AB’NIN KURUMSAL YAPISI SAYFA 135
LİZBON ANTLAŞMASI KURUMSAL YAPI ADALET DİVANI KONSEY KOMİSYON SAYIŞTAY YARDIMCI ORGANLAR AVRUPA MERKEZ BANKASI AVRUPA YATIRIM BANKASI BÖLGELER KOMİTESİ EKONOMİK VE SOSYAL KOMİTE
HANGİ MADDELER ESASTA 13 7 NOLU MADDLER EYLEM VE POLİTİKALARIN SÜRERLİĞİ UYUM DEĞERLER GÜÇLENDİRME ANA ORGANLARIN BELİRLENMESİ-13 NOLU MADDE
ANA ORGANLAR AB KONSEYİ KOMİSYON BAKANLAR KONFERANSI-KONSEYİ SAYIŞTAY MERKEZ BANKASI ABAD PARLAMENTO
AVRUPA KONSEYİ-European Council or Council of Europe. 13. MADDE ZİRVE 61 YILI LE KONSEY YAPILANMASI-ZİRVE TOPLANTISI KOMİSYON BAŞKANLIĞI İŞTİRAKI GENEL SİYASİ KONULAR KOPENHAG KRİTERLERİ TEK SENET 2. MADDE YILDA 3 DEĞİL 2 TOPLANTIYA GEÇİLDİ TEK SENETLE
Kopenhag kriterleri-ansiklopedik bilgi 22 Haziran 1993 tarihinde yapılan Kopenhag Zirvesi'nde, Avrupa Konseyi, Avrupa Birliği'nin genişlemesinin Merkezi Doğu Avrupa Ülkelerini kapsayacağını kabul etmiş ve aynı zamanda adaylık için başvuruda bulunan ülkelerin tam üyeliğe kabul edilmeden önce karşılaması gereken kriterleri de belirtmiştir. Bu kriterler siyasi, ekonomik ve topluluk mevzuatının benimsenmesi olmak üzere üç grupta toplanmıştır.
KOPENHAG siyasi KRİTERLER Demokrasi, hukukun üstünlüğü, insan hakları ve azınlıklara saygı gösterilmesini ve korunmasını garanti eden kurumların varlığı. AB'ye girmeye aday ülkeler; İstikrarlı ve kurumsallaşmış bir demokrasinin var olması, Hukuk devleti ve hukukun üstünlüğü, İnsan haklarına saygı, Azınlıkların korunması gibi dört ana kriter açısından değerlendirmeye alınacaktır.
DEVAM-SİYASİ Genel olarak; ülkenin çok partili bir demokratik sistemle yönetiliyor olması, hukukun üstünlüğüne saygı, idam cezasının olmaması, azınlıklara ilişkin herhangi bir ayrımcılığın bulunmaması, ırk ayrımcılığının olmaması, kadınlara karşı her türlü ayrımcılığın yasaklanmış olması, Avrupa Konseyi İnsan Hakları Sözleşmesinin tüm maddeleri ile çekincesiz kabul edilmiş olması, Avrupa Konseyi Çocuk Hakları Sözleşmesinin kabul edilmiş olması gibi özellikler dikkate alınmaktadır. Ancak, bu ilkelerin varlığı tek başına yeterli olmamakta, aynı zamanda kesintisiz uygulanıyor olması gerekmektedir.
EKONOMİK KRİTERLER-KOPENHAG İşleyen bir pazar ekonomisinin varlığının yanı sıra Birlik içindeki piyasa güçleri ve rekabet baskısına karşı koyma kapasitesine sahip olunması. Kopenhag Zirve sonuçlarına göre, ekonomi alanında işlevsel bir piyasa ekonomisinin varlığı kadar, AB içindeki piyasa güçleri ve rekabet baskısı ile başedebilme kapasitesi de aranmaktadır. Etkin bir piyasa ekonomisi için Arz - talep dengesinin piyasa güçlerinin bağımsız bir şekilde karşılıklı etkileşimi ile kurulmuş olması, Ticaret kadar fiyatların da liberal olması, piyasaya giriş (yeni firma açılması) ve çıkış (iflaslar) için engellerin bulunmaması,
DEVAM Mülkiyet haklarını (fikri ve sınai mülkiyet) içeren düzenlemeleri kapsayan yasal bir sistemin olması ve bu yasalar ile düzenlemelerin icra edilebilmesi, Fiyat istikrarını içeren bir ekonomik istikrara ulaşılmış olması ve sürdürülebilir dış dengenin varlığı, Ekonomik politikaların gerekleri hakkında geniş bir fikir birliğinin olması, Mali sektörün, tasarrufları üretim yatırımlarına yönlendirebilecek kadar iyi gelişmiş olması gerekmektedir.
