Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN : FATİME ÖNEL
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
OTİZM (AUTISM).
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
OTİZM.
OTİSTİK BOZUKLUĞU OLAN ÖĞRENCİLER
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İlkokul Çocuklarının Özellikleri ve Ailelere Öneriler
ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI İLETİŞİM VE SONUÇLARI.  Teknolojik imkânlar ve bu bağlamda internet imkânları sayesinde sosyal, psikolojik ve nörogelişimsel.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
OTİZM.
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OTİZM NEDİR ? Edirne 2003.
Motor Gelişim.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
Asperger Sendromu ve Benzer Durumlarda Okul Psikolojisi Uygulamaları
Asperger sendromu ya da asperger bozukluğu, sosyal etkileşimde zorluklar ve sınırlı, stereotipik ilgi ve etkinliklerle tanımlanan Otistik Spektrum Bozukluklarından(OSB)
OTİZM. OTİZM OTİZM NE DEĞİLDİR Otizm, ona sahip insanların insan gibi yaşama hakkını ellerinden alabilecek bir hastalık değildir. Otizm, bir ruh hastalığı.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
Sosyal İlişkilerde Güçlük ve İletişimdeki Zorluklar
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
Bölüm 9 Otizm Spektrum Bozukluğu
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Otizmin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
Otizmin belirtileri, değerlendirilmesi ve tanılama
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Otizm Spektrum Bozuklukları
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylerin Öğretimi Görsel Destekler
ÖĞRENCİLERİN ÖZELLİKLERİ. ZİHİNSEL ENGELİ OLAN ÖĞRENCİLER  Bir kısmı okula başlamadan, bir kısmı okula başladıktan sonra tespit edilir.  18 yaşından.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
GELİŞİMSEL YETERSİZLİKLER: TEORİDEN UYGULAMAYA
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
OTİSTİK BOZUKLUK DR. HATİCE AKOVA 2014.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE AİLE ETKİSİ
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Çocuklar
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
ÇOCUKLARDA RUH SAĞLIĞI BOZUKLUKLARI
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
AİLEDE İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN

OSB nedir? Doğuştan gelen ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan karmaşık bir nörogelişimsel bozukluktur. Otizmin beynin yapısını ya da işleyişini etkileyen bazı sinir sistemi sorunlarından kaynaklandığı sanılmaktadır. Günümüzde zihinsel yetersizlikten sonra en sık rastlanan nörogelişimsel yetersizliktir. Dünya’da görülme sıklığı 1/88’dir. Erkeklerdeki yaygınlığı kızlardakinden 4 kat fazladır. Her 54 erkekten ve 252 kızdan birini etkilediği kabul edilmektedir. https://www.youtube.com/watch?v=5gf6kEGPF-U

Farklı kullanımlar

Otizmin nedenleri ve risk faktörleri Çok sayıda genin dahil olduğu genetik bir bozukluktur. Aileler ve ikizlerle yürütülen araştırmalar Anne-babadan geçen ve bireye özgü genetik bozukluklar Merkezi sinir sistemi ve beynin yapısında ve işlevlerinde bozulmalar Nörobiyolojik Özellikler Ailenin sosyoeonomik, kişilik, çocuk yetiştirme özellikleri Anne yaşı, baba yaşı Alkol ve madde bağımlılığı, depresyon, kaygı bozukluğu, şizofreni Ailesel Özellikler Besinler, toksinler, aşılar Mide-bağırsak sorunları, gluten, kazein Ağır metaller MMR aşısı Çevresel Özellikler

ICD 10 (1990)

OSB Tanı Ölçütleri (DSM-IV-TR, 2000) a. Sosyal etkileşim sorunları b. İletişim sorunları c. Sınırlı/yineleyici ilgi ve davranışlar

a. Sosyal etkileşim sorunları Sosyal etkileşim için gerekli sözel olmayan davranışlarda yetersizlik Sıra dışı göz kontağı özellikleri göstermek Konuşurken jest ve mimik kullanmada yetersiz olmak Başkalarına yaklaşmada sıra dışı özellikler göstermek Ses kullanımında sıra dışı özelliklere sahip olmak Yaşa uygun akran ilişkileri geliştirememek Arkadaşlık kurmakta zorlanmak Akranlarla etkileşimde bulunmamak Yalnızca özel ilgilere dayalı ilişkiler geliştirmek Grup içinde etkileşimde bulunurken zorlanmak Başkalarıyla zevk, başarı ya da ilgi paylaşımında sınırlılık Yalnızlığı yeğlemek Belli olay ya da durumlara başkalarının dikkatini çekme çabası göstermemek Sözel övgü karşısında tepki vermemek Sosyal-duygusal davranışlarda sınırlılık Başkalarının ilgisi karşısında tepkisiz kalmak Başkalarının varlığına ya da yaptıklarına karşı ilgisiz olmak Başkalarının duygularını anlamada yetersizlik göstermek a. Sosyal etkileşim sorunları

