MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE DİNÎ REFERANSLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MELEKLERE İMAN.
Advertisements

AİLE: Hayata Açılan Pencere. AİLE: Hayata Açılan Pencere.
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
İslam’da Temizlik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği
HZ.PEYGAMBERİMİZ (S.A.S)’İN SÜNNETİNE GÖRE TİCARET
Aile Okulu Dersleri-1 Hoş geldiniz.
Hz. Peygamber ve İnsanlık Onuru
AİLE VE AKRABALIK İLİŞKİLERİ
HZ. MUHAMMED ZAMANI İYİ DEĞERLENDİRİRDİ
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
AHİRET İNANCI.
ADALET.
Temel Eğitici Nitelikleri
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
ALKOLLÜ İÇKİ İÇMEK VE UYUŞTURUCU KULLANMAK 1
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
Hak ve özgürlüklerin kullanımını engelleyen ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
DİNLERİN VE İSLAM’IN EVRENSEL ÖĞÜTLERİ – 2
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
EVLERİNİN YANIDAKİ TAPINAKLAR
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
SİGARANIN ZARARLARI.
Başkalarına Zarar Vermek- Kul Hakkı
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
İslam’da Bilginin Kaynakları
AİLE İÇİ İLETİŞİM.
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
“HAZİRAN 2015 DÖNEMİ MESLEKî ÇALIŞMALAR” PROGRAMI
4. Küçükleri Sevmek, Büyükleri Saymak
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Performans ödevi
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
DİNLER EVLİLİĞE ÖNEM VERİR
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Zararlı Alışkanlıklardan Kaçınmak. Zararlı alışkanlıklarla kastedilen, insan bedenine zarar veren ve tiryakilik oluşturması sebebiyle insanı kendine esir.
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
AKLIN KORUNMASI.
Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ. Aile Hayatımız T.C. ŞEHZADELER MÜFTÜLÜĞÜ.
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
BESLENİRKEN NELERE DİKKAT EDECEĞİZ?
İslam Medeniyeti ve aile
Bugün neler öğreneceğiz?
TEMİZLİK VE İBADET 9. SINIF 2. ÜNİTE BÜŞRA SELCEN YILDIZ.
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
 Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) Vedâ haccında, 9 Zilhicce Cuma günü zevâlden sonra Kasvâ adlı devesi üzerinde, Arafat Vâdisi'nin ortasında 124 bin.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
İSLAMDA KUL HAKKI İHLALİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELEDE DİNÎ REFERANSLAR Selim AL / Vaiz

1- İnsanın Özdeğeri İnsan: Yeryüzünün şerefli halifesi Allah Teâlâ buyurur ki, “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım.” (Bakara, 2/30) “O, sizi yeryüzünde halifeler kılandır.” (Fâtır, 35/39)

İnsanın Özdeğeri Halife: Kâinattaki eşsiz düzene uyum sağlayabilecek, güçlü, akıllı, sorumlu ve onurlu varlık. İnsan: “eşref-i mahlûkat” Her insan; yaşı, cinsiyeti, rengi, ırkı, dili, dini, meşrebi, mezhebi fark etmeksizin “halife” sıfatıyla bir özdeğere sahiptir.

İnsanın Özdeğeri Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurur: “Ey insanlar! Rabbiniz birdir. Babanız da birdir. Biliniz ki Arap’ın Arap olmayana, Arap olmayanın da Arap olana, beyazın siyaha, siyahın da beyaza üstünlüğü yoktur. Üstünlük ancak takva iledir. Şüphesiz Allah katında en kıymetli olanınız, en derin takva bilincine sahip olanınızdır.” (İbn Hanbel, Müsned, V, 411)

2- İnsanın Sorumluluğu Halifelik yani “yeryüzünü Allah’ın muradına uygun biçimde imar etme vazifesi” lüksün değil, sorumluluğun adıdır. Halife olma vasfı, “emanet” kavramı ile beraber düşünülmelidir.

İnsanın Sorumluluğu Kur’an’da şöyle buyrulur: “Şüphesiz biz emaneti göklere, yere ve dağlara teklif ettik de onlar onu yüklenmek istemediler, ondan çekindiler. Onu insan yüklendi. Çünkü o çok zalimdir, çok cahildir.” (Ahzâb, 33/72)

İnsanın Sorumluluğu Önce Kendisi, Sonra Diğer insanlar, Nihayetinde Varlık âlemi/Kâinat, Allah tarafından insana “emanet” edilmiştir. Kendine ait olmayan, bir diğer deyişle “üzerlerinde istediği gibi tasarruf yetkisine sahip olmadığı” bütün bu emanetler hakkında “emanetin sahibi” olan Allah’a bir gün hesap verecektir.

