TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mimaride kimlik.
Advertisements

Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
Içmimarlık nedir?.
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
GİRİŞ Mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar dersinin amacı:
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
Kültür.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
TÜRK DİLİ-I Dil-Kültür İlişkisi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ GENEL BİLGİLER
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
FARKLILILAR.
? ? ? ? ? ? FRANK GEHRY FRANK GEHRY FRANK GEHRY
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Örgütsel bilgi kullanımı
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
KÜLTÜR NEDİR? İnsana ilişkin bir kavram olarak kültür, tarih içerisinde yaratılan bir anlam ve önem sistemidir. Bir grup insanın bireysel ve toplu yaşamlarını.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Toplumsal Cinsiyet Kavramı Neyi Açıklar? Cinsiyet, erkekler ve kadınlar arasındaki evrensel ve değişmez biyolojik farklılıkları.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ(12-18 YAŞ)
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
Problem Çözme Yaklaşımları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Kazanım Sosyal rollerin zaman içerisindeki değişimini inceler.
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kültür ve Özellikleri.
Kültürel Tarihsel Kuram
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
9. HAFTA AİLE.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Sunum transkripti:

TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu ders, tüm disiplinlerden öğrencilere yönelik ‘toplumsal cinsiyet farkındalığı’ oluşturma ve artırmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede ders, başlangıç düzeyinde, toplumsal cinsiyet kavramı, çalışma yaşamı, eğitim, hukuk, medya ve mimarlık alanlarında toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini, toplumsal cinsiyet ve sözü geçen alanların ilişkisini açıklayan kuramları içermektedir.

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) DERSİN TASLAĞI Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimari ve Kullanıcının (kadın, erkek: kız çocuk, erkek çocuk, genç kadın, genç erkek, yaşlı kadın, yaşlı erkek, engelli kadın, engelli erkek vs..) Önemi (Utilitas, Fermitas ve Venüstas kavramları – İşlev, Kullanıcıya bağlı işlev & Kullanıcı cinsiyeti ilişkisi) Mekansal Tanımlarda Cinsiyet Kavramının Tartışılması, Cinsiyete Bağlı Roller ve Mekan Arasındaki İlişkinin İrdelenmesi, Konut ve Sosyal Mekanlarda 'Cinsiyete Bağlı Roller ve Mekan Arasındaki İlişki'nin Sorgulanması

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimarlık nedir?

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimari mekan nedir? Açık Mekan, Yarı-Açık Mekan Kapalı Mekan

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimari mekan nedir? Açık Mekan, (genel açıklama)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimari mekan nedir? Yarı-Açık Mekan (genel açıklama)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari Mekan Kavramının Tartışılması,   Mimari mekan nedir? Kapalı Mekan (genel açıklama)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari ve Kullanıcının Önemi (kadın, erkek: kız çocuk, erkek çocuk, genç kadın, genç erkek, yaşlı kadın, yaşlı erkek, engelli kadın, engelli erkek vs..) (İşlev, Kullanıcıya bağlı işlev, Kullanıcı cinsiyeti)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimari ve Kullanıcının Önemi (kadın, erkek: kız çocuk, erkek çocuk, genç kadın, genç erkek, yaşlı kadın, yaşlı erkek, engelli kadın, engelli erkek vs..) (İşlev, Kullanıcıya bağlı işlev, Kullanıcı cinsiyeti)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Biyolojik Cinsiyet Nedir? Doğuştan gelen, biyolojik ve fiziksel olarak her kadın ve her erkek için aynı olan özelliklerdir. Örneğin; kadınların ve erkeklerin farklı cinsel ve üreme organlarına sahip olması gibi. Toplumsal Cinsiyet Nedir? Toplumsal cinsiyet, kadınlara ve erkeklere toplumsal olarak yüklenen rolleri ve sorumlulukları ifade eder. Sosyal yönden kadın ve erkekten beklenen veya uygun görülen davranış biçimlerini tanımlar. Toplumsal cinsiyet rolleri toplumdan topluma farklılık gösterebileceği gibi, zaman içerisinde ve/veya kriz dönemlerinde de değişiklik gösterebilir.

