Lojistik ve Lojistik Operasyonlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK SÜREÇ YÖNETİMİ RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK İbrahim GÜMÜŞ 1 radardanismanlik.com.tr SÜREÇ YÖNETİMİ.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Endüstriyel Pazarlar ve Endüstriyel Tüketici
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Tedarik Zinciri Yönetimi
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
YA ZİNCİR KIRILIRSA ??? P.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
1-Proje Yönetİmİne Gİrİş
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
FİNANSAL PLANLAMA.
ÜRETİM YÖNETİMİ.
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
WEB PROJE YÖNETİMİ Ahmet TAŞTAN.
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
PAZARLAMADA FİYATLAMA
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
FI – Finansal Muhasebe Genel Sunumu
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Gazi Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
BÖLÜM 6 OPERASYON (ÜRETİM/İŞLEMLER ) YÖNETİMİ
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hizmet Pazarlamasında Dağıtım Kavramı
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
TEDARİK ZİNCİRİNDE PAZARLAMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Lojistik ve Lojistik Operasyonlar Lojistik Yönetimi Ders – II Lojistik ve Lojistik Operasyonlar Dr. Gültekin ALTUNTAŞ

Giriş Lojistik, tüm dünyada, 7 / 24 / 365 sloganıyla, mal ve hizmetlerin istek ya da ihtiyaç duyuldukları yer ve zamanda teslim edilmesi ile ilgilidir. Tedarik zinciri yönetimi kapsamında lojistiğin temel görevi, mal ve hizmetlerin doğru zamanda, doğru yerde, doğru miktarda, doğru şartlarda bulunmasını sağlamak adına mümkün olan en düşük maliyetle mal ve hizmet akışını temin etmektir. 2

Giriş Tedarik zinciri yönetiminin bir parçası olarak lojistik yönetimi, «Müşteri istek ve ihtiyaçlarının karşılanması adına, mal ve hizmetler ile mal ve hizmetlere ilişkin bilginin kaynağından ve başlangıç noktasından, ürünün tüketildiği son noktaya kadar etkili ve verimli bir biçimde ileri / geri akışının ve stoklanmasının planlanması, yürütülmesi ve kontrol edilmesidir.» biçiminde tanımlanabilir. 3

Giriş Lojistik yönetimi faaliyetleri, Gelen giden malların taşınmasının yönetimini, Filo yönetimini, Depolamayı, Malzeme elleçlemeyi, Siparişlerin yerine getirilmesini, Lojistik şebeke (network, ağ) tasarımını, Stok yönetimini, Arz ve talep planlamalarını, Üçüncü parti lojistik hizmet sunucuları ile ilişki yönetimini içerir. 4

Giriş Lojistik, Yalın lojistik ise, Malzeme ve hizmetlerin kaynaklarının bulunmasını, Tedariklerinin yapılmasını, Üretim planlarının yapılmasını, Son montaj ve paketleme işlemlerinin yürütülmesini ve Müşteri hizmetlerini de kapsar. Yalın lojistik ise, «Toplam maliyet en düşük olacak biçimde, -her türlü zaman, işgücü, stok ve para israfının önüne geçerek- hammadde, yarı mamul ve mamul stoklarının hareketlerini ve coğrafi konumlandırmasını sağlayacak bir sistemin tasarlanması ve idare edilmesidir.» 5

Müşteri sipariş işlemleri Stok yönetimi Satın alma sipariş işlemleri Üretim siparişleri yönetimi Taşıma Depo (Ambar) ve depo kullanımı Malzeme elleçleme ve paketleme Satış sonrası hizmetler Lojistik şebeke yönetimi Lojistik hizmet sunucuları 6

Üç tür sipariş vardır: Müşteri (satış) siparişi Satış siparişlerinin oluşturulmasından başlayarak sipariş kapsamının müşteriye teslim edilerek faturalanmasını içerir. Üretim siparişi (iş emri) Satın alma siparişi 7

Müşteri siparişi işlemleri ile, Üretici ve tüketici arasındaki coğrafik mesafe ortadan kaldırılır. Üretim ve tüketim zamanları arasındaki fark kapanır. Büyük miktarlardaki üretim, küçük parçalara ayrılmış olur. Müşteriler, farklı ama birbirlerini tamamlayan ürünleri bir arada alabilirler. Üretilen malların, tüketiciye ulaşmasına yarayan toplam ticari işlem miktarı azaltılmış olur. 8