DEVAM EKONOMİK AB içinde rekabet edebilme kapasitesinin sağlanması için Öngörülebilir ve istikrarlı bir ortamda karar alabilen ekonomik kurumların makro ekonomik istikrarının olması ve bununla beraber işlevsel bir piyasa ekonomisinin varlığı, Alt yapı, eğitim ve araştırmayı içeren yeterli miktarda fiziki ve beşeri sermayenin olması, Firmaların teknolojiye uyum sağlama kapasitesinin bulunması gerekmektedir. Bu çerçevede rekabet edebilme derecesinin göstergeleri olarak, birliğe girişten önce birlik ile o ülke arasında belirli bir ticaret ortaklığının olması ve ülke ekonomisinde küçük firmaların oranı sayılmaktadır
DEVAM-KATILIMA YÖNELİK KRİTERLER Siyasi, ekonomik ve parasal birliğin amaçlarına uyma dahil olmak üzere üyelik yükümlülüklerini üstlenme kabiliyetine sahip olunması. AB'nin siyasi birlik ile ekonomik ve parasal birlik hedeflerini kabul etmek Birliğin ortak dış politika ve güvenlik politikasına etkin bir katılım için aday ülkelerin buna hazır olması gerekmektedir. Ekonomik ve Parasal Birlik konusunda ise, merkez bankasının bağımsızlığı, ekonomik politikaların koordinasyonu, İstikrar ve Büyüme Paktına katılım, merkez bankasının kamu sektörü açıklarını finanse etmesinin yasaklanması gibi konularda üye ülkelerin aldıkları kararlara katılmak gerekmektedir.
DEVAM-UYUMA DAİR OLANLAR ===AB'nin aldığı kararlara ve uyguladığı yasalara uyum sağlamak, Gümrük Birliği, malların serbest dolaşımı, sermayenin serbest dolaşımı gibi ortaklık anlaşmaların da belirtilen şartlara uyum sağlaması, Tek pazara geçişi gerektiren Topluluk müktesebatına uyum sağlanması, Topluluğun tarım, iletişim ve bilgi teknolojileri, çevre, ulaşım, enerji, taşımacılık, tüketici hakları, adalet ve içişleri, işgücü ve sosyal haklar, eğitim ve gençlik, vergilendirme, istatistik, bölgesel politikalar, genel dış ve güvenlik politikası gibi alanlardaki her türlü düzenlemesine uyum sağlanması
SEMBOLİK OLUŞUM AB ZİRVESİ Avrupa Birliği Zirvesi, Avrupa Birliği'ne üye devletlerin başbakanları veya devlet başkanları ile Avrupa Birliği Zirvesi Başkanı ve Avrupa Komisyonu Başkanı'nın katılımı ile meydana gelir. Yılda dört defa toplanan Zirve, Birliğin gelişmesi ve Avrupa'nın bütünleşmesi doğrultusunda öncelikleri ve temel politikaları belirleyen kararlar alır. Avrupa Birliği Zirvesi'nin herhangi bir yasama yetkisi yoktur. Buna rağmen, AB üyesi tüm devletlerin en üst düzey yetkililerinin bir araya geldiği ve temel politikaları belirlediği kurum olmasından dolayı siyasi bir ağırlık ve yönlendirme gücü taşır. Çoğu durumda uzlaşıyla, istisna olarak nitelikli çoğunlukla karar alır.
