ANIZ YAKMANIN ZARARLARI ANIZ YAKAN GELECEĞİNİ YAKAR!

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Advertisements

İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLIĞI 1. İş Güvenliği Uzmanı Nasıl Olunur? İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde görevli iş güvenliği uzmanlarının nitelikleri, eğitimleri.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
1- Deprem Yer kabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan depremler önemli can ve mal kaybına neden olan afetlerdendir.Depremin yol açtığı.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Özgür IRKIÇATAL Donanım Koordinatörü
T.C. ÇANAKKALE VALİLİĞİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ Abdurrahman EREN Çevre Yönetimi ve Denetimi Şube Müdürü EĞLENCE YERLERİNDE ÇEVRESEL GÜRÜLTÜNÜN.
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
T.C MANİSA VALİLİĞİ Potenza - Italy (31 Ekim Kasım2011)
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 7-Ö ğ retim Üyesi Yeti ş tirme Programı YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
atık Üretim ve kullanım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan, insan ve çevre sağlığına zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesi.
BİR ZAMANLAR…. BUGÜN (beton çağı) 2022.
ODUNPAZARI ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
ORMAN YANGINLARI  Ormanlar, birçok canlı için eşsiz yaşam alanları olmalarının yanı sıra erozyonu, sel ve taşkınları Önlemeleri, iklimi dengelemeleri,
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
2 SANAYİ ALANININ ŞEHİR MERKEZİNE GÖRE KONUMU 3 Kastamonu Belediye Başkanlığı olarak şehirdeki her iki eski sanayi sitesinin şehir yerleşik alanı içerisinde.
Abdulkerim ÇÖMÇE Eskişehir İl Milli Eğitim Şube Müdürü Ankara – 2 Mayıs 2016.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
ARAZİ TESVİYESİ.
Mali Hizmetler Müdürlüğü ARSA RAYİÇ ÇALIŞMALARI
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TIBBİ ATIK KAZALARI ANKARA’DA HASTANE ÖNÜNDE TIBBİ ATIK TAŞIYAN KAMYONDA PATLAMA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nin.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Türkiye’de Yem Bitkileri Tarımının Sorunları
DOĞAL AFETLER.
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
HALİM GÜNEŞ.
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
REHBERLİK YÖNET.-6.
RADYASYON KİRLİLİĞİ.
YEM KÜLTÜRÜNÜN İLKELERİ
Erozyon ve Toprak Erozyonunun Oluşumu
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ACİL DURUM PLANI.
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
Yüzey Drenaj Sistemlerinin Tipleri Yüzey Drenaj Sistemlerinin Bakımı
Sayılarla WWF 50+ yıllık tecrübe (Kuruluş yılı 1961) 100+ ülke Yıllık
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
ÇEVRE SORUNLARI.
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

ANIZ YAKMANIN ZARARLARI ANIZ YAKAN GELECEĞİNİ YAKAR! Hazırlayan: Ziraat Mühendisi Ahmet ÖZTEK

ANIZ NEDİR? Hububat hasat edildikten sonra, tarlada geriye kalan köklü sap veya sürülmemiş tarlaya ANIZ denilmektedir. NEDEN ANIZ YAKILIR? İnsanoğlu her çabayı, kendi yararına olduğu veya olacağına inandığı için Anızı ve hububat saplarını bu düşünce ile yakmaktadır.

ANIZ YAKMANIN EN BÜYÜK ZARARI NEDİR?

Anızların yakılması, toprağın organik madde kaynağının yok edilmesidir. Organik madde; toprağın oluşumundan erozyona karşı direncine, toprağın fiziksel özelliğinden biyolojik aktivitesine, kimyasal özelliğine ve verime kadar pek çok yönden etki eder.

Ülkemiz topraklarının % 48’nin sahip olduğu organik madde ortalaması % 1-2 arasında, bölgemiz topraklarının % 49 ‘ nun organik madde ortalaması da %1-2 arasındadır. Oysa ki ideal toprak %5 organik madde içerir. Hububat anızları toprağın en önemli organik madde kaynağıdır.

