Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
LİKİDİTE DURUMU ANALİZİ Likidite değerlendirmesi ile işletmenin dönen varlıkları ve kısa vadeli yabancı kaynakları arasındaki ilişkileri analiz edilir.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
TEMEL SEVİYE GÜVENLİK BELGELENDİRMESİ v.1.0 (TSGB v.1.0) Dr. Gökhan ŞENGÜL.
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Kültürel Miras ve Dijitalleştirme İlişkisi, Dijitalleştirmeye Giriş Arş. Gör. Tolga Çakmak.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Dijitalleştirmenin Planlanması ve Dijitalleştirmede Süreç Yönetimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri Şube Md Yılı Faaliyet Raporu Sunumu.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Metin Tabanlı İçerik Oluşturma Araçları (Microsoft Word Programı)
FLİPPED CLASSROOM TERS YÜZ EĞİTİMİ
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
(EDS462/OMB504) OKUL DENEYİMİ – II
Problem Çözme ve Algoritmalar
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
VELİLER İÇİN ANKET GİRİŞİ
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
KÜTÜPHAN-E TÜRKİYE PROJESİ
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
BİLKENT ÜNİVERSİTESİ “e-Campus” Sistemi Bir Sanal Kampüs Çalışması
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Bu konudaki her şeyi okuyun Microsoft SharePoint Haberler
Akreditasyon ve Yeterlilikler Çerçevesinde
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
UZAKTAN EĞİTİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersinde Online Sınav Uygulaması
Projenin sonlandırılması
Gurbet Güntürk Evsel BY423 Güz, 2015
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Sağlık Bilimleri Enstitüsü
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
TC ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Dijital kütüphanelerin değerlendirilmesi nedir? • Farklı modeller • Değerlendirme döngüsü • Ne değerlendirilir? • Nasıl değerlendirilir? Gurbet G. Evsel, Guz 2015

Dijital kütüphane değerlendirilmesi nedir? • Dijital kütüphaneleri değerlendirmek için kavramlar ve modeller temel olarak üç araştırma alanından gelir: kütüphane ve bilgi bilimi çalışmaları, bilgisayar bilimi çalışmalar ve insan-bilgisayar etkileşimi çalışmaları. Dijital kütüphane değerlendirmesi 1990'ların sonundan beri araştırılmaktadır. Saraceviç göre DL değerlendirmesi sistemin işleyişi veya performansına bağlı olarak yapılabilir. Ayrıca bazı amaçlarla/ hedeflerle ile ilgili olarak etkinliğine göre değerlendirilebilir: (Sistem tasarım amacına göre iyi çalışıyor mu? ) (Saraceviç, 2000).

Dijital kütüphanelerin değerlendirme amacı nedir ? • Sorumluluk: Kaynakların değerlendirmesi • Etkililik: temel bilgi aramayı anlamak • Etkisi: Artan öğrenme, araştırma, yayma

Değerlendirme planlama döngüsü DK amaclari Aktiviteleri planla Method seç Veri kolleksiyonu Veri analizi Yapılan secimi takip et Degerlendirmeyi tekrarla Kriter hedefleri Değerlendirme planlama döngüsü

DK`de neler değerlendirilebilir ? • İçerik • Hizmetler / sistem • Kullanıcılar ve kullanımları

İçerik merkezli değerlendirme • İçerik kalitesi (konu kapsamı, alaka) • İçerik kapsamı ( Neler dahil? Online, dergi , e-kitap) • İçerik organizasyonu (bibliyografik organizasyon, indeksleme ) • Etkinlik (yönetimi, kullanıcı desteği) • Verimlilik (maliyet)

Sistem merkezli değerlendirme • İçerik arayüzü (tasarım , navigasyon destek) • Sistem performansı ( etkileşim, arama algoritmaları, işleme süresi ) • Sistem yapılandırması ( ağlar, güvenlik, kimlik doğrulaması) mühendislik , işlem veya içerik odakli.

Kullanıcı merkezli değerlendirme • Kimler? ( araştırmacılar, öğrenciler, uzaktan, v.b.) • Dijital kütüphaneye nasıl erişim sağlıyorlar? (bilgi arama davranışı, kullanışlılık) • Neden dijital kütüphane gerekiyor? (faaliyetler, beklentiler) • Ne tür kaynaklara ihtiyacları var? (konu, v.b.) • dijital kütüphane değeri nedir ? (sonuçlar, kullanıcı oluşturma potansiyeli ) Arayuz odakli

Nasıl değerlendirilir? • Anket • Kayıtlar analizi • Odak grubu • Kullanım analizi • Söyleşiler • Uzun dönem çalışmalar • Gözlemler • Kültürlerarası değerlendirme • Yüksek sesle düşünmek • Kıyaslama • Kullanılabilirlik • Deney • Durum çalışmaları • Belgeler , toplantı, iletişim analizi ( antropoloji ) • İşlem günlüğü analizleri • Doğrudan anketler ve online anketler de dahil olmak üzere anketler,

DK değerlendirilmesi… Belirtildiği gibi, DK`ler karmaşık varlıklardır. Bu nedenle, birçok değerlendirme yöntemi uygulanır. Her yöntemin belirli güçlü ve zayıf yönleri vardır. "En iyi yöntem” diye bir yöntem yoktur ve olmayacaktır. Yine de bazı genellemeler elde edebilmek için uygun kriter ve yöntemlerden bazılarının standardizasyonu olmak zorundadır.

DK değerlendirilmesi… • Imkansız? pek sayılmaz • Zor? çok • Henüz genelleme yapılamıyor • Genel değerlendirme modelleri henüz mevcut degil. • DK yapılan çalışmalara kıyasla yalnızca bir kısım değerlendirmeye yönelik

Örnek Dijital Kütüphane İnceleme ve Değerlendirme Taslağı Dijital Kütüphanenin (DK) Adı: Dijital Kütüphanenin URL: Dijital Kütüphanenin Misyonu: Web sitesinin ekran görüntüsü: 1. İnceleme Topluluk Kullanıcı toplulukları nelerdir? Paydaşlar (sponsorlar, ortaklar) kimlerdir? DK nasıl finanse ediliyor? DK sürdürülebilir mi? Diğer DK ile işbirliği var mi? İçerik DK ne tür (görsel, medya, metin) içerik mevcut? DK nasıl organize edilmiş? Nesneleri listelemek için ne tür tablolar kullanılanılmıştır? Hangi diller kullanılanılmıştır? Şu anda dijital kütüphanede kaç nesne (kayıtlı)?

Örnek Dijital Kütüphane İnceleme ve Değerlendirme Taslağı II Hizmetler Erişim ilkesi (örneğin, açık URL kısmen açık, üyelik, vs.) nedir? Hangi arama hizmeti verilmektedir? (örneğin, tüm DL tek arama motoru, ya da birden fazla arama gibi temel arama ve gelişmiş arama gibi fonksiyonlar) Referans hizmetleri (örneğin, SSS, e-posta sorguları, sorgu formu, vb) sunulmakta mıdır? Mevcut sistemin nasıl kullanılacağı hakkında yardım ya da talimat var mı? Kullanıcılar için bir tartışma forumu var mı? RSS, wiki, blog vb. başka herhangi bir kullanıcı etkileşimi hizmetleri var mı? Teknoloji Açık kaynak, ticari ya da in-house dijital kütüphane yönetim sistemi kullanıyor mu? Ne tür arayüz teknikleri kullanılmaktadır (kullanıcı uzmanlığı hakkında varsayımlar, etkileşim tarzı desteklenen [komut / form doldurma / menü / doğrudan manipülasyon / görsel], kullanıcı arayüzü kontrol mekanizmaları sağlanan [menüler, çerçeveler, java uygulamalar]) Güvenlik ve/ veya hizmet kalitesi için herhangi bir özel hükümler var mıdır? Diğer DK ile ilgili kişisel izleniminiz nedir? (Sizce DK`nin arayüzü nedir kullanışlı mı? İstediğinizi bulmak kolay mı? ) DK`nin geliştirmesi gerekmektedir (pazarlama, arayüz, arama, tarama, hizmet, vb)?

Referanslar Saracevic, T. (2000): ‘Digital library evaluation: toward an evolution of concepts’, Library Trends, 49(3), 350– 369.