ZİRVE GÖREVİ Zirveye, üye devletler tarafından 2,5 yıllığına atanan ve görev süresi bir defa uzatılabilecek olan AB Zirvesi Başkanı başkanlık eder. Zirve Başkanı, Birlik Dışişleri ve Güvenlik Politikası Yüksek Temsilcisi'nin yetkileri saklı kalmak kaydıyla, Birliği dışa karşı temsil etmekle görevlidir. Zirve Başkanı, aynı anda herhangi bir ulusal görevde bulunamaz.
ESASEN Zirve, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin liderleri ile Konsey ve Komisyon başkanlarından oluşur. Yılda dört defa Brüksel’de toplanan Zirve, Birliğin gelişmesi ve Avrupa’nın bütünleşmesi doğrultusunda öncelikleri ve temel politikaları belirleyen kararlar alır. AB ile ilgili haber yaparken Zirve’yi (The European Council) Avrupa Konseyi (The Council of Europe) ile karıştırmamak gerekir. Avrupa Konseyi, Avrupa’nın 47 ülkesinin temsilcilerinden oluşur. 1949’da demokrasi ve insan haklarını teşvik etmek amacıyla kurulmuştur.
AVRUPA KONSEYİ GÖREV VE YETKİLERİ AB’nin karar alma sürecinden üç organ sorumludur: Avrupa Birliği Konseyi, Avrupa Komisyonu ve Avrupa Parlamentosu. Konsey 93 te bu adı aldı Eskiden ab toplulukları konseyi denirdi BAKANLAR KONSEYİNDEN FARKLIDIR
GÖREVLERİ 7 MADDE İLE ÜYE ÜLKELER BİRLİK İHLALLERİN TESPİTİ POLİSİYE İŞBİRLİĞİ EKONOMİ POLİRİKALARINI DEĞERLENDİRME 17 MADDE İLE-ÜYE SAYISI DEĞİŞİKLİK TEKLİFİ-PARLAMENTOYA YAPILIR YILLIK RAPOR İLE İSTİHDAM DURUM DEĞERLENDİRMESİ GÜVENLİK POLİTİKASI 21. MADDE STRATEJİK AMAÇLARIN TESPİTİ TEHDİTLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ DIŞ POLİTİKA-BAKANLAR KONSEYİ İLE BİRLİKTE HAREKET ETME YETKİ KULLANARAK BAKANLAR KONSEYİNİ DÜZENLEME OLAĞAN VE BASİTLEŞTİRİLMİŞ USUL İLE REVİZYON TEKLİFLERİ KURUCU ANTLAŞMALARA KOMİSYON ÜYE SEÇİMİ TERTİPLERİ ÇOK YILLI MALİ ÇERÇEÇEVE KAPSAMINDAKİ YETKİLER İŞÇİLERİN SERBEST DOLAŞIMI ÜLKESEL UYGULAMA İLKELERİ-ANTLAŞMA UYARLAMALARI STRATEJİK YÖNELİMLERİ TANIMLAMA
AB KONSEY BAŞKANININ GÖREVLERİ ÇALIŞMALARA BAŞKANLIK ETME AB KONSEYİ SÜRERLİLİK PLANINI OLUŞTURMA İŞBİRLİĞİ SAĞLAMA UZLAŞI VE UYUM KONSEY BÜNYESİNDE TOPLANTI SONRASI AP YE RAPOR GÖNDERME
AB KONSEYİNDE KARAR ALMADA OYLAMA USULLERİ BASİT ÇOĞUNLUK OY BİRLİĞİ-FİRE OLAMAYACAK-OYLAMA VAR AĞIRLIKLI ÇOĞUNLUK-bazı ülkelere daha fazla oy hakkı Başkan seçimi-komisyon başkanı belirleme-yüksek temsilci atama gibi UZLAŞMA-OYLAMA DEĞİL
AB BAKANLAR KONSEYİ-Council of the European Union ZİRVEYE GÖRE ÇOK DAHA AKTİF BİR ANA ORGAN YASAMA DA ETKİN AB Bakanlar Konseyi'ni Avrupa Konseyi ile karıştırmamak gerekir. AB Bakanlar Konseyi, AB'nin ana karar verme kuruluşudur ve üye ülkeler arasında ekonomik ve siyasi kararların yerine getilirilmesi için koordinasyon rolü oynaR
GENEL GÖRÜNÜM-ANSİKLOPEDİK Avrupa Birliği Bakanlar Konseyi. AB ülkelerinden birer bakanın katılmasıyla toplanır ve yasama, yönetme ve dış politika belirleme işlerini yapar. AB Komisyonu ve Konsey AB'nin yürütme organıdır. Komisyon tasarılarını yasalaştırır. Başkanlık üye ülkelerce 6 aylık dönemlerde üstlenilir. Kararlar basit, nitelikli ve oybirliği çoğunluklarıyla alınır. Ortak kararlar şu alanlarda uygulanmaktadır:
DEVAM İşçi dolaşımı, yerleşme hakkı, yabancılar hukuku, diploma eşdeğerliği, tek pazar, eğitim, kültür, kamu sağlığı, tüketici hakları, araştırma ve geliştirme. Kararlar birliğin resmi gazetesinde yayınlanır. Tüzükler, yönetmelikler, tavsiyeler bütün ülkeler için bağlayıcıdır.