3- Emanetlerin Korunması İslam âlimleri dinin gayesinin “beş unsuru” korumak olduğunda ittifak etmişlerdir. Bu beş unsur, insanın hürmete layık/dokunulmaz değerleridir: Can Mal Akıl Nesil Din

Emanetlerin Korunması Eğer herhangi bir şahıs, varlık, nesne, madde, fikir ya da oluşum insanın bu beş temel değerini kayba uğratıyor, zarara sokuyor ve onu hüsrana sürüklüyorsa, din orada devreye girerek insanı korur ve ona hem korunmasını hem de çevresindekileri korumasını emreder.

4- İnsanın Dokunulmazlığı Hz. Peygamber (sas) Veda Haccında insanlara şöyle hitap etti: “(Ey insanlar!) Bu (Zilhicce) ayınızda, bu (Mekke) şehrinizde bu (Arefe) gününüz nasıl mukaddes ise, kanlarınız, mallarınız ve ırzlarınız (saygınlığınız) da aynı şekilde mukaddestir, dokunulmazdır.” (Buhârî, İlim, 9)

5 - Madde Bağımlılığı “Bağımlılık”, bir kişinin kullandığı madde ya da yaptığı bir eylem üzerinde kontrolünü kaybetmesi ve onu hayatının merkezine yerleştirerek onsuz bir hayat süremez hâle gelmesidir. “Madde bağımlılığı”, hangi yaşta olursa olsun, bir insanın esrar, eroin, uyuşturucu hap, tiner, sigara, alkol gibi maddeleri sık kullanımına bağlı olarak gelişen hastalık durumudur.

Madde Bağımlılığı Ruhsal, bedensel, sosyal ya da adli problemler oluşturmasına rağmen bir maddeyi kullanmaya devam eden insan, bağımlıdır. Öfkelenen, tükenen, efkârlanan, korkan, yalnızlaşan, vazgeçen, özenen, merak eden, kendini ispata girişen… Pek çok insan için sebep farklı ama sonuç aynıdır: Kayıp, hüsran ve zarar!

Madde Bağımlılığı Madde kullanan kişinin; Canı (bedeni ve sağlığı) Aklı (iradesi, düşünme ve muhakeme yeteneği) Malı Irzı (saygınlığı) ve nesli (ailesi) İnancı (dinî duyguları, ibadet hayatı ve ahlakı) zarar görmektedir. O halde bu konu, din açısından bir koru(n)ma ve dokunulmazlık konusudur.

6- Dinî Metinlerden Deliller a- Kur’an’da şöyle buyrulur: “Ey iman edenler! İçki, kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak şeytan işi birer pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.” (Mâide, 5/90) Ayetteki “içki” olarak tercüme edilen kelime “hamr” kelimesidir. Hz. Ömer, hamrı “aklı örten her şey” diye açıklar.

Dinî Metinlerden Deliller b- Ümmü Seleme (ra) şöyle der: “Peygamber (sas) sarhoş eden ve uyuşturan her şeyi yasakladı.” (Ebû Dâvûd, Eşribe, 5) Müskir: Sarhoş eden, aklı gideren Müfettir: Uyuşturan, rehavet veren, gevşeten Peygamberimiz şöyle buyurur: “Çoğu sarhoş eden şeyin azı da haramdır.” (Tirmizî, Eşribe, 3)

C- Zarara giden yolu kesmek İslam’a göre, hem kendi gayr-i meşru olan hem de başka mefsedetlere yol açan unsurların önü tıkanır. Zarara giden yol engellenir. Buna sedd-i zerayi’ ilkesi denir. Madde kullanımı bu ilkeye göre de yasaktır. Zira yol açtığı zararlar, hukuki ve ahlaki deformasyonlar sayılamayacak kadar çoktur. Hz. Peygamber (sas) buyurur ki, “Zarar vermek ve zarara zararla karşılık vermek yoktur.” (Mâlik, Akdiye, 31)

D- Şüphelilerden kaçınmak İslam, haramdan korunmak kadar, şüpheli şeylerden sakınmayı, ihtiyatı da emreder. Bazı maddeler -sözgelimi tütün ürünleri- hakkında ittifakla “haram” hükmünün verilmemesi, onların şüpheli olduğu gerçeğini değiştirmez. Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurur: “Seni şüphelendiren şeyleri bırak, şüphelendirmeyenlere bak!” (Nesâî, Eşribe, 50)

Şüphelilerden kaçınmak Yine Allah Resûlü (sas) şöyle buyurur: “Helâl bellidir; haram da bellidir. İkisinin arasında birtakım şüpheli şeyler vardır ki insanların çoğu bunları bilmezler. Kim şüpheli şeylerden sakınırsa, dinini ve ırzını (namus ve haysiyetini) korumuş olur. Kim de şüpheli şeylere düşerse, harama düşme tehlikesi yaşar.” (Müslim, Müsâkât, 107)

2. bölüm: Madde Bağımlılığı ile Dinî ve Ahlâkî Anlamda Mücadele İçin NE YAPMALIYIZ?