Anızlar toprağa karıştırılarak, toprağın organik maddesi artırılır. Organik maddece zengin toprağın su tutma kapasitesi artar, erozyona ve kurağa dirençli toprak oluşturulur. Yapılan araştırmalar anızların yakılmasının kolay toprak işlemenin sağlanmasına rağmen toprağın organik madde içeriği ve verim üzerine olumsuz etkileri olduğunu ortaya koymuştur.

ANIZ YANGINLARININ NEDEN OLDUĞU BAŞLICA OLUMSUZ ETKİLER NELERDİR?

1- Yangın sonucu çıkan dumanlar havayı kirlendirmekte, küresel ısınmayı artırmaktadır. 2- Karayollarında ulaşım güvenliğini tehlikeye sokar, trafik kazalarına neden olur. 3- Anız yangınları, orman alanlarına sıçrayarak büyük zararlar verebilir. 4- Anız yangınları sıçradığı doğal mera ve ormanlık arazilerin yüzeyindeki bitki tohumları ve köklerini yakarak büyük kayıplara neden olur. 5- Anız yangınları etkili olduğu arazilerde birçok faydalı fare yiyen yılan, atmaca gibi canlılara, uğur böceği gibi birçok faydalı böceğin zarar görmesine neden olur.

6- Kontrolden çıkan anız yangınları, köy, kasaba ve şehirlerdeki yerleşim yerlerini olumsuz etkiler. 7- Tarımsal araziler içerisinde bulunan enerji iletişim ve haberleşme hatlarını taşıyan direklerin yanarak zarar görmesine neden olur. 8- Anız yangınları sonucu tarım topraklarında bulunan bitki gelişmesinde besin maddelerini ve suyu tutma görevi yapan organik madde miktarını azaltır. 9- Anız yangınları toprak yüzeyinde yüksel yakıcı sıcaklık oluşturarak toprağın içerisinde mikrobiyolojik canlıların azalmasına ve doğal dengenin bozulmasına neden olur.

ANIZ YAKAN, DOĞAL DENGEYİ BOZAR 10- Çıkan anız yangınları, tarla yüzeyini bitki örtüsüz çıplak bırakarak su ve rüzgar erozyonuna hassas hale getirir. 11- Anız yangınları ile toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri bozulur, verimliliği önemli oranda azalır. 12- Anız yangınları konusunda yapılan araştırmalar, en fazla toprak kayıplarının anız yakılan tarlalarda olduğunu göstermiştir. ANIZ YAKAN, DOĞAL DENGEYİ BOZAR

ANIZ YANGININA KARŞI ÇÖZÜM ÖNERİLERİ NELERDİR?

Dünyanın birçok ülkesinde, “Toprak İşlemesiz Tarım” yani anıza direkt ekim tekniği, uzun yıllar boyunca geniş alanlarda uygulanmaktadır. İlimizde 2011 yılında anıza direkt ekim uygulamaları yapılmış olup, başarılı sonuçlar gözlenmektedir.

Anıza direkt ekim yapılacak tarlada ekim yapmadan önce, Temmuz veya Ağustos ayında, 90 cm arayla dip kazan aleti çekilerek zamanla tarlada oluşan pulluk tabanı denilen sert tabakanın kırılır. Taban taşı kırılan tarlada, Ekim ayında anıza direkt ekim mibzeri ile tohum ekimi gerçekleştirilip, münavebe ekim sistemi uygulanarak bir sonraki yıl tek yıllık yem bitkisi ekimi yapılarak bu sistem uygulanmaya devam edilir.