GÖREV VE YETKİLERİNDE YASAMA KOORDİNASYON BÜTÇE POLİTİKA TANIMLAMA AP İLE BİRLİKTE İCRAAT
YASAMA İLE İLGİLİ 15 MADDE-KURUCU ANTLAŞMA İLGA ETME DEĞİŞTİRME TAMAMLAMA İCRA ETME ORGANLAR ARASI İŞBİRLİĞİ KONULU KOMİSYON GİRİŞİMİGEÇ KARAR TESİS EDERSE HAREKETSİZLİK DAVASI AÇILABİLİR-256.MADDE
OLAĞAN YASAMA USULÜ-1. GÖRÜŞME Komisyon mevzuat taslağını AP ve Konsey’e iletir; gerektiği durumlarda Bölgeler Komitesi ve Ekonomik ve Sosyal Komite’nin görüşünü alır. • 1. Okuma: AP, ilgili komitesinin taslağa ilişkin raporuna dayanarak tutum belirler. AP, çoğu durumda taslağa ilişkin değişiklik önerisinde bulunur. Bu durumda, Komisyon taslak öneriyi değiştirir. • AB Konseyi, AP’nin değişiklik önerisini o kabul eder ve taslak yasalaşır. o veya üzerinde değişiklik yapar ve kabul ettiği ortak pozisyon belgesini AP’ye iletir. Bu durumda:
2. GÖRÜŞME • 2. okuma: AP, ilgili komitesinin tavsiyesine dayanarak Konsey ortak pozisyon belgesine ilişkin görüş bildirir: o kabul ederse: taslak mevzuat, ortak pozisyon belgesine uygun şekilde kabul edilir. o reddederse: taslak mevzuat kabul edilmez. o Değişiklik önerisinde bulunursa: Değişiklik önerileri, Komisyon ve Konsey’e iletilir. Komisyon, önerilen değişikliklere ilişkin görüş bildirir. Konsey, Komisyon tarafından kabul edilen AP değişikliklerini nitelikli oy çokluğu ile kabul eder (Komisyon’un onaylamadığı değişikliklerin oybirliği ile kabul edilmesi gerekmektedir).
3. GÖRÜŞME • Uzlaşma komitesi: AP ve Konsey’in söz konusu taslak üzerinde anlaşmaya varamaması durumunda AP ve Konsey’den eşit sayıda temsilcinin katıldığı “uzlaşma komitesi”nde ele alınır. Komisyon temsilcileri de komite toplantılarına katılarak tartışmalara katkıda bulunur: o Uzlaşma komitesi’nde de anlaşmaya varılamaz ise taslak mevzuat yasalaşmaz. o Komite’de anlaşmaya varılırsa üzerinde anlaşma sağlanan metin 3. kez değerlendirilmek üzere AP’ye ve Konsey’e gönderilir ve her iki kurumun da onayı alındıktan sonra kabul edilir (3. okuma)
ÖZEL YASAMA USULÜ Olağan yasama usulü dışındaki yasama faaliyeti özel yasama usulleri olarak bilinir ve temel olarak iki başlık altında toplanabilir: Danışma usulü ve onay usulü. Danışma usulüne ilişkin söylenmesi gereken en önemli nokta AP’nin görüş bildirme hakkıdır. Bununla birlikte, bu görüşün bir bağlayıcılığı yoktur; bir başka deyişle AB Konseyi AP’nin görüşünü aldıktan sonra, bu görüşe paralel olmayan bir şekilde de yasama sürecini sonuçlandırabilir. Onay usulünde AP’nin Avrupa Komisyonu’nun önerisine ya da AB’nin taraf olacağı bir anlaşmaya onay vermesi halinde bu AB Konseyi tarafından kabul edilebilir veya ilgili anlaşma Konsey tarafından imzalanabilir. Birliğin taraf olacağı pek çok uluslararası anlaşma ve katılım antlaşmaları muvafakat usulüne tabidir. Bu iki yöntem istisnai prosedürlerdir.