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Kadın – Erkek olmak öğrenilen bir şey mi? Yoksa doğumla gelen bir özellik mi? MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Toplumsal cinsiyet kavramını açıklarken öncelikle cinsiyet kavramına değinmek yerinde olacaktır. Cinsiyet kavramı temelde kadın ve erkek arasındaki biyolojik farklılıkları ifade eden ve demografik olarak kişiyi tanımlamada kullanılan, doğuştan gelen bir kategoridir. Toplumsal cinsiyet ise cinsiyetlerin eril ve dişil olarak kategorileştiği, öğrenmeye dayanan, insan yapımı, toplumun ve kültürün kadın ve erkeğe biçtiği rol, görev, hak, sorumluluk ve davranışları açıklamada kullanılan bir kavramdır (Dökmen,2010:23; Bhasin,2003:2; Newman, 2002:358).

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mekân ile cinsiyet bir arada düşünüldüğünde; mekan ile ilgili olarak kim kullanacak, ne zaman ve hangi koşullarda, hangi görevle mekanda bulunabileceği ile ilgili zihnimizde çeşitli sorular belirir. Hatta mekan ile ilgili zihinde bir resim oluşur ve cinsiyete bağlı olarak kullanılacak renkler, eşyalar, biçimleri ile ilgili bir öngörü oluşur. Mimari mekanlar ayrıştırılıp; kahvehane, stadyum, kışla gibi mekanları erkekler ile, ev, kadın lokalleri, el işi kursları gibi mekanları kadınlar ile eşleştirilir. Kadın – Erkek olmak öğrenilen bir şey mi? Yoksa doğumla gelen bir özellik mi?

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Toplum sahip olduğu kültüre bağlı olarak kadın ve erkeği belirli kalıplara sokar. Bunu, örneğin kadın ve erkekler arasındaki ilişkileri kendi kurallarına göre düzenleyerek, toplum içinde belirli görevler yükleyerek, davranışlarını şekillendirerek, nasıl hissetmeleri gerektiğini öğreterek, nasıl giyinmeleri gerektiği söyleyerek, yaşamlarını geçirecekleri mimari mekanları tanımlayarak / sınırlayarak yapmaktadır. Bu süreçte iki cins arasında ortaya çıkan roller, görev ve haklardaki farklılaşma eşitsizliği ortaya çıkarmaktadır. Genel olarak her toplumda görülen bu eşitsizlik, kültüre ve zamana göre değişim gösterse de, erkeğe atfedilen rollerin kadına atfedilenlere göre mutlak biçimde baskın olması ve bu rollere her kültürde daha fazla değer verilmesi toplumda cinsler arasında bir asimetri oluşmasına neden olmaktadır (Rosaldo,1974 akt Kılıçkıran,2010:44).

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimarlığın konusu olan mekânın, cinsiyet ile ilişkisini bedensel farklılıkların ötesinde toplumun kadın ve erkek için ortaya koyduğu rol ve sorumluluklar ile ilişkili biçimlendiğini görürüz. Toplumun sosyal ve kültürel yapısından beslenen bu durumu toplumsal cinsiyet kavramı ile açıklayabiliriz. Toplum, insanları kadın ve erkek olarak iki gruba ayırmakla ve onlara farklı özellikler ve görevler yükleyerek cinsler arasında ayrımcılığa neden olmaktadır. Bu ayrımın izlerini toplum hayatının her alanında dolayısıyla mekânda da görmek mümkündür.

MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) MEKAN – İNSAN (KULLANICI) KADIN – ERKEK MEKAN – İNSAN – TOPLUM KÜLTÜREL YAPI SOSYAL YAPI EKONOMİK YAPI MAHREMİYET, GÜVEN DUYGUSU, SOSYALLEŞME, BİREYSEL MESAFELERE DUYARLILIK, KİMLİĞİNİ YANSITMA İSTEĞİ Yaşamın bir parçası olan mekân, insan ile etkileşime geçerek toplumun sahip olduğu sosyal ve kültürel yapıya ayna tutmaktadır. Mekân bireyin sahip olduğu bu alt yapı ile örgütlenir ve bu durum mekâna biçimsel olmaktan çok, mekan kullanımı ve düzeni ile yansır. Bireyin toplumdan edindiği roller ve değer yargıları mekânda kendini tavır ve davranış olarak gösterir. Mekânsal davranışlar ile ortaya koyulan mahremiyet, güven duygusu, sosyalleşme, bireysel mesafelere duyarlılık, kimliğini yansıtma isteği gibi noktalar bireyin sahip olduğu toplumsal roller ve dünya görüşü ile ilişkili olup, mekân içerisinde bu durum somut bir görünüm kazanır.