Stok yönetimi, Fiili müşteri siparişleri ya da olası müşteri istek ve ihtiyaçlarından hareket ederek, hangi ürünün, ne zaman, hangi miktarda, müşterilere sevk edilmek ya da üretim siparişlerine verilmek üzere, stoklara alınması gerektiğinin planlanması, koordine edilmesi, yürütülmesi ve kontrol edilmesi işlemidir. Müşteri hizmet düzeyi ile yakından ilişkilidir. Lojistik stratejinin temel amacı, hedeflenen müşteri hizmetleri düzeyini sağlayacak malzeme akışının optimizasyonu, bir başka deyişle, az miktarda stok ile hızlı stok dönüşlerini temin etmek ve stokları bulunabilir kılmaktır. 9

Satın alma sipariş işlemleri, İşletme adına istek ya da ihtiyaç duyulan mal ve hizmetlerin kaynağına satın alma siparişinin açılmasından, malzemenin fiilen işletmede kullanıma hazır duruma getirilmesine kadar olan süreci kapsar. Tedarikçinin seçimine, hangi tedarikçilerden temin edileceğine, satın alınacak ürünün özelliklerine, fiyatına, miktarına, fason üretim yapılmasına ilişkin kararları içerir. 10

Üretim siparişleri yönetimi, Müşterilere satılmak ve teslim edilmek üzere, ürünlerin stokta hazır bulundurulmasını hedefleyen sipariş işlemleridir. Belirli bir ürünün, belirli bir tarihte ve miktarda üretilmesini öngörür. Makine, ekipman ve işgücü gibi üretim kaynakları ile dışarıdan temini gereken malzeme ve hizmetleri de belirtir. 11

Taşıma, Hammadde, malzeme ve bitmiş ürünlerin, tedarik zincirinden bir sonraki aşamaya geçirilmesi ile ilgilidir. Özmal taşıması ya da bu hizmetin dışarıdan satın alınması söz konusu olabilir. Taşıma işlerinde 3 temel faktör söz konusudur: Maliyet, hız ve güvenilirlik... Maliyet, coğrafik yer değiştirmenin parasal ifadesidir. Hız, coğrafik yer değiştirme sırasında harcanan sürenin ifadesidir. Güvenilirlik, taşıma sürelerindeki farklılıkları, hasarsız ve hatasız operasyon düzeyini ifade eder. 12

Depo (veya aynı anlama gelen ambar) Malzeme ve ürünleri korumak ve saklamak üzere konulan fiziki mekan anlamına gelir. Depolanacak malların teslim alınması, saklanması ve korunması, malların ayrıştırılması, sevk edilmek üzere miktar ve tür olarak seçilmesi ve sevkiyata hazırlanması, sevk edilmesi vb. işlemler depolarda yürütülür. Asorti ve birleştirme işlemleri de yapılabilir. 13

Paketleme, Elleçleme, Malların dış etkilerden korunması, Malların taşınma ve yer değiştirme işlemlerinin kolaylaştırılması ve etkinleştirilmesi işini sağlar. Elleçleme, Hammadde, malzeme ve mamullerin yer değiştirme işlemlerinin gerçekleştirilmesi ile ilgilidir. 14

Satış sonrası hizmetler, Son kullanıcılara teslim edilen ürünlerin kusursuz ve ayıpsız olması gerekliliği ile ilgilidir. Ürün satın alındığında, montaj, kuruluş ya da ayar gerektiren işlemler nedeniyle, müşteri kullanımına hazır olmayabilir. 15

Lojistik şebeke (network, ağ) yönetimi, Lojistik ağının kuruluşu ve işleyişi ile ilgilidir. Temel olarak, aşağıdaki soruların yanıtlarını arar: Tesis yerleri nereleri olmalıdır? Hangi tesis ne büyüklükte olmalıdır? Hangi tesisten kaç tane olmalıdır? Hangi tesis nerede olmalıdır? Dağıtım ve pazarlama şebekeleri nasıl olmalıdır? Tesisler arasında ulaşım, taşıma ve haberleşme nasıl sağlanmalıdır? 16