DEVAM YETKİ VERMEYİ İPTAL YETKİ VERME İLE YAPILAN İŞLER DİYE SIFAT GETİRME KURUM BAŞKANI İMZALARI
AB BAKANLAR KONSEYİ KARAR ALMA GÖREVİ ANT HÜKÜMLERİ DÜZENLEMESİ ENERJİ ALANI DAYANIŞMA RUHU EKONOMİK ÖNLEMLER İLE DAYANIŞMA MALİ YARDIM KARARLARI TAVSİYELER
BÜTÇE İLE İLGİLİ GÖREVLERİ AB bütçesinin onaylanması (Bu sorumluluğu AP ile birlikte yerine getirir) ÖZEL YASAMA USULÜ İLE AB YILLIK BÜTÇESİ-314. MADDE 1 EYLÜL DEN ÖNCE KOMİSYON ÖNERİYİ SUNAR BÜTÇE TASARILARINI UYGULAMA 42 GÜN SÜRESİ AP İÇİN 1 EKİMDEN ÖNCE İLETME- AP YE-TUTUMUNU
KABUL VE RET-BÜTÇE KARAR ALMAZ İSE BİRİNDEN BİRİ KABUL EDİLMİŞ SAYILIR-ZIMNEN HER İKİSİ RED-BİRİSİ RED EDERSE KOMİSYON YENİ TASARI SUNACAK AB BAKANLAR KONSEYİ ORTAK TASARIYI REDDEDERSE AP ONAYLARSA 14 GÜN İÇİNDE ÜYE ÇOĞUNLUĞU VE KULLANILAN OYUN BEŞTÜ ÜÇÜ İLE , BELİRTİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN BİR KISMINI VEYA BÜTÜNÜNÜ TEYİT EDEBİLİR.UZLAŞMA KOMİTESİ OTAK YENİ BİR PLAN İÇİN BU DA REDDEDİLİRSE TEKRAR KOMİSYON TASLAK PLANI
ULUSLARARASI ANTLAŞMALARI AKDETME GÖREVİ GÖRÜŞMECİ TEKLİFLERİNİ DİNLEME AB YÜKSEK TEMSİLCİSİ İLE HAREKET ETME TEMSİL ETME ONAY İÇİN AP İLE SÜRE BELİRLEME ÖRGÜTLERLE MUHATTAP OLMA ABAD GÖRÜŞÜ İSTEME ÜÇÜNCÜ DEVLETLERLE İLİŞKİYE GİRİLMESİ AĞIRLIKLI ÇOĞUNLUK ANTLAŞMA GÖRÜŞMESİ İÇİN KOMİSYONLA HAREKET ETME ORTAK TİCARET GEREKSİNİMLERİNİ KORUMA MERKEZ BANKASI-MB- VE KOMİSYON İŞBİRLİĞİ GÖRÜŞME AÇMA VE İMZA YETKİSİ MÜZAKERE DİĞER ÜLKE MB LERİ İLE
ATAMA VE GÖREVLENDİRME GÖREVİ ATANAN KİŞİLER AB YÜKSEK TEMSİLCİSİNE BAĞLIDIR 17 MADDE İLE SAYIŞTAY ÜYE LİSTESİ EKONOMİK VE SOSYAL KOMİTE BÖLGELER KOMİTESİ
GİRİŞİM YETKİSİ TÜREME NORM ÇIKARMA ORTAK AMAÇLAR İÇİN KOMİSYONU ETKİLEYEBİLİR KOMİSYONDAN İSTEMEKOMİSYONA ABADDA HAEREKETSİZLİK DAVASI AÇILABİLİR