b. İletişim sorunları Dil gelişiminde gecikme … Karşılıklı konuşmada zorluk Karşılıklı konuşma başlatma, sürdürme ya da sonlandırmada önemli sorunlar göstermek Başkalarının yorumlarına tepkisiz kalmak Konuşma konularında seçici olmak Sıra dışı ya da yineleyici dil Gelişimsel düzeye uygun olmayan oyun Senaryolu oyunlarda yetersiz olmak Sembolik oyunlarda yetersiz olmak Sosyal oyunlara karşı ilgisiz olmak b. İletişim sorunları

c. Sınırlı/yineleyici ilgi ve davranışlar Sınırlı alanda yoğun ve sıra dışı ilgiler İlgi takıntılarına sahip olmak İlgi duyulan konularla ilgili en ince ayrıntıları anımsamak İşlevsel olmayan belli düzen ve rutinlere aşırı bağlılık … Yineleyici (kendini uyarıcı) davranışlar Sıra dışı beden hareketleri sergilemek Sıra dışı el hareketleri sergilemek Nesnelerle ilgili sıra dışı ilgiler ve takıntılar Nesneleri sıra dışı amaçlarla kullanmak Nesnelerin duyusal özellikleriyle aşırı ilgilenmek Hareket eden nesnelere aşırı ilgi göstermek Nesne takıntılarına sahip olmak c. Sınırlı/yineleyici ilgi ve davranışlar

Otizm Spektrum Bozukluğu Otistik Bozukluk Asperger Sendromu Atipik Otizm Çocukluk Dezentegratif Bozukluğu Rett Sendromu

OSB ve sivil toplum kuruluşları Türkiye’de faaliyet gösteren ve farklı odak noktaları olan STK’ların araştırılması

OSB ve popüler kültür OSB ile ilgili kitap, film, belgesel vb. araştırılması

Değerlendirmenin amaçları Gelişimi değerlendirmek Hizmetlere ulaşmayı sağlamak Tanı koymak Bireyi tanımak Risk altındaki bireyleri belirlemek Değerlendirmenin amaçları

Değerlendirme türleri Tanılama araçları DSM IV-TR DSM V İletişim ve dil becerileri Sosyal ve uyumsal beceriler Bilişsel ve akademik beceriler Birinci düzey tarama İkinci düzey tarama Aile özellikleri Aile katılımı AİLENİN DEĞERLEN DİRİLMESİ TARAMA TANILAMA GELİŞİMSEL DEĞERLEN DİRME Değerlendirme türleri

Erken belirtiler Okul dönemindeki belirtiler 6 ayı geçtiği halde başkalarına gülümsememek 12 ayı geçtiği halde agulamamak, parmağıyla bir şeyi işaret etmemek, 16 ayı geçtiği halde tek bir sözcük bile söylememek 24 ayı geçtiği halde iki sözcüklük basit cümleler kurmamak Hangi ayda olursa olsun gelişimde gerileme olması Erken belirtiler Başkalarının kendisine dokunmasından kaçınmak Anne-babasının gülümsemesine tepki vermemek Günlük yaşamda konuşarak iletişim kurmamak Adına tepki vermemek Oyuncaklarla sıradışı biçimlerde oynamak Kendine söylenenleri tekrar etmek Rutinlere aşırı bağlılık göstermek Beslenmede sorunlar göstermek Bazı seslerden ve ışıklardan aşırı rahatsız olmak Okulöncesi dönemdeki belirtiler Sosyal oyunlara katılmamak Kendisinden daha küçük çocuklarla oynamayı yeğlemek Fazlaca didaktik ifadeler, resmi kalıplar kullanmak ve patron davranışları sergilemek Karşılıklı konuşmak yerine tek taraflı konuşma davranışı sergilemek Sözlerinin ve davranışlarının başkaları üzerindeki etkilerini anlamamak Fazla kuralcı olmak ya da kurallar koyma isteği göstermek Etkinlik geçişlerinde zorlanmak Sporda beceri yetersizliği göstermek Dinleme ya da çalışmaya yoğunlaşmada zorlanmak Okul dönemindeki belirtiler

OSB ile ilişkili özellikler Yaklaşık %40 ı sözel iletişim becerilerini kullanamamaktadır. Ağlama, bağırma, kendini yaralama, saldırganlık gibi davranış sorunlarına çok sık rastlanır. Kendini uyarıcı davranışlara (el çırpma, parmak uçlarında yürüme, bazı nesneleri döndürme, gibi) sık rastlanır. Yaklaşık %25-%40’ında epilepsi bulunmaktadır. Yaklaşık %25’inde mide-bağırsak sorunları görülmektedir. Yaklaşık yarısında beslenme ve uyku sorunları görülmektedir. Birçoğu rutin sağlık kontrolleri için doktora gider ve bazı ilaçlar kullanır.