MİMARLIK Mekân’ın Cinsiyeti Var Mı? Mimari mekân algısı, kültürel ve sosyal öğelerin etkisiyle oluşmakta ve tümünün temellendiği beden ve bedenlerin birbirleriyle olan ilişkilerinden doğmaktadır. Bu bağlamda, mekânın, kullanıcısı ve şekillendireni olan beden ile karşılıklı ilişkisi kesintisiz ve bitimsizdir. Bedenin beraberinde getirdiği cinsiyet olgusu da böylelikle doğrudan ya da dolaylı, mimari mekânla ilişkili unsurlardan biri haline gelmektedir. Mimarlık ile cinsiyet arasındaki ilişkinin başlıca iki biçimde görünürlük kazandığı söylenebilmektedir. Temel bir ayrım ile hareket ederek, bedenin ayrılmaz öğesi olan biyolojik cinsiyet olgusuna gönderme yapan metaforik yaklaşımlar ve toplumsal cinsiyet olgusuna paralel hareket eden, sosyal düzenin mekansal yansımaları olan pragmatik yaklaşımlardan bahsedilebilmektedir (Gür & Aşık, 2004: 49-50). CİNSİYET Farklı tarihsel dönemlerde, mimari ve mekânsal ürünlerde, beden ve cinsiyet olgularına dair metaforik biçimler işlenmiştir. İnsan bedenine ve cinsiyete dayanan bu metaforik çağrışımlar, bazen bedenin cinsiyete dair fiziksel özelliklerini birebir taklit ederken, bazen de toplumsal kabullerin yarattığı dişil ve eril kodları kullanmıştır (Gür & Aşık, 2004: 50). Örneğin, kıvrımlı hatlara sahip iç mekânların kadın ile yüksek kulelerin ise erkek ile ilişkili sunulması, toplumlarda kabul görmüş ve kalıplaşmış imajlarla karşılaştırma yapılarak yaratılan çağrışımlardır (Rendell, 2000: 103).

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET Mekânsal Kurguda Cinsiyet Ayrımı ve Göstergeleri Erkek veya dişi olmanın anlamı, toplumsal normlara bağlı kalarak, kişinin cinsiyete tabi tanımlarla belirlediği genel bir rolün kullanımıdır. Erkek rolü (eril rol) ve kadın rolü (dişil rol) hakim cinsiyet rolleri olarak kabul edilmektedir. İnsanı ve mekanı , dişi ve erkek olarak tanımlayan göstergeler, bu cinsiyet rollerinin tarihsel süreçte genellediği imgeler, imajlar ve simgelerdir. Mekanın taşıdığı cinsiyete ilişkin kodlar kişinin taşıdıklarından farklı ve süreksizdir; Çünkü kullanıcı ya da toplum algısı ve zamanın dinamikleri etkisinde değişmektedir. DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Cinsiyet rollerinin, yapı yapma eyleminin mimarlık disiplini içinde ele alındığı süreçlerde, nasıl kullanıldığı ve yorumlandığı çok daha kapsamlı bir araştırmayı gerektirmektedir. Ancak, süregelen hakim kalıpların bu iki rol üzerinden genel geçerlilik kazandığı bilinmektedir. Sözü geçen geçerlilik, erk odakları olan inanç, yönetim ve üretim odakları etkisinde oluşmaktadır. Mimarlık teorilerinde kullanılan mekânsal göstergeler ya da mimarlığın anlatım dilinde ve bu dil kullanılarak oluşturulmuş herhangi bir dizgenin içeriğinde, dişil ve eril ayrımlarının yapılması, yalnızca modern çağa özgü bir durum değildir.