KONTROL YETKİSİ İPTAL DAVASI AÇABİLİR AVRUPA KONSEYİNİ KOMİSYONU PARLAMENTOYU AVRUPA MERKEZ BANKASINI DENETLEYEBİLİR DIŞ TİCARETTE KOMİSYON TASARILARINI UZMANLIK KOMİTELERİ İLE İNCELEME 252 MADDE ABAD SAVCI SAYISI BELİRLEME ABADA YARDIMCI RAPORTOR ATAMASI SAYIŞTAY İLE EKONOMİK VE SOSYAL KOMİTENİN İÇ TÜZÜĞÜNÜN BELİRLENMESİ
ÜYE DEVLETLERLE İŞBİRLİĞİ VE ÇIKAR TEMSİLİ NORM UYGULAMASI ETRAFLICA BİLGİ TOPLAMAK DANIŞMA GERÇEKLEŞTİRMEK GÖRÜŞME YAPMAK RASYONEL BİR MEKANİZMA OLUŞTURMAK TOPLANTI SONUÇLARINI İLETME-AP YE
İÇ TÜZÜK ORGANİZASYON VE ÇALIŞMASI UZLAŞTIRMA KOMİTESİ TEMSİLECİLERİNE İLİŞKİN TUTANAKLARIN TUTULUŞ USULÜ OTONOM YAPI OYLAMA CEZA İŞBİRLİĞİ VE POLİSİYE KONULARDA SÖZLEŞME OLUŞTURMA TOPLANTIYA KATILIM USULLERİ TOPLANTI YERİ BELİRLEME GÜNDEM RESMİ GAZETE KAMUYA İLETME PROSEDÜRÜ ORTAK POZİYON KARARLARI OYLAMA SONUÇ VE AÇIKLAMALARINI DUYURMA DTK İLE ORTAK HAREKET ORTAK TUTUM GEREKÇELERİ
AB BAKANLAR KONSEYİ BAŞKANLIĞI Başkanlığın rolü idari ve politiktir. Yönetim tarafında, Konsey'in görev süresi boyunca Konsey çalışmalarını düzenlemek ve düzenlemekle yükümlüdür. Bu diğer komitelerin ve çalışma gruplarının çalışmalarının yönlendirilmesiyle birlikte Konsey toplantılarını çağırmayı kapsar. Siyasi unsur, konularda başarıyla ilgilenmenin ve Konseyin arabuluculuğunun rolüdür. Özellikle, bu, belediyenin gündeminin belirlenmesini, böylelikle Başkanlık dönemini Konsey çalışmalarında önemli bir etkiye sahip olmasını içerir. Başkanlık aynı zamanda AB içinde Konseyi temsil etmekte ve AB'yi uluslararası alanda, örneğin Birleşmiş Milletler'de temsil etmek için önemli bir rol oynamaktadır.