Sorumluluk üstlenmekten kaçmayalım. Bağımlılıkla mücadele konusunda sorumluluk üstlenmek, dinî bir vecibedir. “Emanet bilinci” ile düşünürsek…”evladım, eşim, mahallenin gençleri bana emanettir…” Hz. Peygamber (sas) buyuruyor ki, “Hepiniz birer çobansınız/sorumlusunuz ve hepiniz yönettiklerinizden mesulsünüz. Devlet başkanı bir çobandır ve yönettiklerinden mesuldür. Evin erkeği bir çobandır ve yönettiklerinden mesuldür. Evin hanımı da bir çobandır ve yönettiklerinden mesuldür.” (Buhârî, İstikrâz, 20)

Mücadele için her yolu deneyelim. Bağımlılık “kötüdür”. Kötüyle mücadele (nehiy ani’l-münker) ise, farzdır. Peygamberimiz buyuruyor ki, “İçinizden biri bir kötülük görürse onu eliyle değiştirsin. Buna gücü yetmezse diliyle müdahale etsin, buna da gücü yetmezse kalbiyle ona karşı nefret beslesin. Bu ise imanın asgari gereğidir.” (Müslim, Îmân, 78)

Bağımlılık yapıcı maddeye giden yola set çekelim. Sedd-i zerâyi’, bağımlılıklarla mücadelede vazgeçilmez bir unsur olmalıdır. Özendiren ve eriştiren her türlü vasıta konusunda dikkatli olunmalıdır. Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurur: “Allah, (şarap yapmak maksadıyla üzümü) sıkana, sıktırana, satana, satın alana, taşıyana, kendisine taşınana, parasını yiyene, içene ve sunana lanet etsin!” (Tirmizî, Büyû, 58)

Çocuklarımız için sağlıklı arkadaş ortamları oluşturalım. Kültür ve değerlerimiz, örf ve adabımız aslında çocukları madde bağımlılığından koruyucu imkanlara sahiptir. Bilhassa gençlerimiz için dinî ve kültürel değerlerini benimsemiş akran grupları oluşturulmalı ve desteklenmelidir. Allah Resûlü (sas) şöyle buyurur: “Kişi dostunun dini üzeredir. Bu yüzden sizden biri kiminle dostluk kuracağına dikkat etsin.” (Tirmizî, Zühd, 45)

Vicdan eğitimine önem verelim. Ahlâk eğitiminde esas olan iç disiplin kazandırmaktır. Vicdanının sesini dinlemeyi, kendini hesaba çekmeyi, otokontrolü öğretmektir. Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurur, “İyilik, gönlünü huzura kavuşturan ve içine sinen şeydir; kötülük ise insanlar ona fetva verseler bile, gönlünü huzursuz eden ve içinde bir kuşku bırakan şeydir.” (Dârimî, Büyû’, 2)

Helâl-haram duyarlılığı kazandıralım. Beden ve ruh sağlığımızı, ailemizi ve sevdiklerimizi, maddi ve manevi varlığımızı “helâl” ile beslemek esastır. Peygamberimiz (sas) buyuruyor ki, “Her sarhoş eden içkidir ve her sarhoş eden haramdır.” (Müslim, Eşribe, 74)

Çocuklarımıza emanet bilinci aşılayalım. Beden, Allah tarafından insana verilmiş en kıymetli emanetlerden birisidir. Hz. Peygamber (sas) şöyle uyarır: “Bedeninin senin üzerinde hakkı var!” (Müslim, Sıyâm, 182)

Ahiret inancını güçlendirelim. Emanetin sahibini bilmek, hesabı hatırlamak, karşılığa inanmak kişiyi manevi yönden güçlü kılacaktır. Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurur: “Kıyamet gününde hiçbir kul, ömrünü ne için tükettiği, ilmi ile ne yaptığı, malını nereden kazanıp nerede harcadığı, bedenini ne uğruna yıprattığı sorulmadıkça bir yere kıpırdayamayacaktır.” (Tirmizî, Sıfatü’l-kıyâme, 1)

Teşekkür ederim Selim AL / Vaiz