Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinin Çağdaş Örgün Eğitimde yeri nedir?
Çağdaş Örgün Eğitim Öğrenci Kişilik Hizmetleri Yönetim Öğretim
Çağdaş Örgün Eğitim Öğrenci Kişilik Hizmetleri Öğretim Yönetim
Öğrenci Kişilik Hizmetleri Çağdaş Örgün Eğitim Öğretim Yönetim Öğrenci Kişilik Hizmetleri
Öğrenci Kişilik Hizmetleri öğrenciye kişiliğinin duygusal ve toplumsal yanları ile sağlıklı bir şekilde gelişmesine yardım eden etkinlikler çağdaş örgün eğitimin bölünmez parçası, öğretim ve yönetim faaliyetlerinden ayrı ancak paralel hizmetler grubudur.
Öğrenci Kişilik Hizmetleri Sağlık Hizmetleri Sağlıkla ilgili önlem alma, sağlık eğitimi verme, sağlık kontrol ve taramaları yapma, tedavi hizmetleri
Sosyal yardım hizmetleri Parasal yardım, Ek iş bulma, barınma Beslenme Ulaşım hizmetleri
Sosyal ve kültürel hizmetler Boş zaman eğitim, boş zaman değerlendirme olanakları, etkinlikler planlama ve sürdürme.
Özel yetiştirme hizmetleri Özel yetenekleri geliştirme ve başarısızlığı giderici, yetiştirme ve hazırlık hizmetleri
Rehberlik Hizmetleri: Oryantasyon(Yeni Ortama Alıştırma) Hizmeti, Bireyi Tanıma Hizmeti, Bilgi Toplama Ve Yayma Hizmeti, Yöneltme Ve Yerleştirme Hizmeti, İzleme Ve Değerlendirme Hizmeti, Müşavirlik (Konsültasyon) Hizmeti, Psikolojik Danışma Hizmeti
Rehberlik: Tanım 1.«Seçimler ve uyum yapmada, problem çözmede bir kişinin ötekine verdiği yardımdır» (Jones). 2.«Problem çözme, bağımsız hale gelebilme ve toplumun sorumlu bir üyesi olabilme için bireye verilen yardım sürecidir» (Glanz).
3.«Demokratik ortam içinde bireyin kapasitesini geliştirmeyi amaçlayan, uzman kişilerce verilen ve eğitim programının bir parçası olarak sunulan hizmetlerdir»(Mortensen ve Schmuller). 4.«Kendini anlama, ev, okul ve topluma en uyum sağlarken kendini yönetebilme için bireylere yardım etme sürecidir» (Miller)
5.«Kendini anlaması için bireye yardım etme sürecidir» (Shertzer ve Stone). 6.«Bireyin en verimli bir şekilde gelişmesi ve uyum sağlamasında gerekli olan tercihlerden planlama yapmasına ve kararlar vermesine yarayacak bilgi ve becerileri kazanması ve bu tercih ve kararları yürütmesi için bireye yapılan sistemli ve profesyonel yardımdır» (Tan).
7.«Bir insanın başka bir insana ya da gruba, o insanın ya da grubun en iyi biçimde yaşamasına, insanların kendilerini gerçekleştirmelerine elverişli yollar bulabilmeleri için yapılan yardımlardır» (Baymur).
8.«Bireyin yeterlilikleri ve yetenekleriyle en üst düzeyde gelişerek gereksinmelerini doyurmasında, benliğine uygun rol kavramları geliştirerek çevresindeki durumlarla ilişkisinde uyum sağlaması için gerekli problem çözme, karar verme, bilgi ve becerisini kazanmasında; benlik kavramı ile bağdaşan doğal ve toplumsal «gerçeği» içinde bir öğrenen olarak anlamlı ve mutlu bir yaşam sürdürmesinde, bireye profesyonel kimselerce yapılan bilimsel ve sistematik yardım sürecidir» (Özoğlu).
Rehberlik hizmetlerinde İlkeler: Temelinde demokratik ve insancıl bir anlayış Rehberlik hizmetlerinden yararlanmada zorlama yoktur.
Öğrenciyi merkeze alan bir eğitim sistemini öngörür.
Öğrencileri her yönü ile tanımak gerekir. Gizlilik esastır.
Tüm öğrencilere yönelik bir hizmettir. Uygulamalar her okulun amaç ve ihtiyaçlarına göre değişir.
Planlı, örgütlü ve profesyonel bir düzeyde sunulmalıdır. Eğitim programının ayrılmaz ve tamamlayıcı bir yanını oluşturur.
Öğrenci ile yakından ilgili olan herkesin anlayış ve işbirliği içinde çalışması gerekir. Yönetici, uzman ve personelin yüklenecekleri görev ve sorumlulukları vardır.