TOPRAK İŞLEMESİZ TARIMIN AVANTAJLARI: 1- Yakıttan büyük ölçüde tasarruf sağlıyor. ( İşlemeli tarımda Çiftçiler, 1 dekar buğday yetiştirmek için 5 litre mazot kullanıyor. Bu sistemde yakıttan %70 oranında tasarruf sağlanıyor.) 2- Kurağa dayanıklı toprak oluşturuluyor. 3- Erozyon büyük ölçüde önleniyor. 4- Toprak yüzeyinden olan buharlaşma önleniyor. 5- Toprakta organik madde miktarı artığı için toprağın su tutma kapasitesi artıyor. 6- Tarımsal kuraklık önleniyor. 7- Toprakta kaymak tabakası oluşumu önleniyor.

8- Yağmur damlalarının toprağa çarpıp, toprağın parçalanıp toz haline gelmesini önlüyor. Böylece toprağın su ve rüzgar erozyonunu ile kaybolması önleniyor.Ayrıca toprağın kaymak tabakası bağlamasını da önlenmiş oluyor. 9- Verim artıyor. ( Buğdayda % 30 ) 10- Anız yangınları önleniyor. 11- Tarla nadasa bırakılmadığı için, her yıl ürün yetiştirilebiliyor. 12- Arazinin anızla kaplanması toprak ısısını düzenliyor. (Toprak ısısı bitkilerin suyu ve besini çekme gücüne, tohumun çimlenmesine, köklerin uzamasına, topraktaki mikrobiyolojik aktiviteye ve toprağın sertleşme ve kabuklaşma eğilimine etki eder.

ANIZ YAKMANIN CEZASI VAR!

2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun 20. Maddesine dayanılarak 2012 yılında kanuna aykırılık halinde uygulanacak idari para cezaları, 10 Ocak 2012 tarih ve 28169 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2012/1 no’lu tebliğ ile belirlenmiştir. Söz konusu tebliğde “Bu Kanunun ek 1 inci maddesinin (c) bendine aykırı olarak anız yakanlara her dekar için 31,39 TL idari para cezası verilir” hükmü ile “Anız yakma fiilinin orman ve sulak alanlara bitişik yerler ile meskun mahallerde işlenmesi durumunda ceza beş kat artırılır” açıklaması yer almaktadır. Ayrıca Bakanlığımız Hukuk Müşavirliğinin 10.02.2012 tarih ve 2708 Sayılı yazılarında anız yakanlara 169 TL İdari Para Cezası verileceği belirtilmektedir.

Amaç Madde 1: Bu tebliğin amacı, tarımsal üretimin ana kaynağı olan toprağın biyolojik, kimyasal ve fiziksel yapısının ve çevrenin korunarak, doğal denge içerisinde toprağın verimliliğinin sürdürülebilirliği için gerekli önlemleri almak, hububat tarımında hasadı takiben toprağın yapısına ve çevreye vereceği zarar göz önüne alınarak, anız yakılmasının önlenmesi için alınacak alternatif tedbirlerle ilgili olarak, teknik elemanların, çiftçilerin eğitilmesini ve kamuoyunun bilgilendirilmesini sağlamaktır.

Yasal Dayanak Madde 3: a) Eğitim-yayım çalışmalarında yasal dayanaklar: 18.12.2014 tarih ve 13805938/MEV-2011 127/54 sayılı Bakanlık Merkez teşkilatı Görev Yönergesi’nin 81. maddesinin “e” bendinde “Tarımsal üretimin sürdürülebilir, ekonomik, verimli ve çevreye zarar vermeyecek bir şekilde yapılması için gerekli eğitim ve yayım çalışmaları yapmak” açıklaması ile anız yakılmasının önlenmesi hususundaki eğitim ve yayım çalışmaları Bakanlığımız Eğitim ve Yayım Daire Başkanlığının görevleri arasında açıklanmıştır. Buna ilaveten; 18.12.2014 tarih ve 13805938/MEV-2011-129/55 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Taşra Teşkilatı Görev Yönergesinin 8. maddesinin 2.bendinin, “d” şıkkında “ürün kaybını ve ekolojik sisteme zarar verici faaliyetleri önleyici işlemleri mevzuatı çerçevesinde yürütmek” görevi, Bitkisel Üretim ve Bitki Sağlığı Şube Müdürlüğünün görevleri arasında açıklanmıştır.