AB BAKANLAR KONSEYİ TERTİPLERİ TERTİP –TEMALAR 16 MADDE GENEL İŞLER BASİT ÇOĞUNLUKLA HAREKET EDER BUNUN KARARI İLE BAŞKA TERTİPLER DÜZENLENEBİLİR
GENEL İŞLER KONSEYİ ÇOK YILLIK BÜTÇE PERSPEKTİFİ EYLEMLERİN UYUMU TOPLANTI JHAZIRLAMA İRTİBAT-BAŞKAN İLE KOMİSYON İLE İLETİŞİM KURME DIŞ EYLEM HAZIRLIKLARI STARTEJİK PLAN
DIŞ İŞLERİ KONSEYİ DÜVENLİK ORTAK TİCARET İŞBİRLİĞİ İRTİBAT AYDA BİR DIŞ İŞLERİ BAKANLARI SAVUNMA VE TİCARET BAKANLARI AB YÜKSEK TEMSİLCİSİ BAŞKANLIK YAPABİLİR TOPLANTILARA
MALİ VE EKONOMİK İŞLER KONSEYİ ECOFİN KISA ADI EKONOMİ KOORDİNASYONU HER YIL,BÜTÇE HAZIRLIĞI 100 MİLYAR AVROLUK-AB AP İLE ORTAK KARAR ALMA VE DANIŞMA EROGROUPE-PARASAL BİRLİK ALT GRUBU EURO BÖLGESİNE KATILMAYANLAR OY KULLANMAZ
İÇİŞLERİ VE ADALET KONSEYİ GÜVENLİK OYBİRLİĞİ İLE HAREKET SCHENGEN MÜKTESEBATI TEK ORTAK DIŞ SINIR SİYASETİ TERÖRİZM İLE MÜCADELE ORGANİZE SUÇLAR
SCHENGEN NEDİR? Beş AB üyesi ülkenin 1985 yılında imzaladıkları Schengen Anlaşması'yla iç sınırlarda kontrollerin kaldırılması yönünde ilk adım atıldı. Sonraki yıllarda AB ülkelerinin çoğunluğu ve bazı AB üyesi olmayan ülkeler bu işbirliğine katılarak birlikte Schengen Bölgesi'ni oluşturdular. Almanya, Avusturya, Belçika, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Hollanda, İspanya, İsveç, İtalya, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Malta, Norveç, Polonya, Portekiz, Slovakya, Slovenya, Yunanistan Ayrıca AB'ye üye olmayan diğer Avrupa ülkeleri İsviçre, İzlanda, Norveç ve Lichtenstein 'a da gidebilirsiniz. Yani bu ülkeler Schengen vizesi dahilinde değil ancak sınır kapıları olmadığı için İtalya, Fransa gibi ülkelerden giriş yapılabiliyor. Ancak bu ülkelere direkt uçacaksanız o zaman o ülkenin vizesini almanız lazım
İSTİHDAM, SOSYAL POLİTİKA, SAĞLIK VE TÜKETİCİLER KONSEYİ YAŞAM KALİTESİ AB VATANDAŞLIĞI AB DE ÇALIŞMA ÖZGÜRLÜĞÜ TÜKETİCİ HAKLARI EPSCO KISA ADI ULUSAL DENEYİM PAYLAŞIMI HASTALIKLARDAN KORUNMA
REKABET GÜCÜ KONSEYİ YILDA BEŞ VE ALTI KEZ TOPLANMA İÇ PAZAR SANAYİ AR-GE KURALDIŞILIK İLE MÜCADELE REKABET ŞARTLARINI SAĞLAMA TEKELLEŞME İLE MÜCADELE
TAŞIMACILIK, TELEKOM, ENERJİ KONSEYİ 2002 DEN BERİ İKİ AYDA BİR TOPLANIR ENERJİ VE İLETİŞİM İÇ PAZARI GÜÇLENDİRME TRANS AVRUPA AĞLARININ OLUŞTURULMASI 90 LARDAN BERİ BU AĞLAR OLUŞTURULMAYA ÇALIŞILIYOR AHENKLİ
TARIM VE BALIKÇILIK KONSEYİ KIRSAL GELİŞME DENİZ SAĞLIK ESKİDİR AYDA BİR TOPLANTI
ÇEVRE EKONSEYİ YILDA DÖRT KEZ DOĞAL KAYNAKLAR KİŞİ SAĞLIĞI EKONOMİK AKTİVETELER İLE DENGE ÇEVRE KALİTESİNİ İYİLEŞTİRME
EĞİTİM, GENÇLİK VE KÜLTÜR KONSEYİ YILDA ÜÇ VEYA DÖRT DEFA GENÇLİK İLETİŞİM HAREKETLİLİK ORTAK KÜLTÜR ALANI OLUŞTURMA
GENEL SEKRETERLELİK VE DAİMİ TEMSİLCİLER KOMİTESİ TOPLULUKLARRASI KARAR ORGANLARINDA İLETİŞİM YETKİLİSİ İLK ÖNCE 1958 1979 DA ORTAK KONSEY SEKRETERLİĞİ OLDU DTM YE DE HİZMET VERİR GENEL MÜDÜRLÜKLERİ VAR İDARE, TARIM, İÇ PAZAR, DIŞ EKONOMİ, BASIN, SOSYO-EKONOMİK İŞLER, ADALET, TÜKETİCİ KONULI MÜDÜRLÜKLER