Lojistik işlem ve fonksiyonlar konusunda uzmanlaşmış kuruluşlardan hizmet satın alınmasıdır. Üçüncü bir taraftan hizmet alınması, üçüncü parti lojistik (3PL) olarak adlandırılır. Dördüncü parti lojistik (4PL) ise, bir tedarik zinciri boyunca gerçekleştirilen tüm hizmetlerin, bir hizmet üretici tarafından kontrol edildiği entegre yapıyı ifade eder. Lider Lojistik Hizmet Sağlayıcı ve Dördüncü Parti Lojistik Hizmet Sağlayıcı… 17

Depo ve fabrika yer seçimi Tedarik Mal iadeleri Çöp toplama Müşteri hizmetleri Sipariş işlemleri Talep tahminleri Dağıtım ve haberleşme Stok kontrolleri Depo ve stoklama Malzeme elleçleme Yedek parça desteği Depo ve fabrika yer seçimi Tedarik Mal iadeleri Çöp toplama Hurdaların toplanması Ulaştırma ve nakliye 18

Tedarik ve satın alma döngüsü  Üreticiye kadar Lojistik operasyonlar, hammadde, malzeme ve parçaların başlangıç noktasından sevkiyatı ile başlar; nihai ürünlerin son kullanım noktasında müşteriye teslim edilmesi ile tamamlanır. Tedarik ve satın alma döngüsü  Üreticiye kadar Üretim döngüsü  Depolar ve üretim tesisleri arası Pazarlama ve dağıtım döngüsü  Tüketiciye kadar Atıkların toplanması ve tersine lojistik… 19

Tedarik zinciri içerisindeki noktalar arası, haber, sipariş ve talimatlar, planlama verileri, plan önerileri, üretim ve teknik bilgiler gibi birtakım bilgilerin ileri ve geri yönlü hareketidir. Planlama bilgi akışı Operasyon bilgi akışı 20

Tedarik zinciri içerisindeki noktalar arası, haber, sipariş ve talimatlar, planlama verileri, plan önerileri, üretim ve teknik bilgiler gibi birtakım bilgilerin ileri ve geri yönlü hareketidir. Planlama bilgi akışı Operasyon bilgi akışı 21

Stratejik Hedefler Eylem Kısıtları Müşteri Siparişleri Satış Tahminleri Stok Oluşturma Planı Üretim Planı İhtiyaç Planı Tedarik Planı Satın Alma Planı 22

A) Planlama Bilgi Akışı Stratejik hedefler Talep tahminleri Eylem kısıtları Üretim planı Satın alma planı B) Operasyonel Bilgi Akışı Pazarlama dağıtım döngüsü Müşteri siparişleri, sipariş işleme, stok yönetimi, ürün tahsisi ve sevk emri, sevkiyat Üretim döngüsü Üretim siparişleri, imalat, malzeme ihtiyacı, stok yönetimi Satın alma ve tedarik döngüsü Stok yönetimi, satın alma siparişleri, sevkiyat, teslimat

Müşteri gözünde değer, daha iyi mal ya da hizmet ile daha düşük maliyettir. Yaşam süreleri göreceli olarak daha uzun fonksiyonel ürünlerde fiyat rekabeti; Daha kısa değişken moda ürünleri ile yenilikçi ürünlerde hızlı olmak esastır. Dolayısıyla, maliyet, müşteri hizmetleri, zaman, kalite, esneklik, sunum yeri önem arz eder. 24

Yalın lojistiğin temel amacı, Tüm lojistik operasyonların en az kaynak kullanımı ve en düşük maliyetle gerçekleştirilmesidir. Çevik lojistiğin temel amacı, Müşterilerin değişen istek ve ihtiyaçlarını yakından izleyerek cevap verebilecek yeteneğe erişerek, tüm lojistik operasyon ve süreçleri, müşteri istek ve ihtiyaçlarına uygun hale getirerek kişiselleştirilmiş özel hizmet sunabilme sahip olabilmektir. 25

Karakteristik Yalın Lojistik Çevik Lojistik Amaç Etkin Operasyon Müşteri Memnuniyeti Yöntem İsrafı Önleme Esneklik Performans Ölçütü Verimlilik, Maliyet Hız ve Müşteri Memnuniyeti Operasyon Tipleri Standart Değişken Ürün Tipleri Standart, Endüstriyel Moda, Yenilikçi Talep Özellikleri Düzenli, Beklenen Ürün Çeşitliliği Az Çok Ürün Yaşam Süresi Uzun Kısa 26