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK Le Corbusier’ e ait “modulor sistem” erkek bedeni ile aktarılmıştır. CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Mimarlık – cinsiyet tartışmalarında yer alabilecek başka bir problem ise doğrudan mekanın cinsiyetçi kodları öne çıkaran sunumu ve mimarlığın araçlarındaki cinsiyetçi yapılanmalardır. Mimarlığın bir disiplin olarak normlaşması aşamalarında etkin olarak yaygınlaşan çalışmalarda, nesilden nesile aktarılacak ikonografik aktarımlarda, mekanın insanla kurulan ilişkisinin çoğunlukla erkek üzerinden kurulduğu görülmektedir. Rönesans’ta erkek bedeni üzerinden çizime aktarılan “kilise planimetrisi”

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK Le Corbusier’ e ait “modulor sistem” erkek bedeni ile aktarılmıştır. CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Vitruvius’tan itibaren çizimlerde insan bedenini temsilen erkek bedeni sürekli biçimde kullanılmıştır. Bu geleneğe referansla, Rönesans döneminde mimarinin mükemmeliyetinin erkek bedeninin mükemmeliyeti üzerinden kurulacağı görüşü hakim olmuştur. Böylece kendi normlarını oluşturan mimarlık usta-çırak ilişkisi ve zanaat olmaktan çıkıp kendi eğitim alanını da kurmuştur. Mimarlık bilgi kuramının Batı aydınlanması devamında endüstri devrimi ile yayılan biçimler ile birlikte bu standartları dünyanın geri kalanına taşımıştır. Rönesans’ta erkek bedeni üzerinden çizime aktarılan “kilise planimetrisi”

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Orijinal olarak Fred Astaire ve Ginger Rogerds’e adandığı ve dans eden iki partneri sembolize ettiği için Fred and Ginger olarak adlandırılan bu yapı, Çek Cumhuriyeti’nin başkenti Prag’da yer almaktadır. Bina, eril ve dişil kodlarla sembolize edilmiştir. Frank Gehry tarafından tasarlanan yapı 1996 yılında tamamlanmıştır.

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu bağlamda, cinsiyet-mekân arasındaki ilişkinin toplumsal kabullere paralel okunabileceği önemli alanlar konut / ev / yuva, kahvehane ve kültüre bağlı olarak ibadethaneler olarak karşımıza çıkmaktadır. Geleneksel Yaşam – Modern Yaşam Ve roller…

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK Konutta Geleneksel Yaşam–Modern Yaşam Ve kadın kullanıcı üzerinden mekanların tartışılması… CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu bağlamda, cinsiyet-mekân arasındaki ilişkinin toplumsal kabullere paralel okunabileceği önemli alanlar konut / ev / yuva, kahvehane ve kültüre bağlı olarak ibadethaneler olarak karşımıza çıkmaktadır. (geleneksel ve günümüz karşılaştırmaları ile anlatılmalı)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu bağlamda, cinsiyet-mekân arasındaki ilişkinin toplumsal kabullere paralel okunabileceği önemli alanlar konut / ev / yuva, kahvehane ve kültüre bağlı olarak ibadethaneler olarak karşımıza çıkmaktadır. (geleneksel ve günümüz karşılaştırmaları ile anlatılmalı)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu bağlamda, cinsiyet-mekân arasındaki ilişkinin toplumsal kabullere paralel okunabileceği önemli alanlar konut / ev / yuva, kahvehane ve kültüre bağlı olarak ibadethaneler olarak karşımıza çıkmaktadır. (geleneksel ve günümüz karşılaştırmaları ile anlatılmalı)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Bu bağlamda, cinsiyet-mekân arasındaki ilişkinin toplumsal kabullere paralel okunabileceği önemli alanlar konut / ev / yuva, kahvehane ve kültüre bağlı olarak ibadethaneler olarak karşımıza çıkmaktadır. (geleneksel ve günümüz karşılaştırmaları ile anlatılmalı)

SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI MİMARLIK CİNSİYET DAÜ, FEN & EDEBİYAT FAKÜLTESİ, 2017-18 / 02 SBSB203 - TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Doç. Dr. Kağan Günçe (23.03.2018) Sonuç… Mekan bir gösteren(biçim/anlatım) olarak, her dönemde, bugün toplumsal cinsiyet olarak tanımlanan, doğada ise kendini baskın olarak gösteren iki farklı cinsiyetin ve hatta trans olanın göstergelerini içermiş ve içermektedir. Mekanın cinsel bir kimliği olmadığı gibi cinsiyete bağlı göstergesel detayların iliştirilmesiyle de mekana cinsel bir kimlik atfedilemez. Mekan kullanıcı esaslıdır ve kullanıcı gereksinimleri (kadın, erkek: kız çocuk, erkek çocuk, genç kadın, genç erkek, yaşlı kadın, yaşlı erkek, engelli kadın, engelli erkek vs..) çerçevesinde örgütlenir ve şekillenir.