DTM Konsey'e çalışmalarında yardımcı olmak üzere başta, üye devletlerin Birlik nezdindeki Büyükelçilerinden oluşan Daimi Temsilciler Komitesi (COREPER) olmak üzere çeşitli komiteler ve çalışma grupları mevcuttur. EYLEM POLİTİKA UYUMU ACİL DURUMLARDA OY BİRLİĞİ İLE KARAR ALMA ORANTILILIK VE EŞİTLİLİK İLKELERİNİN GÖZETİMİ TEKNİK İDARİ YÜRÜTME KARARLARI A GRUBU KARARLARI B GRUBU SİYASİ KARARLAR KONSENSÜS MÜMKÜN DEĞİL
OYLAMA USULLERİ OYBİRLİĞİ AĞIRLIKLI UZLAŞMA BASİT
Boş sandalye krizi aVRupa Birliği tarihindeki başlıca kriz örneklerinden birisi olan “boş sandalye krizi”, dönemin Avrupa Komisyonu Başkanı Walter Hallstein’in Ortak Tarım Politikası (OTP) ile ilgili mali düzenlemeleri içeren önerisi ile başladı. Topluluğun öz kaynaklarının geliştirilmesini içeren bu öneri, ayrıca Avrupa Parlamentosu’nun bütçe üzerindeki yetkilerini genişletmekte ve Avrupa Komisyonu’nun rolünü güçlendirmekteydi.
devam Walter Hallstein’ın bu önerisini, üye devlet hükümetlerine danışmadan bir Devlet Başkanı gibi hareket ederek almasına karşı çıkan Fransa Devlet Başkanı Charles de Gaulle, aynı zamanda Roma Antlaşması’nda 1 Ocak 1966’da yürürlüğe girmesi şarta bağlanan, birtakım konularda Konsey’de oyçokluğuyla karar alınması usulünün kullanımına da itiraz etmekteydi. Charles de Gaulle’a göre, egemenlikten taviz verilmesi ve uluslararası bir örgütte yapılan karar oylamalarında azınlıkta kalınması kabul edilebilir bir şey değildi.
devam Nitelikli çoğunluğa yönelik aleyhtarlığı ve AET yasaması üzerinde ulusal veto hakkı konusundaki ısrarcılığını devam ettiren de Gaulle, Temmuz 1965’ten Ocak 1966’ya kadar AET’nin Bakanlar Konseyi ve Daimi Temsilciler Komitesi (COREPER) toplantılarına katılmayı reddederek Konsey ve COREPER toplantılarını boykot etti ve görüşmelerde sandalyesinin boş kalmasına sebep oldu. Konsey’in yedi ay boyunca karar alma süreçlerini kilitleyen “boş sandalye krizi”, “Lüksemburg Uzlaşısı” ile sona erdi.
UZLAŞMA İLE KARAR ALMA: LÜKSEMBURG UZLAŞMASI Haziran 1965’de, Fransa Başkanı Charles de Gaulle , tüm Konsey toplantılarını boykot etmeye başladı- boş koltuk krizi". 1957 Roma Antlaşması kapsamında, tarım ve bütçe konuları, üzerlerinde oybirliği kararına varılacağı bir geçiş dönemi süreci sonunda çoğunluk kararı ile belirlenecekti. Geçiş döneminin sonunda De Gaulle ortak karar oylamasının yürürlükten kaldırılmasını reddetti, ve böylece bir Fransız boykotu başladı. Ocak 1966’ya gelindiğinde Üye Devletler’in “hayati ulusal çıkar” olarak gördükleri kararları veto etmelerine olanak tanıyan bir uzlaşmaya varıldı. “Lüksemburg uzlaşması” yasal bir statüye sahip olmadığı halde Fransa ve Avrupa Ekonomik Topluluğu’nun diğer beş kurucu üye devleti arasındaki anlaşmazlıklara ithafen bir “bildiri” şeklinde ifade edilen bir politik antlaşmadır.