b) Cezai İşlemelerde yasal dayanaklar: 2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun, Ek-1 Maddesinin (Ek: 26.04.2006 – 5491/23 md.) “c” bendinde “Anız yakılması, çayır ve mera’ların tahribi ve erozyona sebebiyet verecek her türlü faaliyet yasaktır. Ancak, ikinci ürün ekilen yörelerde Valiliklerce hazırlanan eylem plânı çerçevesinde ve Valiliklerin sorumluluğunda kontrollü anız yakmaya izin verilebilir.” açıklamasına göre “ikinci ürün ekilişi yapılan illerde, Valilik Makamının izni ile kontrollü anız yakmaya izin verilebilir” açıklamaları yapılmaktadır. Buna istinaden Valiliğimizin 2017/01 no’lu Tebliği gereğince 2017 yılında anız yakılması yasaklanmıştır. Ayrıca; 2017 Yılı ceza miktarları, Maliye Bakanlığınca 11 Kasım 2016 tarihli ve 29885 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 474 sıra no’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirlenen % 3,83 (üç virgül seksen üç) yeniden değerleme oranına uygun olarak tespit edildiği ilan edilmiştir. Bu duruma binaen 2872 sayılı Çevre Kanununun 20. Maddesinde yer alan para cezaları (k) bendinde “anız yakanlara her dekar için 01/01/2017 – 31/12/2017 tarihleri arasında 42,44 ₺ idari para cezası verilir. Anız yakma fiilinin orman ve sulak alanlara bitişik yerler ile meskûn mahallerde işlenmesi durumunda ceza beş kat artırılır.” hükmü gereği hazırlanmıştır.

Genel Hükümler ve Biçerdöver Sahiplerinin Anız Yakılmasının Önlenmesi Konusundaki Sorumlulukları Madde 4: a) Hasat edilecek ürüne ve çevreye zarar vermemek için ilgililerce yangın tehlikesine karşı, yerinde ve zamanında her türlü emniyet tedbiri alınacaktır. b) Operatör belgeli sürücüler, tarla ve ürün durumu ile arazi yapısını dikkate alarak, anızın yakılmasına meydan vermeyecek en uygun yükseklikten biçim yapacaklardır. c) Ormana bitişik hububat tarlalarında, ürün sahipleri ve muhtarlar, hasadı müteakip yanıcı maddelerden (anızlardan) arındırılmış 5-10 metre genişliğinde pullukla sürülmüş bant oluşturulmasını sağlayacaklar, orman içi ve kenarı tarlalarda anız, ot, çalı yakılmasına engel olarak, muhtarlar aksine hareket edenleri Jandarma veya Orman İşletme Müdürlüğüne bildireceklerdir. d) Anız yakılmasının önlenmesinin daha etkin hale getirilmesi için diğer kamu kurum ve kuruluşları ile Ziraat Odası Başkanlıklarından yapılacak eğitici eleman talepleri, İl ve İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünce derhal yerine getirilecektir. e) Anız yakılması halinde meydana gelecek orman yangınları ve zararları hakkında İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünce eğitim çalışmaları yapılacak ve 5442 Sayılı İl İdaresi Kanununun 66. maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak alınacak karar ve tebliğlerin kaymakamlıklarca halka duyurulması sağlanacaktır. Anız yakılmasının yasaklanması işleminin köy muhtarlıklarınca ilan edilmesi sağlanacak ve yasaklamalara uymayanlar hakkında İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce 2872 Sayılı Çevre Kanununun ilgili maddeleri ve Orman İşletme Müdürlüklerince ise 6831 Sayılı Orman Kanununun ilgili cezai müeyyideleri uygulanacaktır. f) Kırsal alanda çalışan biçerdöverler dâhil tüm araçlarda yangın söndürücü bulundurulması hususu İl ve İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlükleri ve muhtarlıklarca ilgililere duyurulacaktır. g) İl Milli Eğitim Müdürlüğünce anız yangınları ile ilgili olarak tüm okullarda öğrencilere yönelik eğitim verilecektir. Okullarda öğrencilere yönelik yapılacak eğitimlerde, İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerince talep olması halinde, İl ve İlçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüklerinde görev yapan ve konu ile ilgili eğitim almış teknik elemanlar görevlendirilecektir. h) Müftülüklerce camilerde anız yangınları ile ilgili hutbeler okunacaktır. i) 6831 Sayılı Orman Kanunu gereğince, devlet ormanlarında belirlenen konaklama yerleri dışında gecelemek, ocak yerleri dışında her türlü ateşin yakılması ile anız veya benzeri bitki örtüsünün yakılması yasaklanmış olup, bu hususun takibi Köy Muhtarlığı, İl Orman ve Su İşleri Müdürlüğü, Orman İşletme Müdürlüğü, Jandarma Komutanlığı, Emniyet Müdürlüğünce yapılacaktır. j) Kontrol görevlileri, halkın ve köy muhtarlıklarının uyarılması, anız yakma yasağı ve tarla temizlikleri, orman piknik-mesire yerleri dışında ateş yakma, konaklama ve gecelemeler ile orman alanlarında dikkatli davranılması için uyarı ve ikazlar yapacaktır.

Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Anız Yakılmasının Önlenmesi Konusundaki Sorumlulukları İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü ve Ziraat Odası Başkanlıkları: Madde 5: Çiftçi eğitimi programlarında geniş bir şekilde anız yangınlarına yer verilecek, zararları etraflıca anlatılacaktır. Yapılacak eğitim-yayım çalışmalarında yerel yönetim imkânları ve sivil toplum örgütlerinin katkıları sağlanarak çevreye duyarlılık yaygınlaştırılacak, yapılan çalışmalara ilişkin aylık uygulama raporları Mayıs-Ekim ayları itibariyle İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğüne gönderilecektir.

Karayolları Şube Müdürlüğü: Madde 6: Havayı kirleten anız yangınları zaman zaman karayollarında görüşü azaltmakta bu durum trafik kazaları ile can ve mal kayıplarına neden olmaktadır. Karayolları Şube Müdürlüğünce, yol şevlerindeki otlar temizlenerek yanıcı materyal kaldırılacak. Yol kenarlarında, anız yangınlarının zararlarına ilişkin uyarıcı levhalar asılacaktır.

İl Jandarma Komutanlığı ve İl Emniyet Müdürlüğü: Madde 7: Hasat öncesinde, hasat sırasında ve sonrasında kontrol ve devriye görevi artırılacaktır. Yangın vukuunda ve istenildiği takdirde yangından etkilenen canlı ve cansız varlıkların taşınması için araç ve personel yardımında bulunacaktır. Alınan önlem ve duyurulara rağmen, anız yangınına sebep olanlar hakkında, yasal işlem yapılmak üzere, tutulan tutanak ve yangına ilişkin tüm deliller İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’ne gönderilecektir.

İl Milli Eğitim Müdürlüğü: Madde 8: Anız yangınlarının zararlı etkilerinin, çocuklarımız ve gençlerimiz tarafından daha iyi kavranabilmesi için, eğitim müfredatında anız yangınları ve zararları konularında eğitime yer ayıracaklardır. Yapılan çalışmalara ilişkin aylık uygulama raporları Mayıs-Ekim ayları itibariyle İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü ile İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğüne gönderilecektir.

Orman İşletme Müdürlükleri ve Şeflikleri: Madde 9: Orman Kanunu’nun ilgili maddeleri doğrultusunda anız yakılmasının yasak olduğu yerleşim birimindeki çiftçiler, anız yakılması sonucu meydana gelebilecek orman yangınları konusunda bilgilendirilecektir. Köy toplantıları şeklinde yapılacak bu bilgilendirmeye İl/İlçe Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlükleri teknik elemanları da katılacaktır. Hasat öncesinde, hasat sırasında ve sonrasında yangın duyuruları yapılarak, denetimler artırılacak, yangına sebep olanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır. İhbarlara, acil müdahale ekipleri oluşturularak bu konuda yerel yönetim imkânları ve sivil toplum örgütlerinin katkıları sağlanacak ve çevreye duyarlılık yaygınlaştırılacaktır. Yangına hassas bölgelerdeki tarım alanları ile orman alanları arasında, yangını önleyecek şekilde greyderle şeritler açılacaktır. Alınan önlem ve duyurulara rağmen, anız yangınına sebep olanlar hakkında, anız yangınının orman alanına 4 km. mesafede olması halinde 6831 Sayılı Orman Kanununun ilgili hükümleri doğrultusunda cezai işlem uygulanacaktır. Bu durumda yasal işlem yapılmak üzere tutulan tutanak ve yangına ilişkin tüm deliller İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü’ne gönderilecektir.

Belediye Başkanlıkları: Madde 10: Anız yakılmasının önlenmesine yönelik olarak, Valiliğimizce yayınlanan bu Tebliği/Genelge/Çevre Kurulu Kararlarını kamuoyu ve ilgililerin bilgilendirilmesi için ilan edeceklerdir. Belediye mücavir alan sınırları içerisindeki anız yangınlarının söndürülmesi için itfaiye birimlerinin müdahalesini sağlayacaklardır.

Köy Muhtarlıkları: Madde 11: Anız yakılmasının önlenmesine yönelik olarak, Valiliğimizce yayınlanan bu Tebliği/Genelge/Çevre Kurulu Kararlarını kamuoyu ve ilgililerin bilgilendirilmesi için ilan edeceklerdir. Anız yangınlarına sebebiyet verenleri en kısa sürede belirleyerek, ivedilikle ilgili makamların bilgilendirilmesi sağlanacaktır.

İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü: Madde 12: Hasat öncesinde, hasat sırasında ve sonrasında yangın duyuruları yapılarak, denetimler artırılacak, yangına sebep olanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır. Anız yangınlarının önlenmesine ilişkin, ilgili kurumlarla koordinasyon içinde çalışmalar yapılacaktır. Yasaklara uymayanlar hakkında ilgili kurumlarca; 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümleri doğrultusunda cezai işlem uygulanacaktır. 2872 Sayılı Çevre Kanunu’nun 20. Maddesine dayanılarak 2017 yılında kanuna aykırılık halinde uygulanacak idari para cezaları, Maliye Bakanlığı’nca 28 Aralık 2015 tarih ve 29576 Sayılı resmi gazetede yayınlanan 2016/1 no’lu tebliğde belirlenmiştir. Söz konusu tebliğde “Bu kanunun ek 1. Maddesinin (c) bendine aykırı olarak anız yakanlara her dekar için 42,44 ₺ idari para cezası verilir” hükmü ile “Anız yakma fiilinin orman ve sulak alanlara bitişik yerler ile meskûn mahallerde işlenmesi durumunda ceza beş kat artırılır hükmü uygulanacaktır.” Yapılan çalışmalara ilişkin aylık uygulama raporları Mayıs-Aralık ayları itibariyle İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü’ne gönderilecektir.

TAKİP ve İLAN Madde 14: İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünde görevli ilgili müdür yardımcısının başkanlığında Orman Bölge Müdürlüğünde görevli orman yangından sorumlu şube müdürü ve İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü Çevre Yönetiminden Sorumlu Şube Müdüründen oluşan komisyon tarafından anız yangınlarının önlenmesi ve takibi yapılacaktır. Bu karar İlçe Kaymakamlıkları, Belediye Başkanlıkları ve Muhtarlıklar tarafından mahallinde umumi vasıtalarla ilan edilerek ve/veya ettirilerek vatandaşlarımıza duyurulması sağlanacaktır.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER