Hatay Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER YENİ TEŞVİKLER VE TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI 2018/NİSAN
SUNUM İÇERİĞİ 7061 sayılı Kanun 7099 sayılı Kanun 7103 sayılı Kanun 2018/11500 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı 05/12/2017 tarihli S.S.İ.Y. Değişikliği GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası işveren hissesinden 5 puanlık indirim Yurtdışına götürülen/gönderilen sigortalılara uygulanan 5 puanlık prim indirimi İlave 6 puanlık prim indirimi Yatırımlarda devlet yardımları hakkında kararlar uyarınca uygulanan teşvik İşsizlik ödeneği alanların istihdamı halinde uygulanan prim teşviki Genç, kadın ve mesleki belge sahibi olanların istihdamına yönelik teşvik İşbaşı eğitim programını tamamlayanların istihdamına yönelik teşvik Engelli sigortalı istihdamına yönelik teşvik Araştırma, geliştirme ve tasarım faaliyetlerine ilişkin teşvik Kültür yatırımları ve girişimleri hakkında uygulanan sigorta primi teşviki UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Yeni ek istihdam teşviki Bir senden bir benden teşviki Sosyal yardım alanların istihdamı halinde uygulanan teşvik Sosyal hizmetlerden faydalanan çocukların istihdamı halinde uygulanan teşvik 2018 Yılı asgari ücret desteği YENİ TEŞVİKLER 01/04/2018 sonrasındaki dönemlere ilişkin geriye dönük teşviklerden yararlanma talepleri 01/04/2018 öncesi dönemlere ilişkin geriye dönük teşviklerden yararlanma talepleri TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7061 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 1) KDV MAHSUBU VE PRİM İADESİ UYGULAMASI DEĞİŞTİ 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 88 inci maddesine aşağıdaki cümleler eklenmiştir. 6183 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince reddiyat yapılması durumunda anılan maddenin birinci fıkrasına göre yapılacak mahsuptan sonra Kurumun prim ve diğer alacaklarından muaccel olanlara mahsup yapılır. Kurumun tahsil ettiği prim ve diğer alacaklardan reddi icap edenler, istihkak sahiplerinin Kuruma olan muaccel borçlarına mahsubundan sonra Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine olan muaccel borçlara mahsup edilmek üzere reddolunur. Bu suretle yapılan ödemelerde, reddedilen tutarın Kuruma ve/veya alacaklı tahsil dairesinin hesabına geçtiği tarihte ödeme yapılmış sayılır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Kurum tarafından müştereken belirlenir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7061 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; Bu değişiklik ile KDV iadesi ile sadece sigorta primi ve işsizlik sigortası prim borcu mahsup edilirken; 05/12/2017 tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince iade yapılması durumunda anılan maddenin birinci fıkrasına göre yapılacak mahsuptan sonra Kurumun prim ve diğer alacaklarından muaccel olanlara mahsup yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Bu sayede prim dışındaki diğer Kurum alacaklarının da KDV iadesi alacağından mahsup edilebilmesi imkanı getirilmiştir. (örneğin 4/b prim borçları) Ayrıca aynı şekilde 05/12/2017 tarihinden itibaren Kurumun tahsil ettiği prim ve diğer alacaklardan iade edilmesi gereknler, istihkak sahiplerinin Kuruma olan muaccel borçlarına mahsubundan sonra Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine olan muaccel borçlara mahsup edileceği hüküm altına alınmıştır. 23/12/2017 tarihli Tahsilat Genel Tebliğinde 2.000 TL’ nin üzerinde yapılacak olan iadelerde yukarıdaki hükümlerin uygulanacağı belirtilmiştir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7099 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 2) OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ UYGULAMASI BAŞLADI 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Şirket kuruluşunun ticaret sicili memurluklarına bildirilmesi halinde yapılan bu bildirim Kuruma yapılmış sayılır ve ilgililerce ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.” “Bu bildirimlerden hangilerinin işyerinin bildirilmesi yerine geçeceği Kurumca belirlenir, belirlenenlerle ilgili ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.” Kurum tarafından bu maddenin uygulanmasını açıklanmak üzere 2018/11 sayılı genelge yayımlanmıştır.
OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ UYGULAMASI: GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7099 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ UYGULAMASI: 10/03/2018 tarihinden itibaren 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştırılmasa dahi ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket kuruluşları ile Kuruma verilen yetki doğrultusunda yalnızca yapı ruhsatına istinaden Kurumca otomatik işyeri tescili yapılmaya başlanmıştır. Bu durumda ilgililerce ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmeyecek olup, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği 29 uncu maddesinde belirtilen belgeler ile genelge ekinde yer alan formlardan Ek-1, Ek-2’nin valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerine, Ek-2’nin ticaret sicil müdürlüklerine verilmesi yeterlidir. Kurumca ayrıca söz konusu belgeler istenmeyecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7099 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜKLERİNCE TESCİL EDİLEN ŞİRKET KURULUŞLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirketlerin otomatik olarak işyeri tescilinin yapılabilmesi için ticaret sicil müdürlüklerine yapılan şirket kuruluşu başvurularında şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ile birlikte; Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği 29 uncu maddesine göre işyeri bildirgesi eki belgelerin, Islak imzalı e-Sigorta sözleşmesinin ve İşveren haricindeki kişilerce e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusunun yapılması durumunda, işveren vekili veya işvereni temsil ve ilzama yetkili olunması ya da işveren adına; vekaletnamenin aslının veya noter onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin verilmesi gerekmektedir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜKLERİNCE TESCİL EDİLEN ŞİRKET KURULUŞLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirketlerin otomatik olarak işyeri tescilinin yapılabilmesi için ticaret sicil müdürlüklerine yapılan şirket kuruluşu başvurularında şirket kuruluş dilekçesi ve bildirim formu ile birlikte; Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği 29 uncu maddesine göre işyeri bildirgesi eki belgelerin, Islak imzalı e-Sigorta sözleşmesinin ve İşveren haricindeki kişilerce