşımıdır. Çalışmanın amacına bağlı olarak bilgi açısından zengin durumların (information-rich cases) seçilerek derinlemesine araştırma yapılmasına olanak tanır. Araştırmacı, seçilen durumlar bağlamında doğa ve toplum olaylarını ya da olgularını anlamaya ve bunlar arasındaki ilişkileri keşfetmeye ve açıklamaya çalışır. Kendi içerisinde 6’ya ayrılır;

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) Aykırı durum örnekleme: İncelenen problemle ilgili olarak var olan birbirine aykırı (uç) durumların daha net görüleceği kabul edilir. Uçlarda yer alan durumlarla ilgili ayrıntılı bilgi elde edilmek istendiğinde kullanılabilir. Maksimum çeşitlilik örnekleme: Evrende incelenen problemle ilgili olarak kendi içinde benzeşik farklı durumların belirlenerek çalışmanın bu durumlar üzerinde yapılmasıdır. Dikkat edilmesi gereken nokta, örnekleme yansıtılacak çeşitlilik durumlarının araştırmanın amacını gözeterek karar verilmesidir.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) c. Benzeşik örnekleme: Evrenden araştırmanın problemi ilgili olarak benzeşik bir alt grubun, durumun seçilerek çalışmanın burada yapılmasını tanımlar. Evrende yer alan ve kendi içlerinde benzeşik olan alt grupların seçilmesi hedeflenir. d. Tipik durum örnekleme: Araştırma problemi ile ilgili olarak evrende yer alan çok sayıdaki durumdan tipik olan bir durumun belirlenerek bu örnek üzerinden bilgi toplanmasını gerektirir. Burada esas olan sıra dışı olmayan ortalama, tipik bir durumun seçilmesidir.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) e. Tabakalı amaçsal örnekleme: İlgilenilen belli alt grupların özelliklerini göstermek, betimlemek ve bunlar arasında karşılaştırmalara olanak tanımak amacıyla tercih edilir. f. Ölçüt örnekleme: Bir araştırmada gözlem birimleri belli niteliklere sahip kişiler, olaylar, nesneler ya da durumlardan oluşturulabilir. Bu durumda örneklem için belirlenen ölçütü karşılayan birimler (nesneler, olaylar vb.), örnekleme alınırlar.

Örnekleme Yöntemleri (Büyüköztürk vd., 2013) 3. Uygun Örnekleme Zaman, para ve işgücü kaybını önlemeyi temel amaç edinen bu yöntem, sonuçlarına en az güvenilen ve araştırmacılar tarafından önerilmeyen bir yöntemdir. Olayları ve olaylar arasındaki mantıksal bağlantıları görmemize yarayan yeterince zengin bilginin toplanması zordur. Burada araştırmacı, ihtiyaç duyduğu büyüklükteki bir gruba ulaşana kadar en ulaşılabilir olan yanıtlayıcılardan başlamak üzere örneklemini oluşturmaya başlar ya da en ulaşılabilir ve maksimum tasarruf sağlayacak bir durum, örnek üzerinde çalışır (Cohen ve Manion, 1989; Ravid, 1994)

Büyüköztürk, Ş. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. , Demirel, F Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi