ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Advertisements

ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
5.BÖLÜM İLETİŞİM VE EĞİTİM Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan YILMAZ.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
DİL ve ANLATIM DERSİ 10. SINIF PROJE ÖDEVİ
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
EQUIZSHOW.
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ANLATIMIN VE ANLATICININ TAVRI
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GÖKTÜRK KİTABELERİ.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ANLATIM TÜRLERİ.
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Nazlı ÖZTÜRK.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Eğitsel Rehberlik.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRENME STİLLERİ.
Tezin Olası Bölümleri.
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Günlük (Günce).
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Çevribilim Açısından Metin Türü Metin türlerini kendi aralarında toplumsal iletişim işlevlerine göre bölümlemek, çevirinin hem öğretimi hem de uygulaması.
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM

ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE ANLATIM Anlatım, düşüncenin duygunun kısacası sözle, davranışla jest ve mimiklerle alıcıya ulaştırılmasıdır. İnsan iletişimi sağlamak için anlatır ve anlar. Edebi eserde anlatma bir olay çevresinde gelişir. Farklı durumların ve ruh halinin dile getirilmesi çevresinde metinde ifadesini bulur.

Okuyucu bütün olup biteni bu anlatıcı aracılığı ile öğrenir. Anlatmaya bağlı edebi metinlerde yazar anlatma görevini bir anlatıcıya yükler. Okuyucu bütün olup biteni bu anlatıcı aracılığı ile öğrenir. Bu kurmaca bir kişidir.

Kahraman anlatıcının bakış açısı, Gözlemci anlatıcı bakış açısı, Anlatmaya bağlı edebi metinlerde İlahi bakış açısı, Kahraman anlatıcının bakış açısı, Gözlemci anlatıcı bakış açısı, olmak üzere üç tip anlatıcı ve bakış açısı vardır. Bakış açısını bulabilmek için “Olan biten kimin gözünden ve kime göre anlatılıyor?” sorusunu sormalıyız.

1- İLAHİ BAKIŞ AÇISI Anlatıcı olayların içerisinde yer almaz. Her şeyi bilen bir anlatıcının bakış açısıdır. Anlatıcı kişilerin zihinlerinden geçenleri, geçmişte yaşadıklarını bütün ayrıntısı ile bilir. Anlatıcı, olayları anlatır, istediği yerleri özetler. Bu durumda anlatıcı, kahramanlardan daha fazlasını bilir. Üçüncü ağızdan anlatım vardır.

Olayları bir kamera tarafsızlığı ile anlatır. 2- GÖZLEMCİ BAKIŞ AÇISI Anlatıcı olayların içerisinde yer almaz. Olayları bir kamera tarafsızlığı ile anlatır. Anlatıcı, olayları sadece dışarıdan gözlemleyen bir şahit konumundadır. Görünüşte tarafsız olan bir şahit gibi olup biteni anlatır.  Bu durumda anlatıcı, kahramandan daha az şey bilir. Üçüncü ağızdan bir anlatım vardır.

3- KAHRAMAN ANLATICI BAKIŞ AÇISI Anlatıcı, hikâyenin bir kahramanıdır. Hikâyeyi bize kendi bakış açısından anlatır. Anlatıcı gördüğünü, duyduğunu, bildiğini anlatır. Bu durumda anlatıcı ve kahraman eşit bilgiye sahiptir. Birinci ağızdan anlatım vardır.

Bu bakış açıları, anlatıcının kahramanları karşısında farklı tavırlar almasını sağlar. İlahi bakış açısında, anlatıcı her şeyin bilgisine ve görüşüne sahiptir. Gözlemcide  ise sadece bir gözlemcidir. Birinci hal, ikinci hale göre  anlatıcıya kahramanlarını daha çok yargılama imkânı verir. Bakış açıları, okuyucunun olay karşısındaki tavrını da etkiler. Bakış açısı değiştikçe okuyucunun olaya katılım tarzı değişir.

ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL Anlatmaya bağlı edebi metinlerde dil, bilinen bütün özellikleri ile karşımıza çıkar. Kullanılan edebi dilin metnin yazıldığı dönem, sosyal hayat, edebi zevke göre değişiklik gösterir. Dil, tema ve verilen mesajla ilgilidir. Dil şiirsel işlevi ile kullanılır. İletişim aracı metindir.

Mustafa KARLI Türk Edebiyatı Öğretmeni Anadolu Ticaret ve Ticaret Meslek Lisesi TURGUTLU www.edebiyatogretmeni.net