e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusunun yapılması durumunda, işveren vekili veya işvereni temsil ve ilzama yetkili olunması ya da işveren adına; vekaletnamenin aslının veya noter onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin verilmesi gerekmektedir. Ticaret sicil müdürlükleri tarafından bu bilgiler Kuruma on-line olarak aktarılacaktır. Bu aktarma sonucunda ticaret sicil müdürlüklerince tescil edilen şirket bakımından işyerinin otomatik tescil işlemi ve e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacak ve işveren Kuruma müracaat etmeden e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜKLERİNCE TESCİL EDİLEN ŞİRKET KURULUŞLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Ancak, belgelerin ticaret sicil müdürlüklerine verilmemesi halinde ticaret sicil müdürlüklerince yapılan tescile istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi yine yapılacak olup e-Sigorta aktivasyon işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Bu durumda, işverenin e-Sigorta işlemlerini yapabilmesi için belirtilen belgelerle bizzat Kuruma başvurması gerekmektedir. otomatik tescil işlemi yapıldıktan sonra işverenin işyerini devretmesi, kapatması, yeni bir e-Sigorta kullanıcısı belirlenmesi gibi diğer bütün işlemlerde Kuruma verilmesi gereken belgelerin (örneğin imza sirküsü vb.) ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü/Sosyal Güvenlik Merkezine verilmesi gerekmektedir. Sigortalı çalıştırılmasa dahi otomatik tescil yapılan işyerinde daha sonra işveren tarafından sigortalı çalıştırılmaya başlanılması halinde, işyerinin kanun kapsamına alınış tarihi sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih esas alınarak güncellenecektir. Ancak bu durumda işyeri bildirgesi istenilmeyecek ve işyeri bildirgesinin verilmemesinden dolayı 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanmayacaktır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜKLERİNCE TESCİL EDİLEN ŞİRKET KURULUŞLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Otomatik işyeri tescili şirketlerin ilk kuruluşu için söz konusu olduğundan, işyeri bildirgesi verilmesini gerektiren işlemler (şube açılışı, devir, nev’i değişikliği, işyerinin nakli gibi) için işyeri bildirgesi verme yükümlülüğü bulunmaktadır. Otomatik tescil edilen şirketin ihale konusu iş alması, bina inşaatı, şirket kuruluş adresinden faklı bir adreste yeni bir işyeri açması gibi nedenlerle sigortalı çalıştırmaya başlanması halinde işyeri bildirgesi verilecek, verilmemesi halinde 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanacaktır. Sigortalı çalıştırılmasa dahi otomatik tescil yapılan işyerinde tescil tarihinden itibaren 2 yıl içinde sigortalı çalıştırılmaması halinde oluşturulan dosya sistem tarafından kapsamdan çıkarılacaktır. Ancak 2 yıllık süreden sonra sigortalı çalıştırılması halinde dosya yeniden aktif hale getirilebilecek ve işlemler bu dosya üzerinden yürütülecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Kuruma verilen yetki doğrultusunda Kurum; valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerince verilen yapı ruhsatlarına istinaden otomatik işyeri tescili yapılacaktır. Yapı ruhsatlarına istinaden otomatik işyeri tescili yapılabilmesi için yapı ruhsatına başvuranlar tarafından ruhsat vermeye yetkili mercilere yapılan yapı ruhsatı başvurularında; Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği 29 uncu maddesine göre işyeri bildirgesi eki belgelerin, Islak imzalı e-Sigorta sözleşmesinin ve İşveren haricindeki kişilerce e-Sigorta hizmetleri internet kullanıcı kodu ve kullanıcı şifresi başvurusunun yapılması durumunda, işveren vekili veya işvereni temsil ve ilzama yetkili olunması ya da işveren adına; vekaletnamenin aslının veya noter onaylı suretinin ya da ilgili idarelerce onaylı suretinin verilmesi gerekmektedir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Ruhsat vermeye yetkili merci tarafından bu bilgiler Kuruma on-line olarak aktarılacak tır. Bu aktarma sonucunda yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi ve e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacak ve işveren Kuruma müracaat etmeden e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir. Ancak, bu belgelerden yapı ruhsatına ilişkin bildirim formu hariç diğer belgelerin yapı ruhsatı vermeye yetkili mercilere verilmemesi halinde yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi yine yapılacak olup, e-Sigorta aktivasyon işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Bu durumda, işverenin e-Sigorta işlemlerini yapabilmesi için belirtilen belgelerle bizzat Kuruma başvurması gerekmektedir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Ruhsat vermeye yetkili merci tarafından bu bilgiler Kuruma on-line olarak aktarılacak tır. Bu aktarma sonucunda yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi ve e-Sigorta aktivasyon işlemi yapılacak ve işveren Kuruma müracaat etmeden e-Sigorta işlemlerini yapabilecektir. Ancak, bu belgelerden yapı ruhsatına ilişkin bildirim formu hariç diğer belgelerin yapı ruhsatı vermeye yetkili mercilere verilmemesi halinde yapı ruhsatına istinaden işyerinin otomatik tescil işlemi yine yapılacak olup, e-Sigorta aktivasyon işlemi gerçekleştirilmeyecektir. Bu durumda, işverenin e-Sigorta işlemlerini yapabilmesi için belirtilen belgelerle bizzat Kuruma başvurması gerekmektedir. Tescil işlemi yapıldıktan sonra işverenin işyerini devretmesi, kapatması, yeni bir e-Sigorta kullanıcısı belirlenmesi gibi diğer bütün işlemlerde Kuruma verilmesi gereken belgelerin ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü/Sosyal Güvenlik Merkezine verilmesi gerekmektedir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Yapı ruhsatına ilişkin bildirim formunun ruhsat vermeye yetkili mercie verilmemesi durumunda yapı ruhsatının verilme aşamasında otomatik işyeri tescili yapılamayacak olup; işverenin sigortalı çalıştırmaya başladığının kendisi tarafından işyeri bildirgesi verilerek bildirilmesi veya Kurumca tespit edilmesi halinde işyeri tescil edilecek, işyeri bildirgesinin yasal süresinde verilmemesi halinde 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanacaktır. Yapı ruhsatında sigortalının çalıştırılmaya başlanacağına dair tarih bulunması halinde dosyanın kapsama alınma tarihi olarak bu tarih, müracaat tarihi olarak ruhsatın onay tarihi, sigortalı çalıştırılmaya başlanacağına dair tarihin bulunmaması halinde ise dosyanın kapsama alınma tarihi ve müracaat tarihi olarak ruhsatın onay tarihi esas alınacaktır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Yapı ruhsatında yapı sahibi ve yapı müteahhidi bölümlerinde belirtilen kişilerin aynı olması halinde yapı sahibi adına, farklı olması halinde ise yapı müteahhidi adına dosya tescili yapılacaktır. Sigortalı çalıştırılmasa dahi otomatik tescil yapılan işyerinde daha sonra işveren tarafından sigortalı çalıştırılmaya başlanılması halinde işyerinin kanun kapsamına alınış tarihi sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih esas alınarak güncellenecektir. Ancak bu durumda işyeri bildirgesi istenilmeyecek ve işyeri bildirgesinin verilmemesinden dolayı 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanmayacaktır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Yapı ruhsat onay tarihinden önceki bir tarihte sigortalı çalıştırıldığının tespit edilmesi durumunda işyeri bildirgesi verme yükümlülüğünün bulunması nedeniyle, sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarih esas alınarak işyeri tescili güncellenerek 5510 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca idari para cezası uygulanacaktır. Sigortalı çalıştırılmasa dahi otomatik tescil yapılan işyerinde tescil tarihinden itibaren 2 yıl içinde sigortalı çalıştırılmazsa oluşturulan dosya sistem tarafından kapsamdan çıkarılacaktır. Ancak 2 yıllık sürenin sonunda kapsamdan çıkarılan işyeri dosyasının oluşturulmasına esas olan yapı ruhsatının geçerli olduğuna dair veya söz konusu yapı ruhsatına ilişkin yenileme ruhsatı ile başvurulması halinde dosya yeniden aktif hale getirilebilecek ve asgari işçilik tespitine ilişkin 5510 sayılı Kanunun 85 inci maddesi uyarınca ünitece yapılacak araştırma işlemi bu dosya üzerinden yürütülecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER VALİLİKLER, BELEDİYELER VE RUHSAT VERMEYE YETKİLİ DİĞER KAMU VE ÖZEL HUKUK TÜZEL KİŞİLERİNCE VERİLEN YAPI RUHSATLARINA İSTİNADEN OTOMATİK İŞYERİ TESCİLİ: Yapı ruhsatına istinaden otomatik tescili yapılan kişi tarafından herhangi bir sigortalı çalıştırılmaksızın anahtar teslimi suretiyle işin yaptırılması ve işi alan müteahhit tarafından işyeri dosyası açılmak üzere başvuru yapılması durumunda, otomatik tescil edilen işyeri dosyası üzerinden işlemler yürütülecektir. Ancak bu durumda, dosyanın tescil edildiği Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü/Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlüğü tarafından dosyada müteahhit adına güncelleme işlemleri gerçekleştirilecektir. Kurum tarafından otomatik tescil edilen işyeri dosyasından hiç bildirimde bulunulmamasına karşın asgari işçilik miktarının tespiti için başvuru yapılması halinde ünitece yapılacak araştırma işlemi, asgari işçilik oranında % 25 eksiltme yapılmadan otomatik tescil edilen dosyadan yapılacaktır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7099 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 3) 100. MADDE UYGULAMALARI DEĞİŞTİ 5510 sayılı Kanunun 100 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Kurum, bu Kanun gereği verilecek her türlü belge veya bilginin internet, elektronik ve benzeri ortamda gönderilmesi hususunda, gerçek veya tüzel kişiler ile yazılı sözleşme ile yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişilere izin vermeye, bu kişileri aracı kılmaya veya zorunlu tutmaya, Kuruma verilmesi gereken her türlü belge, bildirge ve taahhütnamenin, gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlara verilmesini mecbur kılmaya, söz konusu belgeleri diğer kamu idarelerine ait formlarla birleştirmeye ve bu belgeleri kamu idarelerinin elektronik bilgi işlem ortamından almaya, bu kişilere yapılacak bildirimleri Kuruma verilmiş saymaya, bu Kanunun uygulaması ile ilgili işveren, sigortalı ve diğer kurum, kuruluş ve kişilerin talepleri üzerine veya re’sen düzenleyeceği her türlü bilgi ve belgeyi bilgi işlem ortamında oluşturmaya, bu şekilde hazırlanacak olan bilgi ve belgelerin sadece internet ve benzeri iletişim ortamından ilgili kişilere verilmesini kararlaştırmaya yetkilidir.”
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7103 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 4) EKSİK GÜN BİLDİRİM ZORUNLULUĞU KALDIRILDI 5550 sayılı Kanunun 86 ncı maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Ay içinde bazı iş günlerinde çalıştırılmayan ve ücret ödenmeyen sigortalıların eksik gün nedeni ve eksik gün sayısı, işverence ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesiyle beyan edilir. Sigortalıların otuz günden az çalıştıklarını gösteren eksik gün nedenleri ile bu nedenleri ispatlayan belgelerin şekli, içeriği, ekleri, ilgili olduğu dönemi, saklanması ve diğer hususlar Kurumca çıkarılan yönetmelikle belirlenir. Sigortalıların otuz günden az çalıştığını gösteren bilgi ve belgelerin Kurumca istenilmesine rağmen ibraz edilmemesi veya ibraz edilen bilgi ve belgelerin geçerli sayılmaması halinde otuz günden az bildirilen sürelere ait aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi, yapılan tebligata rağmen bir ay içinde verilmemesi veya noksan verilmesi halinde Kurumca re’sen düzenlenir ve muhteviyatı primler, bu Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.”
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7103 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; Bu değişiklik ile ay içinde bazı iş günlerinde çalıştırılmayan ve ücret ödenmeyen sigortalıların eksik gün nedeninin ve eksik gün sayısının işverence ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesiyle beyan edilmesi yeterli hale gelmiş ve işverence sigortalıların otuz günden az çalıştığını gösteren bilgi ve belgelerin ilişkin olduğu bildirgenin verilmesi gereken süre içinde ayrıca Kurama verilmesi zorunluluğu 27/03/2018 tarihinden itibaren kaldırılmıştır. Bununla birlikte sigortalıların otuz günden az çalıştığını gösteren bilgi ve belgelerin Kurumca istenilmesine rağmen ibraz edilmemesi veya ibraz edilen bilgi ve belgelerin geçerli sayılmaması halinde otuz günden az bildirilen sürelere ait aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi, işverenden bir ay süreli tebligatla istenecek ve yapılan tebligata rağmen bir ay içinde verilmemesi veya noksan verilmesi halinde Kurumca re’sen düzenlencek ve muhteviyatı primler, bu Kanun hükümlerine göre tahsil edilecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7103 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 5) KONUT KAPICILIĞI EK-9 KAPSAMINA ALINDI 5510 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesinin başlığı “Ev hizmetlerinde çalışanların sigortalılığı ve konut kapıcılığı” şeklinde değiştirilmiş ve birinci fıkrasına “10 gün ve daha fazla olan sigortalılar” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile konut kapıcılığı işyerlerinde çalıştırılan sigortalılar” ibaresi eklenmiştir. Bu değişik ile 27/03/2018 tarihinden itibaren konut kapıcılığı için işyeri tescili uygulamasına son verilmiş ve konut kapıcılığı da ev hizmetlerinde 10 günden ve daha fazla çalıştırılanlar için olduğu gibi kolay işverenlik kapsamına alınmıştır. Diğer bir anlatımla konut kapıcılığında çalıştırılanlar için her ay bildirim yapılmasına gerek bulunmamakta olup başvuru formu ile yapılacak olan tescil işleminin ardından tahakkuklar her ay otomatik olarak oluşturulacaktır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7103 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; 6) VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN VE OKUL AİLE BİRLİKLERİNİN TEŞVİKLERDEN YARARLANDIRILMASI SAĞLANDI 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir. “EK MADDE 16- Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları, okul aile birlikleri ile bu Kanunun 73 üncü maddesine göre Kurumun yurt içinde hizmet satın aldığı vakıf üniversiteleri ve özel sektör işyerleri; bu Kanun, 4447 sayılı Kanun, 4857 sayılı Kanun, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun, 14/7/2004 tarihli ve 5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanunu, 3294 sayılı Kanun, 2828 sayılı Kanun ve diğer kanunlarda yer alan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar olan dönemlerde vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları, okul aile birlikleri ve bu Kanunun 73 üncü maddesine göre Kurumun yurt içinde hizmet satın aldığı vakıf üniversiteleri ve özel sektör işyerleri tarafından, bu Kanun, 4447 sayılı Kanun, 4857 sayılı Kanun, 5746 sayılı Kanun, 5225 sayılı Kanun, 3294 sayılı Kanun ve 2828 sayılı Kanun uyarınca yararlanılan prim teşviki, destek ve indirimlerinden usulüne uygun olarak yararlanılmış sayılır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 7103 SAYILI KANUN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER; Vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları ve okul aile birlikleri, ek 17 nci maddenin ikinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, bu maddenin yürürlük tarihinden önceki dönemlere ilişkin olmak üzere ilgili kanunlarla sağlanan prim teşvik, destek ve indirimlerinden geriye yönelik olarak yararlanamaz ve yararlanılmış olan söz konusu teşvik, destek ve indirimler değiştirilemez. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Türkiye İş Kurumunun görüşleri alınarak Kurumca belirlenir.” Bu sayede vakıf üniversitelerinin ve okul aile birliklerinin teşviklerden yararlandırılması sağlanırken bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yararlandıkları teşviklerden de usulüne uygun yararlanmış sayılacakları hüküm altına alınmıştır.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 2818/11500 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı; 7) UYUMLU PRİM BORÇLULARINA DAHA AVANTAJLI TECİL VE TAKSİTLENDİRME İMKANI GETİRİLDİ Bu kararname ile ticari, zirai veya mesleki faaliyetleri nedeniyle gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olanlardan, başvuru tarihi itibariyle en az 3 yıldır prim ödemesi yükümlüsü olup, başvuru tarihinden geriye doğru 3 yıla ait prime ilişkin belgeleri sürelerinde vermiş ancak son 1 yıl içerisinde borçlarını ödeyememiş olan borçlular UYUMLU PRİM BORÇLUSU olarak kabül edilmektedir. S.M.M.M ve YMM’ ler tarafından düzenlenmiş işyeri kayıtlarının incelenmesi neticesinde düzenlenmiş Mali durum analiz raporu ile «çok zor durum» halinde olduğu görülen uyumlu prim borçlularının başvurusu üzerine 6183 sayılı Kanunun 48/A maddesi kapsamında 1/1/2018 tarihinden itibaren vadesi gelen alacaklara uygulanmak üzere Yİ-ÜFE aylık değişim oranı gecikme cezası ve gecikme zammı yerine kullanılmak suretiyle bulunacak olan borç toplamı 2018/11284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenmiş olan tecil faizi esas alınarak tecil ve taksitlendirilecektir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 2818/11500 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı; Çok zor durum halinin tespiti: 2018/11284 sayılı Bakanlar Kurulu kararına göre 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48/A maddesinin Bakanlar Kuruluna verdiği yetkiye istinaden, maddeden yararlanacak ticari, zirai ve mesleki faaliyeti nedeniyle yıllık gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olan borçlular; bilanço esasına göre defter tutanlar, işletme/zirai işletme hesabı esasına göre defter tutanlar, ticari kazancı basit usulde tespit edilenler ve serbest meslek kazanç defteri tutanlar şeklinde gruplandırılmak suretiyle çok zor durum halinin tespitinde kullanılacak kriterler aşağıda belirtilmiştir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Bilanço esasına göre defter tutan yıllık gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin çok zor durum halinin tespitinde aşağıdaki mali göstergeler kullanılır. Nakit Oranı : Hazır Değerler + Menkul Kıymetler —————————————- Kısa Vadeli Yabancı Kaynaklar Likidite Oranı : Dönen Varlıklar – Stoklar Kaldıraç Oranı: Kısa Vadeli Yabancı Kaynaklar + Uzun Vadeli Yabancı Kaynaklar Toplam Varlıklar
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER b) İşletme/zirai işletme hesabı esasına göre defter tutan, ticari kazancı basit usulde tespit edilen ve serbest meslek kazanç defteri tutan mükelleflerin çok zor durum halinin tespitinde aşağıdaki mali göstergeler kullanılır. Nakit Oranı : Kasa + Banka —————————————- Kısa Vadeli Borçlar Likidite Oranı : Kasa + Banka + Kısa Vadeli Alacaklar Kaldıraç Oranı: Kısa Vadeli Borçlar + Uzun Vadeli Borçlar Toplam Varlıklar
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Mükelleflerin mali durumlarının değerlendirilmesi sonucu; nakit oranının 0,1 veya 0,1’den küçük, likidite oranının 0,7 veya 0,7’den küçük ve kaldıraç oranının 0,7 veya 0,7’den büyük olması ve bu şartların bir arada bulunması halinde mükelleflerin çok zor durumda oldukları kabul edilir. Çok zor durum halinin tespiti için yapılacak mali durum analizlerinde, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 175 inci ve mükerrer 257 nci maddelerinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak yapılan düzenlemeler esas alınır. Tecil süreleri ve faiz oranları MADDE 2– (1) 6183 sayılı Kanunun 48/A maddesi kapsamında mükelleflerin çok zor durum derecesinin belirlenmesinde, aşağıdaki likidite ve kaldıraç oranları kullanılır.
Likidite Analizi Tablosu GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Likidite Analizi Tablosu Derece Oran (L) (X) 1 0,7 ≥ X ≥ 0,6 2 0,6 > X ≥ 0,5 3 0,5 > X ≥ 0,4 4 0.4 > X ≥ 0,3 5 0,3 > X
Kaldıraç Analizi Tablosu GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Kaldıraç Analizi Tablosu Derece Oran (K) (Y) 1 0.7 ≤ Y ≤ 0,8 2 0,8 < Y ≤ 0,9 3 0.9 < Y ≤ 1 4 1 < Y ≤ 1,1 5 1,1 < Y
Tecil Süresi ve Faiz Oranı Belirleme Tablosu GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Mükelleflerin, likidite ve kaldıraç analiz tablolarına göre ayrı ayrı tespit edilen dereceler toplanarak “Çok Zor Durum Derecesi” bulunur. Bu dereceye göre azami tecil süresi ile 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre belirlenen tecil faizinin (Yürürlükteki Tecil Faiz Oranı=TFO) belirli bir yüzdesi esas alınarak bulunan faiz oranı “Tecil Süresi ve Faiz Oranı Belirleme Tablosu”ndan tespit edilir. Tecil Süresi ve Faiz Oranı Belirleme Tablosu Çok Zor Durum Derecesi (L+K) Azami Tecil Süresi Tecil Faizi Oranı 2-3 18 aya kadar TFO x 0,75 12 aya kadar TFO x 0,7 6 aya kadar TFO x 0,65 4-5 24 aya kadar TFO x 0,6 TFO x 0,5 TFO x 0,4
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 6-7 36 aya kadar TFO x 0,7 24 aya kadar TFO x 0,6 8-9 48 aya kadar TFO x 0,2 TFO x 0,1
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 60 aya kadar TFO x 0,5 48 aya kadar TFO x 0,4
8) ZORUNLULUK HALİ DEĞİŞTİRİLDİ GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Değilikik; 8) ZORUNLULUK HALİ DEĞİŞTİRİLDİ Mevcut uygulamada; belge veya bilgileri e-sigorta ortamında göndermekle zorunlu tutulan kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişilerin Kurumun (Merkezi) bilgi işlem sistemlerinin yönetmelikte belirtilmiş olan nedenlerle hizmet dışı kalması sonucu belge ve bilgiyi, öngörülen sürenin son gününde Kuruma gönderememesi ve muhteviyatı primleri de yasal süresi içinde ödeyememesi hâlinde, sorunların ortadan kalktığı tarihi takip eden beşinci işgününün sonuna kadar belge veya bilgiyi göndermesi ve muhteviyatı primleri de aynı sürede Kuruma ödemesi halinde bu yükümlülükleri Kanunda öngörülen sürede yerine getirmiş kabul edilmektedir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER 5/12/2017 tarihli değişiklik ile; Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Değilikik; 5/12/2017 tarihli değişiklik ile; Kurumun merkezi bilgisayar sisteminde bir arıza olmamasına rağmen, işverenin işyeri dosyasının veya sigortalının ikametgahının bulunduğu bölge, il, ilçe veya mahalde: a) Kurumun hizmet satın aldığı internet servis sağlayıcılarında meydana gelen arızalar, b) Elektrik ve iletişim alt yapısında meydana gelen arızalar, c)Yangın, yıldırım, infilak ve benzeri olaylar sonucu meydana gelen ve işlem yapmayı engelleyici durumlar, ç) Sel veya su baskını, fırtına, yer kayması, deprem gibi tabi afetler ile grev, lokavt, sabotaj, terör saldırıları,
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Değilikik; nedeniyle Kanuna göre Kuruma verilmesi gereken her türlü bilgi, belge, bildirge ve beyannamelerin, yapılması gereken prim ödemelerinin veya Kuruma yapılması gereken başvuruların yapılamaması ve söz konusu durumların Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce tespit edilmesi ve bu hususunda Kurum Başkanlık Makamınca uygun görülmesi halinde bu yükümlülükler sorunların ortadan kalktığı tarihi takip eden beşinci işgününün sonuna kadar yerine getirilirse Kanunda öngörülen sürede yerine getirilmiş sayılacaktır. 9) İŞVERENİN ÖZEL VEYA İHALE KONUSU İŞ ALMASI DURUMUNDA YAPILAN İŞYERİ TESCİLİNDE KOLAYLIK GETİRİLDİ 5/12/2017 tarihli değişiklik ile; İşverenin talebi üzerine aynı işverene, aynı iş kolunda olmak üzere işin bitiminden itibaren bir ay içerisinde tekraren verilen veya ihale edilen güvenlik, temizlik, taşıma ve benzeri nitelikteki hizmet alımı işlerinde yeni bir işyeri bildirgesi verilmeksizin söz konusu işlerin yürütüldüğü işyeri dosyası üzerinden işlemlerini yürütme imkanı verilmiştir.
GÜNCEL DEĞİŞİKLİKLER Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde Değilikik; 10) İŞVERENİN AYNI İLDE VE AYNI İŞ KOLUNDAKİ İŞYERLERİNİN BİRLEŞTİRİLEBİLMESİ SAĞLANDI 5/12/2017 tarihli değişiklik ile; İstihdam teşvik ve desteklerinden yersiz yararlanmaya mahal vermemek, aynı ilde olmak ve işveren tarafından yazılı olarak talep edilmek kaydıyla, devamlı mahiyette işlem gören veya görecek olan aynı işverene ait iş kolu kodu aynı olan ve Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran tüm işyerlerinin, birleştirilmek suretiyle tek dosyada işlem görebilmesi sağlanmıştır.
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER SİGORTA PRİM TEŞVİKLERİ 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran özel sektör işyeri işverenlerine, kayıtlı sigortalı istihdamının arttırılması, kadınlar, gençler ve engelliler gibi dezavantajlı grupların istihdamının arttırılması, bölgesel, büyük ölçekli yatırımlar ile stratejik yatırımların özendirilmesi, bölgesel gelişmişlik farklılıklarının azaltılmasını teminen; 5510 sayılı Kanunda dört, 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununda üç, 4857 sayılı İş Kanununda bir, 5746 Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkındaki Kanununda bir, 5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanununda bir olmak ve 2018 YILINDA UYGULANACAK OLAN YENİ İSTİHDAM TEŞVİKİ VE BİR SENDEN BİR BENDEN TEŞVİKİ olmak üzere toplamda on iki farklı sigorta primi teşvik, destek ve indirimi uygulanmaktadır.
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Malullük, Yaşlılık Ve Ölüm Sigortası İşveren Hissesinden 5 Puanlık İndirim Yurtdışına Götürülen/Gönderilen Sigortalılar İçin Uygulanan 5 Puan İndirim İlave 6 Puanlık İndirimi Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararlar Uyarınca Uygulanan Teşvik 5510 sayılı Kanun İşsizlik Ödeneği Alanların İstihdamı Halinde Uygulanan Prim Teşviki Genç, Kadın Ve Mesleki Belge Sahibi Olanların İstihdamına Yönelik Teşvik İşbaşı Eğitim Programını Tamamlayanların İstihdamına Yönelik Teşvik Kültür Yatırımları Ve Girişimleri Hakkında Uygulanan Sigorta Primi Teşviki Engelli Sigortalıların İstihdamına Yönelik Teşvik Araştırma, Geliştirme Ve Tasarım Faaliyetlerine İlişkin Teşvik Diğer Kanunlar
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER 5 puanlık indirimden, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki (5510/4-1a) sigortalılardan haklarında malullük yaşlılık ölüm sigortası kolları uygulananlardan dolayı yararlanılması mümkün bulunmaktadır. Söz konusu prim indiriminden hangi sigortalılardan dolayı yararlanılır? 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ve uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işleri ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunundan istisna olan alım ve yapım işleri için 5 puanlık prim indirimi uygulanmaz. İhale konusu işlerde 5 puanlık prim indirimi uygulanır mı? İşsizlik ödeneği almakta iken işe alınan sigortalılara yönelik sigorta prim teşviki hariç olmak üzere, işverenin vadesi geçmiş prim borcu bulunmaması kaydıyla aynı dönemde aynı sigortalı için öncelikle 5 puanlık indirimin ardından diğer bir sigorta prim teşvikinden yararlanılması mümkün bulunmaktadır. Aynı sigortalı için 5 puanlık indirimle birlikte diğer sigorta prim teşviklerinden yararlanılabilir mi?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Sosyal güvenlik destek primine tabi çalışanlar, Libya’da çalışanlar, 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununda belirtilen aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencilerden, Meslek liselerinde okumakta iken veya yüksek öğrenimleri sırasında zorunlu staja tabi tutulan öğrencilerden, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 21 inci maddesi kapsamında iş kaybı tazminatı alanlardan, Harp malulleri ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre vazife malullüğü aylığı alanlardan dolayı be destekten yararlanılmaz. Bu indirim hükümleri hangi sigortalılar hakkında uygulanmaz? Uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden alım ve yapım işlerinde çalıştırılan sigortalılardan dolayı bu indirimden yararlanılabilir. Uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işlerine ilişkin işyerlerinde çalıştırılan sigortalılardan dolayı bu indirimden yararlanılabilir mi? işverenlerin, bu indirimden yararlanabilmeleri için kapsama giren sigortalılara ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerini 06486 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlemeleri yeterli olup, ayrıca Kuruma başvuru şartı bulunmamaktadır. Bahse konu sigorta primi indiriminden yararlanabilmek için Kuruma başvuru şartı var mı?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Bakanlar Kurulunca belirlenen 51 il ile Bozcaada ve Gökçeada İlçelerinde faaliyet gösteren işverenlerden, 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan 5 puanlık indirimden yararlanan özel sektör işverenleri bu indirimden yararlanabilir. İlave 6 puanlık indirimden tüm işverenler yararlanabilir mi? 5510 sayılı Kanunun Ek 2 nci maddesinde öngörülen sigorta primi teşvikinden yararlanmakta olan işverenler, söz konusu teşvikten yararlandıkları süreler içerisinde bu indirimden yararlanamaz. 5510 sayılı Kanunun Ek 2 nci maddesinde öngörülen sigorta primi teşvikinden yararlanmakta olan işverenler bu indirimden yararlanabilir mi? (III) sayılı listede yer alan iller için bu indirimden yararlanma süresi 6 yıl olup, bu süre 31/12/2018 tarihinde sona erecektir. 2013/4966 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki (III) sayılı listede yer alan illerin yararlanma süresi nedir?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Tamamlama vizesi yapılarak işletmeye geçen teşvik belgesine konu firma bilgilerinin Ekonomi Bakanlığınca Kurumumuza bildirilmesini takip eden aydan başlanılarak yararlanılacaktır. Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar’da öngörülen teşvikten hangi tarihten itibaren yararlanılacaktır? Bu teşvikten yararlanılacak sigortalı sayısı, komple yeni yatırımlarda ve diğer yatırım cinslerinde mevcut istihdam sayısına ilave olarak işe alınan sigortalılar yönünden Ekonomi Bakanlığınca Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilen sigortalı sayısını aşamaz. Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar'da öngörülen teşvikten hangi sigortalılar için yararlanılabilir? Teşvik kapsamındaki işyerlerine ilişkin bilgiler Ekonomi Bakanlığınca Kuruma intikal ettirildikten sonra bu bilgiler Kurum veri tabanına kaydedildiğinden, bahse konu destekten yararlanmak için Kuruma ayrıca müracaat edilmesine gerek bulunmamaktadır. Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar’da öngörülen destekten yararlanmak için Kuruma başvuru şartı var mıdır?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Bu teşvik uygulaması 01/10/2009 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiş olup, Kanunda öngörülen şartlara haiz olan sigortalı için kalan işsizlik süresi boyunca bu teşvikten yararlanılır. Söz konusu teşvikten yararlanma süresi nedir? Ortalama sigortalı sayısı; sigortalının, işe başladığı işyerinde işe giriş tarihinden önceki altı ayda Kuruma bildirilmiş olan toplam sigortalı sayısının, aynı dönem aralığında Kuruma bildirim yapılmış ay sayısına bölünmesi suretiyle bulunmaktadır Ortalama sigortalı sayısı nasıl hesaplanır? Sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışanlar, yurt dışında çalışan sigortalılar, aday çırak, çırak ve öğrencilerden dolayı bu teşvikten yararlanılması mümkün bulunmamaktadır. Teşvik kapsamında hangi sigortalılar bildirilemez?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER İşverenler bu teşvikten tercih edecekleri herhangi bir kategori üzerinden yararlanabilmektedirler. Bu durumda, işveren lehine olan mesleki yeterlilik belgesi kategorisi seçilerek 48 ay süreyle bu destekten yararlanılacaktır. Hem mesleki yeterlik belgesine sahip hem de mesleki eğitim veren yüksekokuldan mezun olan bir sigortalı için hangi teşvik süresinin seçilmesi işverenlerimizin lehine olacaktır? Ortalama sigortalı sayısının tespiti sırasında gerek asıl işveren, gerekse alt işverenlerce çalıştırılan sigortalılar dikkate alınmaktadır. Sigortalı sayısının tespitinde alt işverenler tarafından çalıştırılan sigortalılar dikkate alınmakta mıdır? Yabancı uyruklu sigortalılar için "Eğitim Belgesi Yoktur/Uyuşmamaktadır" seçeneği üzerinden 24 ay süre ile bu teşvikten yararlanılması mümkündür. Bu destekten yararlanma süreleri nedir?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Bu teşvikten yararlanabilmek için, sigortalının Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işbaşı eğitim programını tamamladığı meslek alanında çalışması gerektiğinden, bahse konu durumda iş başı eğitim programı ile işe alındığı mesleğin farklı olması nedeniyle teşvikten yararlanılması mümkün bulunmamaktadır. Sigortalının Türkiye İş Kurumunca düzenlenen “özel güvenlik” iş başı eğitim programını tamamladıktan sonra üç ay içerisinde “kasiyer” olarak işe alınması durumunda bu sigortalıdan dolayı teşvikten yararlanılabilir mi? Ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan sigortalının işe alındığı bir önceki takvim yılında, gerek işyerinin yeni tescil edilmiş olması, gerekse sigortalı çalıştırmaya ara verilmiş olması nedeniyle sigortalı bildiriminde bulunulmamış olması halinde, ortalama sigortalı sayısı sıfır (0) kabul edilecektir. Ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan bir önceki takvim yılında bildirimde bulunulmaması halinde ortalama sigortalı sayısı hesabı nasıl yapılır? Teşvikten yararlanmak için işverenlerce kapsama giren sigortalıların e-Bildirge sisteminde yer alan “İşbaşı Eğitim Teşvik Yönetimi” menüsünden tanımlanması gerekmektedir. Bunun haricinde başkaca bir başvuru şartı bulunmamaktadır. Teşvikten yararlanabilmek için başvuru şartı var mı?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Özel sektör işverenlerince çalıştırılan engelli sigortalılardan dolayı sigorta primi işveren hissesi teşvikinden yararlanılması mümkün bulunmaktadır. Hangi işyerleri bu teşvik kapsamındadır? Yer altında ve su altında çalışanlar, sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışanlar, yurt dışında çalışanlar, aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler için teşvikten yararlanılması mümkün değildir. Teşvikten yararlanılamayacak sigortalılar kimlerdir? Yer altında ve su altında çalışanlar, sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışanlar, yurt dışında çalışanlar, aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler için teşvikten yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER Sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasından, ilgili kanunda aranılan şartları sağlamak kaydıyla destek kapsama giren her bir sigortalı için 31/12/2023 tarihine kadar yararlanılması mümkündür. Sigorta primi işveren hissesi desteğinden kapsama giren her bir sigortalı için yararlanılabilecek süre nedir? Teşvik kapsamına giren her bir işyeri için ayrı ayrı başvuru yapılır ve her bir işyeri müstakilen değerlendirilir. İşyerlerinin, aynı organizasyon yapısı içinde birden fazla Ar-Ge merkezinin bulunması durumunda, her bir Ar-Ge merkezi için yeni işyeri dosyası tescil edilmek suretiyle ayrı başvuru yapılır. İşverenin birden fazla Ar-Ge kapsamına giren işyeri olması durumunda başvuru nasıl yapılacak? Beş puanlık prim indirimi hariç diğer sigorta prim teşviklerinde yararlanmakta olan işverenlerin, teşvik kapsamına giren sigortalılarından dolayı aynı dönem için ve mükerrer olarak 5746 sayılı Kanunda öngörülen destekten yararlanmaları mümkün bulunmamaktadır. Diğer teşvik kanunlarından yararlanılan sigortalılar için 5746 sayılı kanunda öngörülen destek hükmünden yararlanılması mümkün müdür?
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER
UYGULAMADA OLAN TEŞVİKLER İşverenler, ‘Kültür Yatırım’ veya ‘Kültür Girişim Belgesi’ ile beraber, ilgili vergi dairesinden alacakları kurumlar vergisi mükellefi olduklarını gösteren belgeyi dilekçe ekinde ibraz etmek suretiyle Kuruma başvuruda bulunacaklardır. Teşvik başvurusunda gerekli olan belgeler nelerdir? İşverenin sigorta primi teşvikinden yararlanabilmesi için, Türkiye genelinde yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının toplamının aylık asgari ücretin brüt tutarından fazla olmaması gerekmektedir. Teşvik kapsamına giren işverenin yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, idari para cezası veya bunlara ilişkin gecikme cezası bulunması teşvikten yararlanmasına engel midir? Belgeli yatırımı veya girişimi, Kültür ve Turizm Bakanlığının izni ile devralan işyerleri, bu durumu Bakanlıktan alacakları yazı ile kanıtlamaları halinde kalan süre için teşvikten yararlanabileceklerdir. Teşvikten yararlanan işverenin işyerini devretmesi halinde devralan işverenin teşvikten yararlanması mümkün mü?
YENİ TEŞVİKLER
YENİ TEŞVİKLER
YENİ TEŞVİKLER
YENİ TEŞVİKLER
YENİ TEŞVİKLER işyerinde yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyeri işverenlerinin bazı sigorta primi teşvik destek ve indirimlerden bir yıl süreyle yararlanması mümkün bulunmamaktaydı. mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyerleri ilk tespitte bir ay süreyle, ilk tespit tarihinden itibaren üç yıl içinde tekrar eden ve yasaklama kapsamına giren her bir tespit için ise birer yıl süreyle sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanamayacaktır.
TEŞVİKLERDEN YARARLANDIRILMAMA Mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde, çalıştırılan toplam sigortalı sayısının %1’ini aşan sayıda veya beş kişiden fazla sayıda çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirdiği kişileri fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyerleri hakkında bir ay/bir yıl yasaklama yapılacaktır. Yeni uygulama kapsamında bir ay/bir yıl süreyle yasaklama kapsamına girecek işyerleri nasıl tespit edilmektedir? Tespite ilişkin tutanağın düzenlendiği aya/ mahkeme kararının kesinleştiği aya/ resmi kurum ve kuruluşlardan alınan yazıların Kuruma intikal ettiği aya ilişkin olarak, Kuruma verilen asıl ve ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısından, iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısı düşülmek suretiyle hesaplanmaktadır. Yasaklama kapsamına girecek işyerlerinin tespitine ilişkin toplam sigortalı sayısı ne şekilde hesaplanmaktadır?
TEŞVİKLERDEN YARARLANDIRILMAMA İlgili ay içinde sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışan sigortalılar ile çeşitli nedenlerle ay içinde çalışması bulunmayan ve ücret ödenmeyen (istirahat veya ücretsiz izin gibi nedenlerle aylık prim ve hizmet belgesinde (0) gün ve (0) kazançlı olarak kayıtlı) sigortalılar da hesaplamaya dahil edilecek, buna karşın aday çırak, çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler, staja tabi tutulan öğrenciler ile üniversitelerde kısmi zamanlı çalıştırılan öğrenciler ve Türkiye İş Kurumu’nca düzenlenen eğitimlere katılan kursiyerler dikkate alınmayacaktır. Toplam sigortalı sayısının hesabına hangi kapsamdaki sigortalar dahil edilmeyecektir? Söz konusu işyerleri için sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanmamaya esas olan tespitler Ek 14 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında ilk tespit sayılacak olup yasaklamaya esas olan tespit, 5510 sayılı Kanunun Ek 14 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre ilk tespit sayıldığından, yasaklama 2017/Nisan ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden itibaren kaldırılacak, 2017/Nisan ayından önceki dönemlerde yararlanılmayan sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanılmayacaktır Teşviklerden bir yıllık yararlanamama kapsamına giren ve 1/4/2017 tarihinde bu bir yıllık yararlanamama süresi devam eden işyerleriyle ilgili olarak ne şekilde işlem yapılacaktır?
TEŞVİKLERDEN YARARLANDIRILMAMA Öncelikle söz konusu tespitin 5510 sayılı Kanunun Ek 14 üncü maddesine göre yasaklama kapsamına girip girmediği yeniden değerlendirilecek olup, söz konusu tespitin yasaklama kapsamına girdiğinin anlaşılması durumunda 1/4/2017 tarihinden önce düzenlenen tutanak tarihini/ mahkemenin kesinleşmiş karar tarihini/resmi kurum ve kuruluşlardan alınan yazıların Kuruma intikal tarihini takip eden aybaşından itibaren bir ay süreyle geriye yönelik yasaklama işlemi yapılacaktır. 1/4/2017 tarihinden önce çalıştırılan kişilerin sigortalı olarak bildirilmediğinin veya bildirilen sigortalının fiilen çalışmadığının tespit edilmesi nedeniyle yasaklama kapsamına girdiği halde 1/4/2017 tarihine kadar bir yıllık yasaklama işlemi yapılmamış olan işyerleriyle ilgili olarak ne şekilde işlem yapılacaktır? 5510 sayılı Kanunun Ek 14 üncü maddesi kapsamında yasaklama hükümleri; mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işyerleri için 5510 sayılı Kanunun geçici 71 inci maddesi ile 4447 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin beşinci fıkrası ile geçici 17 maddesi hakkında; bildirilen sigortalının fiilen çalıştırılmadığına yönelik tespitlerde 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesi ve geçici 15 inci maddesi ile 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesi hakkında uygulanmayacaktır. 5510 sayılı Kanunun Ek 14 üncü maddesi kapsamında yasaklama hükümleri uygulanmayacak sigorta prim teşvik, indirim ve destekler hangileridir?
2018 YILI ASGARİ ÜCRET DESTEĞİ 2016 ve 2017 yıllarında uygulanan asgari ücret desteğine, 2018 yılında da devam edilecektir. Prime esas günlük kazancı Bakanlar Kurulunca belirlenen tutarın altında bildirilen sigortalılar için destekten yararlanılacaktır. YARARLANMA ŞARTLARI 01/01/2018 TARİHİNDEN ÖNCE TESCİL EDİLMİŞ OLAN İŞYERLERİ İÇİN; Aylık prim ve hizmet belgelerinin veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresinde verilmesi: Destekten yararlanılabilmesi için, işverenler 2018 yılına ait aylık prim ve hizmet belgelerini veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerini yasal süresi içinde vereceklerdir. Çalıştırdığı kişilerin sigorta primine esas kazançlarının tam olarak bildirilmesi: Sigorta primine esas kazancın eksik bildirildiğinin veya hiç bildirilmediğinin denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılan soruşturma ve incelemelerde veya mahkeme kararları neticesinde ya da kamu kurum ve kuruluşlardan alınan yazılardan anlaşılması halinde, destekten yararlanamayacağı gibi yararlanılmış olması halinde, yararlandırılan tutarlar gecikme zammı ve gecikme cezası ile birlikte geri alınacaktır.
2018 YILI ASGARİ ÜCRET DESTEĞİ YARARLANMA ŞARTLARI 2018 YILI İÇİNDE İLK DEFA TESCİL EDİLEN İŞYERLERİ İÇİN; Aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresi içerisinde verilmesi: Destekten yararlanılabilmesi için 2018 yılına ait aylık prim ve hizmet belgelerinin veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresinde verilmesi gerekmektedir. Sigorta primlerinin yasal süresi içerisinde ödenmesi: Söz konusu destekten yararlanılması bakımından tahakkuk edecek olan sigorta primlerinin de yasal süresi içinde ödenmesi gerekmektedir. İşverenin, kuruma prim, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması veya söz konusu borcun 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre taksitlendirmiş olması: Söz konusu destekten yararlanılması bakımından ödeme vadesi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunmaması veya söz konusu borcun 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre taksitlendirilmiş olması gerekmektedir.
2018 YILI ASGARİ ÜCRET DESTEĞİ YARARLANMA ŞARTLARI 2018 YILI İÇİNDE İLK DEFA TESCİL EDİLEN İŞYERLERİ İÇİN; Çalıştırdığı Kişileri Sigortalı Olarak Bildirmesi veya Bildirdiği Sigortalıları Fiilen Çalıştırması: Çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği ya da prime esas kazancını eksik bildirdiği veya bildirdiği sigortalıları fiilen çalıştırmadığı tespit edilen işverenlerin destekten yararlanması mümkün bulunmamaktadır. YARARLANILACAK TUTAR; Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen günlük tutarın desteklen yararlanılabilecek prim ödeme gün sayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda asgari ücret desteğinden yararlanılabilmektedir. YARARLANMA SÜRESİ 2018/Ocak ila 2018/Eylül aylarına münhasır olmak üzere verilmekte olan süreli bir destektir.
TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI Teşvik, destek ve indirimlerden yararlanılabileceği halde yararlanılmadığı ay/dönemlerde gerekli tüm koşulların sağlanmış olması ve yararlanılmayan ayı/dönemi takip eden altı ay içerisinde Kuruma müracaat edilmesi şartlarıyla, başvuru tarihinden geriye yönelik en fazla altı aya ilişkin olmak üzere, yararlanılmamış olan prim teşviki, destek ve indirimlerinden yararlanılabilir veya yararlanılmış olan teşvik, destek ve indirimleri başka bir prim teşviki, destek ve indirimi ile değiştirilebilir. 01/04/2018 sonrasındaki dönemlere ilişkin geriye dönük teşviklerden yararlanma talepleri
TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI 01/04/2018 tarihten önceki dönemlere ilişkin olmak üzere tüm şartları sağladığı halde teşviki destek ve indirimlerden yararlanmamış işverenler ile 01/04/2018 tarihten önce yararlanılan teşviki destek ve indirimlerin değiştirilmesine yönelik talepte bulunan işverenler tarafından en son bu Mayıs ayı başından itibaren bir ay içinde Kuruma başvurulması halinde, yararlanılmamış olan teşviki destek ve indirimlerden yararlanılabilir veya yararlanılmış olan teşviki destek ve indirimleri başka bir teşviki destek ve indirimi ile değiştirilebilir. 01/04/2018 öncesi dönemlere ilişkin geriye dönük teşviklerden yararlanma talepleri
TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI 01/04/2018 tarihten önceki dönemlere ilişkin olmak üzere iade edilecek tutar, 01/04/2018 tarihinden önce talepte bulunanlar için 01/04/2018 tarihini takip eden aybaşından, 01/04/2018 tarihinden sonra talepte bulunanlar için ise, talep tarihini takip eden aybaşından itibaren hesaplanacak kanuni faiz ile birlikte 01/04/2018 tarihini takip eden takvim yılı başından başlayarak üç yıl içinde ödenir. 01/04/2018 öncesi dönemlere ilişkin iade talepleri
TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI Ödeme, öncelikle bu muaccel hale gelmiş prim ve her türlü borçlardan, sonrasında ise yapılandırma veya taksitlendirme de dâhil olmak üzere müeccel haldeki prim ve her türlü borçlarından mahsup yoluyla gerçekleştirilir. Ancak, üç yıl sonunda yapılandırılma veya taksitlendirilme sebebiyle vadesi gelmemiş taksit ödemelerinden peşinen mahsup edilir. Kuruma borcu bulunmayan işverenlere altı ayda bir eşit taksitlerle iade yapılır. 01/04/2018 öncesi dönemlere ilişkin iade talepleri
TEŞVİKLERDEN GERİYE DÖNÜK YARARLANMA UYGULAMASI Görülmekte olan davalarda ayrıca bir başvuru şartı aranmaksızın, dava öncesi yapılan idari başvuru tarihinden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte hesaplanacak tutar aynı usulle mahsup veya iade edilir. Mahkemelerce, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce açılmış davalarda davanın konusuz kalması sebebiyle karar verilmesine yer olmadığına karar verilir. 01/04/2018 öncesi dönemlere ilişkin iade talepleri
TEŞEKKÜRLER.